Aanschaf E-Thermiek Zwever

Ja ok, maar ik denk dat dat in het algemeen geldt voor thermiek ?
Boven een bepaalde windsnelheid lijkt mij dat de thermiek bellen gewoon wegwaaien ?

Ik heb gelukkig geen haast om een toestel aan te schaffen.
Misschien als ik voor een Staufenbiel zwever kies dat ik hem gewoon ophaal en er een dagje of 2 duitsland aan vast plak in een hotelletje ofzo :D

Misschien is dit wat voor jou?

<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Laatst bewerkt door een moderator:
Boven een bepaalde windsnelheid lijkt mij dat de thermiek bellen gewoon wegwaaien ?
Bij erg harde wind verwaaien de bellen, dwz ze worden in stukken gescheurd. Maar al bij minder wind heb je het probleem dat je toestel met één, twee rondjes teveel downwind dreigt te raken. Soms werkt het dan om te zigzaggen tegen de wind in, als de thermiek duidelijk van een vaste plek afkomstig is.

De Last Down heeft ook goeie recenties, alleen hoorde ik daarover dat het toch wel een zwever was voor ietwat meer wind.

Oei, misschien moet ik inderdaad eerst uitslapen :o

Ik neem alles terug. Goede keuze!

Misschien is dit wat voor jou?

<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Jorn presteert blijkbaar niet zo super voor 10:00 uur :mrgreen:

Maar wat betreft de LD, wat ik er van heb gelezen en gezien was het vooral de oude versie (zoals in de link) die werd afgerekend op de aansturing van het hoogteroer.
Bij de nieuwe zit die in het kielvlak.
Daanaast is opvallend dat men dezelfde romp gebruikt voor alle drie de versies, daardoor heeft de grootste een relatief korte romp.
Maar beide versies vliegen gewoon goed hoor en er is verder weinig tot niets mis mee.

Als je een pure thermieker zoekt dan heb je simpelweg betere.
Je zal alleen een compromis moeten maken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Pfffff, het maakt de keuzes er allemaal niet makkelijker op hoor :|
Waarom heb ik niet 1 of andere geldboom in de tuin zodat ik ze allemaal kan aanschaffen !

Allemaal is wel wat veel, twee is wel lekker. Een hele lichte voor die vrijwel windstille dagen en een wat zwaardere/snellere voor de wildere bijvoorbeeld. Daar kom je al een heel eind mee.
Een moderne zwever rond de 3 meter met ailerons en wefkleppen (een F3J model bijvoorbeeld) doet dit trouwens heel aardig maar dan kom je op de wat duurdere modellen als je écht wat wilt hebben waar je wat aan hebt.

Zelf heb ik inmiddels een heel assortiment (goedkope) zwevers om in vrijwel alle windcondities te kunnen vliegen. Ik had ook 1 dure moderne zwever kunnen kopen voor ongeveer hetzelfde resultaat. Voordeel: veel minder gesleep met allerlei vliegtuigen, je hoeft niet te kiezen, je hebt altijd het juiste model bij je, je hoeft niet 26 servo's en 6 ontvangers aan te schaffen. Nadeel: veel minder te pielen en te knutselen :-)

Simprop Excel Competition misschien een optie? Lekkere all-round zwever; thermieken en een beetje rondscheuren in één kist.

PH_AJH,
Nou dat wil ik dus voorkomen,een hele berg zwevers.
Daarom ben ik nu even opzoek naar een knappe zwever voor de wat rustigere avonden.
Misschien volgend jaar (hoop dat het thuisfront dit niet leest ;)) wil ik dan wel een zwever erbij hebben voor als er wat meer wind staat.

De Simprop Excel Competition is zeker een leuke, maar ik zoek toch echt iets wat een minimale span heeft van 2.8 mtr, maar zit zit toch te denken
aan een 3.2 of een 3.5 mtr span.

Jorn, Ik had die Last Down inderdaad ook al gezien. Zat toch nog heel erg te twijvelen.
Maar waarschijnlijk is dat toch niet helemaal wat ik zoek.

Dutchy,Dat er een compromis moet komen ben ik wel achter,en er is altijd baas boven baas.
Maar rond de 300 a 400 euro moet je toch eigenlijk wel een knappe thermieker kunnen kopen. (er zijn al wat goeie gepasseerd :D)

Maar waarom koos jij voor die Blizzard ? Heeft dat een specifieke rede of vond je het gewoon een leuke zwever ?

René

Er is een praktische reden om voor thermiekvliegen een grote zwever te kopen; je wil dan hoog kunnen doorstijgen, en een groot model blijf je dan beter zien dan een klein. Een drie meter zwever is, ook op hoogte, gewoon twee maal zo zichtbaar als een 1.50 meter...
Op het duin is een model eigenlijk nooit zo ver bij je vandaan dat dat een rol speelt.

De grotere zwevers moeten het allemaal wat meer van snelheid hebben, met floaters zoals de Riser (en andere, veelal Amerikaanse modellen met relatief brede vleugels en veel oppervlak) krijg je inderdaad problemen als er wat meer wind staat, je moet eerder een bel verlaten omdat je anders niet meer terug kan steken. Met schaalzwevers en F3J achtige toestellen kan je wat dat betreft wat verder gaan, die glijden beter, vooral ook tegen de wind in.

PH_AJH,
Nou dat wil ik dus voorkomen,een hele berg zwevers.
Daarom ben ik nu even opzoek naar een knappe zwever voor de wat rustigere avonden.
Misschien volgend jaar (hoop dat het thuisfront dit niet leest ;)) wil ik dan wel een zwever erbij hebben voor als er wat meer wind staat.

De Simprop Excel Competition is zeker een leuke, maar ik zoek toch echt iets wat een minimale span heeft van 2.8 mtr, maar zit zit toch te denken
aan een 3.2 of een 3.5 mtr span.

Jorn, Ik had die Last Down inderdaad ook al gezien. Zat toch nog heel erg te twijvelen.
Maar waarschijnlijk is dat toch niet helemaal wat ik zoek.

Dutchy,Dat er een compromis moet komen ben ik wel achter,en er is altijd baas boven baas.
Maar rond de 300 a 400 euro moet je toch eigenlijk wel een knappe thermieker kunnen kopen. (er zijn al wat goeie gepasseerd :D)

Maar waarom koos jij voor die Blizzard ? Heeft dat een specifieke rede of vond je het gewoon een leuke zwever ?

René

Nou, dat heeft diverse redenen.
Allereerst zat ik met hetzelfde dillema als wat jij nu hebt :mrgreen:
Ook de Last Down is voorbij gekomen.
De Thermik Dream van Topmodel had ook de revue gepasseerd (ook een mooi model ;))

Ik had voorgenomen om gewoon eens 1 fatsoenlijke grote zwever te nemen voor thermiekvliegen die me ook met een vario gewoon de kop niet zou kosten.
Er is legio brol te koop voor weinûg en op den duur ben je daar simpelweg duurder mee uit dan wanneer je hem eens 1 keertje wat verder uit je broek laat hangen.
Last Down, leuk ding en helemaal niets tot weinig mis mee maar niet mijn ding en de Reichard Blizzard schatte ik destijds gewoon hoger in voor het doel wat ik voor ogen had.
Namelijk het (hopelijk) maken van lange thermiekvluchten met een 'full house' zwever en bij gebrek aan thermiek toch ook nog lekker kunnen vliegen.
De Last Down vliegt best goed maar is m.i. nét ff iets te 'all round'.
Nu is het ook zo dat waar ik vlieg het lijkt alsof ik maar 3 dagen per jaar windstilte heb :mrgreen: en overwegend windkracht 3-5 en juist daarom heb ik gekozen voor een iets zwaardere kist zodat ik, zoals Bart reeds schreef, ook wat makkelijker tegen de wind in kan steken mocht het nodig zijn.
Maar ook dat is vrij relatief en ook erg afhankelijk van het profiel (want mijn Fox van 675 gram steekt puur op profiel nog goed tegen de wind in bij 5 Bft).
Keerzijde daarvan is dat ik ondanks het lichte gewicht best een sterke thermiekbel moet hebben wil ik lekker kunnen stijgen.
Dus o.a. daar kom je weer met dat eerdergenoemde 'compromis'.
Elk voordeel heb zijn nadeel, gezien je maar 4 krachten hebt bij vliegtuigen (lift, zwaartekracht, weerstand, voortstuwing) betekend dat er bij meer gewicht (zwaartekracht) meer lift nodig is om te kunnen blijven vliegen (stabiele toestand te creëeren).
Omdat bij een zwever de kracht voortstuwing niet voortkomt uit een motor maar door 'snelheid' wordt gegenereert (daalhoek ofwel glijhoek geeft snelheid) houdt dit simpelweg in dat bij vergelijkbaar vleugelprofiel c.q. spanwijdte een zwaardere kist sneller moet vliegen om meer lift te kunnen creëeren.
Ergo, zware kisten vliegen overwegend sneller en vallen sneller uit de lucht :mrgreen:
Maar goed, bovenstaand is een beetje doemdenkerig.
Wil ik iets anders of nog meer thermiekend dan kan ik de Cirrus nog eens pakken.

Afijn, terugkomend op je vraag waarom ik voor de Blizzard had gekozen;
1) de afmetingen t.o.v. de prijs (ik had geen zin om bijv. 500 euro uit te geven voor alleen de kist).
2) Hoewel dit ondanks zijn afmetingen toch geschaard kan worden onder maar de 'hogere middenklasse' is Reichard toch een bewezen goed merk.
3) Hij komt niet vaak voor en je leest er weinig over en ik hou niet van eenheidsworst ennûh.....hij is gewoon groot hé :mrgreen: :cool:
4) Op het moment van kiezen was hij in deze prijsklasse de beste keuze.

Blizzard

PLANEUR ELECTRIQUE RC BLIZZARD REICHARD

Er is een praktische reden om voor thermiekvliegen een grote zwever te kopen; je wil dan hoog kunnen doorstijgen, en een groot model blijf je dan beter zien dan een klein. Een drie meter zwever is, ook op hoogte, gewoon twee maal zo zichtbaar als een 1.50 meter...
Op het duin is een model eigenlijk nooit zo ver bij je vandaan dat dat een rol speelt.

De grotere zwevers moeten het allemaal wat meer van snelheid hebben, met floaters zoals de Riser (en andere, veelal Amerikaanse modellen met relatief brede vleugels en veel oppervlak) krijg je inderdaad problemen als er wat meer wind staat, je moet eerder een bel verlaten omdat je anders niet meer terug kan steken. Met schaalzwevers en F3J achtige toestellen kan je wat dat betreft wat verder gaan, die glijden beter, vooral ook tegen de wind in.

^^ Wat hij zei :mrgreen:

Nou dat is een duidelijk antwoord ! Merci !
Het slaat ook 100% op mijn situatie.

Als ik volgende week weer thuis ben,ga ik even langs de vliegclub om daar nog eens even te overleggen.
Even wat specificaties van bepaalde zwevers uitprinten en dan ga ik daar even de knoop doorhakken.

Als ik weet welke ik moet hebben kan ik rustig even wat info verzamelen betreffende setup en het bouwen enz enz.
Uiteraard kan ik dan ook nog even de 2ehand sites in de gaten houden, wie weet wat mensen deze winter allemaal weg gaan doen.

Zodra ik weet welke het gaat worden en waarom,zal ik het hier zeker even posten.
Misschien hebben anderen dan ook nog wat aan dit draadje.

Alvast iedereen heel erg bedankt voor alle antwoorden !

René

Een lichtere kist vliegt vaak langzamer en is daarom makkelijker in een termiek bel te houden.

Mijn vader en ik hebben jaren geleden een zwever gebouwd van 1.7m oid uit de fmt, de simpel. Deze heeft brede vleugels en voor zijn span relatief zwaar maar vliegt wel enorm goed. Hij pakt snel termiek bij rustig weer maar iets teveel wind en het rendement valt snel weg. Met windstil weer duurt het even lang voordat we beneden zijn vergeleken met de epsilon. Het maakt echt niets uit. De epsilon vliegt alleen wel ruim 2 x zo snel en je kan dus veel grotere gebieden afzoeken naar thermiek. Nadeel is dat je ook 2x zo snel door een bel heen vliegt ;)

Epsilon sturen met rudder gaat btw ook enorm goed en dan tegen sturen met rol zorgt ervoor dat je heel weinig hoogte verliest. Ik moet nog met differentiaal verschillen gaan werken want met alleen rol remt hij in een bocht toch meer dan je wil. Met rudder erbij kan je relatief krappe bochten maken zonder snelheid of hoogte verlies.

Nou dat is een duidelijk antwoord ! Merci !
Het slaat ook 100% op mijn situatie.

Nou, ik wou dat ik je mijn 100% eigen ervaringen kon delen maar dat moet nog even op zich laten wachten.
Ik moet hem alleen nog even afstellen en de accuslede inlijmen en dan is hij vliegklaar.
Daarnaast ook nog even het stabilo ondervullen aan 1 kant (is een bekende kwaal van dit model dat de romphelften niet 100% gelijk liggen op het vlak waar het stabilo op rust).
Allemaal niet zoveel werk maar ik heb er op dit moment gewoon ff de tijd niet voor wegens studie en werk.
Met de herfstvakantie heb ik een paar dagen vrij en dan is die zeker vliegklaar.
Tja, en dan nog wachten op goed weer.:(

Er is nog niets gekocht ;)
Voorlopig zit ik nog 5 dagen op de Noordzee en moet daarna even naar de club om te babbelen.
Dus al met al nog tijd zat !

Tadango :
De epsilon vliegt alleen wel ruim 2 x zo snel en je kan dus veel grotere gebieden afzoeken naar thermiek. Nadeel is dat je ook 2x zo snel door een bel heen vliegt :wink:

Dus dat de compromie die je moet maken. (jaja, ik leer wel wat er hier allemaal gezegd wordt :D)

Dus dat de compromie die je moet maken. (jaja, ik leer wel wat er hier allemaal gezegd wordt :D)

Nog een leermomentje.
Zulke zwevers van 3,5 mtr+ en welke wat meer gewicht in de schaal leggen gaan dus veelal wat sneller.
I.i.g. geval (relatief gezien) flink sneller dan een Easystar.
Dit heb je nu al geleerd.

Les 2:
Als je op ong. 2 meter hoogte zit kan je met een Easystar nog ruim een paar bochten in sturen.
Bij 3,6 meter span steken de vleugeltips nogal uit. :oops: :mrgreen:
Maar goed, dit went snel. :mrgreen:

Nou eigenlijk ga ik geen gekke capriolen meer uithalen met mijn Easy Glider als ik beneden de 10 meter kom.
Daar heb ik weer andere toestellen voor :D
Maar het is inderdaad wel een feit dan er een flink verschil zit tussen 1.8 meter of 3.5 meter.
Het is wel even goed om te weten in ieder geval.

Verder liep ik toevallig tegen een Champion aan van Reichard, 2.7 meter span, van een forum lid.
Dus die ga ik maandag avond even bekijken (en meenemen denk ik zo).

En ondertussen gaat de jacht voor een grotere zwever gewoon door ;)

René

Ahaa, een Champion.
Die is inderdaad 2,75 meter span of zo.
Enig 'nadeel' zou kunnen zijn dat die geen remkleppen heeft, let wel 'zou' kunnen zijn.

Grote kans dat je met die Champion wel eens meer plezier blijft hebben dan je denkt ;) :mrgreen:

Nou hij heeft geen remkleppen, dat had ik al gezien op de foto.
Zat te denken, misschien als ik genoeg "vlees" in de vleugel heb om naderhand nog eens remkleppen in te bouwen.
Maar er zit ook nog een borstel motor in en normale Ni-Mh accu's bij, dus wie weet als het weer slecht is dat ik de hele boel eruit haal en er wat anders erin zet...
Misschien ook niet als het zo prima vliegt :mrgreen:

Heee, 99% ! Het schiet al op !

Laatst bewerkt:
Remkleppen in Champion?

Remkleppen inbouwen in een Champion? Qua vleugeldikte ga je dit niet redden. Verstoorders zou misschien wel kunnen. Alleen ik zou er geen moeite voor doen. Gewoon de ailerons in de landing omhoog. Als je kans ziet om de ailerons zodanig af te stellen dat deze 40-45 graden omhoog kunnen, dan is dit al behoorlijk effectief. Kleinere hoek betekent minder effectief.
Een referentie hiervoor is de Elipsoïd van Reichard, waar ik een jaar of 8 mee heb gevlogen. Behoudens de bevestiging zijn de vleugels van de Champion en de Elipsoïd identiek. Ik heb al die tijd de ailerons als het nodig was omhoog gezet in de landing. Ailerons omhoog (mits voldoende omhoog) is nagenoeg even effectief als remkleppen of verstoorders.
En als je mixer goed is afgesteld, kun je gewoon met de ailerons blijven sturen, ook als deze omhoog staan!

Back