Bouwverslag 1:200 Bismarck

Goedenmorgen

Het is misschien wat laat maar ook ik kon het niet accepteren wat de betreft het stukje van de achtersteven daarom heb ik een nieuwe gemaakt met de ankerkluis op de goede hoogte daarbij ook het achtersteven wat hoger gemaakt , ik heb hier een mal van gemaakt als er dus mensen zijn de ook het achterschip correct willen hebben kunnen ze bij mij terecht tegen materiaal kosten, boeg volgt deze is ook niet correct.
 
Laatst bewerkt:
Mijn Bismarck heeft een tijdje uitgerust, maar een dezer dagen ga ik weer van start. Voor het buigen van de messing bekleding heb ik zo'n buigapparaatje.

Etch%20Mate%203C.jpeg


Alleen dan moet je messing volkomen vlak zijn en mogen er nog geen deuren en kozijnen opgeplakt zijn. Ik ga dus eerst buigen en vouwen en dan de frutsels erop plakken. Jullie zijn al verder dan ik, dus de vraag is: loop ik tegen problemen aan, als ik de details later op de wandjes plak?
Ziet er wel handig uit, maar kan je daarmee ook de specifiek voor ons model de juiste hoeken en bochten mee maken?
Is dat soms in te stellen?
En is het het geld voor misschien maar 1 keer gebruiken waard?
 
Dit is geen bouwverslag van de Bismarck

Maar een paar foto's van een verzameling vliegtuigjes die ik aan het bouwen ben en die het de Bismarck lastig hebben gemaakt, of op een andere manier bij dit schip betrokken zijn, zoals de Arado. Ik doe ze er ook in zw/w erbij, om meer in het tijdbeeld te passen. Het gaat om het type vliegtuig, niet om de juiste registratietekens ed. Zo is de Catalina van de USAF, terwijl degene die ze erop uit hebben gestuurd om de Bismarck te spotten, omdat dat één van de weinige vliegtuigen was die ver genoeg kon vliegen, van de RAF of Royal Navy was. Verder nog plaatjes van een Spitfire, die ergens boven de fjorden vloog toen de Bismarck de oceaan op ging. En natuurlijk één van de horzels van de Bismarck, de Swordfish torpedobommenwerper, hier in een latere uitvoering MarkII met metalen ondervleugels, om meer bewapening te kunnen vervoeren. Later volgt ook nog een Arado, allemaal 1:48 behalve de Spitfire die is 1:24.

























Sorry voor het off-topic posten van deze plaatjes, maar ja er moet toch wat te zien zijn op ons forum en het heeft wel met de Bismarck te maken.
En het is historisch met een korreltje zout te nemen...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo allemaal,

Ik heb de relinkjes,rond gebogen, en dat gaat dan nog prima.
maar het mooi glad vast lijmen viel tegen, ik heb ze dan ook
eerst gesoldeert zodat ze rond blijven staan, kan je ze
nog een beetje schuren
daarna vast plakken met seconde lijm,en alles zit perfect.

vr,gr Bocdan Bismarck 1/200
Hoe is het solderen jou afgegaan?
Heb je wat tips na deze ervaring?
Ik loop wat achter en sta nu op het punt te gaan solderen.
Heb je eventueel wat foto's?
 
Dekken

De zeer dunne, met plankmotief bedrukte dekken, heb ik met Glitsa gevernist. Ze zijn zo kromgetrokken dat het een soort cigarenkokertjes zijn geworden. Heb ze nu maar onder een glasplaatje gelegd om recht te trekken. Ben wel bang dat ze breken bij het rechtbuigen. De achterkant insmeren hielp niet. Hoe doen jullie dit??
 
De zeer dunne, met plankmotief bedrukte dekken, heb ik met Glitsa gevernist. Ze zijn zo kromgetrokken dat het een soort cigarenkokertjes zijn geworden. Heb ze nu maar onder een glasplaatje gelegd om recht te trekken. Ben wel bang dat ze breken bij het rechtbuigen. De achterkant insmeren hielp niet. Hoe doen jullie dit??
LeoS,

Dat is bij mij ook gebeurt, heb ze dan ook een half uurtje naa de Glitsa onder
een doosje met wat gewicht gelegd, en daar kwamen ze weer kaarrecht
onderuit zonder te breken.
Amati geeft over een paar afleveringen aan dat je het bovenste dek
met die grote inham beter door kan snijden, makkelijker voor montage.
Ik heb ze ook opgeschuurt, gaat beter dan met staalwol.

vr,gr Bocdan Bismarck 1:200
 
Hoe is het solderen jou afgegaan?
Heb je wat tips na deze ervaring?
Ik loop wat achter en sta nu op het punt te gaan solderen.
Heb je eventueel wat foto's?
Manado,

Ik heb wat foto´s in het album gezet, daar kan je zien hoe de geschuts toren
in elkaarzit

vr,gr Bocdan Bismarck 1:200
 
IMG[]http://i967.photobucket.com/albums/ae160/Bocdan/PA220049.jpg?t=1256632010mng[/url]IMG

full

51
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De zeer dunne, met plankmotief bedrukte dekken, heb ik met Glitsa gevernist. Ze zijn zo kromgetrokken dat het een soort cigarenkokertjes zijn geworden. Heb ze nu maar onder een glasplaatje gelegd om recht te trekken. Ben wel bang dat ze breken bij het rechtbuigen. De achterkant insmeren hielp niet. Hoe doen jullie dit??

Was bij mij ook het geval.
Heb ze, na het drogen, onder een gewicht gelegd en nu is alles weer redelijk vlak.

Gr
Ton
 
IMG[]http://i967.photobucket.com/albums/ae160/Bocdan/PA220049.jpg?t=1256632010mng[/url]IMG

full

51
Ziet er goed uit, zal ook wel steviger blijven zo.
Als het gespoten is zal je er denk ik minder van zien dan met lijmen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ets delen bovenbouw

goede morgen Bismarck bouwers

Hier heb ik een belangrijke TIP voor jullie, het gaat om de ets delen
305-289-372-331, volgens de bouw beschrijving moet je deze al
op de behuizing plakken.;)
DOE DAT NOG NIET,:confused: wacht daarmee tot je de volgende levering
krijgt, daar zit het deel bij wat je boven rond het dekhuis moet
aanbrengen, dat moet je er passend omheen buigen, heb je nou
deze nummers al gemonteerd dan zit het hekwerk in de weg,:(:( en kan
/gaa je dit beschadigen, en dat krijg je nooit meer mooi strak.
Als je de volgende levering hebt ontvangen, zul je begrijpen
wat ik bedoel.:confused::confused:
Ik zou zeggen doe je voordeel er mee.:-D:-D

vr,gr. Bocdan Bismarck 1:200
 
Back
Top