Guillow's P-51D Mustang (kit 905)

  • Topicstarter Topicstarter Jster
  • Startdatum Startdatum
@FOX35:
Goed beargumenteerd. Ik veronderstel dat je uit ervaring spreekt?
Klinkt toch vrij onlogisch dat een ruw oppervlak de aerodinamiek ten goede komt. Als je je modellen lakt zijn ze immers ook niet zo ruw meer. Het lijkt mij vooral belangrijk dat de verhoudingen van je model goed moeten zijn. Met dat op het oog zou het toch mogelijk moeten zijn om een, met solarfilm/oracover bedekt, model te laten vliegen?

@moerman:
Duidelijk! Ik wil hem zeker eens laten vliegen ja.
hoe het precies werkt weet ik ook niet, maar het is ook de reden waarom golfballen kleine putjes hebben. Ik dacht dat het kwam doordat de lucht ging stilstaan in de gaatjes in het oppervlakte, waardoor er een gelijkmatig verdeelt laagje lucht om de golfbal/het vliegtuig heen komt. Dit bevorderd dan weer de luchtstroming en zorgt voor een veel minder turbulente vlucht.

Maarten
 
VRAAG:
Waar kopen jullie je materialen/kits?

@M@arten:
Ik snap de theorie erachter. Alleen een golfbal is rond, ongeveer 4cm doorsnee, 45 gram en sla je die bal met 100+ km/u weg. Geeft een heel andere luchtweerstand dan een balsa vliegtuigje.
Wellicht een projectje waard in de toekomst!

@Geertjan:
Bedankt, ik doe mijn best om het tot een goed resultaat te laten komen.
 
Ja, dat verhaal met het ruwe oppervlak klinkt mij bekend in de oren. Bij schepen heeft men ook ontdekt dat een enigzins ruwe romp een betere betere prestatie geeft doordat er een waterfilm om de romp heen ontstaat zodat er minder drag is.
Hier zou je uit kunnen concluderen (dit weet ik niet zeker! ben ook geen aerodynamicus) dat door het ruwe opervlak bij die modelletjes, een airfoil ontstaat die eventuele tekortkomingen in het ontwerp van de vleugels compenseerd....

Jester, ik kan haast niet wachten op vervolg foto's (ik begin zachtjes mijn vrouw warm te maken voor een eventueel project, door haar nu en dan plaatjes te laten zien. Helaas, blijft zij het boys toys vinden lol)

Danny
 
@Danny:
Ik ben bekend met de theorie achter dit verhaal, maar dat neemt voor mij niet weg dat een balsa vliegtuigje met oracover niet zou kunnen vliegen. Hier laat ik het dan maar even bij.

Voor mij is dit zeker geen boytoy. Ik heb dit model gekocht als herinnering aan mijn vaders(overleden) CUX '78 balsa boot, en heeft voor mij zeer emotionele waarde.
Ik ga zo verder met de wingtips waar nog wat aan toegevoegd moet worden. Ik maak van vrijwel alles foto's, handig voor mezelf en hopelijk ook voor jullie. En tevens een goede manier om m'n nieuwe 12mp camera te leren kennen. Een foto zegt meer dan 1000 woorden ...

Ik krijg wel het idee dat ik goed bezig ben dankzij jullie. Top!
 
Ik maak van vrijwel alles foto's, handig voor mezelf en hopelijk ook voor jullie.
Ik krijg wel het idee dat ik goed bezig ben dankzij jullie. Top!

Jster,

Je bent zeker goed bezig! En dat idee krijgen is ook een van de goede kanten van dit forum. Die foto's van jou zijn ook weer voor anderen motivatie om dit soort modellen te bouwen. Ik merk toch dat langzaam steeds meer interresse komt ini het vrije vlucht deel van het Modelbouwforum, en dat komt denk ik toch vooral door dit soort gedetailleerde bouwverslagen.
 
@Danny:
Misschien helpt dit je vrouw door de koude winter heen. Wel elke week maar 1 plaatje laten zien dan he. Leef je uit! :wink:

@moerman:
Bedankt voor al het lof. Ik ben verkocht in ieder geval.

Het maken van een gemiddeld verslag kost onderhand meer tijd dan een kit inelkaar zetten. Gelukkig, voor jullie, moet de accu van mijn camera opgeladen worden, vandaar het volgende;

Overzicht kit:
Bouwplan, balsa sheets/strips, decals, landinggear wire, wheels, tissue, canopy, prop, spinner, exhausts, rubber en een Guillow's folder.
788522004_5_IexR.jpeg


Plastics:
788522120_5_vWfl.jpeg


Decals:
De witte letters/cijfers zie je hier niet zo goed.
788522059_5_6XZk.jpeg


Bouwplan: (mag ik dit wel posten, zonder dat ik er problemen mee krijg?? anders haal ik ze weer weg ... )
788522206_5_84ZG.jpeg


788522299_5_ln3g.jpeg


Begin uitdrukken/snijden parts:
HEEL voorzichtig natuurlijk.
788522371_5_Kl_q.jpeg


788522450_5_TTPN.jpeg


788522970_5_27ji.jpeg


Notching patterns:
Ik heb deze met een heel scherp potloodje afgetekend. Je zou ze wellicht ook meteen kunnen snijden maar dit vond ik handiger.
788521659_5_0S2E.jpeg


788521489_5_dkG8.jpeg


788521577_5_XddP.jpeg


F*ckup's:
Ik heb deze fuselage former juist als eerst 'genotched'. Dit omdat dit later niet/nauwelijks te zien is, mocht het eventueel mis gaan. En dat ging het, enigsinds. Alle 'schade' is naderhand hersteld, en alle daarop volgende delen zijn met uiterste precisie behandeld en succesvol 'genotched'.
788521842_5_eRuo.jpeg


Notch pre-fittings:
Ik heb de balsa latjes als maat gebruikt natuurlijk, deze lucifers pastten toevallig ook.
788521916_5_V1e4.jpeg


Lijm:
Was een tip van iemand. Top!
788522764_5_wPhp.jpeg


Lijm testje:
Ik gebruik dit ultra zuinig, dan werkt het goed. Snel droog, transparant, +/- 5 sec corrigeerbaar.
Het zit muurvast, ik moet nog kijken wat het doet als het een tijdje in (warm) water ligt.
788522666_5_e9za.jpeg


Fuselage:
Er valt weinig over te vertellen op zich. Van te voren goed de gehele bouwtekeningen/instructies bestuderen en vooral nauwkeurig te werk gaan.
Hier zitten alle 'mooie' nerven van de balkjes naar de buitenkant. En de nerven van de 2 'AA' ringen(waar de spinner op komt) lopen haaks op elkaar.
788523839_5_yMHD.jpeg


Staartvlak begin:
788523605_5_YyZO.jpeg


Staartvlak in positie:
788523999_5_f0hj.jpeg


Rudder:
788523356_5_Ez9l.jpeg


Test fit:
788523447_5_vwiA.jpeg


1e Vleugel:
788524357_5_wLLI.jpeg


Begin 2e vleugel:
788524471_5_tMRS.jpeg


Test fit:
788525502_5_NHUt.jpeg


788524970_5_Giyd.jpeg


8-) Meer volgt ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Danny:
Misschien helpt dit je vrouw door de koude winter heen. Wel elke week maar 1 plaatje laten zien dan he. Leef je uit! :wink:

Ik heb de sprong in diepe genomen :) Ik heb vanmiddag de Hurricane mk-1 van hetzelfde merk gekocht.... En weet je wat? Ze was niet eens boos :p

Ik ben eigenlijk van plan om hem r/c te maken maar hij is toch wel klein...42 cm wingspan. Hoe groot is die van jou? Ik vraag me af of ik die van mij wel r/c kan maken.....(of is dit toch de miskoop van de maand?)

Danny
 
@Danny:
Tof! Posten die handel. Jij moet dan kit no. 506 hebben. Die van mij is 17 1/4"(=438mm) inderdaad wel vrij klein.
Er zijn genoeg conversies gemaakt, hier al eens gekeken? Vaak wel met nieuw(lichter) balsahout, en veel weggelaten om gewicht te besparen. Ligt er ook aan wat je er in gaat stoppen.

Mijn volgende model wordt waarschijnlijk een Cessna Bird Dog.

Ik ben net even met de wingtips bezig geweest. Kleine latjes onder een hoek bijschuren resulteert tevens ook in een manicure :-p
790689131_5__BSz.jpeg


Resultaat:
790689196_5_1FDV.jpeg


Verder heb ik net de staartvleugel aan 1 kant beplakt. Dit blijft toch nog wel spannend, ik hoop dat alles mooi recht blijft.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Jester,

Bedankt voor de linkjes! Ik heb (bijna) de hele avond zitten te lezen...
Ik heb inderdaad de 506, ik heb hem gewoon gekocht in de winkel om de hoek lol. (Als je wilt kunnen we altijd tekeningen ruilen.) Het mooiste zou zijn om hem op eigen balsa hout te maken. (Wat ik mij kan herinneren kopie maken en op het balsa hout strijken.)

Ik heb mijzelf wel in een wespenest gestoken zeg! Wat een vaktermen allemaal. Ik ben nu redelijk ingevoerd in heli land maar dit is weer een hele nieuwe ervaring.

Heb jij al nagedacht over het converteren naar r/c, of ga je dit niet doen?

Ik ben het wel van plan en wil mijn heli outfit gaan gebruiken. Eigenlijk materiaal van de walkera cb100. Ik wil er geen racemonster van maken zoals je het meeste leest. Dus ik denk de brushless tailmotor te gebruiken, 1 cel lipos 500 mah en twee micro servos en de brushless regelaar.

Ik zie veel verschillende conversies, sommigen gebruiken hoogteroer en rolroeren (geen roer) en anderen gebruiken roer en hoogteroer. Uit het technische materiaal kan ik (voorlopig nog) geen wijs uit. Ik denk wel dat het belangrijk is om dit van te voren te besluiten, want de vleugels moeten aangepast worden voor de rolroeren... (en de rest natuurlijk)

Hier nog een leuk linkje m.b.t. de bespanning van een model (coca cola is hier blij mee)

[URL="
- CESSNA GUILLOW´S GUACHOCHI. A. A.[/URL]

Danny
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Erik,

Het is ongelooflijk wat die meneer voor elkaar heeft gekregen! en hij is 72 ofzoiets! Tegen de tijd dat ik 72 ben, ben ik waarschijnlijk blind....(nog even los van de shaking hands lol) Ik krijg de indruk uit zijn verhaal dat ie ook electronica specialist is.
Hoewel dit kompleet 'out of my league' is, geeft dit wel een aantal ideeen. Ik ben er nog steeds niet uit of je kunt vliegen op alleen rolroer en hoogteroer...

Danny
 
Ik ben er nog steeds niet uit of je kunt vliegen op alleen rolroer en hoogteroer...

Met een klein beetje vleugelverdraaiing (d.m.v. rolroeren) laat je het model rollen, terwijl je het met een beetje up op het hoogteroer de bocht in stuurt.

Werkt prima bij RC vliegen, maar ik meen dat ze bij vruije vlucht schaalvliegen deze truc ook regelmatig gebruiken.

Soms krijg je de vleugelverdraaiing bij rubber aangedreven modellen zelfs kado. De torsie van het rubber verdraait ook de romp een beetje, waardoor de vleugels mee verdraaien. Je ziet dan ook dat een model steeds minder grote bochten gaat vliegen na mate de torsie op het rubber afneemt aan het einde van de vlucht.

Greetz,
Jurgen
 
Foto's toegevoegd!

Hier de eerste span resultaten:

Aan 1 zijde de tissue gelijmd:
791023994_5_97aV.jpeg


Lijmen 2e zijde:
791024024_5_37at.jpeg


Aan 2 kanten beplakt en gedroogd:
791024050_5_APC0.jpeg


Na de Parket Plus behandeling:
791024076_5_dkVV.jpeg


791023894_5_fRS1.jpeg


Randen netjes bijgewerkt:
791023941_5_M6mN.jpeg


Staartvlak en rudder klaar:
791023973_5_aIxR.jpeg


@Danny:
Ik heb het wel overwogen, maar deze blijft gewoon rubber powered. Ik dacht toen aan spul van Plantraco of Kyosho(minimum) om erin te kunnen gooien. Houd het vooral simpel (motor,rudder,elevator) met een goede v-stelling en gaan. Ik heb me hier verder ook niet meer in verdiept.
P.S. het is Jster, Jorrit mag ook :-p

@ErikF:
Ik was gister toevallig nog, zonder resultaat, op zoek naar dat retracts filmpje, top! Die vent is daar wel een tijdje mee bezig geweest hoor, klasse.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Jorrit,

Sorry van de naam. Ik zie dat ondanks alle berichten op de forums bij jou er niets kromtrekt tijdens het spannen. Ziet er mooi strak uit! Denk je dat mijn heli equipment zal voldoen? Ik wilde gewoon twee servootjes, een ontvanger en een regelaar bijkopen (nou ja gewoon, het moet eerst nog door de commissie), Zodat ik niet weer een apparte set hoef aan te schaffen. Ik ben overigens nog niet begonnen. Ik moet eerst een werktafeltje etc. organiseren, maar de voorpret is al een deel van de fun!

Danny
 
@Danny:
Geeft niet.

"Ik zie dat ondanks alle berichten op de forums bij jou er niets kromtrekt tijdens het spannen."
Dit komt mede doordat ik, na het aanbrengen van de 'spanlak', de delen tussen iets vlaks heb laten drogen. Ik heb de beide zijden wel 1 voor 1 behandeld met 'spanlak'. En heb het in de buurt van een verwarming(warm, niet heet) laten drogen. De hoeveelheid 'spanlak' die erop zit is tevens ook minimaal. Dit is wel het lastigste van de gehele bouw vind ik zelf.
Nieuw (ander) balsahout is wel een must volgens mij bij conversies, afgezien van (van te voren checken) minder gewicht, heb je ook niet die letters/strepen op je hout die door de bespanning heen te zien zijn. Gewicht is echt een issue. Sommige modellen zijn ook meer geschikt voor een conversie dan anderen, lees je veel terug op het Guillow's Model Building Forum.

Verder heb ik geen ervaring, afgezien van wat ik al die tijd gelezen heb, met vliegtuigen. Heb vroeger enkel een rubber-powered cessna(foam) gehad.
Heb even naar de details van je setup(CB100) gekeken, vrij klein(licht) spul idd, maar ik durf niet te zeggen of dit zal werken.

Voorpret is leuk, ik heb 2 weken op mijn model moeten wachten, dus vooraf veel onderzoek kunnen doen idd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Strak gedaan Jorrit.
Blijf plaatjes posten.
Ik kom niet aan bouwen toe de laatste tijd en dan is bij anderen kunnen meekijken altijd tof.

G
 
Verder heb ik net de staartvleugel aan 1 kant beplakt. Dit blijft toch nog wel spannend, ik hoop dat alles mooi recht blijft.

Denk erom dat je de bekleding pas gaat spannen wanneer beide kanten zijn bekleed. dan moet het wel vlak blijven. Maar ik zie nu dat alles al goed gedaan is, goed zo! Een tip: volgende keer even een schuurblokje over de constructie om de hoge punten weg te schuren.

Wat betreft de foto van de bouwtekening, lijkt mij geen probleem. Guillows zal je eerder dankbaar zijn voor de goede publiciteit.

Dat filmpje van die Typhoon is prachtig! Maar het zou mij niet verbazen als hier ook wat lichter balsa in is verwerkt, zo mooi langzaam vliegen ze meestal niet. Maar buiten mag het ook wel wat sneller vliegen. Voor wie van dit soort vliegende schaalmodellen houdt moet zeker komen kijken op de IIFI in maart: www.iifi.nl
 
Laatst bewerkt:
Ik zie veel verschillende conversies, sommigen gebruiken hoogteroer en rolroeren (geen roer) en anderen gebruiken roer en hoogteroer. Uit het technische materiaal kan ik (voorlopig nog) geen wijs uit. Ik denk wel dat het belangrijk is om dit van te voren te besluiten, want de vleugels moeten aangepast worden voor de rolroeren... (en de rest natuurlijk)
Danny

Voor kleine lichte indoor RC modellen is mijn favoriete setup om alleen 'gas' (althans, de regelaar van de motor) en richting bestuurbaar te maken. Zeker voor mensen die niet gewend zijn vleugelvliegtuigen te besturen (dat gaat in ieder geval voor mij op, maar mogelijk ook voor jou, ik weet niet of je naast helicopters ook al ervaring hebt met vleugeltoestellen), is het hoogteroer vaak alleen maar een complicatie. Voor een toestel dat voldoende stabiliteit (lees v-stelling) beschikt is, als je rustige en ruime bochten stuurt, hoogte tijdens de bocht niet per se nodig. Als je te scherp een bocht om stuurt heeft het toestel wel de neiging in een bocht omlaag te vliegen, maar als je rustig en ruim stuurt win je het hoogteverlies snel weer terug. De clou is om ook zo min mogelijk aan het gas te komen. Geef net zoveel gas dat hij op hoogte blijft, misschien de neiging heeft om iets te klimmen en laat de knuppel zo lang mogelijk in die stand staan en concentreer je op rustig sturen in de bochten. Kom je te hoog in de zaal (met andere woorden, dreig je tegen het palafond te vliegen) dan neem je één tikje gas terug tot je na een aantal ronden te dicht bij de grond komt. Dan geeft je weer één tikje gas meer en laat dat weer zo tot je te dicht bij het plafond komt enz.
 
Back
Top