Afbouwverslag: 3.30 meter Yak-54, 3W200i B2 TS--> *Nu met video*.

Correctie, correctie! Nando; die video is van de 3 meter versie, niet de 3.30:)
 
Oowja, dit is de '40%'... pfff zoveel maten.
30, 33, 35, 37,5, 40...
 
Laatst bewerkt:
Aileronservo's.

Zo, 1 vleugelhelft is voorzien van aileronservo's, de boel is geprogrammeerd, en ingesteld in de zender:)

De 3 servo's;

mbfyakaileron1_2_.JPG


Soldeerwerk;

mbfyakaileron1_3_.JPG


In de vleugel geplaatst;

mbfyakaileron1_4_.JPG


Maximale uitslag (beetje onscherp);

mbfyakaileron1_5_.JPG


De Hitec Programmer, HFP-20;

mbfyakaileron1_6_.JPG


En klaar;

mbfyakaileron1_7_.JPG


Close-upje; (uitstekende stuk draad wordt nog afgezaagd)

mbfyakaileron1_8_.JPG


Aan de bovenkant kwam het kopje van de bout mooi verzonken te liggen in de aileron, dus klein rond stukje witte folie eroverheen, en het is onzichtbaar:D

mbfyakaileron1.JPG


Komende dagen even geen update waarschijnlijk, ik moet hoognodig de zolder eens goed gaan inrichten als hobbyruimte. Alle spullen en gereedschap staan er, maar nog in dozen enzo, en in de slaapkamer blijven knutselen geeft ook steeds zo'n rommel:D
 
Oja; er zaten weliswaar mooie wielkappen bij, maar die ga ik niet gebruiken, dat hoort niet op een yak-54:) Ik ben eigenlijk op zoek naar die druppelvormige kapjes zoals het origineel ze heeft, en bijvoorbeeld ook de EF-serie. Héél misschien passen die van de 110 inch, zou iemand die de 110 inch Yak heeft, voor mij kunnen opmeten hoe groot het wiel maximaal kan zijn als het kapje gemonteerd is? (ik heb nu 140mm wielen, die wil ik wel behouden, ze zouden al een maatje groter mogen van mij)

Anders suggesties zijn ook welkom, mogelijk is er een grote Yak op de markt die dezelfde kapjes heeft:)
 
Laatst bewerkt:
Er zit per aileronservo een blokje vurenhout ingelijmd in de ailerons, ter dikte van de hele aileron op dat punt. Je moet daar zelf gaten in boren (op de foto's zie je kleine stickertjes met pijltjes, daar moet je tussen blijven), waar dan die bout (M5) doorheen komt. Origineel komt die bout dan iets boven het oppervlak van de aileron te liggen, maar door met een 10mm boor een klein begin te maken aan de bovenkant, komt die bout heel mooi diep daarin te liggen, en zie je er dus niks van als je een klein stukje folie eroverheen legt:D

Heb vanmorgen de resterende stukjes bout afgezaagd, strak bij de borgmoer, nu kan het met vervoeren niets meer beschadigen. Moet ook nog een keer vleugelzakken maken, geen zin in, maar moet toch......
 
Nee, waarom zou ik? Op rudder komt wel 2 of 3x een 7955 waarschijnlijk.....
Op de 110" EF Yak wordt over het algemeen 2x 24 kg gebruikt, 48 kg per rol dus. Jij gebruikt nu 3x 12 kg denk ik, 36 kg dus. De rol is een stuk groter, maar je hebt veel minder kracht van de servo's. Zolang je traag vliegt krijgen die servo's dat wel getrokken, maar als je sneller wilt vliegen en toch nog zoveel uitslag wilt, dan krijgen ze het zeer waarschijnlijk niet getrokken.

Op de rudder zou ik minstens 3x 7955 zetten, eerder zelfs 4x 7955. Opnieuw hetzelfde verhaal hier.

Ook die moet je me even uitleggen:)
Alu armpjes zijn toch wat steviger, en het oog wilt ook wat. Mag toch zeker op zo'n kist ;)

Oja; er zaten weliswaar mooie wielkappen bij, maar die ga ik niet gebruiken, dat hoort niet op een yak-54:) Ik ben eigenlijk op zoek naar die druppelvormige kapjes zoals het origineel ze heeft, en bijvoorbeeld ook de EF-serie. Héél misschien passen die van de 110 inch, zou iemand die de 110 inch Yak heeft, voor mij kunnen opmeten hoe groot het wiel maximaal kan zijn als het kapje gemonteerd is? (ik heb nu 140mm wielen, die wil ik wel behouden, ze zouden al een maatje groter mogen van mij)
Ik kan straks wel eens zien of 140mm wielen in de kappen van de 110" Yak passen. EF schrijft 4.5" (114mm) wielen voor, dus ik vrees er toch een beetje voor.
 
12.4kg he:D Ik vlieg nu een kleine 2 jaar met de 3.2 meter Extra met dezelfde servo's op aileron. In eerste instantie had ik er daar zelfs maar 2 per aileron zitten (en die ailerons zijn ook groot) en zelfs met volgas en maximale uitslagen rolde hij als een gek:p Dat is eigenlijk de meest simpele test om te zien of de servo's sterk genoeg zijn. Het komt vaak zat voor (heb dit zelf eens bij een funtana gehad) dat bij lagere snelheid alles prima werkt, maar bij hogere snelheid niet. Ik heb bij de Extra toen een 3e servo geplaatst voor de veiligheid, maar niet voor de kracht. Stel dat er een servo of aansturing faalt, dan vlieg je gewoon rustig door zonder problemen (ik heb dit ook een keer meegemaakt, toen zat ik wat torquefoto's te bekijken, en toen hing er 1 stuurstang los, daar heb ik de hele dag onbewust mee gevlogen nog:mrgreen:).

Ik ben er dus in het geval van de Yak niet zo heel bang voor, en stel dat (de kans is uiterst klein) ze wel te zwak zouden zijn in de praktijk, dan kan ik ze alsnog vervangen, en schuiven deze servo's door naar de 3 meter Edge:)

Wat betreft die hevels; ze zitten toch aan de onderkant, en los daarvan; bij de betere Hitec servo's zitten die hele dikke hevels, die zijn net zo taai als aluminium, zo niet taaier:D En die prijzen van zo'n SWB armpje, ze moeten zich doodschamen:rolleyes:

Jammer van de "wheel-spats", maar als iemand het even wil checken voor me, dan heel graag.....
 
Helaas nog geen vorderingen, ik zit in de laatste fase van mijn studie, en dan moet je af en toe wat tijd in andere dingen steken:D

De Yak heeft van de week wel een kleiner broertje gekregen (1.4 meter);

P0836_28-10-09.jpg


Aanhanger is niet nodig, de 3.30m Yak moet precies in onze auto passen (uiteraard met complete staart en prop gedemonteerd) Dat was echter theorie, we zullen het pas écht weten als hij in elkaar staat. En als ie niet past.......wordt het óf een grotere auto óf een aanhanger. Bij voorkeur het laatste, dan kunnen er 2 giants mee:cool:
 
Goed, een iets rustigere periode is nu aangebroken, en vandaag zijn de Hitec 7955TG servo's besteld (3 stuks voor op het rudder van de Yak en nog een aantal meer voor mijn andere kisten waar ik JR uit heb gegooid), hopelijk komen deze een dezer dagen binnen zodat ik weer verder kan:p
 
Wat een super kist zeg!!!! Geweldig, ook een mooi kleurenschema.

Ben je overigens verhuisd om meer Big Scale kisten in huis te kunnen hebben?
Wel een goed argument, meer en grotere kisten en dan een groter huis en dan een aanhanger erbij....

Groeten,


Johan
 
Laatst bewerkt:
Ben je overigens verhuisd om meer Big Scale kisten in huis te kunnen hebben?
Wel een goed argument, meer en grotere kisten en dan een groter huis en dan een aanhanger erbij....

Het was wel de reden om een ruime eengezinswoning te nemen en een grote 2e auto, je moet er wat voor over hebben he:D Aanhanger staat wel op de planning nog, zodat er 2 of meer kisten tegelijk mee kunnen, maar in theorie zou de Yak nog in de auto moeten passen:)
 
Back
Top