Bouwverslag GBmodels Yak55M

Hallo allemaal,

Nu de winter weer is begonnen en de werkplaats weer is opgeruimd komt er natuurlijk een nieuwe kist op tafel om te bouwen.

Ik ga dit bouwverslag houden over de 1.40 Yak55M van Gernot bruckman.
Toen ik heb zag staan op de site van Bert Deleare vond ik hem meteen mooi en heb dus ook maar besloten hem te kopen.
Als setup kom ik het beste uit met de volgende artikelen:

Servo`s :

Hitec 5245MG Had ik nog.

Motor:

TURNIGY 50-55A 400kv Outrunner Motor Hobbycity

Deze is ongeveer gelijk aan een axi 4120/18.
Ik heb de motor getest en ik kom uit op 4,5Kg thrust op 5 cellen met een 16x10 prop.
Ruim genoeg lijkt me om het straks +-2kg wegende kistje omhoog te trekken !!

Regelaar : 60A Niks bijzonders verder. Regelaar Hobbycity

Accu : 3000 Mah 5 cellen Flightmax. Accu Hobbycity

Ontvanger : Futaba R6007 2,4Ghz. Had ik nog.

Vliegtuig: GBmodels yak55M 1.4 Vliegtuig Aerobertics


Ik heb de Motor,Regelaar,Accu en ontvanger al hier alleen de servo`s nog niet.
Hier enkele fotos van de bouw tot nu toe:

Na het openen van de doos alle onderdelen controleren op compleetheid en of ze in orde zijn.
Het zit allemaal netjes ingepakt en daardoor weinig kans op beschadiging die er dus ook niet was.
De kappen zitten zoal meestal in een apparte doos in de grote doos in papier gewikkeld.

foto198i.jpg

Vleugels op de werkbank voor het verlijmen van de scharnieren.
De rolroeruitslagen kunnen enorm zijn overdreven veel zou je bijna zeggen.

foto201.jpg

Het opruwen van het lijmoppervlak van de roerhoorntjes.
Deze worden met secondenlijm in het roer verlijmt en maken dus geen gebruik van enige schroeven. Het zit goed vast vind ik en het is een hoop minder gedoe en ook nog lichter ook nog.


foto202h.jpg


Het geprofileerde richtingroer en op de achtergrond de romp nog in de plastic zak zoals hij werd geleverd.


foto203.jpg

het richtingroer woog 32 gram op de weegschaal niet zwaar voor een geprofileerd roer lijkt me.

foto204.jpg

Na het staartwieltje in het richtingroer gezet te hebben ( Je moet een stukje folie wegsnijden en een gaatje boren) heb ik het roer aan de romp gelijmd. Ook het richtingroer loopt heel soepel en kan grotere uitslagen maken dan je nodig hebt.

foto204v.jpg

Detailfoto van het staartwieltje, De aanhechting van het richting en hoogteroer en
de aansturing door middel van een PullPull systeem. Ook dit pullpull systeem zat bij het vliegtuig.

foto207.jpg

Horizontal stab en Elevator gemonteerd aan de staart.
Dit duurde wel even omdat ik de horizontal stab perfect recht wilde hebben.
Omdat hij ook geprofileerd is moet je hem in een keer op de goede plaats duwen en als hij ook maar een klein stukje achteruit glijd dan zit hij gelijk helemaal los.
Om dit te voorkomen heb ik op het middenstuk spuitlijm gespoten zodat hij beter in plaats bleef.
Na nu nog een tijdje te hebben gemeten en vergeleken heb ik hem vastgelijmd.
(op de foto zat hij nog los)

foto208.jpg

Het landingsgestel eronder nu kan hij eindelijk op eigen benen staan.

foto209d.jpg

Alle kappen er eens opgezet.
De canopy loopt door in de motorkap en zo kan je dus heel gemakklijk bij de motor en accu.
Dit maakt het ook mogelijk om je propellor goed aan te draaien wat bij veel kisten moeilijk is door de kap die over de motor zit.

foto213.jpg

Het resultaat na een avondje bouwen.
Ik vond dat het tot nu toe goed ging en de instructies in de manual waren heel erg duidelijk en ook de volgorde van de stappen klopte dit mis ik toch wel eens bij arf kisten.

foto214n.jpg

na alles erop te hebben gezet heb ik de lege kist op de weegschaal gezet om het totaal leeg gewicht te wegen. Dit kwam uit op 1174 gram.

foto217.jpg

Kleuren aan de onderkant.


Ik hoop dat ik de servo`s snel heb dan kan ik verder met deze kist.
Tot nu toe was het een plezier om te bouwen omdat alles zo goed past en omdat er veel bij zit.

Ik hou jullie op de hoogte !

Groeten Yannic.
 
Laatst bewerkt:
Hi Yannic :D ,

Mooi om hier een bouwverslag van te zien heb toevallig nog een setup liggen dus wieweet... :cool:

Veel bouwplezier !

Grt.
 
kijk, je bent me voor, of ik ben gewoon te laat want hij ligt hier ook al een maand te wachten op zijn motor, servo's had ik al.

ik wil een andere turnigy motor nemen, turnigy SK 42-60 500kv, dit omdat de axi ook 515 kv is.

de 1m80 versie is ook op komst voor wie interesse heeft.
 
kijk, je bent me voor, of ik ben gewoon te laat want hij ligt hier ook al een maand te wachten op zijn motor, servo's had ik al.

ik wil een andere turnigy motor nemen, turnigy SK 42-60 500kv, dit omdat de axi ook 515 kv is.

de 1m80 versie is ook op komst voor wie interesse heeft.


Dat hoorde ik ja dat is ook een hele mooie.

Deze versie is nu trouwens ook nog in de sale bij aerobertics.
Ik ga er zo nog even wat aan sleutelen ik wil de motor er nog ophangen vanavond eens kijken hoe dat uit gaat zien en ik moet nog beslissen of ik die zwarte afdekkap ook werkelijk in mijn motorkap ga zetten.
Even uitzoeken hoe dit uitkomt mbt koeling van mijn electronica enzo.

Groeten Yannic.
 
De Turnigy past perfect in de kap en komt goed uit met de propellor.
Geen opvulling ofzo nodig.

Ik zal vanavond even een paar fototjes maken en deze posten.

Groeten Yannic.
 
Prachtige kist! Had hem ookal gezien, kleinere versie van zijn briljante grote broer :).

Het is dat ik al een Yak 55 .50 heb anders wist ik het wel! Misschien als die stuk is.

Als ik het goed zie kan deze ook op brandstof of niet?
 
@R! Ik weet niet of er conversie mogelijk is in de manual staat er niks over.
De constructie is goed maar ik denk niet dat hij is ontworpen voor brandstof.
Maarja wat kost een HC setupje nog voor zon kist.
Voor bijna hetzelfde geld als een methanol ben je ook klaar met electro en je hoeft nooit meer te poesten en geen losse folie en altijd verzekerd van een motor die oppakt in een hover.

@ Mark, dat gaat niet lukken jammergenoeg :P
Ik ben de servos nog aan het regelen en dat laat nog even op zich wachten helaas :(
Ik hoop over 2 weken de eerste vlucht te doen.

Groeten Yannic.
 
Zo,

Net even de motor er vast op gezet en de motorkap ook vast gezet.
De gaten van het kruis van de turnigy motor passen vij goed met de gaten die al voorgeboord zitten in het glasvezelplaatje.

Hier enkele foto`s :

foto220.jpg

Close up van de motorbevestiging hij zit vast met 4 M4 boutjes beetje overdaad misschien maar ik heb geleerd dat je beter te stevig kan ophangen dan te licht.........

foto222.jpg


Achterkant van de motor ophanging het gat waar de andere kant van de as door naar buiten steeks was ook al gemaakt vanuit de fabriek voor de turnigy moest het enkel iets groter gemaakt worden.

foto223o.jpg


Een kijkje in de staart.

foto224.jpg


De wielkappen zitten vast op de as van het wiel en geborgd met een schroefje zodat ze niet kunnen bewegen.

foto225g.jpg


Nog een keuze waar ik niet helemaal uit ben.

Links: de bijgeleverde lichte spinner
Rechts: een spinner die ik nog had liggen.
Ik ga ze er beiden maar eens op proberen en kijken welke het mooiste staat.

foto228.jpg


Alle kappen erop en de motor gemonteerd als strakjes de prop erop zit zal het precies goed uitkomen met de kap zoals ik het nu zie.

foto231d.jpg


Het totaal even in de kamer in elkaar gezet.


Nu maar hopen dat de servo`s snel arriveren want ik wil hem graag vliegend hebben.

Groeten Yannic.
 
Nu maar hopen dat de servo`s snel arriveren want ik wil hem graag vliegend hebben.

5245MG's had je toch nog? (1e post) Leuk kistje, ben nu zelf een 1.40m Yak-54 aan het afronden, met Dymond motor en ook 5245's. Ik was de kleine kistjes van rond een meter zat, aangezien het praktisch altijd te hard waait daarvoor:)
 
Omdat het ook een 55 is en hetzelfde schema heeft lijkt hij erop, aan die 2 foto's te zien zal de GB 55 heel anders vliegen... :D
Ter vergelijk:
foto217.jpg

Leuke kist:cool:

Yannik, mss handig om de foto's te verkleinen voor je ze post. Forumregels zijn 800X600, maar 1024X768 word gedoogd.
 
Heb ook de indruk dat de GB iets "extremer" zal zijn..
Maar vindt die van mij ook best wel leuk..
file.php


Back to the GB yak! ;)
 
5245MG's had je toch nog? (1e post) Leuk kistje, ben nu zelf een 1.40m Yak-54 aan het afronden, met Dymond motor en ook 5245's. Ik was de kleine kistjes van rond een meter zat, aangezien het praktisch altijd te hard waait daarvoor:)

Haha ja dat dacht ik ook ja maar die zitten ondertussen weer in een andere kist.
Achja dan maar wachten he.

@Lespinoy,

Die ziet er ook wel goed uit ja hij lijkt er heel erg op alleen is die van jou niet wat groter ?
En van welk merk is die dan ?

Groeten Yannic.
 
Omdat het ook een 55 is en hetzelfde schema heeft lijkt hij erop, aan die 2 foto's te zien zal de GB 55 heel anders vliegen... :D
Ter vergelijk:
foto217.jpg

Leuke kist:cool:

Yannik, mss handig om de foto's te verkleinen voor je ze post. Forumregels zijn 800X600, maar 1024X768 word gedoogd.

Oke ik zal eraan denken bij de volgende post....
Ik had hem al ingesteld bij imageshack op 1024x768 maar dat werkt niet zo goed denk ik.

Groeten Yannic.
 
Oke,

Leuke kist hoor :)

Ik ga eens kijken wat ik nog kan doen aan de mijne misschien de stuurstangetjes al in elkaar zetten enzo zodat ik straks alleen maar de servo`s erin hoef te zetten.

Groeten Yannic.
 
@ Yannnic: lijm zeker de magneten van je turnigy motor na, bij deze reeks van Turnigy gaan ze zeer snel lossen en ga je tijdens de vlucht mss in de problemen raken.
De sk serie (zwarte motorreeks) heeft minder last van loskomende magneten.
Je moet maar eens zien in het motorhuis, de magneten zijn met een weinig lijm in het motorhuis gelijmd.
Zeer zeer mooie kist hoor.
 
Opzich doet sk of niet er niet heel veel toe wat betreft lijm, sk's kunnen ook nog 'fout' gelijmd zijn. Mss dat het iets uitmaakt maar ik heb beide los zien komen (net als axi's hackers enz.)
Het gaat erom of de lijm zwart is, bij de laatste sk's is dat zo. Dat laat niet los zover ik weet.
Hangt natuurlijk ook van het gebruik af, en met de koeling lijkt het in dit model wel goed te komen.
 
Back
Top