Hallo allemaal,
Nu de winter weer is begonnen en de werkplaats weer is opgeruimd komt er natuurlijk een nieuwe kist op tafel om te bouwen.
Ik ga dit bouwverslag houden over de 1.40 Yak55M van Gernot bruckman.
Toen ik heb zag staan op de site van Bert Deleare vond ik hem meteen mooi en heb dus ook maar besloten hem te kopen.
Als setup kom ik het beste uit met de volgende artikelen:
Servo`s :
Hitec 5245MG Had ik nog.
Motor:
TURNIGY 50-55A 400kv Outrunner Motor Hobbycity
Deze is ongeveer gelijk aan een axi 4120/18.
Ik heb de motor getest en ik kom uit op 4,5Kg thrust op 5 cellen met een 16x10 prop.
Ruim genoeg lijkt me om het straks +-2kg wegende kistje omhoog te trekken !!
Regelaar : 60A Niks bijzonders verder. Regelaar Hobbycity
Accu : 3000 Mah 5 cellen Flightmax. Accu Hobbycity
Ontvanger : Futaba R6007 2,4Ghz. Had ik nog.
Vliegtuig: GBmodels yak55M 1.4 Vliegtuig Aerobertics
Ik heb de Motor,Regelaar,Accu en ontvanger al hier alleen de servo`s nog niet.
Hier enkele fotos van de bouw tot nu toe:
Na het openen van de doos alle onderdelen controleren op compleetheid en of ze in orde zijn.
Het zit allemaal netjes ingepakt en daardoor weinig kans op beschadiging die er dus ook niet was.
De kappen zitten zoal meestal in een apparte doos in de grote doos in papier gewikkeld.
Vleugels op de werkbank voor het verlijmen van de scharnieren.
De rolroeruitslagen kunnen enorm zijn overdreven veel zou je bijna zeggen.
Het opruwen van het lijmoppervlak van de roerhoorntjes.
Deze worden met secondenlijm in het roer verlijmt en maken dus geen gebruik van enige schroeven. Het zit goed vast vind ik en het is een hoop minder gedoe en ook nog lichter ook nog.
Het geprofileerde richtingroer en op de achtergrond de romp nog in de plastic zak zoals hij werd geleverd.
het richtingroer woog 32 gram op de weegschaal niet zwaar voor een geprofileerd roer lijkt me.
Na het staartwieltje in het richtingroer gezet te hebben ( Je moet een stukje folie wegsnijden en een gaatje boren) heb ik het roer aan de romp gelijmd. Ook het richtingroer loopt heel soepel en kan grotere uitslagen maken dan je nodig hebt.
Detailfoto van het staartwieltje, De aanhechting van het richting en hoogteroer en
de aansturing door middel van een PullPull systeem. Ook dit pullpull systeem zat bij het vliegtuig.
Horizontal stab en Elevator gemonteerd aan de staart.
Dit duurde wel even omdat ik de horizontal stab perfect recht wilde hebben.
Omdat hij ook geprofileerd is moet je hem in een keer op de goede plaats duwen en als hij ook maar een klein stukje achteruit glijd dan zit hij gelijk helemaal los.
Om dit te voorkomen heb ik op het middenstuk spuitlijm gespoten zodat hij beter in plaats bleef.
Na nu nog een tijdje te hebben gemeten en vergeleken heb ik hem vastgelijmd.
(op de foto zat hij nog los)
Het landingsgestel eronder nu kan hij eindelijk op eigen benen staan.
Alle kappen er eens opgezet.
De canopy loopt door in de motorkap en zo kan je dus heel gemakklijk bij de motor en accu.
Dit maakt het ook mogelijk om je propellor goed aan te draaien wat bij veel kisten moeilijk is door de kap die over de motor zit.
Het resultaat na een avondje bouwen.
Ik vond dat het tot nu toe goed ging en de instructies in de manual waren heel erg duidelijk en ook de volgorde van de stappen klopte dit mis ik toch wel eens bij arf kisten.
na alles erop te hebben gezet heb ik de lege kist op de weegschaal gezet om het totaal leeg gewicht te wegen. Dit kwam uit op 1174 gram.
Kleuren aan de onderkant.
Ik hoop dat ik de servo`s snel heb dan kan ik verder met deze kist.
Tot nu toe was het een plezier om te bouwen omdat alles zo goed past en omdat er veel bij zit.
Ik hou jullie op de hoogte !
Groeten Yannic.
Nu de winter weer is begonnen en de werkplaats weer is opgeruimd komt er natuurlijk een nieuwe kist op tafel om te bouwen.
Ik ga dit bouwverslag houden over de 1.40 Yak55M van Gernot bruckman.
Toen ik heb zag staan op de site van Bert Deleare vond ik hem meteen mooi en heb dus ook maar besloten hem te kopen.
Als setup kom ik het beste uit met de volgende artikelen:
Servo`s :
Hitec 5245MG Had ik nog.
Motor:
TURNIGY 50-55A 400kv Outrunner Motor Hobbycity
Deze is ongeveer gelijk aan een axi 4120/18.
Ik heb de motor getest en ik kom uit op 4,5Kg thrust op 5 cellen met een 16x10 prop.
Ruim genoeg lijkt me om het straks +-2kg wegende kistje omhoog te trekken !!
Regelaar : 60A Niks bijzonders verder. Regelaar Hobbycity
Accu : 3000 Mah 5 cellen Flightmax. Accu Hobbycity
Ontvanger : Futaba R6007 2,4Ghz. Had ik nog.
Vliegtuig: GBmodels yak55M 1.4 Vliegtuig Aerobertics
Ik heb de Motor,Regelaar,Accu en ontvanger al hier alleen de servo`s nog niet.
Hier enkele fotos van de bouw tot nu toe:
Na het openen van de doos alle onderdelen controleren op compleetheid en of ze in orde zijn.
Het zit allemaal netjes ingepakt en daardoor weinig kans op beschadiging die er dus ook niet was.
De kappen zitten zoal meestal in een apparte doos in de grote doos in papier gewikkeld.

Vleugels op de werkbank voor het verlijmen van de scharnieren.
De rolroeruitslagen kunnen enorm zijn overdreven veel zou je bijna zeggen.

Het opruwen van het lijmoppervlak van de roerhoorntjes.
Deze worden met secondenlijm in het roer verlijmt en maken dus geen gebruik van enige schroeven. Het zit goed vast vind ik en het is een hoop minder gedoe en ook nog lichter ook nog.

Het geprofileerde richtingroer en op de achtergrond de romp nog in de plastic zak zoals hij werd geleverd.

het richtingroer woog 32 gram op de weegschaal niet zwaar voor een geprofileerd roer lijkt me.

Na het staartwieltje in het richtingroer gezet te hebben ( Je moet een stukje folie wegsnijden en een gaatje boren) heb ik het roer aan de romp gelijmd. Ook het richtingroer loopt heel soepel en kan grotere uitslagen maken dan je nodig hebt.

Detailfoto van het staartwieltje, De aanhechting van het richting en hoogteroer en
de aansturing door middel van een PullPull systeem. Ook dit pullpull systeem zat bij het vliegtuig.

Horizontal stab en Elevator gemonteerd aan de staart.
Dit duurde wel even omdat ik de horizontal stab perfect recht wilde hebben.
Omdat hij ook geprofileerd is moet je hem in een keer op de goede plaats duwen en als hij ook maar een klein stukje achteruit glijd dan zit hij gelijk helemaal los.
Om dit te voorkomen heb ik op het middenstuk spuitlijm gespoten zodat hij beter in plaats bleef.
Na nu nog een tijdje te hebben gemeten en vergeleken heb ik hem vastgelijmd.
(op de foto zat hij nog los)

Het landingsgestel eronder nu kan hij eindelijk op eigen benen staan.

Alle kappen er eens opgezet.
De canopy loopt door in de motorkap en zo kan je dus heel gemakklijk bij de motor en accu.
Dit maakt het ook mogelijk om je propellor goed aan te draaien wat bij veel kisten moeilijk is door de kap die over de motor zit.

Het resultaat na een avondje bouwen.
Ik vond dat het tot nu toe goed ging en de instructies in de manual waren heel erg duidelijk en ook de volgorde van de stappen klopte dit mis ik toch wel eens bij arf kisten.

na alles erop te hebben gezet heb ik de lege kist op de weegschaal gezet om het totaal leeg gewicht te wegen. Dit kwam uit op 1174 gram.

Kleuren aan de onderkant.
Ik hoop dat ik de servo`s snel heb dan kan ik verder met deze kist.
Tot nu toe was het een plezier om te bouwen omdat alles zo goed past en omdat er veel bij zit.
Ik hou jullie op de hoogte !
Groeten Yannic.
Laatst bewerkt: