Xtreme Composite Edge540T (2,6m)

ik heb de carb an mijn dl vervangen door een tillotson dat scheelt dag en nacht...
 
ik heb de carb an mijn dl vervangen door een tillotson dat scheelt dag en nacht...

Ik zit er over te denken dat nog eens te doen met mijn DA150, of gewoon de DA verkopen en een 3W/ZDZ erop, ach, we zien wel:)
 
ik heb de carb an mijn dl vervangen door een tillotson dat scheelt dag en nacht...

Ja lap ik heb hier weer iets gekocht van de Koen zenne :-)

@razor, weet me eens te zeggen welk type van tillotson carb je hebt gebruikt. Ik had hen eens een mail gestuurd doch ze wisten me te zeggen dat ze geen ervaring hadden met dl/da 100.

1 ding is zeker, ik ben niet beschaamd om mijn dl100 welke op een failliete QQ yak staat :-)
 
DA - DL - ZDZ - 3W wat een keuzes.

Nou als ik nu een motor moest hebben zou het iig geen DA worden.

Ik heb nu:

Zenoah 62cc loopt prima
ZDZ 80RV loopt prima, alleen 1x een cylinder vervangen.
DL111 loopt als een zonnetje echt een powerhouse

DA-85 is nu voor de tweede keer naar de haaien.
eerste keer de hoofd lager er uitgelopen, is een bekend probleem. En naar de reparatie van de hoofdlagers. In de 3x vlucht motor abrupt stil vallen.
Na een echte nood landing, je kent het wel niet al te hoog en staart in de wind.
op de grond naar de motor kijken.
ik weet niet of het een slechte reparatie job is maar ik vind het echt merkwaardig dar de imbusbouten gebroken zijn en dat er een stuk uit het carter is, dat had naar mijn idee nooit mogen gebeuren
Ik zeg niet dat DA slecht is ik deel alleen mijn ervaring, als de motor loopt is het echt een beest alleen steeds is er wat mee.

hij is iig weer opgestuurd
da85-1.jpg

da85-2.jpg

da85-3.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik moet Jeroen wel gelijk geven, voor mij ook niet opnieuw meer een DA. Mijn DA150 is weliswaar niet ge-explodeerd zoals die van Jeroen, maar ik was wel iedere keer mijn motor 2 maanden aan Toni Clark kwijt waarna hij nog niet in orde was. Heeft me 2x bijna een kist gekost. Uiteindelijk na navraag op flyinggiants.com bleek TC er keer op keer de verkeerde membramen in te stoppen. Toch raar dat een technische dienst niet weet hoe hij een motor moet repareren. Uiteindelijk is de motor weer voor elkaar, maar qua middengebied zal het ook nooit een ZDZ/3W worden (en dat ligt niet meer aan de membramen/reed valves)
 
Wel, als mijn DA er na enkele vluchten zo komt uit te zien, dan zal er bij mij ook geen DA meer inkomen.
Ik ben tot nu tevreden over mijn DA 50. Mijn clubgenoot had een DL50 en die presteerde zeer goed, dus de prijs/kwaliteitsverhouding lag duidelijk in het voordeel van de DL.

Mijn DL100 was een ramp.

We zullen nu wel zien wat het nu wordt met de DA, alleen jammer dat die speeltjes (DA,3W,ZDZ,DL...) toch te duur zijn om gewoon wat rond te klooien.

Koen
 
dat de 85 van DA een ramp is, dat weet nu toch al bijna iedereen ?

over de 50 en 100 en 150 hoor ik best tevreden mensen. slecht zijn ze niet.

maar geef mij maar 3W LOL

3W 110 power master !!! Die had je ook kunnen nemen Koen, inbouwmaten zijn zelfde als DA
 
Ik heb idd niet naar de 3W110 gekeken. Ik ging ervan uit dat dit ook met een achtercarbu zou zijn.

In elk geval zou ik toch nieuwe bochten moeten maken. Bij de 3W staan ze blijkbaar onder een hoek, terwijl bij DA/DL recht naar onder.

Dus de 3W is nog een optie als de DA zo slecht blijkt te zijn als sommigen beweren. :-)
(Maar laat ons hopen dat ik die niet hoef te kopen)

Koen
 
Zoals ik deze motor bekijk zal er eens keer naar de kopspeling gekeken moeten worden, als de zuiger de kop raakt gaan er grote krachten vrij komen die de cilinder bouten doen breken, dit gebeurt bij hoog toeren.
 
In elk geval zou ik toch nieuwe bochten moeten maken. Bij de 3W staan ze blijkbaar onder een hoek, terwijl bij DA/DL recht naar onder.

Gewoon scheef de oude flens eraf zagen, en nieuwe flens erop solderen, zo doe ik het altijd, en kan ik mijn oude bochten nog gewoon gebruiken:) (heb van die dure flexibele KS bochten, vond het zonde om die te vervangen)

Alle huidige 3W boxers hebben inmiddels geen achterinlaat meer.
 
Zo, de motor heeft gelopen, en de eerste 3 vluchten gemaakt. Het was verschrikkelijk koud, maar we hebben toch enorm genoten van deze dag. Dus zeker geen oververhittingsverschijnselen vandaag. :-)

@Alexzzz. Ik moet je teleurstellen. De DA loopt als een zonnetje. Ik wil hier weer niet de discussie opstarten over welke motor al dan niet de beste is, maar:
Mijn ervaring tot nu is dat de DL100 echt niet goed liep. (de ervaringen met de Dl50 waren bijzonder goed).
De DA100 doet het vanaf de eerste minuut gewoon goed. Na de eerste vlucht de throttle-curve wat aangepast, en het midde-regime is ook goed, maar kan nog beter denk ik. Het zijn nog maar de eerste vluchten, maar het ziet er veelbelovend uit.

Stefan (cornetto) heeft vandaag ook zijn QQ-Yak ingevlogen :-)

IMG_1683.jpg


Laat het seizoen 2010 maar komen!!!!!!!!!!!!!
 
@Alexzzz. Ik moet je teleurstellen. De DA loopt als een zonnetje.

Daarmee stel je me niet teleur hoor, ik ben alleen maar blij voor je als hij het goed doet:)

Het enige wat ik op basis van mijn DA150 zeg, is dat ik geen DA meer koop als ik die motor vergelijk met mijn 3W's en ZDZ's. Maar goed, dat is een mening natuurlijk:) (al is het middengebied en betrouwbaarheid wel erg feitelijk.....)
 
nu nog een keer de wielkappen erop steken e:p de QQ ziet er toch een zot machien uit ze:)

Scherp oog !! Moet mij er echt eens op toeleggen op geen enkel van mijn kisten staan die gemonteerd. Ben er super tevreden over trouwens, alleen nog wat veel trillingen, prop eens moeten balanceren (Koen :-))
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik deze motor bekijk zal er eens keer naar de kopspeling gekeken moeten worden, als de zuiger de kop raakt gaan er grote krachten vrij komen die de cilinder bouten doen breken, dit gebeurt bij hoog toeren.


als de zuiger de kop raakt, doet hij dat altijd, een drijfstang word niet langer bij hoge toeren
 
Scherp oog !! Moet mij er echt eens op toeleggen op geen enkel van mijn kisten staan die gemonteerd. Ben er super tevreden over trouwens, alleen nog wat veel trillingen, prop eens moeten balanceren (Koen :-))

ja da valt altijd op en ik vindt het altij veel schoonder met ze erop:p
 
als de zuiger de kop raakt, doet hij dat altijd, een drijfstang word niet langer bij hoge toeren


Uhh dat wordt ie zeker wel!!
Hoger toerental betekent sneller van richting veranderen voor de zuiger, dus ook grotere krachten op de drijfstang. Uiteindelijk ook meer lengte in de drijfstang dus!!

Is weldegelijk een factor waar men bij het ontwerp van een motor rekening mee houdt.

Rob
 
Back
Top