Xtreme Composite Edge540T (2,6m)

Nu begrijp ik je probleem. Maar bij een tank overdwars plaatsen, krijg je dan geen problemen met de benzine aanvoer als je meskant vliegt?

Ik heb de spinner backplate nog steeds niet binnen. Zodra ik hem heb, laat ik je dat weten.

Groeten,

Patrick

Ja, daar heb ik ook al aan zitten denken.

Je hebt hetzelfde probleem in duikvlucht, maar normaal hou je dat niet zo lang vol als meskant. LOL

Meer reacties??

Koen

Ik zou de tank niet dwars plaatsen, maar gewoon in de lengte. Dat de tank niet precies op het zwaartepunt ligt is geen ramp.
Een filmpje van wat benzine allemaal doet tijdens de vlucht:
Video Funtana
Toch beangstigend om te zien hoe dikwijls de clunk niet meer in de benzine zit :eek:

Laatst bewerkt:
aan iedereen die me zondag aansprak over mijn tanks en doppen, daar komen ze dus vandaan.

Na het zien van dat filmpje is het idd niet zo'n goed idee de tank dwars te zetten.

Zal dus anders gemaakt worden.

Koen

Wat is de aan te raden tankinhoud voor een 100cc. Ik vlieg nu met mijn da50 met een tank van een halve liter.
Dus gewoon een liter voor een 100cc of is 750ml genoeg?

Ik ben aan het overwegen om met een soort van een header tank te werken (zoals bij heli's), dan kan ik de tank dwars zetten en heb je een klein tankje dat altijd vol is.

Als ik ze niet dwars zet moet ze volledig achter het zwaartepunt, mmmm.... ik ben er nog niet uit.

Koen

Koen, ik vlieg met 750ml op de 110cs 2 maal het intersprogramma na mekaar en heb dan nog voldoende brandstof over. dus 750ml is ruim voldoende.

Ga niet experimenteren met header tanks ed in deze kisten, wij doen het nooit, er zal wel een reden voor zijn.

kan de tank niet net voor de vleugelbuis komen, of eventueel tegen de bovenkant van de romp ?

Ik denk dat je achterkant van de tank nog in een bret op de buis kan zeten. Dan de bret voor de bevestiging van de voorkant van de tank gewoon zo ver mogelijk naar voren aan de bovenkant van de romp lijmen. De buis zit namelijk voor het glas.

De oplossing is soms gewoon te simpel om ze te kunnen zien.

Wat denken jullie van deze setup?

IMG_0005.jpg

De grote tank is er een van een liter, de kleine een halve.
2 tanks van 750 zal ideaal zijn. De grote zit eigenlijk net iets te veel in de weg om aan de voorste vleugelmoeren te geraken. Het kan net, maar ik denk dat ik ze dan regelmatig zal laten vallen.

Het enige is dat de tanks dan net boven de uitlaten zitten. Moet ik daar iets speciaals voor doen, of is een gewone 2mm triplex voldoende? De plaat waar de tanks op moeten zit een 3 cm boven de uitlaten.

Nog een fototje
IMG_0006.jpg

De tank dwars kan probleemloos. Je hebt dan meskant dezelfde situatie als anders in duikvlucht, enzovoort. Mijn enige nog resterende brandstoftoestel heeft de tank over dwars zitten en dat heeft nog nooit problemen opgeleverd. Het punt is dat de krachten die op je brandstof werken, ook op je clunk werken, dus je clunk zal altijd in de brandstof zitten.

Hoe dan ook, de huidige oplossing zal ongetwijfeld ook prima zijn. Je zou de tanks onderling nog kunnen verbinden, dan ben je ook het verschil in volume kwijt.

Wat betreft de warmte, 2mm triplex lijkt mij meer dan afdoende, je zou, als je het niet vertrouwt, op de onderzijde (uitlaatzijde) van dat triplex nog zilverfolie kunnen verlijmen (met de glimmende kant richting uitlaten) om warmte te reflecteren, maar het lijkt mij sterk dat dat nodig is..

De tank dwars kan probleemloos. Je hebt dan meskant dezelfde situatie als anders in duikvlucht, enzovoort. Mijn enige nog resterende brandstoftoestel heeft de tank over dwars zitten en dat heeft nog nooit problemen opgeleverd. Het punt is dat de krachten die op je brandstof werken, ook op je clunk werken, dus je clunk zal altijd in de brandstof zitten.

Fout, want je kan veel langer meskant vliegen met de clunk omhoog bij een dwasliggende tank dan dat je een downline kan vliegen met een tank in de langsrichting.
Bij deze grootte's van tanks moet er in de tank ook een messing pijpje zitten zodat de benzineslang niet kan dichtplooien, en daardoor komt de clunk droog te staan in meskant bij een dwarsliggende tank.

@ Koen,

Die laatste setup ziet er goed uit.

Hey makker, zet ze boven de uitlaten, ik heb hier nog reflecterende hittefolie liggen.
Koop wel aub een nieuw tankje voor de smoke ipv dat lelijk ding :-)

Vandaag verder gewerkt aan de installatie van de brandstof/smoke tank.

Het is een demontabele setup geworden, want anders kan je niet meer aan het onderstel als dat nodig is.

IMG_1299.jpg

IMG_1298.jpg

Ondertussen zijn reeds alle slangen aangesloten, en is het geheel klaar om zijn eerste benzine te gaan snuiven.

Verder nog eens de vleugels en stabilo gemonteerd. het ziet er naar uit dat ik de ontvanger accu's op de vleugelbuis zal kunnen monteren.

Het installeren van de voorste vleugelmoeren is zoals verwacht een prutswerkje en gegarandeerd dat er wel eens een zal vallen en dan is het echt vissen om ze terug te vinden.

Een oplossing is dit:
IMG_1303.jpg

Een klein gaatje door de moer en een draadje. Zo geraak ik ze nooit kwijt.

De volgende stap is het installeren van de powerbox, ontvanger en het netjes wegweken van de bekabeling.

Koen

Vergeet geen benzinebestendige afsluitdop in die tank te zetten ipv standaard drukstop. Laat je de standaard stop zitten is het na enkele vluchten al aan het lekken.

Paul dat is gebeurd, maar in elk geval bedankt om het te melden. Het zijn van die kleine dingen die veel miserie kunnen veroorzaken.

De romp is klaar. Het wordt tijd om de motor te laten draaien.

Jammer dat ik terug moet beginnen werken, dus de komende week zal er niet veel meer gebeuren.

Koen

De SWB-armen zijn binnen, dus ben ik nu verder gegaan met het inlijmen van de hevels in de roeren.

Omdat er besloten werd om met ball-links te werken, moesten er enkele hevels bijgemaakt worden. De originele hevels verdragen geen torsie, en met een ball-link is het beter dat deze tussen 2 hevels zit.

Een clublid heeft een cnc frees-machine en heeft de originele hevels ingescanned en nieuwe gefreesd. Bedankt Filip!!!!!!
(Weer originele hard-ware onderdelen die niet gebruikt werden)

Eerst het hoogteroer.

Origineel is er maar een sleuf gefreesd, dus eerst werd er een bijgefreesd, voor de 2e hevel.

Dan werd er een malletje gemaakt om de hevels uit te lijnen, zodat de aansluiting van de ball-link loodrecht boven de scharnierlijn van het hoogteroer komt.

IMG_1310.jpg

IMG_1314.jpg

De bedoeling was om de hevel even lang te maken als de SWB-arm, zodat als de servo 45° uitslaat, het roer ook 45° uitslag heeft.

Eenmaal alles ingelijmd was ben ik tot de vaststelling gekomen dat ik mij een cm vergist heb bij het maken van de mal. 5cm afgetekend ipv 4. Stoem stoem stoem stoem.

IMG_1317.jpg

De bekomen uitslag is nu minder dan ik voor ogen had.

De andere kant moet nog gelijmd worden. Ik ga toch dezelfde mal gebruiken, dan ben ik zeker dat de 2 kanten hetzelfde zijn. Als blijkt dat ik meer uitslag wil, kan ik nog nieuwe gaten boren, dichter tegen de scharnierlijn, of een langere servohevel bestellen.

Zo zie je maar, even de concentratie minder en het is gelijk verkeerd. We zullen wel zien hoe het vlieggedrag is met deze set-up.

Morgen doen we verder met het 2e hoogteroer

Koen

Back