Volgende stap FP en groter voor buiten.

Nog even voortbordurend op wat je nu wel of niet zou moeten kopen, en de kwaliteit van het gebodene:

Het is vast wel eens iemand opgevallen dat er op deze fora heel veel problemen en moeilijkheden besproken worden met de diverse merken en types.

Mijn advies aan iedereen hier, gewoon op basis van nogal wiedus:

Kijk eens naar de heli's die hier (en dan bedoel ik met hier: alle heli gerelateerde afdelingen van dit forum) NIET OF NAUWELIJKS genoemd worden! Dat zijn namelijk de heli's doe OF dusdanige bagger zijn dat niemand er mee vliegt, OF dusdanig goed zijn, dat niemand er problemen mee ondervind die het beschrijven waard zijn.

Aangezien je dan gelijk de uitersten te pakken hebt, moet het verschil zelfs voor de leek dan toch wel met het blote oog te zien zijn.

Voorbeeld: de wat oudere zenders FC 18 van futaba, komen hier op dit forum nooit voorbij. Waarom? omdat ze bomvrij en foutloos zijn. Ze worden niet meer gemaakt, maar er is nog zeer goed aan te komen. Niet super 3D geschikt, maar dat is niet waar de beginner naar op zoek is lijkt me zo. Nogmaals, dit is maar een voorbeeld, dus niet gelijk de voor en nadelen van zo'n zender gaan bespreken hier. Daar gaat het niet om en het verwart de discussie. Het gaat om het principe.

Ander voorbeeld: je ziet hier vrijwel geen vragen over Vario Trainer heli's zoals de SkyFox. Toegegeven, ze zijn duur, maar ook vrijwel volledig probleemloos.
(ik noem nu gewoon even een uiterste, om mijn bedoeling te illustreren, er zijn zat andere machines waar weinig problemen mee optreden)
Gewoon de heli's uitzoeken waar de minste vragen over gesteld worden, en je hebt met redelijke zekerheid de heli te pakken waarmee de minste problemen optreden. Ga maar na. Hier word je hoorndol van de vragen over de T-rex klonen, maar je ziet relatief weing vragen over de T-rexen zelf. Lijkt me redelijk duidelijk....

Groet, Bert
 
Het lijkt wel een kloof tussen de "oude garde" en de joystick generatie wat hier boven gaande is.

Leren vliegen doe je door vlieguren te maken. Met mijn FP Bee V2 vlieg ik elke dag en train zo mijn hersenen op heli vliegen.

Voordat mijn cp op een veld staat heb ik alweer een FP LiPo leeg gevlogen. Voor dat ik thuis ben heb ik alweer een FP lipo leeg gevlogen.

Na een crash vlieg ik meestal weer verder met mijn FP. Dat kan van een cp niet gezegd worden.

Wil je in een paar jaar leren vliegen. Doe het rustig aan en neem een dikke CP en een simulator. Elk weekend even oefenen op de club en zo elk weekend weer een stapje verder.

Wil je snel leren vliegen neem dan een FP en vlieg/hover zo veel mogelijk als je kan. Crashen doe je toch wel en zo blijf relatief langer in de lucht. Zo'n dingetje kost niet zoveel en is niet meer zo slecht als een paar jaar geleden.
En koop daarna een dikke machine 500 of meer.

De joystick generatie leert super snel vliegen op de FP machines en maken heel goed de overstap naar CP en 3D. Kijk maar eens rond op youtube :)

Grote machine voor buiten zou ik geen FP nemen, dat gaat gewoon niet lekker werken. Een cp kan in idle up wat inhoud dat de wieken met een vaste hoge snelheid draaien en de stand van de bladen bepaald op je stijgt of daalt. Een FP gaat met wind heel snel omhoog en komt lastiger naar beneden. Bij een CP is dit allemaal veel makkelijker.

Toch heb je gewoon te leren hoveren voordat dit gemak je gaat helpen.

Mannen ga door met deze prachtige discussie, ik geniet met bakken van de "generatie kloof".
 
Heeft allemaal zeer weinig met een generatiekloof te maken wat mij betreft ...
De leeftijden die ik hier zie liggen nu ook weer niet zo ver uit elkaar dat er een kloof moet ontstaan op basis van leeftijd.

Ikzelf heb ook al lang een CP heli klaarstaan, maar ik heb geen benul hoe eraan te beginnen.
De enige helivlieger die ik op onze club gesproken heb, is een beetje een koude kikker dus de heli wacht nogsteeds. :(
Iemand in de buurt van roosendaal zin om een SJM400v2 af te stellen? :lol:

Als je zelf de moeite neemt om je er een beetje in te verdiepen, hier op het forum bijv. of door goede gerichte vragen te stellen over zaken waar je niet zo zeker van bent...
Dan staan enorm veel heli freaks tot je beschikking om je verder te helpen, en desnoods belangeloos je heli samen met jou af te stellen en in te vliegen.
Ik zie vaak onnodige angst voor een stukje techniek, welk echt vrij snel en eenvoudig te leren is.
Het forum staat trouwens al vol met dit soort vragen, dus als je zoekt kan je al enorm veel info vinden.
Maar je moet het wel graag willen en er tijd insteken.
iemand je heli laten afstellen maar het zelf dan nog steeds niet begrijpen is geen optie natuurlijk ;).
 
Ok, bedankt again voor alle reacties.. !! :)

Na wat speurwerk en wat gesproken te hebben met mensen op de club die ook de onderstaande heli hebben...
Ga ik dan toch voor de HM-60B CP van Walkera..(barebone)
Gewoon het feit ik destijds een zender gekocht heb die daar meteen mee kan werken.
En dat ik ook hier en daar goede berichten over de degelijkheid lees.
En ook eventuele spare parts goed verkrijgbaar zijn.

Ik vlieg nu al een tijd met Realflight en Phoenix RC en dat gaat aardig tot zelfs zeer aardig!

Dus ik denk dat ik dan toch maar mijn zinnen ga zetten op een CP. :p

En inderdaad natuurlijk zoveel mogelijk vlieg uurtjes maken..
Zowel op de sim als met de heli..

Mocht ik dit echt onder de knie ga hebben, dan kijk ik wel weer eens voor een wat grotere uitgebreidere heli, (heli's sparen is ook een hobby ;) )
Die T-Rex'en zijn ook erg intressant, misschien leuk voor een vervolg heli..

De bestelling is in iedergeval onderweg..
Ik laat jullie mijn bevindingen en vorderingen hier weten :)

In iedergeval bedankt voor jullie mee-denken.. ;)
 
Het lijkt wel een kloof tussen de "oude garde" en de joystick generatie wat hier boven gaande is.

Beetje onzin he? ik ben (nagenoeg) even oud als jij....



Voordat mijn cp op een veld staat heb ik alweer een FP LiPo leeg gevlogen. Voor dat ik thuis ben heb ik alweer een FP lipo leeg gevlogen.

Tsja, die LiPo's zijn ook zo snel leeg.... Maar met een brandstof CP is het een kwestie van tanken, en je kunt weer, de hele middag lang, als je dat wilt....;)

Na een crash vlieg ik meestal weer verder met mijn FP. Dat kan van een cp niet gezegd worden.

Da's waar. Maar met een beetje beleid crash je met een CP wel minder snel.... Ze vliegen nu eenmaal makkelijker, mits goed afgesteld.:p

Wil je in een paar jaar leren vliegen. Doe het rustig aan en neem een dikke CP en een simulator. Elk weekend even oefenen op de club en zo elk weekend weer een stapje verder.

Hier word ik wél wat chaggie van: wat een onzin! Ik ben gemiddeld ongeveer 3 tot 5 uurtjes bezig om iemand te leren hooveren. ver het algemeen ZONDER sim!
Dat ik er destijds zelf zo lang over gedaan heb, komt juist omdat ik vanwege FP meer repareerde dan vloog.

Wil je snel leren vliegen neem dan een FP en vlieg/hover zo veel mogelijk als je kan. Crashen doe je toch wel en zo blijf relatief langer in de lucht. Zo'n dingetje kost niet zoveel en is niet meer zo slecht als een paar jaar geleden.
En koop daarna een dikke machine 500 of meer.

Nogmaals, Quatsch! Als je met beleid, en begeleid leert vliegen, crash je niet. Ook in de jaren dat ik nog zonder Leraar-leerling systeem mensen hielp met leren vliegen, is er bij mij in 14 jaar nog nooit (letterlijk) zelfs maar een rotorblad verloren gegaan. Er zijn zat rotorbladen kapot gegaan als leerlingen het zonder hulp probeerden en stomme dingen deden.

Grote machine voor buiten zou ik geen FP nemen, dat gaat gewoon niet lekker werken. Een cp kan in idle up wat inhoud dat de wieken met een vaste hoge snelheid draaien en de stand van de bladen bepaald op je stijgt of daalt. Een FP gaat met wind heel snel omhoog en komt lastiger naar beneden. Bij een CP is dit allemaal veel makkelijker.

Toch heb je gewoon te leren hoveren voordat dit gemak je gaat helpen.

Alleen het gedeelte dat FP niet echt geschikt is voor buiten, daar heb je gelijk in. Voor de rest, nogmaals: onzin. Je leert met een CP makkelijker, en net zo goed hooveren. De enige uitzondering hierop, is als je per sé zelf en zonder hulp bezig wilt. Dan is een FP aan te raden, omdat ik tot nog toe geen mensen tegen gekomen ben, die vanaf het begin hun heli goe af konden stellen. En met een slecht afgestelde heli FP of CP is het nu eenmaal kwaad kersen eten, maar de FP is simpeler "goed" te krijgen.
Goed tussen aanhalingstekens, want een FP zal nooit echt geweldig vliegen.

Ik zou zeggen, kom eens kijken hoe het er aan toe gaat bij mensen die wél zich hebben laten begeleiden door een goede instructeur, en vraag die eens of ze er jaren over gedaan hebben. En vergelijk het vliegniveau dan eens met dat van jezelf....

Sorry, maar je praat een beetje naar je verstand hebt....

Groet, Bert
 
Beste Brutus,

Je hebt helemaal gelijk, ik snap er niks van.

Ik ga ook gewoon nu verder met lezen ipv schrijven, want mezelf nog langer voor schut zetten zie ik niet zitten!

Bedankt voor je uitleg en ik ga bij mezelf en mijn materiaal te rade.

Gr
Eric
 
Sorry, maar je praat een beetje naar je verstand hebt....
Je doet in ieder gevakl je nickname eer aan...

Het kan toch best zo zijn dat de ene weg meer geschikt is voor de een dan voor de ander. Jouw manier van leren hoeft niet passend voor iedereen te zijn. Volgens jouw reacties is dat echter wel zo...

Willem.
 
eeuh er zijn gewoon verschillende wegen die naar rome leiden, een snelweg waar iemand je handje (stuurtje) vast houdt en een hobbelig wegje waar je zelf in't begin rustig aan doorgaat, maar na verloop van tijd race je erdoor dankzij de opgelopen ervaring.

Niet iedereen heeft in zijn weekend tijd om te gaan helivliegen, niet iedereen heeft een club in de buurt, niet iedereen heeft vervoer tot aan die club, etc etc
Voor hen is FP dan een leuke zijweg naar écht vliegen. (en sommigen vinden het gewoon leuk om al doende te leren, ik ook. :D
 
Ik vind het vaak jammer dat men er altijd van uit gaat dat je heli begeleiding kunt krijgen als je bij een club zit.
Dat is ook mijn reden dat ik ondanks vliegen bij BVL, nog steeds aan de FP zit.
Er zijn bij ons voor zover bij mij bekend 2 goede heli piloten,
maar de ene is altijd erg druk met zijn turbine heli's dus die durf ik niet lastig te vallen,
en de andere heb ik al eens geprobeerd te vragen maar zijn reactie was zo koel dat ik het er maar bij gelaten heb..
Dus ja, met FP leren vliegen MOET soms, omdat je alleen nooit zon mooi CP ding afgesteld krijgt..

Iemand in de buurt van Roosendaal zin om een mooie SJM400v2 af te stellen die al 2 jaar in de kast ligt? *zucht* :(
 
Er zijn inderdaad vele wegen die naar Rome leiden. Ook omdat er vele verschillende mensen zijn. Ik ben bijvoorbeeld iemand die er veel voldoening uit haalt om zichzelf alles te leren.

Zo was voor mij de Honeybee FP de beste aankoop die ik in helicopter-land heb gedaan. Ik heb ermee binnen een paar weken leren heli vliegen. Daarna was het vliegen met een CP een eitje. Mijn eerste vlucht met mijn GL450C kon ik meteen rondjes vliegen. Ik ben ook nog nooit met de CP gecrasht.

Maar ondanks het feit dat ik een CP heb blijf ik de FP meenemen. En stiekum vind ik de FP nog leuker ook. Lekker raggen met het ding. Door de bochten smijten. Pirouetjes draaien. En valt ie een keer op de grond? Oprapen, rotoren rechtzetten en gaan maar weer. Ik heb na 100-en vluchten en verscheidene crashes een aantal keer een rotorhead vervangen, 1 keer de hoofdmotor en 2 keer de staartmotor. Nou, das niet meer als 25 euro kosten.

De FP is voor mij de ultieme heli: gaaf om te vliegen, spotgoedkoop in onderhoud, binnen te hooveren, buiten te vliegen. Natuurlijk heeft ie ook wel nadelen. Hij is windgevoelig (boven wk 3 gaat niet lukken) en je kan er geen 3d mee vliegen. Maar verder: super!

Als je wil leren vliegen is de FP voor de autodidact echt perfect. Als je hulp hebt van een goede vlieger of je gaat naar een club dan zou ik ook wel de CP aanraden. Die vliegt nou eenmaal iets makkelijker, zeker als ie flink wat groter is. Maar als start is het best kostbaar.

Groet, Joost
 
@ Eric,

Je ziet, er zijn nog wel meer mensen die een FP vliegen of gevlogen hebben. Schaam je dus niet, ondanks de soms wat negatieve reactie op een FP!

Willem.
 
ik sluit me ook aan bij de rest van de cp vliegers,
als ik alle kosten optel die ik aan Esky rommel heb uitgegeven stond hier nu een volledige TRex 600 met alles erop en eraan.
Alle begin is moeilijk dat geef ik toe maar wat ik wel kan zeggen is dat men grotere vorderingen maakt door uren op simulator te oefenen, dat helpt meer dan dat je onbezonnen en onervaren begint te vliegen en zo telkens je heli kapot knalt
CP vliegt niet alleen beter, hoe groter het toestel hoe stabieler en vergevingsgezind.
een Esky heli waait al weg van zodra er een briesje staat
 
Een FP heb je dan ook al voor de prijs van de ACCU van een fatsoenlijk formaat CP. ;)
Een beer van een edge met 50CC dr aan zal ook wel vergevings gezinder vliegen dan een schuimpje,
maar 1. je moet weten hoe je zon ding bouwd en afregeld, en 2. wat als zon ding perongeluk WEL naar beneden kukkeld.
Daar laat de strontgoedkope FP heli zijn kwaliteiten zien.
Iedere novice kan eraan beginnen en laat het eens kledderen dan kost et je hooguit 25 dollar plastic.
Slingerd je rex600 eens de soep in, dan kun je weer even sparen volgens mij.

Vliegen vind ik persoonlijk pas leuk en ontspannend als er maar een eurotje of 200 in de lucht zit.
Wil je een beetje fatsoenlijk formaat vliegen op CP, dan ga je toch al met gemak voorbij de 500?
Of valt dat inmiddels wel mee?

Ik vind FP de beste keuze als je geen hulp kunt krijgen, maar toch wil helivliegen.
Ook als je graag goedkoop en zonder druk wil vliegen lijkt CP me geen goede optie.
 
Laatst bewerkt:
Ach, iedereen leert het op z'n eigen manier. Ik heb nu geen tijd en zin om bij een club te vliegen. Ik ben begonnen met een coax, vrij snel daarna een 450 CP, vervolgens nog een 450 CP. Coax verkocht en toch maar een kleine FP voor binnen gekocht, toch een stuk leuker als de coax en wil af en toe ook door de huiskamer of een halletje kunnen vliegen. En uiteraard de simulator. Die is toch wel belangrijk vind ik.
Een CP is ook goed zelf te leren vliegen vind ik, ook zonder instructeur. Hoveren had ik snel onder knie met de 450, nu echt leren vliegen, dat duurt wat langer. En wees streng voor jezelf; m'n laatste crash met de 450 was gewoon door overmoed, was achteraf helemaal niet nodig geweest. Crashkosten van een 450 CP zijn nog goed te overzien, bij een groter formaat heli gaat het toch serieus meer geld kosten. Maar goed, sleutelen en afstellen moet je ook leren. Tip, zoek de finless Bob video's, download ze allemaal en kijken. Leren afstellen kost eenmaal veel tijd in het begin om het te leren (net als het vliegen). Het sleutelen op zichzelf is niet moeilijk. Het gaat allemaal niet vanzelf bij mij, maar ik heb er geen haast mee, neem gewoon rustig de tijd. Ik hoef niet binnen een paar maanden keihard 3d te vliegen. Maar wel een hoop plezier!
 
Laatst bewerkt:
mensen hebben gewoon schrik om met cp's te vliegen.
Dat komt gewoon door een gebrek aan oefenen en ervaring.
ik was vroeger ook zo, ik zag niks in cp, het duurde 2jaar eer ik er vlot mee overweg kon.
De grootst voorkomende crash oorzaak is een stuurfout van de piloot.
eens je cp vliegt is fp een makkie en vraag je jezelf af " waarom had ik zoveel schrik"
 
Wel grappig dat er in dit topic zoveel verschillende ervaringen naar voren komen. Voor de een is de FP kostbaar, niet te vliegen, veel te windgevoelig en geeft het veel schrik.

Voor mij juist het tegenovergestelde. De FP gaf me juist heel snel het vertrouwen dat ik ook een CP zou kunnen vliegen. Ik heb hem gekocht, binnen een paar weken kon ik ermee vliegen en na 3 a 4 maanden heb ik een CP gekocht. Tot op heden na 100-en vluchten met de FP heb ik er niet meer als 200 euro aan uitgegeven (heli, spares, lipo's, batterijen, etc).

In het begin vloog ik er zeker 3 a 4 avonden per week mee buiten. Zeker in het zomerseizoen is het goed vliegen in de 2 uur voor het donker wordt. T/m windkracht 3 gaat zeker, vooral als je eenmaal leert voorwaarts te vliegen. De FP kan veel meer wind aan als je er hard mee vliegt :)
 
Het VLIEGEN zal vast lekkerder zijn met een CP, maar je moet wel onderscheid maken tussen vliegen en afstellen.
Als iemand voor mij die SJM400v2 durft af te stellen, durf ik erom te wedden dat ik daar met ontzettend veel plezier mee zou vliegen.
MAAR, dat afstellen gaat niet vanzelf, ik snap het zelf allemaal niet, en niemand die me kan/wil helpen.
Dus... prachtige goud alu 400 CP heli die al 2 jaar in de kast staat, en ik nogsteeds klooien met walkera FP en coax..

Dit is mijn CP heli, die twee FP heli's verder nogsteeds zielig in een hoekje staat: http://rc.kicks-ass.net/?page_id=616

Vliegen, daar zal de CP het wel winnen, maar gemak daar is FP de absolute koning.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie het heel simpel:
Een FP kost niets, en schade vliegen met een FP kost nog minder.
Met een CP heli schade vliegen kan meer gaan kosten dan een nieuwe FP. Waarom zou je dan niet eerst met een FP beginnen en kosten binnen de perken houden? En als je dan eenmaal goed met een FP kunt vliegen, kun je altijd nog overstappen naar CP. Maar je hebt dan geleerd hoe een heli in elkaar zit, je hebt leren vliegen. En de kenners zeggen dat je, als je eenmaal met een FP kunt vliegen, je alles kunt vliegen omdat de rest alleen maar groter en stabieler wordt.
Een kennis van mij vliegt met een Trex 600. En ja, als dat ding eenmaal hangt, hangt ie als een baksteen. Maar je wilt niet weten wat er allemaal kapot gaat als het fout gaat. Die kerel vliegt 'm nu bijna twee jaar en staat nog steeds met dichtgeknepen billen op het veld, terwijl hij een King2 in elke hoek gooit die je hebben wilt. En beiden zijn toch echt CP heli's.

Vandaar mijn advies: begin met een FP, leer vliegen en leer je heli kennen. En stap dan pas over op iets groters.
En daar hoeven andere forumleden echt niet zo neerbuigend over te doen. Er wordt al genoeg neergekeken op mensen die geen dikke CP heli hebben!

Willem.
 
Back
Top