B-17G Flying Fortress 1:10

Zekers. Ze moest heel hard lachen toen ik het haar liet lezen. Ik heb gelukkig absoluut geen klagen. Als ze er schik van heeft dan komt ze mee bouwen. Helemaal goed. Maidens ook altijd mee kijken, foto's maken.

En je toestellen worden na het vliegen schoongemaakt! :thumbsup:
 
zo, foto update, ik bouw nl gewoon verder, en daarmee is de romp losgekomen van de plank.
Jan vroeg volgens mij om een foto van het staartstuk. Hierbij:
IMG_1956.jpg


Vanaf de achterkant naar voren, met provisorisch geplaatste bovenkant:
IMG_1957.jpg


en vanaf de voorkant:
IMG_1958.jpg


Ben nu bezig om de ribben van het hoogteroer te voorzien van de gaten voor de bevestiging en om enkele grammen te besparen.
 
Dus eerst 50 meter langzaam vaart maken, dan roteren, en na plm. nog eens 25 meter langzaam (maar zeker) loskomen.
Hmm... Heb het filmpje bekeken maar bij dit toestel zie ik geen specifiek punt waarop de neus omhoog komt zoals dat bij moderne passagiersvliegtuigen het geval is. Bij dit toestel komt de staart vrij snel los en daarna gaat het hele toestel vrijwel horizontaal omhoog. Maar misschien begrijp ik je nu verkeerd?
 
Bach is the greatest by far!

(Wat die software kan, wat je er aan hebt: geen idee . . .

Maar dat terzijde.)


jan.
 
Kijk aan, er zijn nog meer modelbouwers die net als ik van Bach houden. :)

Muziek van hem en andere grote componisten op de muziekinstallatie bouwt het beste ;-)

Bach is the greatest by far!

(Wat die software kan, wat je er aan hebt: geen idee . . .

Maar dat terzijde.)

jan.

Yep; erg goed. Die software zorgt ervoor dat je via je midi-keyboard een gesampled orgel kunt bespelen. Bij een gesampled orgel worden alle pijpen stuk voor stuk opgenomen. Druk je een toets in op je keyboard, is het net alsof je de toets op dat orgel in drukt.
Kijk hier maar eens: fVKZA4r5Vng[/media] - Praeludium in C by J.C. Kellner | Hauptwerk Virtual Pipe Organ

Hmm... Heb het filmpje bekeken maar bij dit toestel zie ik geen specifiek punt waarop de neus omhoog komt zoals dat bij moderne passagiersvliegtuigen het geval is. Bij dit toestel komt de staart vrij snel los en daarna gaat het hele toestel vrijwel horizontaal omhoog. Maar misschien begrijp ik je nu verkeerd?

Thieu, volgens mij stijgt hij inderdaad redelijk horizontaal op. maar dat is van later belang. Eerst nog een beetje bouwen.

Hierbij de foto's van het werk aan de staart:
IMG_1962.jpg


Om het roer recht te bouwen heb ik een soort van pootjes op de ribben gelijmd.
IMG_1963.jpg


IMG_1964.jpg


IMG_1965.jpg


tot zover...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb een probleempje met het bouwen van het hoogteroer.
Er staat op tekening dat je 3 'jigs' moet maken. Dit om de juiste hoogte te krijgen.

zo gezegd, zo gedaan:
IMG_1967.jpg


Vervolgens de ribben erop:
IMG_1969.jpg


IMG_1968.jpg


IMG_1970.jpg


Nu lijkt het alsof er een tipverdaaiing in zit. De achterste jib is recht.

Als ik alles nameet blijkt er inderdaad 3,6 mm verschil in te zitten.

Dit is het idee:
hoogteroer.jpg


tekening.jpg


het lijkt me dat het hart van de ribben op een lijn moet liggen. Dit gevoel wordt versterkt door jig 3. Het hart van de achterkant vna het hoogteroer ligt dan op de bovenkant van deze jig.

Maar gaan we kijken naar het tabelletje, dan zit er verschil tussen jig 2. De hartlijn ligt 3,6 mm naar boven waardoor de hartlijn van de achterkant van het hoogteroer omhoog komt. (de getallen 67,9 en 71,5)

snappen jullie het nog :-)?
 
Het lijkt me dat hartlijn van de ribben op één lijn moeten liggen.
Even een PM naar Jan sturen.
 
Het lijkt me dat hartlijn van de ribben op één lijn moeten liggen.
QUOTE]

Klopt helemaal.

Dit geldt trouwens straks ook voor de vleugelribben! Maar doordat daar het vleugelprofiel, vanaf de rolroeren naar de tip toe, veranderd in een ander profiel, ontstaat daardoor de zg. aerodynamische tipverdraaiing (alle koordes toch op dezelfde lijn, of hoek), welke vele malen beter is dan een geometrische tipverdraaiing (geforceerde tipverdraaiing, waarbij de koordes, van allemaal dezelfde, ribben naar de tip toe, aan de achterkant steeds meer omhoog komen en dus steeds meer weerstand richting tip geven)

groetjes,
Jan
 
Het lijkt me dat hartlijn van de ribben op één lijn moeten liggen.
QUOTE]

Klopt helemaal.

Dit geldt trouwens straks ook voor de vleugelribben! Maar doordat daar het vleugelprofiel, vanaf de rolroeren naar de tip toe, veranderd in een ander profiel, ontstaat daardoor de zg. aerodynamische tipverdraaiing (alle koordes toch op dezelfde lijn, of hoek), welke vele malen beter is dan een geometrische tipverdraaiing (geforceerde tipverdraaiing, waarbij de koordes, van allemaal dezelfde, ribben naar de tip toe, aan de achterkant steeds meer omhoog komen en dus steeds meer weerstand richting tip geven)

groetjes,
Jan

oke, maar het lijkt me toch dat dan het uiteinde van het hoogteroer op jig 3 er recht op moet liggen. En dat is niet het geval nu. De tip loopt circa 3 mm omhoog. Als dit zou horen, zou je zeggen dat jig 3 niet recht zou zijn, maar aan 3 mm hoger zou zijn als aan de wortel??!
 
He Jitze,
das leuk! met zo veel mensen gaat het bouwen wel sneller ;-) bedankt voor de link!

Ondertussen doe ik af en toe wat aan mijn kleintje; ik heb geen bovenkraan nodig om de romp te verplaatsen pfff, al is dit al wel een hele lel door het trappenhuis...

Richtingroer:
IMG_2016.jpg


IMG_2017.jpg


IMG_2019.jpg


begin van de cockpit
IMG_2018.jpg


IMG_2020.jpg


en oplossing voor het hoogteroer gevonden. Op elke rib een tabje geplakt zodat het hart van elke rib op 3cm boven de plank zweeft. Hij ligt nu te drogen met de bovenindekking erop; geen foto van.
IMG_2021.jpg
 
Iemand enig idee met wat voor servo's deze kist te vliegen? S3001 op de aileron en S3001 op de flaps?. Dan hebben we nog een hoogteroer en een richtingroer. Het hoogteroer is gekoppeld in het midden, dus zal met 1 servo worden bediend. 5 kg?
Richtingroer ook een S3001?

Ondertussen ben ik bezig om de ribben te verlichten, uit te zoeken hoe het moet met de buis voor het verbinden van de romp met de vleugels
 
zage zage wiedewiedewagen...

time flies... ben niet zo goed in het bij houden van zulke bouwverslagen...

vandaag eens wat aan het cnc'en geweest om wat plaatselijke verlichting te krijgen

IMAG0146.jpg


IMAG0145.jpg


IMAG0142.jpg


IMAG0143.jpg


IMAG0144.jpg


IMAG0147.jpg


mijn cnc stuff...
IMAG0148.jpg


en de cockpitkap:
IMAG0150.jpg


IMAG0149.jpg


laters...
 
Dat loont behoorlijk gezien het verschil in gewicht en het ziet er nog mooi uit ook. :thumbsup:
We gebruiken bijna dezelfde CNC machines, mijn exemplaar lijkt iets eenvoudiger ;) :

full


Hou ook van doe-het-zelven!
character_173.gif


Succes met het uitdokteren van de cockpitkap,
Grt, Ram6

EDIT: Ik zie dat we ook dezelfde thee drinken, houd je rustig he,... als `t zoveelste zaagje breekt! ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat loont behoorlijk gezien het verschil in gewicht en het ziet er nog mooi uit ook. :thumbsup:
We gebruiken bijna dezelfde CNC machines, mijn exemplaar lijkt iets eenvoudiger ;) :

full


Hou ook van doe-het-zelven!
character_173.gif


Succes met het uitdokteren van de cockpitkap,
Grt, Ram6

EDIT: Ik zie dat we ook dezelfde thee drinken, houd je rustig he,... als `t zoveelste zaagje breekt! ;)

haha, lijkt idd. en ik kan nu heel goed tot 10 tellen... op zo'n avond maar 1 zaagje dus valt ook wel weer mee

op die update zat ik lang te wachten ;)

ja dat zal wel. ik heb nog 25 ribben x 6 gaten die gezaagt moeten worden... hint!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Koop op marktplaats een elektrische figuurzaag voor een paar tientjes, scheelt enorm veel tijd.
Één nadeel: als je die eenmaal hebt wil je een cnc-frees...
 
Back
Top