pressostaat tbv Koelkast-compressor

Haha Cees...
Ik heb nog wel meer te bieden hoor, ik heb nog een 35 bar roterende koelcompressor in de tuin staan waar ik niks mee doe.
Maar als ik die aanzet dan knippert het licht even...
Trouwens, ik heb het niet betaald, allemaal van de baas (secundaire arbeidsvoorwaarden).
Ik heb ook bij een bedrijf gewerkt waar ze met hogedruk pompen werkten en daar gebruikten we snelkoppelingen en PU slang.
Ging makkelijk tot 15 bar en is heel makkelijk te koppelen en ontkoppelen, en de meest rare verloopstukjes zijn te koop (Festo).
Misschien ook iets om over na te denken.
Dat spul is trouwens allemaal te koop bij Eyle en Ruygers in Rotterdam , Spaanse Polder, en die gasten zijn ook niet te beroerd om even mee te helpen denken.

GJ

Ja, dat snelkoppelsysteem heb ik ook toegepast bij mijn aansluiting van compressor naar drukvat en naar de onlastklep! Dat werkt inderdaad prima. Snel en flexibel.

(nu ga ik echt tukken want m'n ogen vallen dicht...:sleepy:)
 
Je kan ook een clixon op je compressor plakken waarmee je de fan aanschakelt, als de compressor een bepaalde temperatuur bereikt (45 graden) dan schakelt de clixon de fan in.

Hier heb je een idee hoe zo'n ding eruit ziet.
Conrad Electronic - System Information

Je moet een normally open type hebben.
Je kan ze kopen en advies krijgen bij DIL Electronica in de Jan Ligthartstraat in Rotterdam.

GJ
 
Advies nodig

Wederom heb ik wat advies nodig.

De ontlastklep van mijn pressostaat wil niet goed sluiten. De luchtdruk moet het pielletje omhoogdrukken zodat er geen lucht meer uitkan (zie afbeelding)
full


Wanneer de pressostaat afslaat wordt het pielletje naar beneden gedrukt om de lucht af te laten en de leiding drukloos te maken.

full


Ik heb nu het vermoeden dat het volume wat uit de compressor komt te laag is om het zuigertje/pielletje omhoog te drukken en de lucht lekt dus de hele tijd weg en het systeem komt niet op druk.
full


Nu kan ik het ventieltje wel verwijderen maar demonteren lukt niet. Ik kan ook niet bij het veertje om die in te korten of te verwijderen.

Heeft iemand hier een handige oplossing voor?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Klaar!

Hierbij post ik nog een paar foto's van het voorlopige eindresultaat.

Als eerste de compressor op het plankje zoals die onder de koelkast geschroeft zat:
full

Ik heb e.e.a. zo gelaten omdat hij op een paar mooie demp-rubbers rust en ik geen zin had om hier iets anders voor te maken.

Als drukvat heb ik een brandblusser via internet op de kop getikt (€ 5,-).
De aansluiting/schroefdraad is M30. Hierop heb ik een verloop gezet van M30 x 1"
full
. Dit is ook bijna het duurste onderdeel van alle appendages (€15,-)

Hierna heb ik een verloop 1" x 1/2" gezet en daarop een T-stuk 1/2"
full


Aan de ene kant komt via een 1/2" x 1/4" verloop (€1,-?), de drukreduceerventiel met vocht/olie afscheider (1/4") (€ 20,- Harols - Rotterdam), manometer voor de uitgaande druk (zat bij reduceerventiel) en snelkoppeling naar de airbrush (zat ook bij reduceerventiel).
full


Aan de andere kant omt via een zelfde verloop 1/2" x 1/4" de Pressostaat (naamgever van dit draadje). Deze heeft 4 x 1/4" aansluitingen. Aan de onderkant zit een terugslagklep (€ 7,40, M.A.T.TECH. - 70300505 ). Aan de terugslagklep zit een T-stukje voor 6mm PU slang naar de ontlastklep van de pressostaat. Aan de andere kant komt de aansluiting van de compressor. Verder zit er nog een manometer op om de druk in de tank zelf af te lezen. De laatste aansluiting is nu afgedopt. Hierop komt een 1/4" overdrukventiel (Onno heeft deze opgestuurd, maar het is kerst en dan hebben de kaartjes voorrang geloof ik).

Zo ziet het er uit als e.e.a. is afgemonteerd:
full


Voor aanzicht van het spulletje:
full


Hier een zijaanzichtje:
full


Het vreemde gaatje in de zijkant is voor de luchtinlaat van de compressor.

Ik heb nu nog geen mechanische ventilatie. Ik ga eerst in de gaten houden of het wel nodig is. De onderkant zitten twee grote sleuven, dus lucht kan er altijd in (alleen nog niet uit...:rolleyes:)

De vraagstelling over het ontlast ventiel blijft bestaan [98340] pressostaat-tbv-koelkast-compressor-post1501156. Het veertje heb ik er ondrussen uit gepeuterd en daar wordt het licht beter van, maar nog niet echt goed.

Allen bedankt voor de input! Als de loctite is opgedroogd gaat deze jongen aan de slag met z'n airbrush!

Groeten,
Arthur
 
Laatst bewerkt door een moderator:
probeer eens of je een veertje onder het klepje kunt plaatsen.
de kracht van de pressostaat die het pennetje indrukt is best groot, en als je tankdruk niet groter wordt dan een bar of 8 zal dat mischien wel werken. Ik had het zelfde probleem, heb zelf een ontlastklepje gemaakt van een autoventiel.

gr, Nico
 
48.40 euro, niet slecht tot nu toe !

Tja, valt niet tegen. Wel moet ik er bij vertellen dat ik het hout voor het kisje al had en de schroeven en zo.

(sportief dat je zelf de optelsom even gemaakt hebt gezien één van de eerste replies;))

Ondanks de adviezen van anderen ga ik toch proberen wat geluidisolatie toe te passen, als de temperatuur in het kistje het toestaat. Ik had ook verwacht dat de compressor het enige ding zou zijn die herrie zou maken (vandaar dat ik alleen die in het kistje heb gebouwd. Nu blijkt dat ook de terugslag klep een beetje " kleppert" (hoe kan het ook anders..) Maar goed.. Je kan niet alles hebben....
 
je nadert de prijs van de door mij gegeven oplossing, echter het zelf zoiets in elkaar gefreubeld te krijgen heeft een factor die je niet zo in euros uit kan drukken.

das gewoon de fun ook.
 
Het kan ook zijn dat je ontlastventiel verkeerdom werkt. Dat had ik ook. Ik heb het ontlastventiel geruild voor een omgekeerd type. (EV1S van Condor)
 
Het kan ook zijn dat je ontlastventiel verkeerdom werkt. Dat had ik ook. Ik heb het ontlastventiel geruild voor een omgekeerd type. (EV1S van Condor)

Dank. Ik heb het veertje wat er in zat er uit gepeuterd. en e.e.a. een beetje gangbaar gemaakt en hij doet het nu uitstekend.
 
Back
Top