Multiplex Fox elektrisch hellingzwevertje

Toen ik tijdens de feestdagen in de VS bij familie was, kon ik mits wat gesjacher 2 Multiplex Fox kistjes uit de klauwen van mijn destructieve neefjes redden. Geïnspireerd door de Merlin besloot ik de twee bij terugkomst samen te gooien tot één mini elektrozwevertje.
Na wat research is dit het plan : 4 x micro servos, 2 voor rolroeren, 1 voor hoogte en 1 voor richting.
Een micro brushless met lichtte ESC en kleine 2cell Lipo.
Graupner 12-6 klapschroef.

Ik ben maar een nederige beginner maar ik geloof erin.
In dit draadje wil ik m'n ervaringen delen.

Eerste vleugeltje gekortwiekt, dit wordt de basis :
full


Tweede vleugel gedeeld, dit worden de vleugeltips :
full


Netjes aan elkaar op de operatietafel :
full


De complete vleugel met rolroeren :
full


Meer nieuws van mijn vorderingen later deze week.
Nu effe wat aandacht voor moeder de vrouw :cool:

Tom
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Door het uitsnijden van de ailerons misschien niet meer het meest grote oppervlak dat gelijmd kan worden. Maar met een beetje koolstof(buis) vast wel goed op te lossen.
Als je ziet dat mensen met sate prikkers en secondelijm/hot-glue hun vleugels weer aan elkaar lijmen bij de EasyStar dan is alles mogelijk :D (nu ik er zo over denk, sate prikkers kunnen hier ook vast goed helpen samen met de koolstofbuis in de vleugel.. ofzo.. je wilt het wel licht houden natuurlijk :) ).

Maar leuk project man. Ik hoop binnenkort ook een foxje binnen te krijgen, en die krijgt dan een 8 grams motortje en twee servo's (eentje voor ailerons, eentje voor hoogteroer). Hopelijk gaat de boel dan goed vliegen op twee erg lichte (13 gram per stuk) 800mah mobiele telefoon batterijen. Echter of die 2 tot 2.5 ampere aan kunnen... En anders een kleine lipo d'r in, dat moet zeker werken :).
 
Het verlijmen van de vleugeldelen is geslaagd, met gewone 5min epoxy van een soepel type. Ik maak me geen zorgen over de verbinding, ik denk dat het schuim het eerder zal begeven. Er is trouwens een merkbaar verschil tussen de witte en de roze variant. Achteraf gezien had ik beter de roze aan de binnenkant gezet vermits die dichter is van celstructuur.

Nog een carbon buisje van 3mm voor wat rigiditeit :
full


Intussen heb ik de ailerons ook al scharnierend opgehangen.

Morgen doe ik het hoogteroer.

Gegroet. Tom.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een saté-stokje in het hoogteroer :
full


Morgen de romp met staart aanpakken.

Gegroet,
Tom
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@firefox; vertel, ben benieuwd hoe je daar op komt;)

nee wat ik bedoel, is dat ie met het hoogte roer niet zoiets doet als met de vleugels, dus van 2 kleine 1 grote maken;)
 
nee , ik zou eerlijk gezecht niet weten of het nodig is, maar omdat je ook de vleugel hebt vergroot, dacht ik dat je dat in verhouding bij hoogteroer ook zou doen.;)
 
misschien eens een foto van het totaal beeld maken :) romp stabilo en vleugel op 1 foto :) dan weten we meer....
 
't Is helemaal geen gekke vraag. De vleugel is tweemaal zo groot geworden, de lift dus ook maar de downpitch kracht (bijproduct van de lift) ook. Het zou dus logisch zijn het stabilo te vergroten (wat niet helemaal hetzelfde is als het hoogteroer).

Hoe ga je de ailerons aansturen? Er zal wel geen servo in de vleugel passen, en de afstand tot de romp wordt wat groot om het vandaar rechtstreeks aan te sturen.
 
misschien met een staaldraad zoals bij bv de e-shark word gestuurd?
od zoals vroeger.... met 1 servo int midden, dan een staalkabel gebogen door de vleugel.
 
Ik denk inderdaad dat je met een torsie-as moet aansturen.
Alleen wordt dat weer moeilijk om in dat kleine rompje op de servo aan te sluiten.
 
't Is helemaal geen gekke vraag. De vleugel is tweemaal zo groot geworden, de lift dus ook maar de downpitch kracht (bijproduct van de lift) ook. Het zou dus logisch zijn het stabilo te vergroten (wat niet helemaal hetzelfde is als het hoogteroer).

Hoe ga je de ailerons aansturen? Er zal wel geen servo in de vleugel passen, en de afstand tot de romp wordt wat groot om het vandaar rechtstreeks aan te sturen.

Een totaalplaatje kan ik nog niet maken, de hele handel ligt nog uit elkaar.

Voor de ailerons heb ik twee 4g servos half in de vleugel gebouwd, ik bekijk nog wel eens of deze gestroomlijnd moeten worden maar ik denk het niet :
full


Gegroet,
Tom
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat valt me nog hard mee hoeveel het uitsteekt.
Je kan er nog een strookje papier overheen lijmen, met de breedte van de servo, dat geeft een meer vloeiend verloop.

Met het systeem van Prop-er had je je natuurlijk het gewicht van 1 servo kunnen besparen...
 
Back
Top