Crouze knutselt weer een Charter

Hola mensen,


Nadat ik een week geleden eens flink mijn hart gelucht heb over de als jeugdige in elkaar geknutselde Charter die een vijftiental-jaren geleden op mysterieuze wijze verdwenen is (het hele tragische verhaal is hier terug te lezen: http://www.modelbouwforum.nl/forums/het-modelbouwcaf%E9/102275-waar-mijn-charter-gebleven.html), begon "het" toch weer te kriebelen. "Da's snel opgelost" dacht ik, maar na een flinke koude douche blééf het kriebelen en dus de knoop doorgehakt en weloverwogen besloten de modelvlieg-hobby nu eens en voorgoed weer op te pakken.

En nee, voordat de doorgewinterde bouwers welgemeend op hun preekstoel kruipen: ik heb dit forum al van voor naar achteren doorgelezen en veel tips ter harte genomen, en ik ga mijzelf ook ter zijner tijd braaf aanmelden bij de lokale modelvliegclub alhier en mij daar laten adviseren én het vliegen aanleren. Iedereen weer gerust nu? Mooi!

Wat ga je na al die tijd dan bouwen, vraag je jezelf af. Dat was de eerste keuze: ARF of zelfbouw? Geen keuze eigenlijk, zelf bouwen is leuk dus geen kant-en-klaar vliegmasjien. Uiteindelijk wil ik zeker de kant op van de scale models maar de knagende verleiding om daar direct aan te beginnen heb ik (na wederom een koude douche) kunnen overwinnen. Uiteindelijk kon ik maar één kant op: terug naar mijn jeugd en opnieuw met een Charter beginnen. Die is trouwens in de tussentijd wel flink veranderd, heb ik al gemerkt: stukken lichter qua constructie, minder zelf hakken en zagen, en hé rolroeren had ik vroeger ook al niet. Dus niet helemáál nóg een keertje van hetzelfde, en dat maakt de komende Charter II bouwen des te leuker. Ik blijf wel trouw aan de brandstofmotor, ik weet dat de kampen danig verdeeld zijn met aan beide zijden steekhoudende argumenten...maar van elektro krijg ik geen sponzig warm gevoel van binnen...

"Oh nee, niet alwéér een bouwverslag van een Charter..." hoor ik sommigen hier al denken. Wel dus, al is het maar als uitlaatklep voor mijn knutsel-successen én onvermijdelijke -frustraties. Tips en onderbouwd kritiek zijn uiteraard gewoon welkom.

Affijn, vandeweek maar eerst eens de berging in gedoken en eens geïnventariseerd wat er nog aan knutselgereedschap voorhanden was. De rest aangevuld met een bezoek aan de Action (schuin tegenover hier, dus makkelijk voor de kleine huis-en-tuin spulletjes) en de lokale bouwmarkt. Mijn normale werktafel is niet echt geschikt om er met spelden en punaises in te gaan prikken, dus de tip om een stuk zachtboard op een plaat MDF van dezelfde afmeting te lijmen vond ik een prima idee. Zo is de knutselplek ook nog een beetje mobiel, misschien kan ik mijn wederhelft zelfs nog wel een keertje overhalen om mijn bouwactiviteiten in de huiskamer toe te laten! :yes:

Een bezoek aan de modelbouw winkel in de buurt afgelopen vrijdag was niet geheel succesvol: de enige aanwezige Charter doos bleek al gereserveerd te zijn voor een andere klant. :? Ik zag mijn voornemen om dit weekend met het knutselen te beginnen al in rook opgaan (da's altijd nog beter dan je vliegmasjien zélf in rook op zien gaan), maar de verkoper was zo aardig om mij op de hoogte te houden of die ene klant daadwerkelijk de Charter op kwam halen. Blijkbaar niet, want gisteren avond stond er alsnog iemand aan de deur die namens de modelbouwzaak de Charter af kwam leveren. Jawel mede-knutselaars: échte service bestaat nog!

In joepie-stemming vandaag voorzichtig begonnen met de bouw. Meneer Robbe stelt blijkbaar voor om te beginnen met de vleugels, maar eigenwijs (ik bedoel: kundig) als ik ben begin ik mooi met de romp. Gevoelsmatig klopt dat beter...

full


Tot zover, ik ga mij weer verplaatsen naar het knutselhok! Wish me luck...


Groeten,
Marco


 
Laatst bewerkt door een moderator:
heb je verhaaltje gelezen
nu maar hopen dat deze niet verdwijnt :D

en je hier een hoop plezier van krijgt


grtz lip
 
heee leuk, nog een charter draadje :thumbsup:

Weet zeker dat je veel plezier gaat beleven met zowel bouwen als het vliegen.

Groet,
Theo
 
ha, geweldig. Weer een echte charterfan erbij :cool:.

Succes met de bouw en als ik je een bruikbare tip mag geven, maak er een neuswiel op ipv dat lastige staartstokje. Het toestel is zeer lastig te taxien met dat staartstokje, ombouw naar neuswiel heeft ons (m'n zoon en ikke) het plezier doen vermenevuldigen.

veel bouwplezier
 
Hoi Gerard,

als ik je een bruikbare tip mag geven, maak er een neuswiel op ipv dat lastige staartstokje
Dat ben ik inderdaad ook van plan, ook mijn eerste Charter had een neuswiel en (voor zover ik het mij nog kan herinneren...) beviel dat prima. Bedankt voor de tip, het bevestigt mijn voornemen om geen taildraggende Charter te knutselen ;)


Groeten,
Marco
 
leuk nog n charter verslag ik ben ook nog steeds bezig mijn charter af te bouwen voor de retro meeting in de betuwe., gaat helemaal goed komen. de mijne word wel elektro en met n neuspoot met jawel wielkapjes bij deze heb je dr in ieder geval n abotje bij :wink:

mvgr johan snijders
 
Ik was bijna vergeten hoe lekker witte houtlijm ruikt... :grin:

Wielkappen...hmmm...nice touch! Maar ik denk dat ik die nog maar even achterwege laat, mijn eerste landingen zullen ongetwijfeld van het kaliber "stuiter" zijn en dan zie ik liever zo weinig mogelijk onderdelen alle kanten (behalve de goede) opvliegen!

"Retro", met die term heb ik de Charter nog niet bekeken. Prima, in dat geval retro-knutsel ik vanavond weer vrolijk verder. De bouw-skills blijken niet te zijn vergeten, wel zo prettig voor het eigen vertrouwen. ;)


Groeten,
Marco
 
Laatst bewerkt:
Heee Marco,

welkom op dit geweldige forum, en helemaal top dat je zo de hobby weer oppakt.

Alvast veel bouw- en vliegplezier toegewenst.

Grt,
Beerto.
 
Zo,


Na twee avonden schuren en plakken begint de Charter zowaar 3-dimensionale vormen aan te nemen. Enkele rompspanten ter hoogte van de cockpit zijn uitgelijnd en verlijmd. Herinneringen aan mijn oude Charter komen al doende langzaam weer boven borrelen (of snuif ik gewoon teveel aan de lijm?) en ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de nieuwe qua constructie behoorlijk anders is.

Ik moet wel even wennen aan lijmen met PU, sjonge wat een spul is dat zeg, doseren met mate is inderdaad hét devies. Geen druipers, zó erg is het niet, maar vanavond wel een klein beetje opschonen. En het tuitje van de de flacon wat kleiner maken denk ik. Nouja, goed vast zit het zéker! :D

Vanavond maar weer vrolijk verder, dan ook een plaatje (of twee) ter leering ende (vooral) vermaeck!


Groeten,
Marco
 
Laatst bewerkt:
Succes met de bouw, ik heb die van mij ook bijna af. De laatste loodjes nog. Gr,
Freek
 
Zooo,


Handig gebruik maken van de beschikbare momenten vrije tijd thuis. Ten eerste het probleempje van de té enthousiast vloeiende PU-lijm opgelost. De tuit een beetje samenknijpen had een averechts effect (plastic was toch wat minder buigzaam dan verwacht) dus dat vroeg om meer drastische maatregelen: de tuit nog iets verder afgesneden en de opening kleiner gemaakt met twee kleine stukjes hout en CA lijm. Werkt voorlopig prima!

full


De nieuwe tuit meteen maar op de proef gesteld en een nieuwe spant toegevoegd (de voorste, maar op de foto de achterste). De linker zijkant zit overigens nog niet vast, ik volg trouw wat meneer Robbe mij verteld...

full


Helaas verder niet veel tijd meer vanavond, maar ach, in ieder geval krijgt de Charter zo wel voldoende tijd om te drogen! ;)


Groeten,
Marco
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Marco,

Ik gebruik voor PU lijm de kleinste verpakking (fles) die ervan te koop is. Daarvan is de tuit klein genoeg om vrij precies lijm aan te kunnen brengen. Ik vul deze kleine fles dan steeds bij uit de grote fles. Als je heel veel PU lijm gebruikt is er zelfs een heel grote fles te koop ;-)

Voor de rest ziet het bouwen er keurig uit :thumbsup:

Groet,
Theo
 
komt helemaal goed met je chartertje crouze even n tip!!! ik weet niet of je hem met n neuspoot wil gaan bouwen zo ja hou er dan rek mee dat je n aanpassing maakt voor de landinstel bevestiging., omdat dan het hooftstel aanziennelijk verder naar achter komt te zitten als je precies wild weten wat ik bedoel zeg je het maar dan maak ik even n foto van die van mij dan is het je snel duidelijk :wink:

mvgr johan snijders
 
Hoi Johan,

Als je even een foto van jouw landingsgestel (van jouw Charter, niet jouw eigen ;) ) wilt maken, dan graag! Dat voorkomt teleurstellingen achteraf. Het was mij al duidelijk dat het hoofdlandingsgestel een stukje naar achteren moet, alleen hoevéél is nog even de vraag.

Groeten,
Marco
 
Een bezoek aan de modelbouw winkel in de buurt afgelopen vrijdag was niet geheel succesvol: de enige aanwezige Charter doos bleek al gereserveerd te zijn voor een andere klant. :?
[/URL]

Dat was ik LOL!!
Ik had van tevoren gebeld of hij er een had, maar had niet gezegt dat hij hem apart moest houden. Zijn foutje dus.
Wat me opviel is dat de doos zwaar is. Toen hij open was zag ik een heel dik landingsgestel en triplex ribben. Was voor mij de reden om hem niet aan te schaffen. wel even 90km voor niks gereden voor alleen een 9x7 propje gereden. Die zit nu op een 3.5cc Webra uit dezelfde periode. Nu ben ik aan het overwegen om deze van tekening te bouwen of een ander model. Aangezien de motor vrij klein is is de keuze aan andere geschikte modellen uit deze periode zo beperkt dat ik er nog niet uit ben. Een Taxi (1966) is vooralsnog de enigste optie.

Succes!
Erik
 
Dat was ik LOL!!
It's a small world after all! ;)

Tsja zwaar...degelijk qua constructie in ieder geval, en dat mag ook wel voor een trainer denk ik. Dit model heeft zich in dat opzicht door de jaren heen al wel bewezen. Terugdenkend aan mijn eerste Charter (het oude model) denk ik zelfs dat die zwaarder was dan het nieuwe model, maar dat is subjectief (iemand harde cijfers?). 3,5cc is echter wel aan de kleine kant, ik kan natuurlijk niet uit eigen ervaring spreken maar na wat ik al gelezen heb over motorisering van de Charter zou dat motortje het behoorlijk zwaar krijgen. Ik heb na beraad mijn zinnen gezet op een 6,5cc 4-takt, daarmee moet het wel lukken dacht ik zo!


Groeten,
Marco
 
Meestal zijn de schattingen volgens mij zeer natte vinger werk en vaak maakt de ervaring van de bouwer uit of een model met minder ook goed zal vliegen. Als ik denk dat ik er richting de helft eraf kan snoepen laat ik een doos liggen ;).

Hier een vdo van mijn Sig pipercub (.40) met 60W.
http://members.home.nl/ehj.vanschaik/pipercub.zip

Mijn Midwest Hots2 (.40) is ook niet te licht (6s a123) maar mijn Calmato40sport komt los bij 6A (160W) en vliegt level op 80W (2.5kg!!)

Voor een leskistje heb je dus weinig nodig. Je optie zal er zeker mooi uitzien!

grtz!
Erik
 
Zo mede-knutselaars,


Vandaag voor de verandering eens een dagje thuis. "Doe maar lekker rustig aan" zei moeders-de-vrouw nog, dus dan weet je het wel: aan de knutsel!

Het moment was aangebroken om beide romphelften voor eens en voorgoed met elkaar te verbinden. Er zal een zeer zware crash bij aan te pas moeten komen om die twee weer van elkaar te laten scheiden! (ik klop hier even op wat hout :nosmile: ).

Na driftig soppen met PU, klemmen, knijpers en elastieken, en beide romphelften goed te hebben uitgelijnd (had ik niet verwacht, maar een kleine correctie bleek toch nodig, meneer Robbe rept daar met geen woord over!), ziet het geheel er inmiddels zo uit, even goed laten drogen nu!

full


De onderkant van rompspant R5 bleek het geweld van een stevig aangedraaide lijmklem niet aan te kunnen, met als gevolg een gekraak door merg een been :-?. Ja ik weet het: ik had iets minder enthousiast aan die lijmklem moeten draaien. Maar niet getreurd, met een stukje afval triplex er op is het weer goed, steviger dan ooit zelfs. Kleinigheidjes blijf je toch houden, nietwaar?

full


Als dit allemaal goed droog is, ga ik alle lijmnaden eens goed nakijken, trimmen, vullen, bijschuren (nee, niet iets erbij schuren, maar ik bedoel...ach laat ook maar :-D ), enzovoorts...


Groeten,
Marco
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Weer een update!


Terwijl de PU nog wat verder uit mag harden, ben ik alvast begonnen aan de eerste afwijking van het bouwplan: de afdekking van het compartiment waar straks de brandstoftank komt te liggen afneembaar maken. Eerst in het afdek-plankje R14 een mooi afgerond gat gemaakt. Daarna vier hoekstukken gemaakt waar later slagmoeren (of iets dergelijks) inkomen, en deze in de romp verlijmd.

full



Groeten,
Marco
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het was mij al duidelijk dat het hoofdlandingsgestel een stukje naar achteren moet, alleen hoevéél is nog even de vraag.

Als ik het zo even met een scheef oog bekijk (niet van nature) dan zeg ik: de verticale poot recht onder rompspant R5, en de schuine poot op gepaste afstand naar voren. Correct?


Groeten,
Marco
 
Back
Top