Alula-Evo nabouwen uit balsa en carbon

Bespannen met folie

Gisteravond de Alula bespannen met folie.
Hier de vleugel in transparant groen.



De romp heb ik donker paars gemaakt.
Ja, gewoon met folie bespannen.:p







Groet,
Gerhard
 
Aansturing airelons

De aansturing heb ik gemaakt van 1.5 mm koolstof staaf.
Met krimpkous een stukje staaldraad vastgezet.
Hierna alle uiteinden borgen met epoxy.





Nu maar hopen dat ik hem goed vliegend krijg.;)

Gerhard
 
ik wil wel eens weten waar dat CG gaat uitkomen dan :s

bizar toch, dat het zoveel scheelt.
 
Het vliegt voor geen meter. HELP

dag mensen,

De alula vliegt niet zo als ik het me voor gesteld heb.:(

Test 1.
Het zwaarte punt lijkt maar niet goed te komen.
Heb er lood onder gedaan tot het op 3 cm zat.
Nu wordt de Alula te zwaar. (220 gram) werpen gaat. moet wel wat down geven. Glijvlucht doet die niet lekker moet veel up geven.

Test 2.
Al het lood weg. Romp verlengt met een koolstof staaf. (12 cm.)
aan de voorzijde een kleinere accu gemonteerd. Nu het gewicht van de accu ver naar voren zit moest er nog een heel klein stukje lood bij. Het geheel weegt nu 185 gram. Kon met deze test niet werpen. Maar ik gooide hem. Glijvlucht is beter.

Wat gaat hier mis? :confused: ?

Gerhard
 
weet dat de elevons van mijn alula bijna vlak staan ipv naar boven gericht.
misschien eens een foto maken van hoe je elevons ingesteld staan?

ik was er deze nacht over aan het denken.
volgens mij staan je elevons veel te fel op, moet je daarom lood toevoegen, en met als gevolg rem je in de lucht of val je als een baksteen.

normaal moet het vliegen...
 
Ziet er werkelijk prachtig uit, enkel is de romp voor mij op de foto's prachtig helder blauw ipv diep paars. weet niet waar dat aan licht, maar ik vind hem zeker mooi gelukt!
Je hebt in ieder geval een pracht van een hellingkist nu! Ik zit met mijn 1e aardig vliegende proto op 200 gram (1m span). Vind ik zelf ook nog te zwaar, maar het vliegt best leuk al.
Het zwaartepunt moet idd verder naar voren dan je denkt, maar niet TE ver, dan wordt het een baggerbak. Ook met het vliegen moet je daar erg op letten. Je hebt enkel elevons, waardoor je met sturen en up trekken echt de hele vleugel minder efficient maakt. Dat heb ik nu ook nog. Ik merk dat zodra ik alles los laat hij echt prachtig door kachelt met een mooie glijhoek, geef je echt wat up. dan zakt ie al snel naar beneden. Een lichtere versie zal daar een stuk beter in zijn (uit ervaring met PS namaak Boomer), die kan je echt uithongeren.
Deze zwaardere versie zal je meer op snelheid moeten laten vliegen.
Bij mijn 1e glasvezel proto van de BPG had ik gesplitste roeren, dus losse ailerons en in het midden het hoogteroer. Daarmee kon ik wel wat beter uithongeren en mooiere bochten vliegen. Komt in mijn huidige proto dus ook weer terug. Ik hoop nu op 155-160 gram te komen met 3 servo's.
 
weet dat de elevons van mijn alula bijna vlak staan ipv naar boven gericht.
misschien eens een foto maken van hoe je elevons ingesteld staan?

ik was er deze nacht over aan het denken.
volgens mij staan je elevons veel te fel op, moet je daarom lood toevoegen, en met als gevolg rem je in de lucht of val je als een baksteen.

normaal moet het vliegen...

Ik vlieg verschillende nurflugels. Bij de meeste moet er een S-profiel in zitten. De Alula heeft dit veel minder. De ailerons staan bijna vlak.



Hier nog een foto. Je ziet hier de aileron stand in start positie.



Gerhard
 
Alula uit depron

Dit is mijn voorganger. De eerste Alula nabouw.:p
Deze heb ik gemaakt uit depron. In de vleugel zit een balsa lat.
De vleugel is gewoon hol.
Ik moet zeggen dat deze veel mooier vliegt.
Het gewicht van deze Alula is 175 gram.

Hier zit wel een groot verschil in de staart.
Koolstof staafje met een plakje depron. Weegt helemaal niks.:)



Kan het niet begrijpen dat de een wel vliegt en de andere bijna niet.

Gerhard
 
Ziet er werkelijk prachtig uit, enkel is de romp voor mij op de foto's prachtig helder blauw ipv diep paars. weet niet waar dat aan licht, maar ik vind hem zeker mooi gelukt!
Je hebt in ieder geval een pracht van een hellingkist nu!

Mooi qua bouw is die zeker.:p

Wat lood erin en met windkracht 5 helling vliegen.:rolleyes:

Gerhard
 
Toch lijkt het wel of die depron Alula helemaal geen up heeft in zijn elevons.

Je zegt dat je (bij de nieuwe Alula) een profiel met S-slag hebt gebruikt. Dan zou het wel eens dubbelop kunnen zijn om ook nog up in de elevons te zetten.
Ik weet dat je een vliegendevleugelman bent... maar misschien is het toch iets om naar te kijken.
 
klein beetje up zoals je nu heb moet goed zijn. Dan licht het voornamelijk aan het gewicht gok ik. De grote truuk zit hem idd in een lichte en toch erg stijve staart! 5mm depron met 2 dunne carbon stokkies.
 
klein beetje up zoals je nu heb moet goed zijn. Dan licht het voornamelijk aan het gewicht gok ik.
Nee... als het zwaartepunt op de normale plek zit dan moet het vliegen, misschien wat slechter als het totaalgewicht aan de hoge kant is, maar dan moet het toch vliegen. Dus maakt het ook niet uit hoe zwaar je de staart maakt, zolang het CG maar klopt.

Gerhard, die elevons omhoog is volgens mij toch iets voor vliegende vleugels zonder S-profiel hoor...
 
Toch lijkt het wel of die depron Alula helemaal geen up heeft in zijn elevons.

Klopt. Deze staat ook niet aan. Als je hem aanzet dan staan de ailerons iets omhoog.
Deze vleugel heeft wel een vlakke onderzijde. Alleen de bovenzijde heeft een bolling.

Je zegt dat je (bij de nieuwe Alula) een profiel met S-slag hebt gebruikt. Dan zou het wel eens dubbelop kunnen zijn om ook nog up in de elevons te zetten.

Dat zij ik niet. Deze heeft dat veel minder als die anderen.
Als je goed naar de vleugel kijkt dan kun je het maar net zien die S-slag.

Gerhard
 
Het draait allemaal ook om stabiliteit natuurlijk. Ik begon eerst ook met het zwaartepunt veel te ver naar achter. Zo kon ik met de roeren mooi vlak vliegen, erg efficient door een goed profiel, maar rete instabiel als je niet een S-slag of negatief profiel heb.
Door bij een normaler profiel de roeren iets up te zetten en het zwaartepunt daarbij iets naar voren, kom je op een stuk stabieler vliegend vleugeltje, wat dus wel vaak nodig blijkt te zijn.
In de handleiding van de originele Alula staat volgens mij letterlijk dat je de roeren zo moet zetten dat de onderzijde mooi vlak loopt aan de achterkant. Dat komt neer op ietsje up.

Tis toch het gewicht... Gaat goed als je hem laat glijden, aan de helling zal je zien dat hij het geweldig doet omdat je hem dan op snelheid laat komen. Misschien zelfs onbewust trek je op het vlakke land al snel de snelheid eruit en wordt het plots een baggerbak...
 
Ik denk eraan om het staart gedeelte eraf te zagen.:(
Volgens mij zit hier het probleem.

Hier wil ik dan (voor nood) een depron staartstuk op maken.
Ben wel benieuwd of dat effect heeft.
Ik moet toch ergens beginnen om het probleem op te lossen.;)

Als ik naar de vleugel kijk en hoe mijn airelon instelling nu is, lijkt me daar het probleem niet in te zitten.

Gerhard
 
zit niet in de staart hoor :) maar in die misverstanden van de elevons/Sslag etc...
mijn alula heeft zijn elevons zelfs vlak staan tov de middenlijn van het profiel. (denk ik toch)

als ik op jouw foto kijk, staan ze wel erg naar omhoog.
probeer ze maar eens VLAK te zetten, en het cg op 35mm.
kan goed zijn dat het profiel al zo ingrijpt , dat je de elevons nietmeer omhoog moet zetten.

niet direct gaan zagen of veranderen :)
 
Hoe verhoudt het door jou gebruikte profiel zich tot het originele Alula-profiel? (als je dat weet)
 
zit niet in de staart hoor :) maar in die misverstanden van de elevons/Sslag etc...
mijn alula heeft zijn elevons zelfs vlak staan tov de middenlijn van het profiel. (denk ik toch)

als ik op jouw foto kijk, staan ze wel erg naar omhoog.
probeer ze maar eens VLAK te zetten, en het cg op 35mm.
kan goed zijn dat het profiel al zo ingrijpt , dat je de elevons nietmeer omhoog moet zetten.

niet direct gaan zagen of veranderen :)

Als ik de elevons vlakker zet, dan stuur ik al omlaag.
Tijdens de glijvlucht moest ik zelf up geven om niet te snel naar beneden te duiken.

En dan hou ik nog het zwaartepunt probleem:(
Ik sta wat dat betreft voor een raadsel.

Gerhard
 
Back
Top