wat er mis gaat
dag mensen,
De alula vliegt niet zo als ik het me voor gesteld heb.
Test 1.
Het zwaarte punt lijkt maar niet goed te komen.
Heb er lood onder gedaan tot het op 3 cm zat.
Nu wordt de Alula te zwaar. (220 gram) werpen gaat. moet wel wat down geven. Glijvlucht doet die niet lekker moet veel up geven.
Test 2.
Al het lood weg. Romp verlengt met een koolstof staaf. (12 cm.)
aan de voorzijde een kleinere accu gemonteerd. Nu het gewicht van de accu ver naar voren zit moest er nog een heel klein stukje lood bij. Het geheel weegt nu 185 gram. Kon met deze test niet werpen. Maar ik gooide hem. Glijvlucht is beter.
Wat gaat hier mis?
?
Gerhard
Hier gaat niets mis!
!
test 1 geeft aan dat je CG nog te ver naar voor ligt
test 2 geeft aan dat je in de goede richting zit! (waar kwam het CG toen uit?)

Mooi geworden Gerhard, ziet er strak uit!

Jammer dat het nog niet wil lukken met vliegen maar dat komt wel.
Als ik vragen mag, hoe verloopt je profiel aan de onderzijde over de span van de vleugel gezien? Vlak?
Het profiel van de originele Alula-Evo heeft een beetje een twist: het profiel aan de TE ligt bij de romp wat hoger dan aan de tips, omgekeerde washout dus! (logisch want het is een FSW dus is het de bedoeling dat de vleugel eerst bij de root stalled en daarna pas bij de tips)
ascii tekening aanzicht TE:
"normale" vleugel met washout:
-----_____O_____-----
"Forward Swept" vleugel met washout:
_____-----O-----_____
Probeer maar eens of je wat twist in je vleugel kunt krijgen en hoe het dan vliegt. (of voeg wat twist toe in je elevons, kan ook denk ik)
Feit is nu eenmaal dat het CG bij vliegende vleugels in een erg smal gebied ligt. Een paar mm verschil heeft al een groot effect op de vliegeigenschappen EN (zoals BDoets al aangaf) op je roerinstellingen.
De eerste vluchten met mijn Alula-E en andere FSW-modellen deden mij ook wanhopen en vermoeden dat er niets van klopte. Inmiddels vliegt het allemaal toch!
Dus, blijf zoeken naar het juiste CG in KLEINE STAPJES en pas je roeruitslagen hierop ook steeds aan, als het goed is moet je met hele kleine roeruitslagen (met name op hoogte) uitkomen. Doe dit aan een helling, het SALen en de instelling hiervoor komt daarna pas.
Trek je verder niet al te veel aan van hoe de elevons bij de originele Alula-E staan, hier zit zoveel flex in dat ze tijdens een flinke worp zodanig vervormen dat hun statische stand niets zegt over de stand tijdens de startfase. Jouw vleugel zal natuurlijk weer anders reageren aangezien de elevons aardig vormvast blijven.
Wat je verder nog zou kunnen doen is idd de romp verlengen om je CG naar voor te krijgen zonder de kist te verzwaren en ook zou ik kijken of het te doen is de servo's verder naar voor te krijgen: verder naar buiten en vóór de spar in de vleugel indien mogelijk (dus 2 ribben of meer richting tips). Nadeel is wat extra massatraagheid op rol maar de Alula leent zich hier toch al niet voor, snel rollen. Voordeel is meteen dat je linkage parallel loopt aan de vliegrichting en de staafjes hun functie als airbrakes niet meer kunnen vervullen.
Of je bouwt de servos in de romp, kunnen ze nog verder naar voor en geen last van massatraagheid op rol zoals hierboven omschreven. En laat dan ook je linkage parallel aan de romp lopen. Bij de originele Alula-E zitten ze zover richting de tips ivm flex van de elevons, die van jouw zullen daar bijna geen last van hebben omdat ze van bespannen balsa zijn.
Niet van alles tegelijk gaan wijzigen, één parameter tegelijk anders zie je door de bomen het bos niet meer. Test2 gaf al aan dat je in de goede richting zat! Kleine stapjes!
succes!
Bart (het Bartst er van)