Messing etsen: Het algemene verzamel draadje

  • Topicstarter Topicstarter Teus
  • Startdatum Startdatum
T

Teus

Guest
Via een ander forum (RC Universe) en geleverde onderdelen bij een kit heb ik het plan gevat om zelf messing onderdelen te gaan etsen.

Na een hoop websites te hebben afgezocht, waaronder natuurlijk het MBF, een hoop info verzameld v.w.b. de spullen die benodigd zijn. Over het etsen zelf en de voors en tegens, tips en trucs was er eigenlijk weinig te vinden. Wel over gewoon printjes etsen maar niet specifiek over messing etsen.

Vandaar het idee om dit draadje op te zetten met inbreng van een ieder v.w.b. tips en trucs, gebruikt materiaal. De do's en dont's enz.

Ik zal zelf een start maken.

Ik ben momenteel bezig mijn spullen te verzamelen/maken. Als eerste heb ik een belichtingsbak gemaakt van een oude HP printer en een gezichtbruiner van €5,- bij de kringloopwinkel vandaan. Na twee uurtjes knutselen onderstaand resultaat.

full


full


full


Verder heb ik een eenvoudige etsbak gekocht van Velleman, de ET20 compleet met verwarming en pompje. Deze bak kan je een plaat bijna ter grote van A4 mee etsen en is niet al te duur vind ik.

full


Verder ga ik als etsmiddel fijnetskristal (Natriumpersulfaat) gebruiken. Volgens de kenners van diverse fora is dit het beste en "schoonste" middel. Als fotogevoelig materiaal ga ik de spuitbus van Positiv20 gebruiken om het messing een fotogevoelige laag te geven.

Mijn bedoeling is om onderstaande onderdelen (voor een Fokker E.III) te gaan etsen in 0.8mm en 0.4mm messing. Voor deze diktes is dubbelzijdige belichting noodzakelijk. Foto geleend van een draadje op RC Universe.

full


Verder is etsen natuurlijk uitermate geschikt om de typeplaatjes van de Fokker mee te maken, dat gaat waarschijnlijk het eerste projecje worden om uit te proberen. Onderstaand het voorbeeld.

full


Helaas kan ik niet direct aan de gang omdat de Positiv20 nagelevert wordt :(

Voor zover de start.

Wie o wie kan/wil hier verder een bijdrage leveren.

B.v.d.

Teus
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi om mee te werken.
als ik het zo zie is het pompje en de verwarming gewoon van aquarium.
Die verwarming heb ik pas ook nog gekocht bij een dierenzaak.
rond de 20 euro.
pompjes voor lucht kosten ook niet veel dus dat is geen probleem.
Hoe krijg je zoals de onderdelen op de foto het aan beide kanten op excact dezelfde plek belicht.
En belicht je het al niet als je het in het daglicht houd?
Heb je ook evt goede sites om meer erover te lezen?
 
Laatst bewerkt:
als ik het zo zie is het pompje en de verwarming gewoon van aquarium. Die verwarming heb ik pas ook nog gekocht bij een dierenzaak. rond de 20 euro.

Klopt helemaal, staat ook bij mij ook op de verpakking dat het gewoon een aquarium verwarming en pompje zijn. Prijs is afhangkelijk van het geleverde vermogen. Die er bij mij bij zit is 300W en instelbaar qua temperatuur.

Hoe krijg je zoals de onderdelen op de foto het aan beide kanten op excact dezelfde plek belicht.

Dat ga ik met pasgaten/merktekens doen.

En belicht je het al niet als je het in het daglicht houd?

Geen idee! Het zal vast wel lukken maar zal waarschijnlijk (te)lang duren. Iedereen gebruikt bijna een UV-bak of zelfs gewoon een losse gezichtsbruiner.

Gr. Teus
 
ik kwam ergens tegen dat conrad ook messing heeft met een fotolaag aan beide kanten.

Klopt! Geef als zoekopdracht op de conrad site: messingplaat

:teacher: Let wel, deze fotolagen zijn negatief gevoelig! Zwart etst dus weg en je hebt speciaal negatief ontwikkelaar nodig. En deze platen zijn alleen in 0.3mm te verkrijgen.
 
Een alternatief voor Positiv 20 is "Press n peel". Het is via E-bay te bestellen. Het is een transfer film waarmee je als het ware een film bedrukt met een laserprinter en vervolgens op het metaal strijkt met een strijkijzer.

Instructies zijn te vinden op How to make PCBs

Heb er zelf geen ervaring mee, maar het ziet er in mijn ogen simpeler uit om te gebruiken dan Positiv 20. Dat schijnt nogal wat ervaring te vragen met het gelijkmatig opspuiten.

Goede actie trouwens dit draadje :thumbsup:.
 
Een alternatief voor Positiv 20 is "Press n peel". Het is een transfer film waarmee je als het ware een film bedrukt met een laserprinter en vervolgens op het metaal strijkt met een strijkijzer.

Iemand hier ervaring mee?

Ik zie hier wel wat nadelen. Tijdens het strijken beweeg/schuif je gemakkelijk het vel, en de toner van een laserprinter is vaak niet toereikend/zwart genoeg in 1 keer om een goede dekking te verkrijgen. Dat zeggen tenminste diverse bronnen op diverse fora.

Maar zeker interesant.
 
De positiv 20 is een goedje wat ook langzaam zijn werking verliest. De houdbaarheid is dus beperkt.

Er is ook een Duitse club welke platen levert, welke professioneel in een lak zijn gezet, met als voordeel dat die lak overal gelijkmatig van dikte is.
 
De positiv 20 is een goedje wat ook langzaam zijn werking verliest. De houdbaarheid is dus beperkt.

Klopt, maar dat geldt ook voor de profi platen die je kant en klaar koopt, er staat niet voor niets een productie/houdbaarheids datum op. Ik geloof dat Bungard een jaar houdbaarheid garandeerd. ;)

Voordeel van positiv20 is dan weer dat je alleen de plaatjes hoef in te spuiten die je gaat gebruiken.

Heb je een adresje van die duitse platen?
 
Op het werk een lasercutter staan sinds kort. Daarmee kan ook geëtst worden, alleen weet ik nog niet wat het op messing doet. Aluminium lukt redelijk goed. Helemaal door snijden van metalen lukt normaal gezien niet wegens laagvermogen.
Commerciële prijs van kleine dingetjes is maar 30-40 euro. Wilde het hier maar eens laten vallen.
Zo'n zelfbouw met standaard dingetjes is wel erg leuk.
Erg voorzichtig met de chemicaliën. Heb er ook nog van op een afstandje bij gestaan wanneer ik printplaatjes liet etsen.
 
Goed adres Skiff :thumbsup:

Prijs valt ook nog mee, lijkt misschien veel maar als je hier messing koopt en een spuitbus positiv20 kost dat €40,- voor een plaat 0.8mm van 200x400. (Spuitbus kan je natuurlijk nog veel langer gebruiken).
Seaman rekent voor 5 plaatjes 100x200 €46,50. Komen de verzendkosten nog wel bij.

Goed alternatief.

Ik ga eerst mijn eigen plaatjes met positiv20 proberen maar daarna als ze op zijn zeker de plaatjes van dit adres.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Teus, leuke bezigheid met veel mogelijkheden.

Ad Bakker (forumnaam) is met de SS. Rotterdam bezig en is vorig jaar ook begonnen met etsen ! misschien kunnen jullie ervaringen uit wisselen ?

groeten en succes, Brandaris
 
Iemand een idee hoe dik/dun je de Positiv20 op de messingplaat moet zetten?

Heb net een eerste proefstukje ingespoten en dat ziet er op het oog flinterdun/doorzichtig uit. Hoort dit zo of moet het dik/dicht zijn?

Gr. Teus
 
Ik hoop dat hij ook dit draadje vind en er zijn ervaringen/adviezen bij gaat zetten.

Ik zie dit draadje nu pas, wel jammer. Ik had zowel mijn ervaringen kunnen vertellen, als van de jullie leren. Als er nog behoefte aan is of er specifieke vragen zijn zal ik daar nu zeker op reageren.

Groet,

Ad Bakker
 
Back
Top