MiMi DLG

hoe komt het dat deze zo scheef zit :o
normaal lijm je toch pas het stabilo als de vleugel er op zit... en dan zie je ineens dat hij tov de vleugel vlak is.
 
hoe komt het dat deze zo scheef zit :o
normaal lijm je toch pas het stabilo als de vleugel er op zit... en dan zie je ineens dat hij tov de vleugel vlak is.

Ik zorg eerst dat mijn rudder goed staat ten opzichte van de vleugel, en lijm dan mijn stabilo loodrecht ten opzichte van m'n rudder, dat kan prima zonder vleugel...
 
hoe komt het dat deze zo scheef zit :o
normaal lijm je toch pas het stabilo als de vleugel er op zit... en dan zie je ineens dat hij tov de vleugel vlak is.


@ firefox, geen idee was begin deze zomer begonnen toen stilgelegd. in de tussentijd heel veel uren op sim en met gewoon vliegen gemaakt, brevet gehaald. en veel gebouwd in de tussentijd. oftewel die tijd HEEL veel ervaring opgedaan:D dus tja, toen wist ik niet dat de vleugel erop moet denk ik? zou het me zo niet kunnen bedenken eigenlijk.

@gerhard, we zullen zien ben zelf al druk aan het bouwen.


Hoogteroer zit nu vastgetaped, lijm erin en dan zou het goed moeten zijn.

Justus
 
ja, de ervaring doet veel :) je weet natuurlijk niet alles van het begin :)
 
Ik heb de vleugel klaar. alleen nog de gaten erin maken.

Nu heb ik de Mimi ruw in elkaar gezet. om te kijken of het aangegeven zwaarte punt uitkomt. Voordat ik de servo's in ga bouwen.
De accu 180mha 4x 1/3AAA cellen helemaal voorin.
Dan meteen daar achter de Servo.
Om hem nu op het zwaarte punt te krijgen moet ik er 14 gram lood voorin.:confused:
Het vlieggewicht zal dan rond de 185 gram uitkomen.

Hebben jullie hier ook last van?

Kan me niet voorstellen dat het staartstuk te zwaar is.
Hoogte roer en achter vleugel wogen samen 10 gram.

Het totale gewicht zal misschien nog naar beneden kunnen als ik de voorvleugel lichter heb gemaakt.

Gerhard
 
hoi,

natuurlijk ben ik niet zo ervaren dus correct me if im wrong. maar als ik het goed herriner klopt het wel dat je redelijk wat lood nodig hebt, daarom heeft lipo ook niet zo'n zin. zelf heb ik ook wel zoiets voorinliggen..
 
Ik heb hier een zelfbouw supergee (fullsize dus) staartsetje liggen die in totaal 11 gram weegt, dus ach.. Moet lichter kunnen bij een MiMi lijkt me!
 
Het staartsetje van mijn mimi weegt net geen vier gram inclusief drie lagen PU lak. Geen idee waarom je zo zwaar uitkomt. Heb je de staartdeeltjes wel in een "vleugel" profiel geschuurd of gewoon recht gelaten? Bij mij zit er anderhalve gram lood in de neus...
 
Gerhard,

Die staartdelen kunnen lichter inderdaad. Toch zou ik gewoon lekker de vleugel klaarmaken en zorgen dat het zondag invliegen wordt :)
De verwachtingen zijn redelijk voor zondag en met die paar gram extra vliegt de Mimi goed hoor!! Zou er niet te moeilijk over doen.
Gewoon lekker smijten en met de opgedane ervaring aan de slag met een tweede Mimi. Altijd handig bij een wedstrijd een tweede kist
 
Theo heeft inderdaad gelijk. De mimi zal het verschil amper merken met een beetje goed weer, en als het wat winderig is is dat beetje extra gewicht heel welkom. En als ze echt lekker vliegt kun je altijd nog een nieuw setje staartdelen maken die wel licht zijn (want bij DLG is het, wat, 1 gram in de staart extra is 5 gram in de neus extra.. Zoiets dacht ik. Met andere woorden, als je je staartdeeltjes drie gram lichter weet te krijgen valt het lood in de neus al helemaal weg :)

Hopelijk is het morgen lekker weer en ligt er dan niet de voorspelde 10 centimter sneeuw.. Want ik wil eigenlijk nog wel even met de mimi vliegen.
 
Vleugel

ik heb de gaten in de vleugel.:p
Nu heb ik 20 gram verwijderd.



Nou zouden er glas matjes op moeten voor versteviging.

Hier heb ik wat anders op bedacht.:rolleyes:
1.5 mm koolstof staafjes. Een kleine sleuf maken met een klein rond vijltje. En met seconde lijm vast zetten.
Ik moet zeggen, dat de vleugel een stuk stijver is geworden.:p



De vleugel weegt met koolstof 79 gram.
Nu alleen nog folie erop en werpstift plaatsen.
servo's inbouwen en gaan met die banaan.:p

Gerhard
 
Nou zouden er glas matjes op moeten voor versteviging.

Hier heb ik wat anders op bedacht.:rolleyes:
1.5 mm koolstof staafjes. Een kleine sleuf maken met een klein rond vijltje. En met seconde lijm vast zetten.
Ik moet zeggen, dat de vleugel een stuk stijver is geworden.:p



De vleugel weegt met koolstof 79 gram.
Nu alleen nog folie erop en werpstift plaatsen.
servo's inbouwen en gaan met die banaan.:p

Gerhard

Gerhard, allereerst moet ik zeggen dat ik je oplossingen en veranderingen erg slim, nuttig en mooi vind. :D Volg je bouwverslagen dan ook met veel plezier!
Maar....
Ik zou zeker de plek rond de werppen verstevigen met glas!
Ik spreek uit ervaring. Je vleugel kan dan wel stijf zijn, maar wanneer je toch wat meer kracht uitoefend op de mimi, en geloof me, je wilt steeds harder gooien, dan heb je grote kans dat er dit -TJ9Oiv0kf8[/media] - F3k Mimi dlg launch goes wrong gebeurt! (uitkijken tot het einde!)
Ik ben niet de enige. Een vliegmaatje van me is hetzelfde overkomen.
Ik zeg niet dat het met alle mimi's gebeurt, ik heb het al 3x zien gebeuren.
Er hoeft maar een zwak stuk in het hout te zitten en je bent aan de beurt.

Dus mijn tip: Verstevigen met glas rondom de pen!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
haha, dacht al dat dat filmpje me bekend voorkwam :D de enige reactie eronder is van mij..

Maar inderdaad, Spedster heeft een goed punt. Absoluut verstevigen, ondanks het lage gewicht kun je - na wat oefenen - flinke krachten op de mimi uitoefenen. En omdat je steeds beter gaat gooien wil je steeds hoger gaan gooien..
 
Die gaten in de vleugel hebben het geheel waarschijnlijk ook erg verzwakt. Ik had toch minimaal het voorste deel van de vleugel tot en met het dikste punt ongemoeid gelaten.
Nu vlieg je straks met een vleugel rond zonder ligger. Grote kans dat ie zegt" doe het zelf maar" naar een beetje hardere worp. Buiten dat word het profiel als het al enigzins laminair was nu behoorlijk verkracht door invallende bekleding. Sorry maar deze besparing doet waarschijnlijk meer kwaad dan goed. In het algemeen zal een iets zwaardere maar gladde vleugel een stuk beter vliegen dan een vleugel met gaten.
 
Gerhard, allereerst moet ik zeggen dat ik je oplossingen en veranderingen erg slim, nuttig en mooi vind. :D Volg je bouwverslagen dan ook met veel plezier!

Fijn om te horen ;)
Ik vind het Forum een goede plek om ideeën en oplossing te plaatsen.
Heeft iedereen er wat aan.:p

Dus mijn tip: Verstevigen met glas rondom de pen!

Rond de werpstift komt een 0,8 mm triplex plaat die een KOMMA vorm heeft. Deze moet de kracht verdelen naar de karbon staaf.

Voordeel is wel dat je geen glasmat en epoxy in huis moet halen.
Deze karbon staven heb ik op voorraad i.v.m. indoor vliegen.;)

Of het gaat werken :rolleyes:, dat moeten we gewoon testen.
Op naar een maiden dus.;)

Groet, Gerhard
 
Die gaten in de vleugel hebben het geheel waarschijnlijk ook erg verzwakt. Ik had toch minimaal het voorste deel van de vleugel tot en met het dikste punt ongemoeid gelaten. Nu vlieg je straks met een vleugel rond zonder ligger. Grote kans dat ie zegt" doe het zelf maar" naar een beetje hardere worp.

Zo als ik de vleugel nu in kan schatten, denk ik dat dat wel mee zal vallen. Maar als we het niet uitproberen komen we er ook niet achter.;)

Buiten dat word het profiel als het al enigzins laminair was nu behoorlijk verkracht door invallende bekleding. Sorry maar deze besparing doet waarschijnlijk meer kwaad dan goed. In het algemeen zal een iets zwaardere maar gladde vleugel een stuk beter vliegen dan een vleugel met gaten.
De grote gaten zijn maar 35 mm doorsnee. Als ik hier folie overheen span dan loopt het profiel gewoon door. Ik zie niet een afvlakking die jij zo mooi omschrijft. :p

Gerhard
 
Maar inderdaad, Spedster heeft een goed punt. Absoluut verstevigen, ondanks het lage gewicht kun je - na wat oefenen - flinke krachten op de mimi uitoefenen. En omdat je steeds beter gaat gooien wil je steeds hoger gaan gooien..

Mocht deze uitvoering mislukken dan maak ik van mijn hout (dat nog steeds niet binnen is) gewoon een nieuwe vleugel.;)
Ik wil nu eerst zien of mijn aanpassingen werken of niet.

Update volgt.:p

Gerhard
 
De vleugel woog 95 gram (in 4 stukken)
Afgewerkt met PU had deze iets van 105 gram gewogen.
Met 5 gaten 8 gaten van rond 50 die plaatselijk zijn bespannen gaat er iets van 10 gram af.
Totaal gewicht zo 95 gram

20 gram eraf door de gaten maakt 75 gram.
Als je de vleugel geheel ga bespannen komt daar weer iets van 10 tot 12 gram bij.
Tel je daar de carbon staafjes bij en de lijm . gram of 3, 4?
Rest nog iets van 5 gram
Totaal 75+10+3+5 = 93 gram.

Frans
 
De vleugel woog 95 gram (in 4 stukken)
Afgewerkt met PU had deze iets van 105 gram gewogen.
Met 5 gaten 8 gaten van rond 50 die plaatselijk zijn bespannen gaat er iets van 10 gram af.
Totaal gewicht zo 95 gram

20 gram eraf door de gaten maakt 75 gram.
Als je de vleugel geheel ga bespannen komt daar weer iets van 10 tot 12 gram bij.
Tel je daar de carbon staafjes bij en de lijm . gram of 3, 4?
Rest nog iets van 5 gram
Totaal 75+10+3+5 = 93 gram.

Frans

Had ik veel werk kunnen besparen:(
Jou berekening klopt aardig Frans.
Maar de gaten zitten er nu al in.:mrgreen:

We gaan hem nu gewoon afmaken.
En dan zien we wel hoe die zich houd.;)

Gerhard
 
Back
Top