MiMi DLG

Gerhard, daar ga je niets van merken. Ik heb ook eens een Mini gehad waarbij het kielvlak uit het lood stond. Niet een paar graden maar meer. Je kon het duidelijk zien (Theo vroeg of ik dronken was tijdens het bouwen). Ik merkte er niets van en hij vloog prima.

Blij om te horen dat het niks uitmaakt.
Als je het oog er langs houdt, dan zie je het niet eens.;)

Het is een kwestie van smaak, maar ik vind jouw rompje een stuk eleganter dan de originele Mimi.

Helemaal mee eens.:p
Misschien moet Frans wel weer een update voor zijn tekening maken.;)
Frans, ik kan je de aanpassing wel digitaal mailen. (Heb het in vector omgeving gemaakt.)

Tot 20 maart. Toch ;)

Tja, daar ben ik nog niet uit, of ik wel of niet ga.:rolleyes:

Kan iemand mij zeggen hoeveel aanmeldingen er al zijn?

Groet, Gerhard

Weet je wat handig is als je met je mimi naar het veld gaat? Een schroevendraaier om de vleugel mee te bevestigen... Gelukkig had ik de easyglider ook mee, dus toch kunnen vliegen. Drie stijgvluchten (totale motorloop: 40 seconden) was genoeg voor dik drie kwartier vliegen. Op het laatst moest ik flink aanduiken om uit een bel te komen die - daar leek het op - van plan was om mijn zwever mee te nemen naar de maan..

Fijne bellen vind je duidelijk niet alleen op kalme zomermiddagen :D

Helemaal mee eens.
Misschien moet Frans wel weer een update voor zijn tekening maken.
Frans, ik kan je de aanpassing wel digitaal mailen. (Heb het in vector omgeving gemaakt.)

Helaas... de tekening zal niet meer worden ge-update.
De opzet van de MiMi is om op een "zeer" eenvoudige manier een goed vliegende mini-DLG te kunnen maken, en dat lijkt me aardig gelukt.
Door de eenvoud van opbouw is de MiMi heel gemakkelijk naar eigen smaak aan te passen. Mooier of ruimer rompje, langere staartboom of neus, enzovoort, enzovoort.
Precies wat iemand laatst schreef, een beetje MiMi en een beetje van mezelf.

Frans

Precies wat iemand laatst schreef, een beetje MiMi en een beetje van mezelf.

Mooie tekst :p

Ik kan me hier wel in vinden Frans.;)

Je heb gelijk wat het bouwen betreft.
Als je een beetje handig bent dan bouw je de Mimi zo na.
Ben je ook nog eens vindingrijk, dan pas je hem naar wens aan.

Een aanrader om te bouwen dus.:thumbsup:

Groet, Gerhard

hoi,

even een update zal kijken of ik z.s.m foto's kan maken, gaten geboord in het skyshard, dynema zit erin. nu het hoogteroer erop lijmen en het dynema bevistigen. dan alleen nog het richtingsroer en ben ik klaar! (thnx alwin voor de hulp!)

@sadkingbilly, van de eerste worpen? trimmen is toch niet boeiend om te zien:p maar zal kijken of ik een filmpje kan laten maken.

@sadkingbilly, van de eerste worpen? trimmen is toch niet boeiend om te zien:p maar zal kijken of ik een filmpje kan laten maken.

de eerste echte vlucht dan! :p

@ gerhard...
zelfs een 8jarige kan een mimi bouwen! (mits her en der wat uitleg en hulp van een volwassen iemand.)

dat maakt het toestel zo toegankelijk voor iedereen.
en het is een mini, dus kids kunnen het ook zelf werpen, of aan de hoogstart omhoog gaan.

mooi om de varianten te zien van iedereen :) het blijft een grappig gebeuren, dat modelbouwen

Vleugel

vandaag bij een andere modelbouwzaak hout gehaald.:p

Het was een plank van 15 mm en 10 mm.
Dat werd iets meer schaven dan dat ik gepland had.:(

Maar het is gelukt.

Hier nog even een profiel aanzicht.
Duidelijk zichtbaar twee planken en een vuren lat aan de achterzijde.

Vandaag ook visdraad gehaald bij een viswinkel.
Toen ik zij dat ik maar 2 meter nodig had kreeg ik het GRATIS :p

Tot de volgende update.

Gerhard

De vleugel weegt nu (4 losse stukken 95 gram).:(

Daar komt bij de romp compleet 76 gram = totaal 171 gram.

Zou ik de vleugel lichter moeten maken met gaten?
Wil ook de vleugel nog voorzien van light folie.

Groet, Gerhard

De vleugel weegt nu (4 losse stukken 95 gram).

Daar komt bij de romp compleet 76 gram = totaal 171 gram.

Valt best mee, maar zal waarschijnlijk wel iets zwaarder uitvallen.

Zou ik de vleugel lichter moeten maken met gaten?
Wil ook de vleugel nog voorzien van light folie.
Als je de vleugel met oracover light bekleed komt er ongeveer 10 gram bij.
Acht gaten rond ±50 mm leveren een gewichtsbesparing van ongeveer 15 gram op.
Netto winst 5 gram...
Dus veel gaten maken, dan kan je wat winnen.

Theo%20%28NL%29.jpg

De MiMi van Theo, oh nee van Alwin

Frans

hey wat een bekende MiMi :D

Vliegt heerlijk hoor!

-edit- haha helemaal vergeten wat ik eigenlijk wilde zeggen..
Je kunt ook gaten maken en die net rondom gecovered worden, dus de rest van de vleugel niet doen. Ik denk dat je dan wel wat meer dan 5 gram wint :)
Oh, en als je dat andere balsa binnen krijgt kun je natuurlijk altijd een lichtere vleugel bouwen ;)

Laatst bewerkt:
hoi,

ziet er netjes uit hoor! zelf ook al wat opgeschoten. richtingsroer erop gelijmd en gemonteerd en jahoor het werkt! alleen nou 1 probleem het stabilo zit scheef, wat nu?

Justus

p.s. als het ook vliegt met het stabilo scheef test ik dat liever eerst(afwijking+8graden).

Scheef hoe? Een verdraaiing als je er bovenop kijkt is geen probleem, vanaf de zijkant is minder prettig (heeft je toestel de neiging steeds naar de lage kant te trekken)..

8 graden is wel wat veel.
Wat nu.
Als het stabilo zo scheef is dat een tip hoger is dan de andere kan je het volgende proberen.
Snij het blokje waar het stabilo op zit hier net onder door.

Dan het vlak zo schuren dat het stabilo er recht op zit en vastlijmen.
Het is even priegelen maar moet lukken.

Frans

Laatst bewerkt:
foto'tje, kwaliteit is bagger, maar het probleem is wel goed zichtbaar. kan evt(mocht dat handiger zijn?) een foto maken van fatsoenlijke kwaliteit

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Mensen bedankt voor het advies.:thumbsup:

Het wordt dus gaten maken.:p

En ja, als dat andere hout binnen komt dan zou ik een ander vleugel kunnen maken.

Maar het volgende project staat al weer voor de deur.;)
Nu ik zie hoe leuk dit spul vliegt heb ik besloten gelijk een Birdy DS te maken. Zie link.

itKrUsPJNn0[/media] - SAL "Birdy DS" - Stiftung Härtetest

Deze ga ik zonder bouwdoos maken. Geheel zelf dus.
Hiervoor zal ik een ander bouwdraadje starten.;)
Tekening is reeds in ver gevorderd stadium.:p

Maar eerst even de Mimi afmaken.

Groet, Gerhard

Laatst bewerkt door een moderator:
zo, stabilo is los. wat nagelakremover(aceton) erop gedaan, laten inweken EN HET WERKT! daarna zo losgekregen/sneden lijm werd er bros van dus das mooi:d. nu weer goed vastlijmen..(doe ik morgen als de aceton verdampt is).

Justus

p.s. Gerhard, dit weekend 2 Maidens?

Back