F5J Een nieuwe wedstrijdvorm ?

OK, ik gooi 2010 in de groep..
We gaan wel een datum prikken, verdere info volgt dan binnenkort.

GJ
 
Duur:

Kijk, dan wordt het dus meteen weer een dure klasse

Hoeft niet persee.

Ik denk dan aan een Epsilon van Staufenbiel (ARF 289 euro) of als het zelfs compleet houtbouw moet zijn aan een Climaxx van Höllein (bouwdoos 159 euro).

Naast het materiaal bepaalt de knupppel achter de knuppels altijd in hoofdzaak hoe goed het gaat.

M.vr.gr.

Rob Hermens
 
Ik heb..............

de Climaxx van Höllein.
Ein Obenbleiber..................zeggen de Duitsers dan.....;)

Wil dus prima!
 
Ja Rob, klopt helemaal maar helaas denken de meeste mensen allemaal, hoe duurder hoe beter.
En denken dat het vliegen dan wel vanzelf komt.
Was het maar waar, dan waren er heel veel hele goede vliegers in Nederland.

GJ
 
Reactie:

@GJVO:

Omdat ik kies voor een "diepte investering" hoeft niet iedereen dat te doen.
We rijden ook niet allemaal in dezelfde auto (ik al helemaal niet ik rij op de fiets).
En ondanks dat ik net in het voorjaar van 2009 weer gestart ben met onze mooie hobby en mijn "flying skills" nog niet optimaal zijn na meer dan 10 jaar stilstand; kies ik dan toch voor een kwalitatief zeer hoogwaardige kist waar ik de aankomende jaren mee vooruitkan en eventuele serieuze wedstijdambities mee kan botvieren.

M.vr.gr.

Rob Hermens
 
Net F3J dus

Dit is dus vergelijkbaar met F3J maar dan geen lijnstart.

Een redelijk groot risico met de start en je ziet nu al de omgebouwde F3J modellen domineren.

Kun je net zo goed, goedkoper zelfs !!, F3J gaan vliegen
 
Wat kost een lijn en je moet ook nog 2 helpers zo gek zien te vinden dat ze voor jou aan de kist en de lijn gaan trekken.
F5J is makkelijker, je kan dan ook alleen vliegen.
En over de kosten.... weet je wat nog goedkoper is... niet vliegen.
Het is gewoon een andere klasse, je kan ook met een houtbouw kistje van Hoellein een F3J vol gfk bak eruit vliegen.
Het blijft toch aan de piloot liggen in deze klasse.

GJ
 
Een lijntje kost ...

ongeveer 20 euro voor 300 meter en tegenwoordig start men ook met lieren in F3J wedstrijden.

15 meter F3B rubber en een lijntje van 50 tot 100 meter geeft jaren vliegplezier als je niet wilt of kunt lieren, zo'n setje kost hooguit € 100,-

Met een climaxx, wat best een leuk model is daar niet van, een F3J kist eruit vliegen lukt misschien 1op de 10 keer.

Alle mooie gedachtes om met modellen als de climaxx echt mee te kunnen doen worden binnen de kortst mogelijke tijd om zeep geholpen als de F5J klasse enigzins serieus gaat worden. Let maar goed op als je naar de 2 filmpjes kijkt en met name naar de finale.
 
Ik ben niet zo'n wedstrijdtype. Ik vlieg electrozweef, lekker makkelijk.
Af en toe vind ik het best leuk om een wedstrijdje te vliegen, in clubverband.
Als dat kan met een electrozwever, prima. We doen het wel eens bij ons op de club (G&E); maar inderdaad, zonder hoogteswitch zijn de mogelijkheden nogal beperkt.
En als een hoogteswitch 100 euro kost moet ik nog zien dat je er een redelijk aantal mensen enthousiast krijgt. Ik denk dat daarin de grootste belemmering ligt. Zogauw er een switch op de markt zou komen van, pak'mbeet, 25 euro, dan had je meteen een populaire klasse.
Ik heb het niet over de "serieuze" wedstrijdvliegers. Op een wedstrijdmodel is 100 euro extra niet zo'n struikelblok. Maar voor je een populaire klasse hebt...
 
Heb het filmpje op Modelweb bekeken. Ziet goed uit.
de modellen zien er kwetsbaar uit...desondanks zijn de landingen niet bepaald zachtzinnig. Wil dit niet met mijn kisten proberen!
Welke modellen worden op het filmpje gevlogen?? Hoe is de bouwwijze. Ribbenbouw met een liggertje van 2x8 mm grenen lijkt me niet voldoende.
Deze kisten lijken me ook geschikt voor ons landje, waar het niet altijd perfekt zweefweer is kwa temperatuur en wind.

Groetjes, E-zwever.
 
Tijdens de CIAM Plenary Meeting volgende maand komt het volgende reglementsvoorstel voor F5J (of F5..) ter stemming:

5.5.10.1 Definition
This contest is a duration and landing event.
5.5.10.2 Model Aircraft Specifications
Maximum Surface Area 150 dm2
Maximum Flying Mass 5 kg
Loading 12 to 75 g/dm2
Type of Battery .LiPo
Limitation of Energy 200 Watt-min
5.5.10.3 Duration and Landing Task
a) This task must be completed within 600 seconds after the model releases hand-launched and ends, when the model airplane comes to rest after landing.
b) The competitor has to decide how much and how often he will switch on the motor.
c) Gliding time is cumulative and one point will be awarded for each full second the model aircraft is gliding;
d) One point will be deducted for each full second flown in excess of 600 seconds.
e) Additional points will be awarded for landing; when the model aircraft comes to rest in the 30 m circle, 10 points will be given while coming to rest in the 20 m circle gives 20 points, and when coming to
rest in the 10 m circle 30 points will be given. The distances are measured from the centre of the circle to the nose of the model aircraft.
f) No additional points will be awarded if the landing occurs more than 630 seconds after beginning of this task.

Peter Keim
 
Hmm, interessant!

150dm2 = 5mtr span bij een koorde van 30cm.
5kg is te doen voor een 5mtr model.
Maar die 200Wmin zal de grootte wel beperken, tenzij er ultralicht gebouwd wordt.

De reglementen maken het lastig grote modellen in te zetten (F3J maatje lijkt me de max), kleine modellen goed in te zetten.
Dit prima te vliegen zijn met een Climaxx oid. 2 x een minuut stijgen met 100W (= 200Wmin energie) en 2x 5 minuten zweven. Remklepjes inbouwen voor de doellanding. Moet kunnen.


Leuk reglement!

Groet,
Gerben
 
Vragen & opmerkingen:

@KNVvLsport:

Is dit voorstel afkomstig van de KNVvl zelf?

Is dit voorstel reeds met andere landen/bonden besproken?

Zijn er al (test)wedstrijden gepland?

Is er ook aan een hoogte limitering met antizoom gedacht zoals b.v. in Tjechië en enkele andere landen gebruikelijk?

Met vriendelijke groet,

Rob Hermens
 
F5J

@KNVvLsport:

Is dit voorstel afkomstig van de KNVvl zelf?

Is dit voorstel reeds met andere landen/bonden besproken?

Zijn er al (test)wedstrijden gepland?

Is er ook aan een hoogte limitering met antizoom gedacht zoals b.v. in Tjechië en enkele andere landen gebruikelijk?

Met vriendelijke groet,

Rob Hermens

Hallo Rob,

Nee, het komt niet van de KNVvL, maar het is een voorstel van het Electric sub committee van de CIAM (onderafdeling voor modelvliegen van de FAI). Het is een van de vele voorstellen die tijdens de Plenary Meeting van de CIAM half volgende maand besproken worden en waar over gestemd wordt.
Wat de voorgeschiedenis is, is mij niet geheel duidelijk. Op een buitenlands forum kwam ik wel discussies erover tegen.
Persoonlijk vind ik wat er nu voorligt nogal "basic". Het reglement zal nog wel wat meer uitgewerkt worden. Of daar de hoogte, zoals bij de Engelse versie van een soortgelijk reglement, bijkomt is dus onduidelijk.
En, is er belangstelling voor in Nederland? Dit jaar wordt ook weer gestart met F5B-wedstrijden. Er zijn voorbereidingen aan de gang om de subcommissie Elektro weer nieuw leven in te blazen.

Peter Keim
 
Anti-zoom zal binnen deze regelgeving niet nodig zijn lijkt me.

Anti-zoom was nodig toen gedacht werd om de motor automatisch uit te schakelen op een bepaalde hoogte. Met zeer hoge vermogens zou het mogelijk zijn zoveel vertikale snelheid te genereren met de motor aan, dat het toestel ver boven de hoogtelimiet door kon "zoomen", als zwiepen bij het lieren in F5b/J.

De 200Wmin stelt een hele andere beperking aan de te behalen vliegtijd. Je zou 3x kunnen klimmen naar beperkte hoogte, of 1x heel hoog gaan, er valt in ieder geval geen winst te behalen met zoomen.

Groet,
Gerben
 
Toch is het mij nog niet helemaal duidelijk wat die 200 watt inhoud.
Mag je per vlucht niet meer gebruiken dan 200 watt??
Of mag de aandrijving qua verbruik niet hoger zijn dan 200 watt??

En hoe ga je dit controleren?
 
Laatst bewerkt:
Reactie:

Toch is het mij nog niet helemaal duidelijk wat die 200 watt inhoud.
Mag je per vlucht niet meer gebruiken dan 200 watt??
Of mag de aandrijving qua verbruik niet hoger zijn dan 200 watt??

En hoe ga je dit controleren?

Het is maximaal 200 Watt per minuut = 400Watt per 30 sec. Met andere woorden met een setup dat 400 Watt vermogen opneemt heb je maximaal 30 seconden motorloop.
En 30 sec motorloop brengt je met een goede opgezette setup al verrekdes hoog!!!!

En te controleren is dit van simpel (stroom + spanning meten aan de grond en maximale motorlooptijd per deelnemer berekenen) tot complex (iedere deelnemer heeft een logger/limiter(b.v Unilog) in wedstrijdkist ingebouwd en hier 200W/min als grenswaarde ingesteld).

Met vriendelijke groet,

Rob Hermens
 
Back
Top