Algemeen Sebart Sukhoi S29 50E topic!

Misschien hele stomme vraag hoor.. Maar als newbie in electro vraag ik het toch even..

Ik wil voor mijn setup een accu gaan bestellen. De setup die ik heb is een 80 Amp regelaar van Turnigy (Super Brain)
en een SK50-65 TGY Aerodrive als motor.

Nu wil ik gaan voor een 6S accu, maar doet de mAh er nog toe?
Oke, hoe meer, hoe langer je vlucht gaat zijn, maar wat is adviseerbaar?
Ik zat te denken aan een 4000mAh accu. Of ben ik daar geheel vrij in
(ongeacht de wijze waarop het toestel vliegt bedoel ik dus)
 
Meer mah is meer gewicht vaak. Het belangrijkste is nog de C-waarde (vb 20C) Als die te laag is, dan zakt je motorvermogen in. Je moet eerst ongeveer weten hoeveel Ampere jouw motor gaat trekken, dan neem je de accu die dat ruim aankan. Uiteraard is het zo dat hoe meer mah, des te langer je kan vliegen.
 
Dus in feite, hoe hoger de C waarde, hoe beter het is voor het vermogen?

Los van dit, hoe kan ik "ongeveer" gaan weten wat mijn motor trekt? Ik heb er nog helemaal geen accu's voor om dat te meten... Of is dat te berekenen? (voel me ineens heel dom worden) :oops:
 
Dus in feite, hoe hoger de C waarde, hoe beter het is voor het vermogen?

Ja, maar op een gegeven moment het ook niet uit meer, dan is het gewoon overschot. Stel; jouw motor trekt volgas 80A, en je vindt 4000Mah 20C pakketten, dan is dat precies genoeg. Ik zou het persoonlijk wat ruimer willen hebben, accu's worden ook slechter na verloop van tijd.

Wat een motor trekt weet de fabrikant wel, en meestal staat het bij HC ook wel in de advertentie. Eventueel kun je dan nog bij reviews kijken. Kijk alleen wel goed met welke prop dat is (en met welk cellenaantal), misschien wil je die prop wel niet omdat jij een andere toepassing voor ogen had.
 
thnx voor de info Alex :) Ik ga hier mee aan de slag vandaag. Laat wel horen wat het geworden is :)
 
Meer mah is meer gewicht vaak.
Meer C is vaak ook meer gewicht (bij de rest hetzelfde). (niet altijd, zeker tussen verschillende merken, maar toch)

Nu wil ik gaan voor een 6S accu, maar doet de mAh er nog toe?
Nou, ja, een beetje.

Zoiezo zou ik bij een lagere capaciteit eerder een hogere C nemen, zodat de max stroom die de accu kan leveren nogsteeds duidelijk boven de max stroom zit die je setup kan trekken.
Daarnaast kun je heel algemeen zeggen dat een grotere accu de spanning iets hoger houd bij gelijke belasting. Je zal dus iets meer vermogen merken. Maar dit is niet altijd waar.

Daarnaast zou ik willen zeggen dat je niet kan zeggen dat minder gewicht altijd persee beter is, hij word er vaak windgevoeliger door, en zo zijn er bepaalde figuren die gewoon makkelijker/beter gaan met iets meer gewicht.
(zo vind ik bv bij mij parkmaster dat de tipspins mooier en makkelijker worden met meer gewicht, met een superlichte kist lijkt de foutmarge kleiner oid Dat terwijl ik dit een 3d figuur wil noemen, en 3d dingen over het algemeen makkelijker gaan met minder gewicht. hooveren word volgens sommige ook makkelijker met meer gewicht, zolang je maar genoeg vermogen hebt natuurlijk.)

4000 lijkt mij prima.
Maar volgens mij kan alles 3000(40C) - 5000(25C) Als je ook maar een beetje je gas onder controle hebt. (anders zou ik zoiezo de kist niet kopen)
2650's enzo zou ik mee oppassen, voor bepaalde vliegers wel. Maar je hebt weinig vliegtijd, en lange stijgvluchten en 200-meter loopings zou ik een andere accu voor pakken.
 
Die kunnen 120A continu aan, dat moet genoeg zijn, anders zit er iets ernstig mis:)
 
Mijn Turnigy 50-65 380kv trekt met 16x10 APC-E 53 Ampere op 6s.
Ik vlieg met een Turnigy 6s 4000mAh 15C, Flightpower 6s 3700mAh 25C en Zippy 6s 2650mAh 20C.
De Turnigy en Zippy leveren ongeveer gelijk vermogen, de Flightpower is wat minder.
Met de Turnigy kan ik ruim 10 minuten vliegen en met de Zippy land ik meestal na 6 minuten wel.
Het lagere gewicht van de 2650 is wel te merken in het vlieggedrag. En met die prijs is het echt een super accu.
 
Motor en regelaar zijn binnen. Op het plaatje van HK leek de motor toch wel een stukkie kleiner. Nu in de handpalm moet ik zeggen dat ik daar even op terugkrabbel. Wat een ding :)

motor_sebart_sukhoi.jpg
 
Inmiddels heb ik vrijwel alles in huis en wil volgende week zaterdag de maiden laten plaatsvinden. Het enige wat ik nog nodig heb is een prop.

Nu vroeg ik mij af, of ik deze prop kan gebruiken:
EMP 16x10E Composite Electric Propellor

Het is wel een maat die voorgeschreven staat in de specs van de motor. Eigenlijk wil ik een houten prop gaan vliegen, maar weet zo 123 even geen winkel (webshop) in Nederland, die dat levert en HK gaat te lang duren nu..
 
Ik zoek ook nogsteeds iemand die grote maten houten-E props kan leveren, liefst in de buurt. 1 prop heb ik zelfs nog maar bij 1 winkel wereldwijd gezien...
Ach, ik kan mezelf de schuld geven, ik bestel alles in het buitenland dus kan niet verwachten dat nl winkels voorraad houden voor mij.

eu
Electric Flight UK radio controlled model planes (weet niet of die nog props leveren buiten de uk, hoorde van een iemand met een kapotte na vervoer.)
Electric -PJN : Thor Arne Jensen, Velkommen til vår nettbutikk (enkele)
Modellbau Lindinger Onlineshop metts electric, en weer geen 16X10...

voor keuze moet je gewoon heel ver weg.
HiModel.com
en HC
Lijst winkels met houten-e props in de usa is wat langer, maar eigenlijk niet interessant.

Ik haal trouwens al mijn APC props bij Aircraft-world.com, ALTIJD binnen een week in huis gehad, en inc verzenden bijna altijd goedkoper dan nl, ook voor 1 prop :?
 
Laatst bewerkt:
@Nando,

bij de vliegclub in Helmond is een kerel welke alle maten props zelf maakt, hij heeft verschillende profielen en echt alle maten.

helaas weet ik geen naam, ik zal eens rondvragen.
 
Goed, de Sukhoi vliegt als een eitje. Het is net een indoor kistje. Gisteren
met veel wind op het veld, toch prima ermee gevlogen. Helaas hield de motor in op 10 mtr hoogte, wat resulteerde in een semicrash.
Nader onderzoek zal uitblijken wat het probleem was, maar het vermoeden gaat uit naar de default hardstop van de regelaar, ipv een softstop.

Hier een filmpje van gistermiddag
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gemaakt, hersteld. Gisteren weer gevlogen en nu is de kist echt stuk :(
Wederom zelfde probleem als de vorige keer :(
 
Voor de motor? Jazeker. Hij stond alleen ingesteld op Hard Cut off. Nu op Soft Cut off gezet en dat zou volgens div. experts op het veld de oplossing moeten zijn geweest ;).

Hier wat foto's van de Sukhoi :(

DSC00529.jpg


DSC00530.jpg
 
Back
Top