Bouwverslag van een zeemeeuw(gemotoriseerd)

uitslag stuurvlakken

Op het gevaar af dat ik er in dit draadje over heen gelezen heb kan iemand mij de uitslagen vertellen van de stuurvlakken.
Graag gemeten op het uiterste puntje van de vlakken en graag voor beide standen t.w. richting en hoogte.

Alvast bedankt
Ton
 
Ik zou het je niet meer kunnen zeggen, maar ik kan je wel zeggen dat het volslagen onkritisch is. Ik schat dat het bij mij grofweg 1 cm uitslag was. (Lara ligt nog steeds in een hoek, te wachten of ik haar nog eens herstel of niet...)
 
Klapschroef is vlaams hè... :rolleyes:


en het correcte nederlands woord blijkt dus "foldingprop" te zijn. :rolleyes::-D

Hey, Bart, mijn Lara is af, sinds gisteren in kleur gevlogen, met veel waahw geluiden van medepiloten en andere kijkers die de koud en sneeuw trotseerden.

Morgen wat foto's nemen en plaatsen.

Bedankt nog voor de plannerij. :cool:

(haal je meeuw maar uit het hoekje, en lap ze op. ze verdient het op te vliegen)
 
Op het gevaar af dat ik er in dit draadje over heen gelezen heb kan iemand mij de uitslagen vertellen van de stuurvlakken.
Graag gemeten op het uiterste puntje van de vlakken en graag voor beide standen t.w. richting en hoogte.

Alvast bedankt
Ton

In het artikel staat ruderauschlage 30 mm.

Foto.....;-)
 
Zoveel uitslag heb ik niet op mijn meeuwtje, een V-staart in combinatie met een korte romp... begin met weinig, en vergroot naar wens zou ik zeggen.

Mijn Laraatje vliegt met een 6*3 klapprop en verstookt 40 watt doorheen een HC cdrom lookalike. Propmaat 7,5*4 is onderweg.

Dit is echt een bijzonder ontspannend vliegtuigje. Zeker met zo weinig -maar meer dan voldoende- force. (da's weeral vlaams sé).
 
Paul,
Als leek vraag ik als de uitslag 30mm is, is dat dan vanuit de 0 stand 15mm beide kanten op?

rafgol,
Wat heb jij dan voor uitslag?
He je nog wat verandert aan het zwaartepunt?
 
Dat weet ik niet meer. Mijn lara leeft niet meer, wilde molletje spelen maar daar was ze niet op gebouwd.

Anders had ik het kunnen controleren. In het voorjaar bouw ik wel weer een nieuwe.

Je kan als eerst 15 mm + en - instellen. Als dat niet voldoende blijkt de uitslag vergroten.

Zwaarte punt gewoon volgens opgave.Tip als je de vleugels met epoxy gelijmd heb goed de vleugels balanceren! epoxy is zwaar.
 
Paul,
Als leek vraag ik als de uitslag 30mm is, is dat dan vanuit de 0 stand 15mm beide kanten op?

rafgol,
Wat heb jij dan voor uitslag?
He je nog wat verandert aan het zwaartepunt?


30 mm is inderdaad 2 x 15 mm elke kant op.

Mijn meeuwtje zal ook zoiets hebben van uitslagen. En het zwaartepunt is echt niet zo kritisch. Ik gooi er lipo's in tussen de 1000 en 1250 mAh, op dezelfde plaats, met verschillend gewicht. Vliegt als een vogel, dat ding.:rolleyes:
 
hoe zit dat hier? nog geen meeuwen in de lucht dit jaar? :p
ik wil wel eens wat leuke fotos zien van al die mensen die er nu eentje hebben of bouwen.
misschien ergens eens een mapje maken voor al die talloze fotos? :p
 
hoe zit dat hier? nog geen meeuwen in de lucht dit jaar? :p
ik wil wel eens wat leuke fotos zien van al die mensen die er nu eentje hebben of bouwen.
misschien ergens eens een mapje maken voor al die talloze fotos? :p

Vorige zondag is mijn meeuw mooi in de auto blijven zitten, was te forse wind voor het te kleine propje waarmee ze voorlopig mee door't leven moet. Als graupner nu eens eindelijk zou leveren aan mijn hofleverancier, dan zou ik misschien wat meer kunnen meeuwen.

Foto's komen eraan. (moet ze nog maken...:-D:cool: )
 
Ik heb de laatste schade opgelapt, maar heb eigenlijk niet zo'n drang om ermee te vliegen.
Het silhoouet was wel mooi (afgezien van de nogal dikke romp), maar de vliegeigenschappen pover, ik vond er niet zo veel aan... en ik heb nog een paar nieuwbouwsels en oplapsels...
Deze KF vleugel presteert matig, motor uit en het wordt een baksteenmeeuw.
Ik had er aanvankelijk een klein klappropje op, maar nadat dat bij de eerste vlucht sneuvelde heb ik er een vaste prop op gezet die ik toevallig had liggen... omdat het ding toch niet erg zweeft maakt het niet uit dat het geen klapprop is.
 
Plundra

Ik ben aan het overwegen mijn Lara te plunderen omdat ik een Depdart wil maken en geen servo's meer in huis heb. Er zitten twee kleintjes in, ik geloof oorspronkelijk van Bidproducts, 350 gr. of zo.

Om de servo's te verwijderen zal ik Lara waarschijnlijk licht moeten beschadigen (heb ze in het achterste compartiment tegen de wand gelijmd).
Mocht er nou iemand zijn die zegt: Ik wil die Lara wel hebben, hier heb je twee bruikbare lichte servo's... dan hebben we allebei mazzel. Moet wel een beetje in de buurt wonen, want Lara laat zich niet opsturen... Het motortje haal ik er uit.

Mijn Lara is niet supermooi, ze vlóóg maar ik vond het niet erg boeiend, misschien moet er meer pep in maar ik vond het vooral jammer dat ze zweeft als een big shopper. De vleugel is gebroken geweest maar dat is gerepareerd en bijgespoten.
 
maar ik vond het vooral jammer dat ze zweeft als een big shopper.

gek, mijn Lara-tje zweeft wel een beetje. Niet als een hellingpomper, maar toch haast als een easystar zeg maar. Vandaag groter klappropje aangekomen (graupner is tràààààààg in verzenden zo blijkt). Miischien dit weekeind eens laten molenwieken met de grotere pro, als het weer 't toelaat.
 
Ik hoop dat iemand nog hier kijkt want ik heb nog een vraagje over de vtail.
Als je naar links stuurt dan moet toch (van achter gezien ) de linker roerflap naar boven en de rechter naar beneden net als een aileron?

Ton
 
Net andersom.
Als je van achter tegen een v-staart aankijkt en je geeft links richting dan moeten beide vlakken naar links bewegen. De linker gaat dan dus omlaag en de rechter omhoog.

Als je in gedachten de V-staart helemaal opklapt (omhoog, tegen elkaar aan) werken beide vlakjes als een normaal richtingsroer.
Het werkt dus anders dan een aileron omdat een aileron een vleugel omhoog- of omlaag duwt; een V-staart moet opzij gedrukt worden, niet omhoog of omlaag.
 
Of sterker nog, een V-staart geeft naast een verandering in richting een héél klein rollend effect de verkeerde kant op. Maar doordat de stuurvlakken zo dicht bij de romp-as zitten merk je daar niks van. ailerons zitten heel ver naar buiten omdat ze dat roleffect juist wel moeten geven.
 
Back
Top