Crouze knutselt weer een Charter

erg mooi die motorinbouw:) en met dat blokkie zal je zeker voldoende pit in huis hebben voor een charter:)

op naar de maiden;)

gr,
stephan
 
Hoi Edwin,


In dat geval aan mij (zelf een relatieve nieuwkomer, alhoewel het zo al lang niet meer voelt) de eer om jouw op dit forum welkom te heten. Misschien ligt het aan mij....maar het is nogal verslavend. ;)

Ik (en met mij ongetwijfeld vele anderen) ben benieuwd naar jouw Charter-restauratie-project, het is toch weer net even anders dan zelf bouwen, maar het resultaat en voldoening zullen er ongetwijfeld niet minder door zijn. Dus kom maar op met die foto's!

(De Charter die je gekocht hebt, was heel toevallig niet rood/wit/blauw, zie waar-mijn-charter-gebleven ? :D ).

Ben benieuwd naar het eindresultaat (met folie) van jouw vliegtuig.
Ik ook...maar ik heb geduld. Secuur zelf bouwen, met aandacht voor detail, kost nu eenmaal tijd. Het moment dat mijn Charter "af" is en de lucht in kan komt vanzelf (nou niet echt vanzelf, maar de bedoeling mag duidelijk zijn), wanneer dat wordt heb ik zelf niet eens zicht op. "Dit jaar nog" denk ik dan maar bij mezelf, een nogal veilige uitspraak voor de eerste helft van Maart!


Groeten,
Marco
:bye:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Stephan,

...met dat blokkie zal je zeker voldoende pit in huis hebben voor een charter
Ik heb mij wat betreft de motor keuze laten leiden door de deskundigen in andere Charter-draadjes, 6,5cc 4-takt wordt toch vaak gezien als de meest uitgebalanceerde keuze voor de "nieuwe" Charter: iets minder vermogen dan een vergelijkbare 2-takt maar daar tegenover ook minder (en mooier!) geluid. Ik moet het zelf nog allemaal mee gaan maken... ;)

Ik heb meer lichte zorgen over het gewicht ("gewicht", "lichte zorgen", hahaha), het is nogal een blok wat daar helemaal vooraan zit. Weliswaar zover mogelijk naar achteren geplaatst maar de neus is tevens zo'n 2,5 cm langer dan bedoeld door meneer Robbe. In hoeverre het extra gewicht vooraan van invloed is kom ik veel later pas te weten als er uiteindelijk uitgebalanceerd moet worden, hopelijk kan ik met creatief plaatsen van de tank, ontvanger en accu de balans in orde krijgen. Een blok lood in de staart plaatsen is toch wel het laatste wat ik graag ga doen...

Ach ja...zorgen voor morgen... :-D

op naar de maiden;)
Zoals in mijn vorige bericht al geschreven...ik heb (en neem) de tijd... :cool:


Groeten,
Marco
:bye:
 
Ja hoor,


Daar zijn we weer. Het tempo lijkt wat lager te liggen (en waarom niet, er is geen haast) maar desondanks is er de afgelopen week wel degelijk wat geknutseld aan de Charter. Het resultaat lijkt miniem, echter aan onderstaande luik is behoorlijk wat aandacht besteed en tijd in gaan zitten om het mooi passend én vloeiend in vorm met de rest van de neus te maken. Nog een klein beetje bijschaven (figuurlijk) en dan is ook deze pietleut er tevreden mee... ;)

full


De deksel is van binnen uit bevestigd met twee boutjes en een houten pen die in de bevestiging van de neuswielpoot grijpt. Onderstaand plaatje van de binnenkant van zowel de bovenste als onderste deksel maakt misschien wat meer duidelijk.

full


Oh ja... de vreemde lijnen in het hout achter het dekseltje op de bovenste foto... was een aanzet om ruimte te krijgen voor de neuswielbesturing vóórdat ik besloot om deze tóch intern te gaan fabriceren... gelukkig was de geringe schade snel hersteld, het zijn slechts weer opgevulde krassen in het hout, en een klein maanvormig stukje balsa. Goede zaak dat ik met die constructie nét op tijd ben gestopt!

Moe als een trekpaard, dus ik sluit dit bericht en smijt mezelf op de bank.


Groeten,
Marco
:bye:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo,


Plaatje met een praatje. De Charter begint zowaar op een echt vliegtuig te lijken, wat een verschil de toevoeging van het verticale staartvlak al niet kan maken.

full


De vorm van het staartvlak is ronder dan origineel volgens tekening. De Charter met zijn schoenendoos romp kan elke beetje extra flair goed gebruiken, nietwaar? Tevens is de basis van het staartvlak verbreed met twee 45 graden profielen. Misschien is het qua stevigheid niet eens nodig maar veel kwaad zal het ook niet kunnen. ;)

Volgende stap: de horizontale staartvleugel. Zo schiet het toch nog aardig op!


Groeten,
Marco
:bye:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
word n prachtig chartertje die hoeklijsjes langs het kielvlak heb ik ook maar gedaan want anders heb je wel erg wijnig lijmoppervlak., ziet er keurig uit ga zo door:yes:

mvgr johan snijders
 
Welja,


Weer een stapje verder! Schuren van de staartvleugel was geen pretje, maar nu dat ook deze vastgeplakt zit aan de romp is de stofwolk toch weer de moeite waard geweest. Ik zie zowaar een vliegtuig onder mijn handen ontstaan, oh wonder!

full



Met een stukje afval-triplex eerst de romp op het werkblad gefixeerd (komen die vreemde ovale gaten toch nog eens van pas ;) ), daarna de staartvleugel waar nodig ingesaust met PU, in het gleufje geschoven (zelfs moeders de vrouw kreeg het er warm van), uitgelijnd en uiteindelijk met spelden en een geofferde wasknijper gefixeerd. Lekker een nachtje en nog wat meer laten uitharden nu. En maar hopen dat daarna de staartvleugel nog steeds 90 graden perfect staat...

De overgang tussen romp en neusprofiel van de staartvleugel zal worden opgeleukt door een "wing fillet", maar daarover de volgende keer meer. Ook het kleine vinnetje onder de romp gaat een make-over krijgen voordat ik er tevreden over ga zijn. Het blijft leuk knutselen.

Einde bericht -> snurken! :sleeping:


Groeten,
Marco
:bye:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hola,


Nee mensen, het Charter-project ligt niet stil, het kabbelt gewoon even rustig verder. De voortgang springt momenteel weinig in het oog (en maar goed ook, loop liever niet de hele dag rond met een veiligheidsbril) en is meer van het kaliber "tussendoortjes" en "kleinigheidjes". Desondanks toch even een update en een paar plaatjes.

De aansluiting tussen romp en voorrand van de staartvleugel was gewoon simpelweg op te vullen geweest, echter ik vond dat het ook fraaier kon en heb dit aërodynamisch beter verantwoord als volgt gedaan. Achteraf gezien had ik dit beter kunnen fabriceren vóórdat de staartvleugel aan de romp geplakt werd, nu was het een nogal verrassend lastig klusje om het mooi in model te krijgen (en nog slechts 97,3% tevreden mee):

full


Ik ben voor straks ook reuze benieuwd hoe dit met bespannen gaat, of met andere woorden: ik zal het mijzelf door al die toegevoegde rondingen wel extra lastig maken. Ach ja...een of meerdere uitdagingen erbij schrikt (nog) niet af! ;)

Nog een stukje eigen initiatief: het vinnetje onder de romp. De nieuwe vorm maakt het stukken meer één geheel met het verticale staartvlak. Uiteindelijk zal een stukje staaldraad gebogen als staartslofje extra bescherming gaan bieden tegen enthousiast over-roteren en spectaculaire stuiter-landingen... :roll:

full


IK heb mijzelf opgelegd (streng als ik ben) om eerst het richtings- en hoogteroer in vorm te schuren voordat ik de romp tijdelijk opzij leg en een begin maak met de vleugels. Pfff...nu al zin in...


Groeten,
Marco
:bye:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oei! dat wordt lastig om de folie netjes op de rondingen te krijgen :rolleyes:
We zullen wel zien.
Misschien ben je dan nog maar 97,1% tevreden mee ;)
 
Hoi Marco,

ook ik volg je bouwdraadje vanaf 'enige afstand'
Zeg maar: vanaf de overkant van het kanaal... nabij de Makro...
Je bouwt heet secuur en dat maakt het ook leuk.
Vliegen zal ie wel doen.

Het goede weer komt eraan, tijd dat ie afgeraakt.
Ben je al bij een club?
Frank
 
Hoi Frank,

vanaf de overkant van het kanaal... nabij de Makro...
Dat is zelfs behoorlijk dichtbij! ;)

Het goede weer komt eraan, tijd dat ie afgeraakt.
Ben je al bij een club?
Ik knutsel rustig aan, als de tijd het toelaat. Vandaar dat ik mijzelf ook geen deadline op leg. Natuurlijk, het zou mooi zijn als de Charter dit jaar nog de wind onder de vleugels krijgt, daar doe je het (ten dele, want bouwen is op zich ook al aangenaam bezig zijn) tenslotte voor.

Ik ben nog niet bij een club. Het voornemen is om wanneer er weer gevlogen wordt eens mijn neus te laten zien in Son, dat is volgens mij toch wel verreweg de meest nabije. Daar eens mij bij laten praten, lid worden uiteraard en afspraken over een keuring ter zijner tijd, vliegdoop én vlieglessen.

Bij de weg: Sonse leden met enige zeggenschap in de club mogen zich nu al melden hoor...hou je niet in...hahaha! :-D


Groeten,
Marco
:bye:
 
Hoi Crouze,

Dit is mijn eerste bericht hier op het forum. Kwam je draadje tegen omdat ik zelf ook begonnen ben met de bouw van een nieuwe Charter. Doet toch een hoop goede ideeën op als je voorbeelden ziet van hoe ie gebouwd kan worden. Moet zeggen dat je erg leuk bezig bent. (nog vorderingen?) Jou draadje heeft me wel weer aan het twijfelen gebracht wat de motorisering betreft een viertaktje is toch ook wel leuk. Maar zoals jezelf al aangeeft maak je je zorgen over het gewicht met die .40 voorin. Daarom eigenlijk een vraag aan Ariel. Wat voor een motor ligt er voor in jou Charter? Meen te kunnen zien dat het een .30 magnum is. Hoe vliegt dat? Is ie niet te licht?

Groetjes Han
 
Back
Top