Na de romp nog geschuurd te hebben beginnen we aan een vleugel .
Na de ribben ook licht geschuurd te hebben leggen we die eerst maar eens op de tekening om een indruk te krijgen.
Er zijn vaak ribben met een bepaalde extra funktie.
De eerste 4 hebben een rechthoekige gat tussen de ligger uitsparingen voor de verbinder. (rib 3 en 4 hebben ook het rolroergat wat niet nodig was)
De 2de rib neemt ook nog de duvel voor de bevesteging op.
Dan zijn er 2 ribben die dichter bij elkaar geplaatst zijn en die hebben een extra uitsparing voor een servo plankje.
En dan hebben de ribben waar de rolroer zit een uitsparing waar later de plankjes aan gelijmt worden na het uitsnijden van de rolroer.
Even de plaats aangetekent waar de hulprib verlijmt word van de rolroer (groen)
Er zit 2 mm tussen bijde ribben .
En ertussen word een streepje gezet op de beplanking gezet aan de buitenkant (rood) om later het weer terug te vinden .
Als we een recht stuk alu tegen de onderkant van een rib houden zien we dat de rib niet op de tekening ligt waar de ligger komt (rode pijlen)
Daarom leggen we onder de folie op de plaats van de ligger een 1 of 1,5 mm strookje balsa.
Hierop leggen we de onderste ligger en lijmen de eerste 4 ribben op de ligger.
De eerste rib maakt ik altijd recht door er een stuk alu of hout tegen te klemmen , deze word dan haaks op de ligger uitgericht.
De andere ribben worden alleen op het oog aan de ligger positie uitgericht.
Ook als ze krom zijn maakt dat helemaal niks.
We leggen er een gewicht op zodat de ribben mooi op de tekening opliggen.
Als de eerste 4 gelijmt zijn snijden we de lengtes af voor de versteveging tussen de ribben en lijmen dan om en om.
Deze kunnen we vast zetten met spelden en af en toe een gewicht.
Zo gaan we verder tot alle ribben er op gelijmt zijn.
Dan dit laten drogen met een paar gewichten er nog op .
Zoals al gezegt kunnen de ribben rustig krom zijn als ze maar bij de liggers onder een 90 graad hoek gelijmt zijn.
Word vervolgt ....
Mvg Johan