FORUMLEDEN met NOSTALGIE......"vreemde" kisten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Heb ik weer gemist!

ringfluegler.jpg
 
De volgende,


Ik vermoed deze een keer gezien, nooit meer vergeten. Een makkie dus? Het lijk wel alsof men de bouwtekening kwijt was, maar toch besloten heeft om de onderdelen in elkaar te zetten. Het resultaat:

Image17.jpg



Groeten,
Marco
:bye:
 
Dormoy Bathtub
http://earlyaviators.com/edormoy.htm
Kan verder niet veel over het origineel vinden, wel over de nodige replica's. Maar ik wist 'm zonder te Googelen! In het EAA museum in Lakeland-Florida hangt een prachtig model.

Max.
 
Laatst bewerkt:
Max heeft 'm ... en toch vrij vlot weer.

Dit vliegtuigje van Etienne Dormoy heeft de 1924 National Air Races (Dayton, Ohio, USA) gewonnen.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ha!


SNECMA C450 Coléoptère.
Laat ik nu nèt een boek over VTOL aan het lezen zijn...

De enige gebouwde Coléoptère heeft in totaal negen vluchten gemaakt, waarbij verticale starts en landingen gemaakt zijn, plus een gedeeltelijke klimmende conversie naar horizontale vlucht. Cynisch genoeg maakte het toestel bijna een volledige conversie naar horizontale vlucht met zo'n 300km/u...pas net nadat testvlieger Auguste Morel het toestel op 50 meter hoogte per schietstoel had verlaten omdat hij tijdens de landing ondanks vol motorvermogen de steeds groter wordende neerwaartse snelheid niet kon compenseren en het toestel steeds verder onbestuurbaar werd. De Coléoptère overleefde de crash uiteraard niet, Morel wel ondanks dat hij niet de tijd had om zich in zijn stoel schrap te zetten vóór de ejectie en ondanks dat zijn parachute zich niet volledig had geopend voordat hij de grond raakte.

Inmiddels was het enthousiasme voor dit soort tailsitters (XFV-1, XFY-1, X-13, C450) bekoeld omdat duidelijk werd dat dit niet de juiste methode was voor praktische VTOL: lastig te vliegen, niet echt flexibel, weinig bereik en laadvermogen, transitie was lastig en landen haast onmogelijk.


Groeten,
Marco
:bye:
 
Laatst bewerkt:
Ach,


Misschien dat dit helpt: dit toestel deelt een bijzondere eigenschap met onder andere de Fokker F.V... :teacher:


Groeten,
Mrco
:bye:
 
Het is een Stinson "Clevenger" een tweedekker uitvoering van de L5 "Sentinel" (de militaire uitvoering van de "Voyager") ... waardoor deze meer draagvermogen zou krijgen ... de onderste vleugel is van een Luscombe 8A "Silvaire" en de flat-four is vervangen door een Continental W-670 of W-680 stermotor ... speciaal in de 50er en 60er jaren gebruikt voor gewasbesproeing ... de nu nog vliegende "Clevenger's" zijn weer teruggebouwd naar een hoogdekker ...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top