Het opknappen van een Avonds F-16

he tilstra je kan ook de hele f16 even opnieuw uit gaan vinden, je word een beetje een bouw verslaafde. je vriendin zal wel blij zijn met je hobby;).

maar je bent wel goed bezig, zal wel mooi worden jouw kennende.

gr rene
Hey René!

Tsja, ik doe m'n best! Dan kom ik vast een heel end? ;) Bouwverslaafd wil ik me (nog) niet noemen, maar ben wél blij dat het allemaal een beetje wil lukken! Ik heb me er gewoon maar ingestort en het blijkt allemaal prima te doen.

M'n vriendin is heel wat gewend, ik heb (nog) geen wanklank gehoord! :mrgreen:

~Jolmer
 
Hey iedereen!

Weer terug met een aantal nieuwe foto's!

Omdat ik meerdere dingen met 24h Epoxy moest vastlijmen, heb ik de afgelopen dagen eerst een aantal andere zaken voorbereid om meteen met deze "lijmronde" mee te nemen. Zo moest ik nog de messing buis, waar voor iedere vlucht de koolstofstaaf van het kielvlak in gemonteerd wordt, in de dorsal fin gelijmd worden.

Om dat te kunnen moest ik eerst wat ruimte creëren aan de zijkant van de dorsal fin en heb ik eerst de dragchutebehuizing (deels) voor montage voorbereid. De vorige eigenaar had nl. ook dit onderdeel erop gelijmd, waardoor ik moeilijk kon zien waar de scheiding van de zijkant van de dragchutebehuizing liep en waar ik precies de dremel langs kon halen.

Heel verhaal, misschien verduidelijken deze foto's dit alles? :mrgreen:

IMG_3646.JPG


IMG_3647.JPG


IMG_3648.JPG


IMG_3649.JPG


IMG_3650.JPG


~Jolmer
 
Laatst bewerkt:
Daarna kon ik dus ruimte in de zijkant van de dorsal fin maken, om e.e.a. goed te kunnen monteren en vast te kunnen lijmen.

Voor een goede uitlijning van de messing buis, heb ik de stabilo's weer even op de kist gemonteerd. Daarna goed gemeten, de buis vastgelijmd met een paar dotten secondenlijm en daarna met 24h Epoxy rondom vastgelijmd. Ik ga dit op een later tijdstip nog verstevigen met glasmat.

IMG_3651.JPG


IMG_3652.JPG


IMG_3653.JPG


~Jolmer
 
Vervolgens heb ik de voorste deuvels in de vleugels gelijmd, waarvan hieronder akte:

IMG_3654.JPG


IMG_3655.JPG


IMG_3656.JPG


IMG_3657.JPG


IMG_3659.JPG


Vervelend genoeg heb ik, na uitharding van de lijm, bij één van de vleugels geconstateerd dat de deuvel iets scheef is gaan zitten. Deze kan er dus weer uit en dan maar weer een nieuwe poging ondernemen! :(

~Jolmer
 
Zo, gister en vandaag (tussen de bedrijven door) weer even verder geknutseld! ;)

Ik heb me bezig gehouden met het aanbrengen van twee kabel- en vloeistofslang-doorvoeren in de vleugels. Ik moet nl. zowel de bekabeling van de wing position lights als de smokerolie-toevoer naar de smokewinders realiseren. Ik heb, ook om de vleugels na al het geknutsel weer wat steviger te maken, gekozen voor 2 koolstof buizen met een diameter van 6 mm en een wanddikte van 0,65 mm. Dit lijkt dun, maar is ongelofelijk sterk. Sterker nog, mij is het niet gelukt om een lengte van 40 cm met alleen handkracht te breken. Dat kan natuurlijk ook iets over mij zeggen... :mrgreen:

IMG_3660.JPG


Met het geknutsel ben ik met een dikke boor door de buitenkant van de vleugel geschoten. Dat zijn van die momenten waarop je jezelf wel wat kunt aandoen, zucht... Maar later weer even fiksen!

IMG_3661.JPG


Ik heb in de zijkant van de vleugel ruimte gemaakt, waarin stekkers weggestopt kunnen worden. Omdat de romp op deze plek sterk is aangepast, kan dit niet in de romp en zal dit daarom in de vleugel moeten. Voor de smokerolie komt er in de zijkant van de romp een 4 mm Festo-koppeling, die nog net een stukje in dit gat valt.

IMG_3662.JPG


Ik heb in de vleugeltips sleuven geboord en gefreesd, waarin de koolstofbuizen uit moeten komen. Van daaruit kan ik via de launchrail de wing position lights aansluiten.

IMG_3663.JPG


De koolstofbuizen zijn schuin afgeschuurd (net als bij de meeste bloemen :D), om ze door bovenstaande opening te kunnen krijgen.

IMG_3664.JPG


~Jolmer
 
Omdat ik de buizen met veel 24h Epoxy heb vastgelijmd (en de gemaakte gaten in het schuim van de vleugel ermee heb doordrenkt), moest ik de vleugels verticaal plaatsen. Een kartonnen doos biedt dan uitkomst! :mrgreen:

Zo hebben de vleugels Epoxy uitgelekt en weet ik zeker dat alle openingen nu opgevuld zijn...

IMG_3665.JPG


Later op avond heb ik de vleugels weer vrijwel horizontaal neergelegd, om niet teveel Epoxy uit de vleugel te laten lekken.

IMG_3666.JPG


De uiteinde van de buizen staken eerst nog uit de vleugel, maar zijn later gekortwiekt.

IMG_3668.JPG


Ook aan de kant van de romp zijn de buizen ingekort, zodat dit alles goed in de opening t.b.v. de stekkers past.

IMG_3669.JPG


De openingen naar de launch rail zien er nu als volgt uit:

IMG_3676.JPG


En die aan de kant van de romp...

IMG_3674.JPG


Nu maar weer laten drogen en maar weer verder met de bouw! :D

IMG_3673.JPG


~Jolmer
 
He 'beginner' heb je er ook nog aan gedacht om door je epoxy wat microballoons te doen als extra vulmiddel?
Morgen weer verder? Of moet je ook nog wat werken haha.
(zondag vliegen?)

Grtz,
Peter
 
He 'beginner' heb je er ook nog aan gedacht om door je epoxy wat microballoons te doen als extra vulmiddel?
Morgen weer verder? Of moet je ook nog wat werken haha.
(zondag vliegen?)

Grtz,
Peter
Ik heb expres geen katoenvlokken gebruikt om de Epoxy zo dun mogelijk te houden. Dit in de hoop om echt álle kleine gaten en kieren ermee op te vullen.

Als ik zo het verschil bekijk tussen de hoeveelheid die ik erin gegoten heb en wat er weer uitgelekt is, blijkt dat er genoeg is blijven hangen! :mrgreen: Ik ben overigens van plan dit proces nog een keer te herhalen, om zo ervan verzekerd te zijn dat er geen enkele kier meer over is.

Morgen een drukke dag. Moet voor een klus naar Hoofddorp en later weer naar Leeuwarden. Dit weekend heb ik erg weinig tijd. Ik zit eraan te denken om nog naar Intermodellbau (Dortmund) te gaan en zondag heb ik een verjaardag.

Druk, druk, druk...

~Jolmer
 
Hallo iedereen!

Weer terug met een update van m'n (ver)bouwerij!

Ik heb dit keer het uiteinde van de "Dorsal Fin" (de vleugelwortel van het kielvlak) aangepakt. De vorige eigenaar had nl. het uiteinde zonder drag chute behuizing gebruikt en die er ook nog eens op gelijmd (normaal zit deze met 4 kleine schroefjes vast). Omdat ik de J-015 van het RNLAF Demoteam wil namaken, heb ik een drag chute behuizing nodig, dus het oude uiteinde moest eraf.

Al snel bleek ook de dorsal fin door de vorige eigenaar aan gort geboord te zijn, misschien voor een betere lijmverbinding? Hoe dan ook, ik heb er niets aan dus moest dat gedeelte opnieuw in de glasmat! Ik heb de gatenkaas (onder de uiteinde van de drag chute behuizing) eruit gedremeld en een randje (voor goede hechting en voor het bepalen van de vorm) overgelaten:

IMG_3715.JPG


Vervolgens heb ik de vorm van de uiteinde van de drag chute behuizing uit een paar oude bankpassen geknipt, waar ik mooi de nieuwe glasmat tegenaan kon lamineren:

IMG_3716.JPG


Daarna de hele boel ingetaped en alle gaten waar de Epoxy beslist niet mag komen, mooi afgeplakt! ;)

IMG_3717.JPG


IMG_3718.JPG


De binnenkant van de dorsal fin zag er daarna als volgt uit:

IMG_3719.JPG


~Jolmer
 
Daarna heb ik de kist zo geplaatst, zodat ik tijdens het werk geen hernia zou oplopen. Zeg maar in een lichte "nose down attitude"... :D

IMG_3720.JPG


Daarna kon ik dus beginnen met het Epoxy-soppen. Hier een kiekje van het uiteinde van de dorsal fin:

IMG_3722.JPG


De binnenkant van de dorsal fin, aan de voorkant van het achterste spant in de romp, was nauwelijks te bereiken! Ik kon er eigenlijk van geen enkele kant goed bij, grrr! Uiteindelijk heb ik m'n kop maar door de opening van het luik in de romp gestoken (met de romp op de kop), om maar iets te kunnen zien.

Daarna uiteraard de boel weer met "Peel-Ply" afgedekt, zodat de overvloedige Epoxy later gemakkelijk verwijderd kan worden.

IMG_3724.JPG


To be continued...

~Jolmer
 
Ik heb vandaag nog even wat tekenwerk aan het uiteindelijke "jasje" van mijn F-16 gedaan, ook om iemand anders hiermee op weg te helpen... ;)

IMG_3726.JPG


Mooi ontwerp, die demo F-16, maar wat een plaag om dat netjes te krijgen! :mrgreen:

~Jolmer
 
Strak werk, ziet er in eerste instantie goed uit. Ga er van de week mee aan de slag. Misschien dat ik m'n planning mbt spuiten toch iets ga aanpassen....iets eerder denk ik.

Groetjes,
Gerald
 
Informeer ook even bij Lt of er een speciale basis primer (kleur) onder de oranje metallic zit. Is wel belangrijk i.v.m. de helderheid hier van.

Groetjes,
Peter
 
Informeer ook even bij Lt of er een speciale basis primer (kleur) onder de oranje metallic zit. Is wel belangrijk i.v.m. de helderheid hier van.

Groetjes,
Peter
Ik geloof dat ik Gerald heb horen zeggen dat dit een witte primer is? Gerald heeft me verteld welke stappen er nodig zijn om het oranje metallic goed te krijgen, maar dat zijn er nogal wat!

Gerald, misschien handig (ook voor mij, voor later bij het spuiten) daarvan hier even een opsomming te geven? :mrgreen:

~Jolmer
 
Hey hoi!

Ik ben vrijdagavond nog even bezig geweest met de verdere uitwerking van de verstevigingsbeplating, aan de binnenkant van de wieldeuren. Omdat ik ook nieuwe wieldeuren nodig heb (de vorige eigenaar had ze te klein gemaakt) en ik meteen de nieuwe verstevigingsbeplating een beetje schaalgetrouwe vorm kan geven (de standaard vorm van Avonds komt niet eens in de buurt), ben ik maar even aan het tekenen geslagen...

Hier de tekening van de verstevigingsbeplating van het hoofdlandingsgestel:

IMG_3729.JPG


Hier de tekening van de verstevigingsbeplating van de neuspoot:

IMG_3730.JPG


Vervolgens de boel uitgeprint en op 1,5 mm dik balsa geplakt:

IMG_3731.JPG


En een paar minuten later zit de vorm er al aardig in:

IMG_3732.JPG


En vervolgens na wat geschuur hier en daar, is 'ie klaar:

IMG_3733.JPG


Daarna hetzelfde trucje gedaan voor het hoofdlandingsgestel, met als verschil dat ik een gedeelte van de beplating dubbel heb uitgevoerd. Hiermee wil ik proberen het verschil in dikte van de beplating te simuleren (zie ook laatste foto's, van de echte wieldeuren).

IMG_3735.JPG


IMG_3734.JPG


~Jolmer
 
Alle onderdelen even op een rij:

IMG_3736.JPG


En hier zoals ze uiteindelijk in de binnenkant van de wieldeuren worden gelamineerd:

IMG_3738.JPG


Voor het vergelijk hier nog even 2 kiekjes van "the real stuff":

deur_hlg.jpg


deur_nw.jpg


Morgen maar weer verder bouwen, ik houd jullie op de hoogte! :mrgreen:

~Jolmer
 
Leuk allemaal maar ondertussen ben ik ook nog aan het werk gezet door Jolmer :mrgreen:. Iemand moest de deuren maken, zie hier het hout knutsel werk van jolmer.

full


(graag gedaan hoor)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top