Zo, gister en vandaag (tussen de bedrijven door) weer even verder geknutseld!
Ik heb me bezig gehouden met het aanbrengen van twee kabel- en vloeistofslang-doorvoeren in de vleugels. Ik moet nl. zowel de bekabeling van de wing position lights als de smokerolie-toevoer naar de smokewinders realiseren. Ik heb, ook om de vleugels na al het geknutsel weer wat steviger te maken, gekozen voor 2 koolstof buizen met een diameter van 6 mm en een wanddikte van 0,65 mm. Dit lijkt dun, maar is ongelofelijk sterk. Sterker nog, mij is het niet gelukt om een lengte van 40 cm met alleen handkracht te breken. Dat kan natuurlijk ook iets over mij zeggen...
Met het geknutsel ben ik met een dikke boor door de buitenkant van de vleugel geschoten. Dat zijn van die momenten waarop je jezelf wel wat kunt aandoen, zucht... Maar later weer even fiksen!
Ik heb in de zijkant van de vleugel ruimte gemaakt, waarin stekkers weggestopt kunnen worden. Omdat de romp op deze plek sterk is aangepast, kan dit niet in de romp en zal dit daarom in de vleugel moeten. Voor de smokerolie komt er in de zijkant van de romp een 4 mm Festo-koppeling, die nog net een stukje in dit gat valt.
Ik heb in de vleugeltips sleuven geboord en gefreesd, waarin de koolstofbuizen uit moeten komen. Van daaruit kan ik via de launchrail de wing position lights aansluiten.
De koolstofbuizen zijn schuin afgeschuurd (net als bij de meeste bloemen

), om ze door bovenstaande opening te kunnen krijgen.
~Jolmer