Ja,
Da's natuurlijk een Bristol Brigand TF.1 .
Te laat in productie om nog dienst te kunnen doen tijdens WO2, deze opvolger van de Bristol Beaufighter werd in plaats van torpedo bommenwerper (TF Mk.1 voor Coastal Command) ingezet als de eerste multi-purpose bommenwerper (B Mk.1) in de strijd tegen communistische rebellen in Maleisië. In principe een goed en effectief vliegtuig, door inzet in het warme en vochtige tropische klimaat, waarvoor het toestel niet bedoeld was, kwamen al snel enkele ontwerpfouten aan het licht die uiteindelijk leidden tot meerdere crashes en steeds striktere beperkingen. Al snel werden de Brigands vervangen door andere types (o.a. de DH Hornet) en uitgefaseerd. Ook Brigands ingezet in Aden werden al snel vervangen door DH Vampires toen de vleugel liggers niet bestand bleken tegen de belasting als gevolg van het gebruik als duikbommenwerper. Kortom, een toestel dat een betere carrière en reputatie verdiende dan het uiteindelijk kreeg.
Het enige overgebleven exemplaar, helaas alleen maar de romp van Brigand B.1 RH746, is op specifiek verzoek te zien in de Bristol Aero Collection, Kemble.
Groeten,
Marco

Da's natuurlijk een Bristol Brigand TF.1 .

Te laat in productie om nog dienst te kunnen doen tijdens WO2, deze opvolger van de Bristol Beaufighter werd in plaats van torpedo bommenwerper (TF Mk.1 voor Coastal Command) ingezet als de eerste multi-purpose bommenwerper (B Mk.1) in de strijd tegen communistische rebellen in Maleisië. In principe een goed en effectief vliegtuig, door inzet in het warme en vochtige tropische klimaat, waarvoor het toestel niet bedoeld was, kwamen al snel enkele ontwerpfouten aan het licht die uiteindelijk leidden tot meerdere crashes en steeds striktere beperkingen. Al snel werden de Brigands vervangen door andere types (o.a. de DH Hornet) en uitgefaseerd. Ook Brigands ingezet in Aden werden al snel vervangen door DH Vampires toen de vleugel liggers niet bestand bleken tegen de belasting als gevolg van het gebruik als duikbommenwerper. Kortom, een toestel dat een betere carrière en reputatie verdiende dan het uiteindelijk kreeg.
Het enige overgebleven exemplaar, helaas alleen maar de romp van Brigand B.1 RH746, is op specifiek verzoek te zien in de Bristol Aero Collection, Kemble.
Groeten,
Marco

Laatst bewerkt: