FORUMLEDEN met NOSTALGIE......"vreemde" kisten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja,


Da's natuurlijk een Bristol Brigand TF.1 .

brigand-1.jpg


Te laat in productie om nog dienst te kunnen doen tijdens WO2, deze opvolger van de Bristol Beaufighter werd in plaats van torpedo bommenwerper (TF Mk.1 voor Coastal Command) ingezet als de eerste multi-purpose bommenwerper (B Mk.1) in de strijd tegen communistische rebellen in Maleisië. In principe een goed en effectief vliegtuig, door inzet in het warme en vochtige tropische klimaat, waarvoor het toestel niet bedoeld was, kwamen al snel enkele ontwerpfouten aan het licht die uiteindelijk leidden tot meerdere crashes en steeds striktere beperkingen. Al snel werden de Brigands vervangen door andere types (o.a. de DH Hornet) en uitgefaseerd. Ook Brigands ingezet in Aden werden al snel vervangen door DH Vampires toen de vleugel liggers niet bestand bleken tegen de belasting als gevolg van het gebruik als duikbommenwerper. Kortom, een toestel dat een betere carrière en reputatie verdiende dan het uiteindelijk kreeg.

Het enige overgebleven exemplaar, helaas alleen maar de romp van Brigand B.1 RH746, is op specifiek verzoek te zien in de Bristol Aero Collection, Kemble.


Groeten,
Marco
:bye:
 
Laatst bewerkt:
Pauzeplaatje in afwachting van de volgende opgave van Max ...

Deze foto van een "lung powered aircraft" werd gepubliceerd in de Berliner Illustrierte Zeitung van 1 april, 1934. International News Photo verspreidde de foto daarop ook in de Verenigde Staten.

lungpowertr6.jpg
Vloog dat geval ook echt? Of was het een ski-spring-schans die voor de "lift" zorgde? :rolleyes:
 
1 april grap

Man Flies By Own Lung Power (1934)
1934lungpower.jpg
Numerous U.S. newspapers printed a photograph distributed by the International News Photo agency that showed a man flying through the air by means of his own lung power. The man was identified as German pilot Erich Kocher. Captions that accompanied the photo explained that Kocher was wearing a device strapped to his chest which consisted of a box and two horizontal rotors. By blowing into the box, he could make the rotors revolve. This created enough suction in front of him to propel him through the air. He also wore skis on his feet as landing gear, and a fin on his back to steer himself.

1934lungdevice.jpg
Among the papers that printed this photo as an authentic piece of news were the New York Daily News (which, at that time, had the largest circulation in the U.S.), the New York American, Daily Mirror, Chicago Herald & Examiner, and The New York Times. Some papers also ran a second photo showing Kocher operating the "lung-power" motor.

The New York Times ran the photo on April 15, 1934 in its Rotogravure Picture Section. Beneath the photo it ran the following caption:


A man flies on his own power for the first time in history: Erich Kocher, wearing a safety costume and blowing into a box to make two rotors revolve, soars from a runway into the air near Berlin. A tail skid attached to his waist steadies him in the air and skis on his feet act as landing gear.

What the American papers did not realize was that the original source of the photo was the April Fool's Day edition of a German magazine, the Berliner Illustrirte Zeitung. International News Photo had distributed the photo to its American subscribers without realizing the photo was a joke.

International News Photo also confused details of the Berliner Illustrirte Zeitung's original article. In the original, it was not the force of Kocher's breath that caused the rotors to turn. Instead, the pilot breathed normally into the box, triggering a chemical reaction that extracted the carbon dioxide from his breath and used it to power a small motor. The fact that carbon dioxide is not very combustible and thus would make a terrible fuel was part of the joke. International News Photo also misspelled the pilot's name. In the original it was Erich Koycher, which was a pun on the German word "keuchen" meaning to wheeze or gasp for breath.
 
Ja,
Da's natuurlijk een Bristol Brigand TF.1

Wellicht ten overvloede: dat is het goede antwoord, Marco:teacher:

Ik vind dit toestel wel een beetje een duitse uitstraling hebben, misschien wel door de glazen (perspex?) cockpit die aan een Me-110 doet denken, al had die natuurlijk lijnmotoren i.p.v. stermotoren.

Max.
 
<TABLE border=0 cellSpacing=0 cellPadding=2 width=450><TBODY><TR><TD vAlign=top width="33%" colSpan=3>Eerst dacht ik dit is Amerikaans, maar mijn gevoel zij Engels :|
Deze keer luisterde ik naar mijn gevoel ;)
Het was meteen Bingo! :-D


Almost certainly the first aircraft built specifically as an engine test bed. Folland, General Aircraft and Percival submitted proposals to the Air Ministry complying with Specification 43/37, Folland won the contract and 12 aircraft were produced in 1940, s/n P1774 to P1785. A pilot and two observers were accommodated in a large cabin with complete instrumentation for monitoring engine performance in flight.

Nicknamed the "Folland Frightful" the test beds were fitted with a vast range of high-powered engines, including the 24-cylinder Napier Sabre, the 14-cylinder Bristol Hercules, the 18-cylinder Bristol Centaurus, the 12-cylinder Rolls-Royce Griffon, and their sub-versions. Five aircraft were lost between April 28, and September 18, 1944, while the last surviving aircraft was struck off charge on March 17, 1945.

</TD></TR></TBODY></TABLE>
 
Goed gevoeld ;)


Het uiterlijk van dit type kon nogal eens verschillen, al naar gelang welke motor geïnstalleerd was. Zoals in dit voorbeeld:

ae11.jpg


Volgende...


Groeten,
Marco
:bye:
 
Ach,


Opel Sander RAK.1

"The Opel-Sander RAK.1 was designed by an engineer named Hatry, and first flown at Frankfurt-Rebstock on September 30th, 1929. It was a rocket powered glider, and one of a series of experiments in rocket-powered propulsion by car-magnate Fritz von Opel that involved cars as well as aircraft. It used 16 solid-fuel rockets made by Alexander Sander, a pyrotechnic manufacturer from Wessermünde. The rockets had a combined thrust of 900 lbs, but were intended to be fired in relays of two as the plane accelerated along a raised track. Problems with igniting the rockets electrically were never entirely solved, and five were found to have remained unfired after the first flight. The RAK.1 flew for about 1,424 metres and attained a speed of 153 kmh. An attempt with more powerful rockets was abandoned after a heavy landing which badly damaged the airframe. The aircraft is now preserved in the Deutsches Museum."


Groeten,
Marco
:bye:
 
Laatst bewerkt:
Da's een makkelijke een Opel Astra ... sorry een RAK 1 (of RAK 3, of Opel-Hatry RAK.1 of Opel-Sander RAK.1)

Een zwever met raketmotoren ... gebouwd als pubiciteit trekker (verder vrij nutteloos) net als de RAK 1 en RAK 2 auto's met raketaandrijving ...
 
Yesss! :-D

Dit snelle antwoord hat ik uiteraard verwacht.
Toch heb ik deze geplaatst omdat het een van de eerste vliegtuigen was met raketaandrijving.

Graag de volgend ;)
 
Jaja,


Convair NB-36H, prototype voor het X-6 project. Doel was het plaatsen van een werkende kernreactor in een vliegtuig. In de NB-36H was deze niet bedoeld voor aandrijving, enkel om te kijken of het mogelijk was een werkende kernreactor te laten vliegen, inclusief bescherming van de vliegers tegen radioactieve straling.

Convair X-6 - Wikipedia, the free encyclopedia


Groeten,
Marco
:bye:
 
Laatst bewerkt:
Dat is goed! :thumbsup:

Kernenergie als aandrijving voor een vliegtuig was een uitdaging voor vele wetenschappers.
Over deze bijzonder interessante en complexe materie heb ik veel gelezen.

Crouze, wat volgt?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top