Bouwverslag Hovercraft SRN-Super4

Hallo,
Zondag even naar de beurs in Zaandam. Ideeen opdoen voor de hovercraft en portomonee mee voor afwerkingsdingen, motoren bevestigingsdingen etc. etc.
Er zijn weer spullen binnengekomen voor de Bismarck. Dat gaat even voor de hovercraft. Dus hier even rust.
 
Vraagje

Hallo,
Mijn Hovercraft krijgt vier vans aangedreven door vier speed400 motoren. Ik wil de snelheid van de vier motoren tegelijkertijd regelen. De vraag is kan ik volstaan met een snelheidsregelaar of heb ik vier verschillende regelaars nodig. Ik heb op mijn RC slechts 1 kanaal beschikbaar voor de vans. Dus de vragen zijn?
1 een of vier regelaars nodig (bijvoorbeeld de speed-profi 40 R van Graupner.
2 Kan ik vier regelaars laten aansturen door een kanaal van mijn RC.
 
Laatst bewerkt:
Paul.

Hoe gaat het met de bouw, ik zie nog maar weinig.
heb je de motoren al geplaatst, ben je er helemaal uit gekomen??
Benieuwd,benieuwd,benieuwd.!!:p:p:rolleyes:
 
Hallo,
1 een of vier regelaars nodig (bijvoorbeeld de speed-profi 40 R van Graupner.
2 Kan ik vier regelaars laten aansturen door een kanaal van mijn RC.

De laatste weet ik niet, ik denk het niet.
Wat ik wel weet is dat als je vier motoren parallel schakelt, dat je die inderdaad door 1 regelaar kan laten aansturen, mits je regelaar sterk genoeg is uiteraard. Dat lijkt me dan het antwoord op vraag 1.

Groeten,
Arthur.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog even gekeken naar de ESC die jij voor stelt. 40A continu moet kunnen, een speed 400 trekt volgens de specs 6A nominaal en 10A piek, dus dat moet ruim voldoende zijn, ik kan met niet voorstellen dat alle vier de motoren "vol" moeten draaien om hover druk te ontwikkelen, dan verlaat je SRN de dampkring denk ik ;).
Er zit ook een achteruit op die ESC. Makkelijk, dan kan je de rok vacuüm zuigen voor het opbergen :D:D

Hoi,
Arthur.
 
Kleine voortgang en experimenteren

Bocdan,

Ik heb op dit moment helaas ook nog wat andere dingen te doen. Zoals zonnen en tuinieren (dat tuinieren is zeker geen hobby van mij).
tussendoor ben ik aan het experimenteren met de plaatsing van de vans en motoren. Omdat ik de vans zelf maak krijg ik ze niet zo nauwkeurig als ik eigenlijk zou willen. Daarom moet ik rekening houden met meer tolerantie en er onstaan meer trillingen als gewenst. de motoren moet ik dus stevig vast maken. Daarom ben ik nu bezig met de hoofddwarsschotten op het autodek. om daaraan de motoren te bevestigen (zie foto). Deze wanden zijn nog niet gelijmd. Daartussen komen nog de hoofdlengteschotten. De omtrek van de basisondebouw heb ik met abs 1 mm afgesloten, daarin worden nog de ventilatiegaten gemaakt voor de rok. Het is de bedoeling dat er alleen aan de zijkant gaten worden gemaakt (dus niet in de bodemplaat). De ruimte onder de bodemplaat wordt dan vanuit de rok (skirts) met lucht als het ware volgeblazen voor de lift. Ik ben ook nog aan het uitzoeken welk materiaal voor de skirt en hoe die te maken en vast te zetten.

full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb nog even gekeken naar de ESC die jij voor stelt. 40A continu moet kunnen, een speed 400 trekt volgens de specs 6A nominaal en 10A piek, dus dat moet ruim voldoende zijn, ik kan met niet voorstellen dat alle vier de motoren "vol" moeten draaien om hover druk te ontwikkelen, dan verlaat je SRN de dampkring denk ik ;).
Er zit ook een achteruit op die ESC. Makkelijk, dan kan je de rok vacuüm zuigen voor het opbergen :D:D

Hoi,
Arthur.

Arthur,

Ook van anderen heb ik dezelfde berichten gekregen. Een en ander scheeld weer de aanschaf van 3 extra regelaars. Of het een ruimteschip kan worden moeten we nog even afwachten. Er is waarschijnlijk extra liftvermogen nodig om de accu's te kunnen dragen die nodig zijn om langer dan een minuut of vijf boven (het) water te blijven.
 
Je kan die dingen toch uitbanceren he
Doen ze met een schroef toch ook
Twee rails waterpas zetten
Een asje door de fan
Dan er op liggen dan mag hij dus niet rollen:D
En met stukjes van dat materiaal uitballanceren he
Net als bij auto wielen zeg maar
mvg
Frederik
 
Je kan die dingen toch uitbanceren he
Doen ze met een schroef toch ook
Twee rails waterpas zetten
Een asje door de fan
Dan er op liggen dan mag hij dus niet rollen:D
En met stukjes van dat materiaal uitballanceren he
Net als bij auto wielen zeg maar
mvg
Frederik

Frederik,

Fabriekmatige vans zijn al uitgebalanceerd. Ik heb er voor gekozen de van zelf te maken. Dan moet je echter wel heel erg nauwkeurig werken. Alle ronde onderdelen de onderplaat, de bovenplaat met aanzuiggat en de koker moet zuiver rond zijn met zo weinig mogelijk tussenruimte tussen van en koker (schacht). Ook de 12 schoepen in de van moet zeer nauwkeurig zijn. Vooral het lijmen van de schoepen tussen de boven- en onderplaat moet heel precies gaan. De van moet ook nog eens sterk zijn om de middelpuntvliedende krachten te kunnen hebben. Kortom uitbalanceren is een lastig karweitje omdat dat in drie dimensies moet. De uiteindelijke testopstelling lijkt nu wel redelijk te werken.
 
Motor en VAN gemonteerd

Hallo,

Ik heb vandaag een motor met VAN in de liftkoker gemonteerd (min of meer definitief). De motoren worden vastegezet aan de dwarswanden op blokjes om de juiste hoogte en afstand tot de FAN te realiseren. zie maar weer de foto. De eerste motor heeft een 20 minuten proef gedraaid. Er waren geen problemen. Ook heb ik het achterstuk van de bodemplaat (het gedeelte waar de laaddeuren komen) afgesloten met ABS.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Paul,

Wat voor hout gebruik je? Dat ziet er allemaal nogal "massief"uit zeg maar. Die dampkring ga je inderdaad niet halen zo :).
Het ziet er wel heel strak uit! Knap staaltje werk weer.:thumbsup:.

Hoi,
Arthur.
p.s. Volgens mij is het een Fan, niet Van?
 
Robuste Fan

Paul,

Wat voor hout gebruik je? Dat ziet er allemaal nogal "massief"uit zeg maar. Die dampkring ga je inderdaad niet halen zo :).
Het ziet er wel heel strak uit! Knap staaltje werk weer.:thumbsup:.

Hoi,
Arthur.
p.s. Volgens mij is het een Fan, niet Van?

Arthur,
Je hebt gekijk het is inderdaad Fan. Voor de hoofdstructuur gebruik ik inderdaad triplex (licht). Ik ben niet zo heel bang dat hij te zwaar wordt, mocht blijken dat het gewicht toch een probleem wordt dan kan ik zowel in de schotten als het autodek heelveel wegfrezen. Ik heb daarmee rekening gehouden. Mocht dat nog niet genoeg zijn dan maak ik hogere Fans.
 
Rok of Skirt hovercraft

Hallo,
Ik voorbereidingen aan het doen voor het maken van de Rok of Skirt van de hovercraft. De Rok wordt gemaakt van zwart vliegerstof (de grote vliegers die je vaak aan het strand ziet worden daarvan gemaakt), Om het juiste patroon (model) te maken lijm ik om een vorm van een blok isolatieschuim, dat overeenkomt met de de bodem van de hovercraft, een aantal stroken Depron (6mm). Ik kon in de buurt geem lijmspray vinden, daarom heb ik tussen de stroken heel dun dubbelzijdigplakband gebruikt (50 mm breed van Bison). Als alle stroken zijn gelijmd ga ik de vorm van de rok schuren. Ik maak gebruik van verschillende foto's van de echte hovercraft om die vorm te bepalen. Daarna vraag ik mijn liefhebbende echtgenoot of zij aan de hand van een papieren patroon of zij de rok wil naaien.

Ondertussen ben ik ok bezig de vier Fans zo nauwkeurig mogelijk te maken.

Eerder had ik gezegt dat de lucht van de Fans via de zijkant van de bodem in de rok zou worden geblazen. Omdat wwaarschijnlijk de weinig ruimte voor de ventilatiegaten beschikbaar is (enkele mm hoog) maak ik nu de ventilatiesleuven aan de onderzijde van de bodemplaat. Maar wel zo dat de lucht eerst in de rok word geblazen.


Op de eerste foto het blok schuim met twee lagen Depron. Let op de opstaande rand van depron waar de hovercraft precies in past. Onze poes in de zon help ook mee.
full


In foto 2/3 zie je hovercraft in de de schuimplaat gezet. Vooral aan de zikanten worden nog een paar stroken Depron gelijmd. Aan de vooe- en achterkant is dat iet meer nodig omdat de rok daar weing uitsteekt.
full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Skirt en bodemplaat

Hallo,
Het model van de skirt is klaar. De zoektocht naar het juiste materiaal voor de skirt is nog niet klaar. Het doek voor vliegers (skytes?) wordt door de leverantsier sterk afgeraden. De ervaring van zijn klanten leert dat het materiaal verschrikkelijk snel slijt. Zijn advies: kijk een bij een fabrikant van dekzeilen. Een fabrikant daarvan meld echter dat het lichste materiaal dat bestaat is 600 gram/m2. Dat lijkt mij toch veel te zwaar. Ik ga vanmiddag eens bij een tuincentrum kijken. Die hebben ook allerlei zwart doek.

Ik ben nu bezig om in de bodemplaat een heel stel ventilatiegaten te frezen. Gelukkig heb ik een freesmachine daarvoor (van Dremel natuurlijk). Wel een tering herrie en veel stof. Hoewel, Het schuren van het rokmodel gaf veel meer troep.

Op de foto zijn de segmenten van de rok al aangegeven. Aan de hand van dit model maak ik op patroonpapier (van mijn Ega) zg. Naaipatronen. Je kunt misschien ook zien dat de hoogte van de rok aan de voorzijde hoger is als aan de achterzijde.

full


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn craft hovert

Een mijlpaal. Mijn hovercraft hovert vandaag. Als eerste heb ik de sleuven in de bodemplaat gefreesd. Daarna de vier motoren en FANS gemonteerd en afgesteld. Een voorlopige bedrading aangebracht. En een vuilniszak vastgeplakt omdat ik natuurlijk wilde weten of de hovercraft het helaal in wordt geschoten op helemaal niet van de grond kwam. Het resultaat is gelukkig zeer goed. Het werkt en het lijkt er op dat ik ook nog een paar kilo extra kan dragen. Ik ga hierna werken aan de rok/skirt.

full


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top