123" Extreme Flight Extra 300

Ik vond die 17kg eigenlijk niet zo raar:(, als je ziet dat de Yak 110 ( 2,8m ) voor 12.3-13.6 kg staat. Deze extra heeft 33cm extra, dat is 12% meer. Blijkbaar gaat het in een keer heel hard met het gewicht.
Je rekent een beetje fout.

Stel dat het toestel 2x zo groot wordt. De span wordt dan 2x zo groot, maar de oppervlakte al 4x zo groot (2^2 = 4) en het volume 8x zo groot (2^3 = 8 ). Om deze reden ziet een toestel er ineens een stuk groter uit, ook al is de span maar een beetje meer.
Gewicht en volume hangen samen, dus ook tot de 3e macht nemen. Als je dan van 13.5 kg vertrekt en 12% (tot de 3e macht) erbij telt kom je verbazend dicht tegen de 19 kg ;)
 
Om nog even verder te gaan op de extra...

Ik heb er vandaag baffles in gezet, enkel onderaan. Deze zouden op deze manier tussen de 20 en 30 graden van de gebruikstemperatuur af nemen (getest op dezelfde extra in de usa). Niet slecht dus! Wij draaien ook nog wat grotere props als in de usa dus een goede koeling is zeker aant te raden... Ik zal in de toekomst nog wat dingen veranderen om de koeling te optimaliseren... tot die tijd laat ik de tunnel van de pipes onderaan open.

27057_1395169232294_1024098461_31220221_3896630_n.jpg


27057_1395169272295_1024098461_31220222_6421825_n.jpg


27057_1395169312296_1024098461_31220223_7466128_n.jpg


27057_1395169352297_1024098461_31220224_6136845_n.jpg


De tunnel in de extra is voorzien voor alle sooren uitlaten en dus ook pipes van verschillende lengtes. Het beste is om de tunnel in te korten naar de lengte van jouw pipes, ik had dit al voorlopig gedaan (voor moest eventueel de lengte van headers nog moeten veranderen) maar nu is dat dus ook definitief...

27057_1395169392298_1024098461_31220225_7274134_n.jpg


27057_1395169432299_1024098461_31220226_2940217_n.jpg


Ook de lipo's kregen een vaste plaats (foto's volgen). In het begin had ik deze gewoon voorlopig vast gemaakt om nog makkelijk te kunnen veranderen (ivm CG). Ik heb nu de goede positie gevonden en mijn cg ligt vast. We kunnen beginnen met het afstellen van de kist... ALS het stopt met regenen EN de wind ook nog eens wat wil gaan liggen.
 
Als je het gat net onder de krukas ook open laat, dan hebben deze baffles toch geen nut?
 
Als je het gat net onder de krukas ook open laat, dan hebben deze baffles toch geen nut?

toch wel... de baffle zit niet in het midden maar redelijk laag.Met dit soort baffle zou je tussen 20 en 30°C moeten winnen. De onderkant van de motor blijft inderdaad iets warmer dan de bovenkant maar dat is ongeveer maar 5°C.

Ik ben het zonet gaan testen en de motor loopt inderdaad veel koeler (en dan nog met een grotere prop vandaag). Ik ga het nog wat fine tunen en dan komt het helemaal in orde.
Ik ga de bovenkant achter de motor wat meer afsluiten om zo ook de temperatuur aan de onderkant zo laag mogelijk te krijgen.
 
Heb je dat systeempje al ingebouwd om tijdens de vlucht de temp te meten?
 
@XYZ, bedankt! Ik had ook effe gekeken en het is inderdaad een NTC...
Ik zal er morgen verlengkabels aanzetten en dan dit weekend eens testen...
 
Wegens tijdsgebrek nog steeds niet tot de temperatuur meting gekomen.
Ik ben nu druk bezig met het testen van props. Later meer daar over...

Dit weekend was ik samen met Gino in Sittard (ook met Paul op zaterdag).
Ik heb er een eerste kleine video gemaakt (1 vlucht). Hieronder enkele shots uit de video, van zodra ik tijd heb maakt ik er wat van...

24776_1417084940173_1024098461_31280671_3660102_n.jpg


24776_1417084900172_1024098461_31280670_4586765_n.jpg


24776_1417083820145_1024098461_31280669_134830_n.jpg


24776_1417083780144_1024098461_31280668_7841938_n.jpg


24776_1417083740143_1024098461_31280667_4339636_n.jpg


24776_1417083700142_1024098461_31280666_3774264_n.jpg
 
Wat een KUT muziek......


Prima filmpje, beetje veel ge-edit naar mijn smaak.
En goed gevlogen natuurlijk:D
 
Tja, bij mij zal het waarschijnlijk nooit goed zijn. Ik zie het liefst hele vluchten bij iemand die goed kan vliegen.
 
Back
Top