Traxxas 1/16 e-revo Topic!

even een vraagje...
als je 2 batterijen parralel hebt bv 2* 2000mah 20c krijg je dan ook 80A of blijft dat 40A?
Om even bricks uitleg te gebruiken (welke goed is)

parallel = gelijk voltage, verdubbeling capaciteit, zelfde C
in serie = verdubbeld voltage, gelijke capaciteit, zelfde C.

parralel = 2S (7.4v) 4000mAh 20C = 4 * 20 = 80A
serie = 4S (14.8v) 2000mAh 20C = 40A

Je kunt beter geen 4S gebruiken want daar is de VXL ESC niet op gebouwd.
 
Om even bricks uitleg te gebruiken (welke goed is)

parallel = gelijk voltage, verdubbeling capaciteit, zelfde C
in serie = verdubbeld voltage, gelijke capaciteit, zelfde C.

parralel = 2S (7.4v) 4000mAh 20C = 4 * 20 = 80A
serie = 4S (14.8v) 2000mAh 20C = 40A

Bijna goed ........ Bij parallel heb je ook een verdubbeling van je C waarde ;)
 
esc. zit in kanaal 2?
zie pag. 16 in de manual voor de knipper code's:

  • Snel rood knipperen betekent dat de motor in de thermische beveiliging staat. Als je de esc uitzet, moet die volgens mij weer resetten
  • Langzaam rood knipperen betekent dat de batterij spanning te laag is. De LVC (LowVoltageCutoff) grijpt dan in.
  • afwisselend rood/groen knipperen, overspannings beveiliging actief.
  • knipperend groen betekent dat je neutraal niet goed staat. Calibratie overnieuw doen.
LVC, je kunt proberen deze uit te zetten. De EZ. button 10 seconden ingedrukt houden, totdat het lampje rood brandt. weer 10 seconden ingedrukt houden, moet het lampje overgaan in groen ==> LVC staat weer aan

Maar hij knippert helemaal niet...
En hij deed het eerst altijd wel gewoon maar sinds gisteren niet meer.
 
Bijna goed ........ Bij parallel heb je ook een verdubbeling van je C waarde ;)

Als dat waar zou zijn zou mijn berekening ook niet goed zijn:

parallel = gelijk voltage, verdubbeling capaciteit, zelfde C
in serie = verdubbeld voltage, gelijke capaciteit, zelfde C.

parralel = 2S (7.4v) 4000mAh 20C = 4 * 20 = 80A
serie = 4S (14.8v) 2000mAh 20C = 40A

Zou dan worden:

parallel = gelijk voltage, verdubbeling capaciteit, dubbel C
in serie = verdubbeld voltage, gelijke capaciteit, zelfde C.

parralel = 2S (7.4v) 4000mAh 40C = 4 * 40 = 160A
serie = 4S (14.8v) 2000mAh 20C = 40A

Dus denk je serieus dat twee dezelfde LiPo's in parralel vier keer meer stroom kunnen afgeven dan twee in serie ?? Antwoord : nee.

Leesvoer

JThiessen (@ RCM Forum zei:
In laymans terms...C rating is basically like the valve size on your garden hose. You can change how fast the fluid goes through it (Amps), and you can change the pressure behind it (Volts), but that valve is always only going to open up so far, thus only allowing so much water through....

En van de meester zelf:

RC-Monster Mike @ RCM Forum zei:
Just a little more info on "c" ratings:
"c" rating describes the batteries discharge ability in relation to its "capacity". c = Capacity.
a 30c 1500mah battery can only deliver half the power of a 30c 3000mah battery.
1500mah = 1.5ah. So 30c x 1.5 = 45amp discharge ability
3000mah = 3ah. so 30c x 3 = 90amp discharge ability

The given battery's "c"rating never changes, but the discharge ability double when wiring in parallel. So:
2 x 1500mah(wired in parallel) = 3000mah
3000mah = 3ah. so 30c x 3 = 90 amp discharge ability

Wired in series, the discharge ability "as expressed in amp draw" would be 45 amps no matter how many cells are wired in series.

Total "power" is a little different. This is where voltage comes into play and series vs. parallel starts to make more sense. Voltage times amperage = wattage. Wattage is simply an expression of power or energy.

2 x 1500mah 30c Lipo cells wired in series = 7.4volts x 45 amps = 333 watts(power)
Total "capacity" in this example is still 1.5 amp/hours or 1500mah. The voltage doubled with the series connection

2 x 1500mag 30c lipo cells wired in parallel = 3.7volts x 90 amps = 333 watts(power)
Total "capacity" in this example doubled with the parallel conection. the voltage remains 3.7 when wired this way.

In the 2 examples, you can see that you need more than just the cell's "c" rating to determine power - you need the cell's capacity and voltage.
 
Laatst bewerkt:
@RuudXD.

Het is ook zeer goed mogelijk dat je ontvanger stuk is, probeer het eens met een andere ontvanger !

Dat kan waarschijnlijk niet want hij heeft nog gewoon het bereik wat hij eerst ook had...
En naar de winkel terug gaan word lastig want ik woon in Zwolle en ik heb hem gekocht bij PK.
Dus het ligt waarschijnlijk niet aan de regelaar?
Want die word wel heel heet en hij slaat altijd best snel in de warmte cut off
Sorry voor de vele vragen hoor.
Ik heb nog wel even een mailtje gestuurd naar PK Racing.
 
Laatst bewerkt:
oke bedankt het is me duidelijk

nu ik heb vaandag mijn achter caster blocks stuk gereden koop ik het best welke koop ik dan het best want zie dan rpm die niet heeft.
 
@RuudXD, ik zou het toch even proberen als ik jou was.
Ik heb ooit eens een MERV in handen gehad van iemand die problemen met z'n regelaar had, maar dat het toch de ontvanger bleek te zijn. Als er met het kanaaltje van de ESC in de ontvanger iets loos is kun je nog steeds de servo bedienen en "bereik" hebben. Dus mijn advies toch proberen met andere ontvanger om het uit te sluiten. Nieuwe ontvanger is een stuk goedkoper dan nieuwe regelaar !
 
*Op last van robert verwijderd*
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kan bij TheToyz de knuckles van HotRacing niet bestellen omdat ze niet op voorraad zijn. Zijn de alu knuckles van GPM vergelijkbaar of kan ik beter wachten op die van HR ?

Zoek even op de bay, staan er nog genoeg. Zoeken naar VXS2101

Zonder enige twijfel de beste keus !

Als je toch met dollars gaat smijten pak nog even die stainless screw set mee. Behalve niet roesten hebben ze nog een heel groot voordeel, ze roesten niet !:)
 
*Op last van robert verwijderd*
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zijn die rpm armen trouwens aan te raden? zie ze er nu bij staan en heb zoiets dat ik die dan ook eigenlijk maar meteen mee kan nemen. Als ik dan toch een nieuwe aan het maken ben, dan maar goed, nietwaar? Maar zijn ze de moeite waard?

Kort gezegd ja! Als je relatief rustig op 2S offroad rijdt is het echter niet nodig. Voor redelijk zorgeloos knallen op 2s en 3S zijn ze wel aan te raden.
Leuke bonus is dat RPM er hele duidelijke aanwijzingen en tips bij geeft over het instellen van je toe-in en camber.
 
*Op last van robert verwijderd*
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Iemand interesse in alu MERV chassis (onderstaande koste 65eu ex verzenden + 15eu voor t verzenden)?

Optie 1
!BprwkQg!Wk~$(KGrHqIH-CwEu(6m(Ml2BLsdrbJd-g~~_12.JPG


Optie 2
!Bpr)N2wBWk~$(KGrHqEH-EEEuZ!uPW,QBLsdu5Eyew~~_12.JPG


Optie 3
!BpryyV!BGk~$(KGrHqYH-DYEu,hioD6)BLsd3O,H2!~~_12.JPG


Sorry als dit al gepost is.
 
Laatst bewerkt:
@RuudXD, ik zou het toch even proberen als ik jou was.
Ik heb ooit eens een MERV in handen gehad van iemand die problemen met z'n regelaar had, maar dat het toch de ontvanger bleek te zijn. Als er met het kanaaltje van de ESC in de ontvanger iets loos is kun je nog steeds de servo bedienen en "bereik" hebben. Dus mijn advies toch proberen met andere ontvanger om het uit te sluiten. Nieuwe ontvanger is een stuk goedkoper dan nieuwe regelaar !

Kan ik niet gewoon eerst de kanalen even omdraaien en dan kijken of hij hetzelfde doet?
Want dan zou het stuur het dus niet goed moeten doen.
Ik heb namelijk niet iemand in de buurt met zo'n ontvanger.
 
Back
Top