Hoe bouw ik zelf een trainer als beginner.

Nu de E-trainer nog...

Voor mij is het een E-trainer .

Eerst het bouwverslag kompleet maken , het folien met een strijkijzer moet ook nog uitgelegt worden .

Maar het was voor mij ook belangrijk er een vliegend te hebben om te kijken hoe hij in de lucht is en of een beginner er ook mee kan starten.
Was dus alles positief.:cool:

Mvg Johan
 
Ziet er mooi uit Johan en de vliegresultaten zijn dus ook goed.
Mooi groot toestel.
HK bestelling is gedaan.
Eerdaags maar eens mee starten het wordt tenslotte zomer!
Succes.
Ton
 
Leuk dat hier mensen geinspireerd worden om ook aan houtbouw te beginnen!


Johan, dat afzagen van die wingtip gaat nooit goedkomen zo bij een beginner. Als het toestel in 3D is getekend kun je prima de vorm van een schuin geplaatste rib bepalen. Dan maak je een stukje 'shear web' met schuine kant die je tegen de laatste rib aanlijmt, en daar maak je dan de schuine rib aanvast. Pas daarna ga je het geheel indekken en kun je de resten van de beplanking gewoon afsnijden.
Volgens mij zou dat een heel waardevolle toevoeging zijn voor je kit!

Op deze foto is het een beetje te zien:
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Johan, dat afzagen van die wingtip gaat nooit goedkomen zo bij een beginner.


Ik heb als DMFV jeugdleider jarelang winters met de kid,s gebouwd en de meesten kregen iets wat voor gedaan werd zo nagemaakt .

En dan praat ik over Kid,s tussen 6 en 12 jaar . :mrgreen:

Die zijn heus niet zo dom als velen denken.
Als iemand aan het bouwen geinteresseerd is krijgt die dat ook nog wel voor elkaar.

Mvg Johan
 
ik help het je hopen, heb al genoeg vreemd gelukte gebakjes rond zien vliegen.
Maar wat ik probeerde te zeggen: met 4 extra freesdeeltjes maak je dit 10x zo makkelijk en weet je zeker dat het iedereen lukt.
Met lastige hulpconstructies moet je een beginner niet lastigvallen.
 
Een turnugy zoals ik die er in heb gaat met magneten gooien dan omdat de gewoon de bel in resonantie komt en de magneten dan loskomen.

Ook Erik het dat al zelf meegemaakt.:mrgreen:

En je moet de passende lader kopen .

Dus praktisch niet haalbaar voor een beginner. ;)

Mvg Johan

Dat was een Roxxy vorig jaar. De oorzaak was de de gyroscopische krachten bij een grote prop de bel kan vervormen dus springen de magneten los. In mijn geval werden de fase kabels doorgehakt door een magneet. Met kleinere props geen probleem want dezelfde roxxy op een Wonder met 8x10 prop en 1200W doet het nog steeds leuk. Voor de Calmato heb ik er nu een buitenloper met extra axiaallager in de bel zitten om vervormen tegen te gaan dus de magneten blijven nu wel gewoon op de plek.
4KNxdNBMBOM[/media] - 9S A123 testflight 2

Met hoge spanning vliegen is voor een beginner wat riskanter want je kan parrallel gaan balanceren en in serie vliegen, maar dat is opletten. Ook de vonkoverslag heeft wat huiswerk nodig.

groetjes,
Erik
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat een leuk draadje dit :)
Johan bedankt voor alle informatie.
Misschien dat ik binnenkort ook wel zelf een kit ga bouwen.
Zelf vind ik de Monocoupe 90A erg mooi.

Die Wolcraft klemmen, zijn die ook in nederland te koop?
Bedankt,
Lexy.
 
Johan is dit de goede lijm?

Ja .:D

Die Wolcraft klemmen, zijn die ook in nederland te koop?

Elke bouwmarkt met wolfcraft zou ze moeten hebben of kunnen bezorgen.

http://www.wolfcraft.de/workarea/supplier/sWolfcraft/documents/Leaflets/evp_spannen_nl.pdf

Ebay of in Duitsland zijn ze vaak goedkoper te krijgen als je er meer van wil .

Vanavond probeer ik weer een update te maken zodat de vleugelhelft bijna klaar is .

Mvg Johan
 
Johan,
ik zie op de homepage van modelbouwforum wel dat je al allemaal nieuwe foto's van de bouw van de trainer hebt gezet, maar ze staan niet in dit draadje.. hoe komt dat??
gr eduard
 
Misschien omdat ie nog niet helemaal klaar is met hetgeen wat hij wilt laten zien?
Vanavond probeer ik weer een update te maken zodat de vleugelhelft bijna klaar is .
;-)

Of de tekst er nog niet bij heeft?

Of..............................


Vrees niet komt vanzelf wel die update :yes:
 
Omdat ik het eerst moet voordoen (in de ogen van een beginner) , er foto,s van maken , ze uploaden in het MBF album en dan kan ik na het eten de woorden er bij plaatsen . :mrgreen:

Ik was vanmiddag vliegen met de trainer , door de Mode te veranderen van de zender heeft Frank (Sanka) er ook even mee gevlogen.

Ook hij vind de trainer met deze setup perfekt om te beginnen of lessen.

Mvg Johan
 
Als de tip gedroogd is snijden we het teveel er af en schuren hem in vorm.

Nu kunnen we de rolroer gaan uitzagen .
De streep zetten we op ongeveer 55 mm en de lengte is waar we al een streepje hadden gezet . (tussen de rip en de hulprib)

full


We zagen weer met een metaal zaagblad.
Eerst de korte kant .

full


Dan van de buitenkant naar de korte lijn.
Wel het roer mee vasthouden bij het laatste stuk zagen.

full


Nu zien we dat we mooi in de midden van de gaten gezaagt hebben.

full


We moeten nu nog 5 mm van de bovenste beplanking van bijde delen snijden (Omdat we straks de lijsten van 5 mm nog er op gaan lijmen als de scharnier blokjes droog zijn)
en van de ondere beplanking snijden we van bijde delen 6 mm.

Zo krijgen we onder een kleine spleet als we de delen aan elkaar leggen , dit is met de dikte van het scharnier genoeg voor de uitslag naar beneden . ;)

full


Als we de 4 stroken afgesneden hebben blijven van de ribben nog de stukjes over die we ook wegsnijden en dan even het schuurblokje er over houden.
full


Nu delen we het reststuk van de neuslijst in 5 delen (4 cm)
Deze delen lijmen we in het roer aan de bovenkant van de beplanking.

full


De onderkant lijmen we niet .
De middelste is voor de roerhevel de andere 4 voor de scharnieren daar mee ze straks een betere lijmvlak hebben.

full


De stukjes kijken ook nog iets buiten het roer , die word na het drogen weg geschuurt.

Voor de andere kant in de vleugel snijden we 4x 4 cm van de lijst 5 x 19 die staks op deze blokjes gelijmt word .

We moeten ze natuurlijk recht tegenover van de blokjes in het roer lijmen, en dit weer aan de bovenste beplanking.

full


full


Word vervolgd .....

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
he harstike mooi vliegtuig man.
maar weet iemand ook waar ik een tekening kan dowloaden van trainer?

De tekening zover nodig zit bij de kit... De complete tekening is niet los beschikbaar.

Ik heb trouwens zaterdag die van Johan gevlogen, en met die setup een perfecte trainer.
Goed stabiel. Power was goed voor een trainer, idd.
 
Laatst bewerkt:
Als de blokjes zijn doorgedroogd kunnen we de overstand afsnijden en bijschuren met de schuurlat .

Nu word met de zachte potlood de blokjes gemarkeerd boven op de beplanking .

full


We weten anders straks niet meer waar ze precies zitten.

Dan klemmen we een aluprofiel of een rechten houten latje gaat ook aan het roer.
Het roer wil namelijk nog al eens krom trekken als we de lijst oplijmen en de alulijst verhindert dat tot het uitgedroogd is .

full


En kunnen dan een 5 mm balsalijst oplijmen en met spelden vast zetten .
Er aan denken dat we genoeg materiaal aan de bovenkant hebben omdat hij daar breder word.

full


Ook aan de vleugel lijmen we een 5 mm balsa lijst en zetten deze met een paar dunne elastiekjes vast en prikken er een paar spelden in zodat hij niet verschuiven kan.

full


Word vervolgt ........

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vraagje

Ik volg dit verslag met interesse, omdat ik zelf ook veel van tekening bouw, en graag wil leren van een ervaren bouwer. Vandaar ook deze opmerking, die niet bedoeld is als kritiek, maar puur uit nieuwsgierigheid.

Ik bouw zelf ook vleugels waarbij ik de ailerons er later uit zaag, maar ik lijm op de plaats van de zaagsnede 10mm balsa in (uit een plaat). Ik zaag dan door de balsa heen, en heb na het zagen gelijk een afgesloten aileron en vleugel, zodat je niet met 5mm balsa strips hoeft te werken. (Uiteraard plaats ik ook van tevoren de "blokjes" voor de scharnieren). Na het zagen hoef je alleen de aileron beetje scheef af schuren/schaven, klaar.

Voordeel is dat je na het zagen niet nog eens 5mm/6mm af hoeft te snijden, wat voor de aansluiting met de 5mm strip voor onnauwkeurigheden kan zorgen, of de ribben beschadigd.

Ik ben ervan overtuigd dat je dit ook vooraf overwogen hebt, maar waarom gebruik je jouw methode ??
 
Ik ben ervan overtuigd dat je dit ook vooraf overwogen hebt, maar waarom gebruik je jouw methode ??

Ik gebruik deze methode omdat het makkelijker werken is voor de beginner .

Alle ribben zijn aan de buitenkant gelijk.
maar zijn van binnen verschillend gefreest voor de verschillende funktie,s zoals oa. de opname van het servo plankje en opname van de duvel .

Ga je dan ook nog ribben delen worden er snel fouten gemaakt en je moet met de gedeelde ribben nauwkeurig werken .

Ook ik zelf doe het nog steeds op deze manier , kan dan wel de rolroer met een lintzaag gelijk onder een hoek op maat zagen en haal hem dan even over de schuurmaschine .
Maar werk nog steeds met hele ribben. ;)

Mvg Johan
 
Back
Top