RBC Corby Starlet CJ-1

net even de vleugelbevestiging afgemaakt. Dan komt er een leuk moment: alles even in elkaar prikken.

Status:
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ghehe, lachen hier! (kennen de Vlamen Jenssen?)

Inmiddels is de volgende verleiding alweer gearriveerd: bae-systems-hawk
Maar ik heb beloofd de Corby eerst af te maken, dus nog een paar weekjes (of langer) flink doorwerken!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De vleugel heeft gisteren een eerste laagje spuitplamuur gekregen. het waaide bij ons zo hard dat de vleugel af en toe bijna uit mn handen waaide, dus echt nauwkeurig kon ik het er niet op zetten. Inmiddels heb ik het ook weer geschuurd.

Vanmiddag even langs de Karwei om te kijken of ze daar WEL Motip Primer hebben.

Nu werken :( (ben ik de enige vandaag?)
 
klopt, heb ik met de romp ook gedaan. Ik moet nu ook weer nieuw schuurpapier. Had eerst spul van 3M, nu goedkope troep en dat merk je gelijk. Gisteravond 3x zo lang op de vleugel staan schuren als normaal.
 
He Jitze.

Spuitgrondverf van de action.
Sneldroog en is net plamuur.
Kost ook nog heel weinig.
En droog schuren met een schuursposje.
Daar wel de duurde van nemen en niet van de action.

Succes Han.
 
Dag Han,

Bedankt voor de tip en leuk dat je hier ook meeleest.

Is die spuitgrondverf van de action ook wit?
 
Weet niet of die er ook in het wit is.
Kan ook niet effe voor je kijken de action zit dicht vandaag.

Groeten Han.
 
Vanmiddag bij zowel de Karwei als de Praxis gekeken voor Motip primer, en beiden hadden het product niet in hun assortiment :( geen idee waar ik het nog meer eens kan proberen, misschien een lokale verfboer.
Wel nieuw schuurpapier van 3M gekocht, en dat gaat als een speer!
 
Vanmiddag bij zowel de Karwei als de Praxis gekeken voor Motip primer, en beiden hadden het product niet in hun assortiment :( geen idee waar ik het nog meer eens kan proberen, misschien een lokale verfboer.
Probeer eens bij autospeciaalzaken. Daar hebben ze meestal wel Motip voor de amateurs die een schade aan hun auto proberen te verdoezelen. ;)

Volgens de site van Motip zouden ze het bij deze toko moeten hebben. En anders hier. Kun je op de fiets wel halen. :rolling:
 
Laatst bewerkt:
Kun je op de fiets wel halen. :rolling:
Hey Sleur,
bedankt voor je tips. Als t meezit rij ik vanmiddag gelijk even langs bij een van die twee. Wel met de AUTO overigens, van dat fiets-gezeik ben ik sinds 2 maanden af.
full



Gisteravond kregen we bezoek, maar toch heb ik van tevoren nog even wat kunnen doen. Ik heb de landingspootjes licht geschuurd. Vervolgens met balsa een fairing gemaakt en deze grof op maat geschuurd. Daarna de fairing afgemaakt met lichte plamuur.
full


vanavond schuren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
gisteren de primer gehaald en de vleugel in de primer gespoten.
Helaas, hij is nog niet mooi genoeg voor primer... dus zojuist weer alle primer eraf geschuurd, straks een nieuwe laag spuitplamuur erop zetten.
 
Hallo Jitze,

Aangestoken door jouw bouwverslag (en die van Ton en Iwan) en de aantrekkelijke kist, heb ik bij Rob ook een Corby Starlet besteld. Ik ben nu nog bezig met de bouw van een startkist voor mijn nitro modellen, daarna gaat de bouw beginnen. Dit is mijn tweede toestel (hiervoor een SIG Kadet gebouwd), dus uitdaging genoeg. Ik wil 'm ook zoveel mogelijk schaal bouwen, met de gedeeltelijke vleugel indekking zoals Ton heeft gedaan.

Ik heb een vraag over de motorisering. Ik heb bij HK een buitenloper besteld met ongeveer het vermogen van de Typhoon 29/18/10. Dit zijn de specs:

Input Voltage : 7.4V~14.8V (2~4S Li-po)
Kv : 1450 rpm/V within 10%
Current capacity : 45A/30s
Dimensions : 35mm X 42mm / 1.38in X 1.65in
Shaft diameter : 4mm / 0.16in
Weight : 132g
Number of poles/magnets : 14
Recommended model weight : 1000~2300g / 35~81oz
Power equivalent : .30 to .35 IC glow engine
Suggested prop size: 11x5

Mijn idee/wens/theorie is om deze met een 2 cellen lipo te vliegen, aangezien ik er daarvan enkele heb liggen (3000 Mah - 40C), in combinatie met een 60A regelaar. Vanwege de 2 cellen lipo heb ik een motor gekozen met een 30% hoger Kv dan de aanbevolen Typhoon.

Heb je enig idee of deze combi gaat werken of ben ik evengoed aangewezen op een 3S1P? Dit wordt mijn eerste laagdekker, dus het hoeft allemaal niet "unlimited vertical".

Walter
 
Dag Walter,

Leuk dat je ook een Corby hebt besteld! Je zult aan het bouwen een hoop plezier beleven. (over het afwerken hebben we het even niet, ik zit in een dip wat dat betreft)

die motor die je uitgekozen hebt lijkt veel op degene die ik zelf voor de Corby had liggen (inmiddels in een ander toestel). Het vliegen op 2S zou ik afraden, als het al zou lukken. Met 2S zul je naar een gigantische propmaat moeten, en dan word een grondstart lastig.
3S is te doen, 4S alleen maar beter. Je kunt dan een minder zware regelaar gebruiken en accu's met een lagere C-rating (=lichter).
Je zou kunnen overwegen om 2 keer een 2S accu in serie te zetten, maar ik zou het niet aanbevelen. Investeer net dat beetje extra om het goed vliegend te maken!
 
Tot nog toe ziet het er allemaal erg goed uit met de bouw van je kist; aan de foto's te zien staat hij er strak bij. Zover moet ik nog zien te komen. Met name het strak glassen wordt een uitdaging, aangezien mijn ervaring op dat gebied beperkt is tot een versterking van een vleugelverbinding. De uitleg in de bouwverslagen maakt echter veel duidelijk. T.z.t. kom ik vast nog wel met vragen.

Bedankt voor je advies. Dan ga ik toch wat 3S1P accu's aanschaffen. Kun jij al iets zeggen over welk accu gewicht nodig is om het zwaartepunt goed te krijgen in jouw kist, de toevoeging van lood vermijdend? En over het maximale accu formaat?
 
Walter,
mijn Corby LIJKT inderdaad strak, tot ik de primer op de vleugel spoot vorige week... Daarom staat hij dus inmiddels weer in de spuitplamuur. Ik heb nog geen zin gehad om hem te schuren, maar ik verwacht deze week 's avonds een keer die hobbel te nemen.
De romp is een stuk strakker gelukkig.
Met de vleugel krijg jij het een stuk makkelijker omdat je hem kunt bespannen.


Wat betreft de aanschaf van een accu zou ik even wachten als ik jou was. Ik heb vorig jaar ook in een opwelling gelijk alles aangeschaft, en inmiddels is het toestel nog niet af...
Ik heb een 4S4000 accu ervoor. Is erg groot voor in de Corby, maar geeft wel een lange vliegtijd. Ik zou in ieder geval niet kleiner gaan dan 3S3000 en niet groter dan 4S4000. Dan is het verder kiezen wat jij wilt (lichter toestel, kortere vliegtijd of zwaarder toestel met meer vliegtijd).
 
Back
Top