schoonmaken met hogedrukreiniger

ik maak hem elk weekend schoon (eerst iedere rijdag) :oops:
dat vondt ik een beetje veel.
nu doe ik het als volgt:
elke rijdag:even met de compressor schoonspuiten
elke rijweek:goed schoonmaken met water en zeep+compressor
elk seizoen ong.:helemaal uit elkaar draaien

Ik haal de auto na iedere wedstrijd helemaal uit elkaar zodat ik overal goed bij kan, dempers eraf zodat de draagarmpennen goed gecontroleerd kunnen worden, tank eraf omdat het vuil wat onder je tank komt uiteindelijk je aluminium bodemplaat er niet mooier op maakt. Motor en uitlaat eraf, servoplaat inclusief electronica in één gedeelte eraf, uiteindelijk blijft alleen de aandrijflijn staan en kan het schoonmaak proces beginnen, uiteindelijk resulteerd dit in een auto die altijd in goed conditie is en na een jaar altijd in topconditie van eigenaar kan wisselen.
Dempers worden na iedere wedstrijd schoongemaakt en opnieuw gevuld, alle glijbusjes gecontroleerd en/of vervangen.
Luchtfilter uitwassen en opnieuw in-oliën. Banden/velgen en spoiler bij de afwas zodat het vuil er nog makkelijk af wil :-D, de kap nog een poetsbeurtje en hij is weer klaar voor de volgende wedstrijd en dat in "bijna" nieuwstaat.
En niet vergeten direct na 't racen de tank helemaal leeg halen omdat anders de tank en slangen zo ergelijk verkleuren:lol:
 
Ik haal de auto na iedere wedstrijd helemaal uit elkaar zodat ik overal goed bij kan, dempers eraf zodat de draagarmpennen goed gecontroleerd kunnen worden, tank eraf omdat het vuil wat onder je tank komt uiteindelijk je aluminium bodemplaat er niet mooier op maakt. Motor en uitlaat eraf, servoplaat inclusief electronica in één gedeelte eraf, uiteindelijk blijft alleen de aandrijflijn staan en kan het schoonmaak proces beginnen, uiteindelijk resulteerd dit in een auto die altijd in goed conditie is en na een jaar altijd in topconditie van eigenaar kan wisselen.
Dempers worden na iedere wedstrijd schoongemaakt en opnieuw gevuld, alle glijbusjes gecontroleerd en/of vervangen.
Luchtfilter uitwassen en opnieuw in-oliën. Banden/velgen en spoiler bij de afwas zodat het vuil er nog makkelijk af wil :-D, de kap nog een poetsbeurdje en hij is weer klaar voor de volgende wedstrijd en dat in "bijna" nieuwstaat
En niet vergeten direct na 't racen de tank helemaal leeg halen omdat anders de tank en slangen zo ergelijk verkleuren:lol:
ook as je de volgende dag weer gaat rijden??
eerst deed ik dat wel
 
Als het een wedstrijdweekend is gaat hij tussentijds echt uit elkaar om alles te controleren en zonodig dingen vervangen.
Het voordeel van een schone auto is dat je meestal problemen wel snel ziet.
Bij vuile auto's wil je nog weleens aankomende problemen over het hoofd zien.
Ook het blokje altijd schoonmaken zodat je een lekke pakking bijvoorbeeld ook snel ziet, wat je bijna niet kan zien als je hele blok één bonk vuil is zoals ik weleens bij sommigen zie.
 
Laatst bewerkt:
+1 voor Ghossie; na een wedstrijd worden mijn auto's ook voor 90% gedemonteerd, gerepareerd en opnieuw opgebouwd.
Voor elke wedstrijd staan ze er als nieuw bij.
 
Nu is het bij offroad iets anders dan bij onroad, omdat ik er altijd een 3-daags weekend van mijn NK's maak neem ik op de zaterdag de moeite om de auto (deels) na te lopen en die dingen vervangen wat nodig is. Voor het trainen is het overdag toch vaak te druk op de rijdersstelling en het bespaart mij ook slijtage aan motoren en auto, Aan het eind van de dag geef ik de auto een shakedown en weet ik dat die goed is voor de volgende dag wanneer de wedstrijd gereden wordt.

Er bestaat namelijk ook zoiets dat je een auto kapot kunt sleutelen. Vooral met plastic delen zal je merken dat na een paar keer los en vast schroeven de schroeven niet zo stevig meer zitten en je het plastic moet vervangen omdat het schroefdraad versleten is. Belangrijk is dat je de schroeven met gevoel erin draait en vast=vast waarmee je het langst met je kunstof delen doet.
 
Ik maak mijn mbx 4rr alleen elk weekend schoon even met de compressor om het zand er af te halen en ik maak na elke run de motor even schoon met WD 40 verder zijn ze wel gemaakt om tegen een stootje te kunnen.
 
Voor een funrijder is het misschien teveel ( ik doe het ook bijna nooit)
maar ik denk dat hij wedstrijden rijdt en dan ben je automatisch wat zuiniger op je spullen..
 
Denk neit dat het met zuinigheid te maken heeft, maar puur zeker te weten dat je die 1ne wedstrijd kan afrijden..:) voor een groot evenement/meeting/race kijk ik ook alles na.. in ieder geval het mechanische gedeelte, diffs, koppelingen..inbusjes in de cups, motor schoonmaken????? goede uitlaat+rubbers kopen.. hier blijven de spullen altijd vet en olie vrij.. dus gewoon even met de compressor de prut wegblazen en weer gaan..
 
Gezien z'n post en het feit dat ie met een MBX 4RR (die later op is gevolgd door de 4XR) rijdt hou ik het op een actieve hobbyrijder ;)

We zitten ondertussen al weer een tijdje bij de MBX6 en met een 4RR echt actief wedstrijdrijden is gezien de onderdelen voorziening op z'n minst lastig.

Het eerste MBX5 platform (opvolger van de MBX4-XR) stamt uit 2002/2003....
 
Ja of je hem kompleet uit elkaar haalt en schoonwast in de wasbak/tuinslang.
Of je gaat ermee naar de douche ik zie het verschil niet, uit elkaar moet hij toch en schoon ook dus..
Maar ieder heeft zijn eigen manier.
Mijn buren vinden het niet zo tof als ik om 22.00 nog even de compressor aandoe,(groot herrie ding 400 liter vat dus staat wel even te pompen) dus word het de douche.
zozozo..... wat een inhoud...:eek::eek::eek:
ik heb er een zonder tank:mrgreen:
 
Tja en ik heb geleerd dat je je auto ABSOLUUT NIET met perslucht mag afblazen. Dat is me gewoon verboden.
En WD40 … erg leuk, maar niet voor lagers. WD40 lost vet op. :mrgreen:
 
Tja en ik heb geleerd dat je je auto ABSOLUUT NIET met perslucht mag afblazen. Dat is me gewoon verboden.
En WD40 … erg leuk, maar niet voor lagers. WD40 lost vet op. :mrgreen:

Jij bent alleen onroads gewend Richard :p
Jij schrok al van de schroeven die in een offroad zitten :rolling:


Met de huidige teflon/rubber sealed lagers gaat afblazen prima , bij de "ouderwetse" met metalen schilden gaat het minder omdat die meer ruimte hebben tussen dekschild en binnenring . Daar blaas je de troep wel tussen , de nieuwere lagers sluiten veel beter af en hebben er dus minder problemen mee.
 
Hoi allemaal,

Ik heb even nagedacht over een compressor om mijn auto mee schoon te spuiten. Ik zit met een paar problemen, 1 is dat ik 100-150 euro eigenlijk te duur vind voor een compressor (ik ben 13 dus heb niet zoveel te besteden met een krantenwijkje en wat zakgeld) en 2 is dat ik een compressor wel erg groot vind en dat alleen om mijn auto mee schoon te spuiten.

Dus daarom wil ik jullie vragen, of iemand voor mij op een rijtje kan zetten welke andere opties er zijn om mijn auto schoon te maken.

Hopelijk wil iemand mij helpen.
Bedankt!

Kars
ik heb een koffermodel van einhell namelijk de bt-ac 180

(koffermodel) en is hartstikke fijn even een paar voordelen:
  • klein dus makkelijk om mee te nemen
  • goede prijs/kwaliteitverhouding
nadelen:
  • geen expantievat(blijft draaien)
  • minder kracht
  • herrie 97 db/a
4020520_bt_ac_180_compressor_set.JPG
 
Je hoeft niet zo te schreeuwen ... :)

Trouwens je valt in herhaling.
In je vorige postje show je dat spuitding van je een stuk beschaafder.

die compressor.. ik heb een koffermodelletje erg handig alleen hij blijft de hele tijd draaien...
zit geen expantievat op...
maar wel erg fijn
einhell-draagbare-compressor-tp_1879088605419139502.png

Trouwens douchen met je auto kan ook, maar ik doe dat eigenlijk nooit. Mijn vrouw heeft dat liever niet. En als ik samen met haar douche is het veeeeeel gezelliger, maar ja dan komen er meestal andere dingen van. :mrgreen:
 
Je hoeft niet zo te schreeuwen ... :)

Trouwens je valt in herhaling.
In je vorige postje show je dat spuitding van je een stuk beschaafder.



Trouwens douchen met je auto kan ook, maar ik doe dat eigenlijk nooit. Mijn vrouw heeft dat liever niet. En als ik samen met haar douche is het veeeeeel gezelliger, maar ja dan komen er meestal andere dingen van. :mrgreen:

ja dat kan wel maar wie zegt dat iedereen die leest ik weet zeker er zijn mensen die dit wel hebben gelezen en die andere niet..
dus...
 
Back
Top