Nog geen bouwverslag van op dit forum, dus het wordt tijd.
Onlangs een kitje van Wubbo gekocht en hoewel het (nog) geen officiele wedstrijdklasse is, is het toch een leuk scheurbakkie, of moet ik zeggen "ragbakkie"? Hoe dan ook, een bouwverslag dwingt me wel om het tempo er wat in te houden, dus dat motiveert dan ook weer.
De Wasp is nog een echt kitje, weer eens wat anders dan al dat ARF spul. Kitjes zijn leuk, je kunt veel nog naar eigen inzicht inrichten/verbouwen. Alleen het vleugeltje is prefab: piepschuimkern met abachie indekking. Zier er stevig en solide uit. Vleugel is keurig recht, niks op aan te merken.
Zie hier het kitje:
De setup volgt nog (als ik aan het inbouwen toe ben).
En, zoals ik dat gewend ben van kitjes, zijn de romp multiplex deeltjes lekker schelf
Maar dat trekt wel recht bij het in elkaar lijmen van de romp.
Daar gaat ie dan: het aanbrengen van de scharnier versteving, eerst materiaal wegsnijden en dan opvullen met balsa:
Hier de achterlijst delen erop:
En dan de aileron servo montage: de bouwbeschrijving zegt "eerst 9 mm ronde gaten maken dwars door de indekking heen en daar in de 9 mm ronde deuvels inlijmen". Hmm, dat gat dwars door die abachi laag is lastig. Ik doe het anders: gewoon het afdekplaat op de juiste plaats leggen en rondom insnijden met een hobbymesje. Daarna de abachi verwijderen en dan de gaten maken voor de deuvels, dat gaat nu heel gemakkelijk. Even op passen dat je niet gelijk de bovenkant vleugel doorboort ;-)
Niet om het een of ander, maar die abachi is dus super ingedekt bij dit kitje. Ik weet niet wat de bouwer gebruikt heeft, maar het zit retevast!
Nu het gat voor de servo maken, eerst aftekenen:
Even prutsen en pielen met met en beiteltje:
Als het gat klaar is en de deuvels ingelijmd met bruislijm (wel druk houden op de deuvels anders bruisen ze de vleugel uit
) ziet het er zo uit:
Let op de deuvels moeten de de indekking van de boven zijde vleugel van binnenuit raken, anders kom je niet uit met de dikte van het afdekplaatje
Dan komt het er zo uit te zien:
Het afdekplaatje steekt nog ca 0,5 mm boven de vleugelindekking uit, dit moet verder vlak geschuurd worden met de vleugel. De methode die ik hier altijd voor gebruik is als volgt: met de platte zijde van de punt van een timmermanspotlood oppervlakkig wat rondom het gebied arceren waar geschuurd moet worden. Daarna aan de slag met schuurblok en regelmatig even de potlood strepen controleren. Zijn ze er nog: schuren maar, zijn ze verdwenen: stoppen!
Simpel toch?
Binnenkort meer.
Peet
Onlangs een kitje van Wubbo gekocht en hoewel het (nog) geen officiele wedstrijdklasse is, is het toch een leuk scheurbakkie, of moet ik zeggen "ragbakkie"? Hoe dan ook, een bouwverslag dwingt me wel om het tempo er wat in te houden, dus dat motiveert dan ook weer.
De Wasp is nog een echt kitje, weer eens wat anders dan al dat ARF spul. Kitjes zijn leuk, je kunt veel nog naar eigen inzicht inrichten/verbouwen. Alleen het vleugeltje is prefab: piepschuimkern met abachie indekking. Zier er stevig en solide uit. Vleugel is keurig recht, niks op aan te merken.
Zie hier het kitje:

De setup volgt nog (als ik aan het inbouwen toe ben).
En, zoals ik dat gewend ben van kitjes, zijn de romp multiplex deeltjes lekker schelf


Maar dat trekt wel recht bij het in elkaar lijmen van de romp.
Daar gaat ie dan: het aanbrengen van de scharnier versteving, eerst materiaal wegsnijden en dan opvullen met balsa:


Hier de achterlijst delen erop:

En dan de aileron servo montage: de bouwbeschrijving zegt "eerst 9 mm ronde gaten maken dwars door de indekking heen en daar in de 9 mm ronde deuvels inlijmen". Hmm, dat gat dwars door die abachi laag is lastig. Ik doe het anders: gewoon het afdekplaat op de juiste plaats leggen en rondom insnijden met een hobbymesje. Daarna de abachi verwijderen en dan de gaten maken voor de deuvels, dat gaat nu heel gemakkelijk. Even op passen dat je niet gelijk de bovenkant vleugel doorboort ;-)

Niet om het een of ander, maar die abachi is dus super ingedekt bij dit kitje. Ik weet niet wat de bouwer gebruikt heeft, maar het zit retevast!
Nu het gat voor de servo maken, eerst aftekenen:

Even prutsen en pielen met met en beiteltje:

Als het gat klaar is en de deuvels ingelijmd met bruislijm (wel druk houden op de deuvels anders bruisen ze de vleugel uit


Let op de deuvels moeten de de indekking van de boven zijde vleugel van binnenuit raken, anders kom je niet uit met de dikte van het afdekplaatje
Dan komt het er zo uit te zien:

Het afdekplaatje steekt nog ca 0,5 mm boven de vleugelindekking uit, dit moet verder vlak geschuurd worden met de vleugel. De methode die ik hier altijd voor gebruik is als volgt: met de platte zijde van de punt van een timmermanspotlood oppervlakkig wat rondom het gebied arceren waar geschuurd moet worden. Daarna aan de slag met schuurblok en regelmatig even de potlood strepen controleren. Zijn ze er nog: schuren maar, zijn ze verdwenen: stoppen!
Simpel toch?

Binnenkort meer.
Peet