E2K Wasp bouwverslag

Nog geen bouwverslag van op dit forum, dus het wordt tijd.
Onlangs een kitje van Wubbo gekocht en hoewel het (nog) geen officiele wedstrijdklasse is, is het toch een leuk scheurbakkie, of moet ik zeggen "ragbakkie"? Hoe dan ook, een bouwverslag dwingt me wel om het tempo er wat in te houden, dus dat motiveert dan ook weer.

De Wasp is nog een echt kitje, weer eens wat anders dan al dat ARF spul. Kitjes zijn leuk, je kunt veel nog naar eigen inzicht inrichten/verbouwen. Alleen het vleugeltje is prefab: piepschuimkern met abachie indekking. Zier er stevig en solide uit. Vleugel is keurig recht, niks op aan te merken.

Zie hier het kitje:
P1000417.jpg

De setup volgt nog (als ik aan het inbouwen toe ben).


En, zoals ik dat gewend ben van kitjes, zijn de romp multiplex deeltjes lekker schelf :-)
P1000420.jpg

Maar dat trekt wel recht bij het in elkaar lijmen van de romp.

Daar gaat ie dan: het aanbrengen van de scharnier versteving, eerst materiaal wegsnijden en dan opvullen met balsa:
P1000421.jpg


P1000423.jpg


Hier de achterlijst delen erop:
P1000425.jpg


En dan de aileron servo montage: de bouwbeschrijving zegt "eerst 9 mm ronde gaten maken dwars door de indekking heen en daar in de 9 mm ronde deuvels inlijmen". Hmm, dat gat dwars door die abachi laag is lastig. Ik doe het anders: gewoon het afdekplaat op de juiste plaats leggen en rondom insnijden met een hobbymesje. Daarna de abachi verwijderen en dan de gaten maken voor de deuvels, dat gaat nu heel gemakkelijk. Even op passen dat je niet gelijk de bovenkant vleugel doorboort ;-)
P1000432.jpg

Niet om het een of ander, maar die abachi is dus super ingedekt bij dit kitje. Ik weet niet wat de bouwer gebruikt heeft, maar het zit retevast!

Nu het gat voor de servo maken, eerst aftekenen:
P1000437.jpg


Even prutsen en pielen met met en beiteltje:
P1000433.jpg


Als het gat klaar is en de deuvels ingelijmd met bruislijm (wel druk houden op de deuvels anders bruisen ze de vleugel uit :-)) ziet het er zo uit:
P1000434.jpg

Let op de deuvels moeten de de indekking van de boven zijde vleugel van binnenuit raken, anders kom je niet uit met de dikte van het afdekplaatje

Dan komt het er zo uit te zien:
P1000435.jpg


Het afdekplaatje steekt nog ca 0,5 mm boven de vleugelindekking uit, dit moet verder vlak geschuurd worden met de vleugel. De methode die ik hier altijd voor gebruik is als volgt: met de platte zijde van de punt van een timmermanspotlood oppervlakkig wat rondom het gebied arceren waar geschuurd moet worden. Daarna aan de slag met schuurblok en regelmatig even de potlood strepen controleren. Zijn ze er nog: schuren maar, zijn ze verdwenen: stoppen!
Simpel toch?
P1000438.jpg


Binnenkort meer.
Peet
 
Da's een goede tip, die neem ik zeker mee voor een volgende bouwproject.

De triplex planken waren in deze kit zowiezo prima schuurbaar. Naar mijn ervaring waren de dekseltjes zelfs nog zachter dan de abachi fineer op de schuimkern van de vleugel!

met de platte zijde van de punt van een timmermanspotlood oppervlakkig wat rondom het gebied arceren waar geschuurd moet worden. Daarna aan de slag met schuurblok en regelmatig even de potlood strepen controleren. Zijn ze er nog: schuren maar, zijn ze verdwenen: stoppen!
 
Gisteren waren en 4 stuks op het veld aan het racen met de wasp.
Erg snel en wendbaar maar ook een beetje eng, zeker toen er eentje een meter achter mij vol gas de grond in werd geboord.
Kende de kistjes niet dus ga dit bouwverslag maar eens volgen.
 
Gisteren waren en 4 stuks op het veld aan het racen met de wasp.
Erg snel en wendbaar maar ook een beetje eng, zeker toen er eentje een meter achter mij vol gas de grond in werd geboord.
Kende de kistjes niet dus ga dit bouwverslag maar eens volgen.

Tja, dit zijn gewoon race kisten en daar moet je met beleid mee vliegen. Kan me voorstellen dat je je rot schrikt als zoiets achter je de grond in klapt. Crashes moeten we beperken tot de wedstrijden vind ik :-D
 
Ze vliegen inderdaad flink door, dat kistje wat crashte was overigens geen wasp, maar een vergelijkbaar brandstof kistje.
 
Desondanks zag het er leuk uit om zoveel kisten tegelijkertijd te zien vliegen. Misschien wat als volgend "bouw"project.
 
Klopt, ik vloog wel met een Wasp.

Er waren 2 wespjes (electro), en 3 brandstof kistjes.
Wij waren met een groep aan het kamperen in Vierhouten.
En zijn zodoende even langs geweest.

Wubbo
 
Ik ben inmiddels een 2e Wasp (reserve) aan het plakken, is van het weekeinde wel klaar denk ik,
Wat werkt die CA lijm super snel. :rolling:
 
Laatst bewerkt:
Ja, heb helaas even geen tijd om te bouwen, ben tot volgende week even heftig aan de studie. Examen doen en dan weer verder met bouwen...
 
Ik heb afgelopen weekend op de britse nats mijn eerste race gevlogen met mijn e2k.
Helaas bleek mijn vleugelbevestiging achter niet sterk genoeg en brak de vleugel bij de toppaal van de romp. Gelukkig kon ik met de Wasp van Wubbo verder vliegen.
Helaas ging deze in de finale door een midair met de uitvinder van deze klasse verloren.
De kistjes vliegen heerlijk, er is sprake van een echt race gevoel. Deze kleine, simpele kistjes vliegen strak en hebben weinig last van harde wind. Ik vindt het race-eigenschappen van deze kistjes vergelijkbaar met Q500 quiet, alleen zijn ze goedkoper en makkelijker te bouwen.

Yfrog Image : yfrog.com/6wgroepsfotoj - Uploaded by Imageshack user

Yfrog Image : yfrog.com/n3andrewaspj - Uploaded by nicohaas

Yfrog Image : yfrog.com/cae2kcrashj - Uploaded by nicohaas

Yfrog Image : yfrog.com/bgstartzj
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad de 2e Wasp is in de finale uit de lucht gevlogen en is "beyond repair".

Maar gelukkig deed de andere Wasp het optimaal.

We zijn al weer uitgenodigd om volgend jaar weer mee te vliegen, dat gaan we ook doen, misschien wel met meer deelnemers.
Ondanks het erg slechte weer was het een weekeinde om te onthouden.

Ik heb inmiddels ook weer nieuwe kitjes, motoren en accu's besteld.

Veel foto's staan op Dutch F3D site
 
Welke lijm moet ik waarvoor gebruiken ??

Alleen overal secondenlijm of zijn er ook delen waar ik meer epoxy of houtlijm moet gebruiken.
Kan iemand mij daar wat meer over vertellen ??
 
Excuus heren de hoogste tijd om dit draadje weer eens verder op te pakken... Binnen kort meer bouwverslag, dit heeft nu wel weer lang genoeg stil gelegen...
 
Ja, inderdaad,

wij hebben inmiddels al wat wedstrijden gevlogen, waar bij er op de britsch nationals beslag is gelegd op plaats 1 en 3.

Dus wil je de aansluiting niet missen dan zou ik de boel maar weer 'ns oppakken.

Buiten alle "lol" die deze klasse onder de F3D vliegers veroorzaakt.
 
Hahaha, Robbert neem een aspirientje, dan gaat het vast beter ;-)

Maarruh dat het even stil ligt was niet vrijwillig: had een klein verbouwinkje thuis...

En dan is daar natuurlijk ook nog de Catfish die vervangen moet worden.

't draait allemaal om prioriteiten he?
Peet
 
Vanwege de vele spontane en enthousiaste reacties op de E2K tijdens de wedstrijd in Tours heb ik gemeend de relevantie foto's van het afgelopen weekeinde in een apart mapje op de site te zetten.

Ze staan dus op Dutch E2K site => 2010 => F3D Tours => E2K

Smullen maar.

Ik heb ook nog wat andere foto's gemaakt die staan daar ook ergens
 
Laatst bewerkt:
Binnenkort ga ik ook beginnen met het bouwen van de Wasp.
Ik doe het alleen iets anders ik heb hobbyplaten triplex gekocht bij de gamma en ga de romp delen kopieren en hou de originele parts als referentie.
Hierdoor kan ik meerdere rompen bouwen daar de rompen bij crasches het niet overleven en de vleugel meestal wel.
Het zou leuk zijn als het bestaande bouwverslag verder gaat of andere mensen hun bouw posten (met fotos).
 
Laatst bewerkt:
Back
Top