Last Down XL V3 thermiekzwever van Staufenbiel

Spoiler-uitslagen lijkn me erg minimaal. Bij die stand beginnen ze net een beetje te werken. maar alleen als je flink down drukt, de snelheid moet hoog zijn.
Als het kan flaps 90 gr naar beneden, maar 45 gr. is een minimum.
Tegelijkertijd zou ik de rolroeren veel minder naar boven zetten (ikzelf ben ooit zelfs weer naar 0 teruggegaan). Het grote voordeel daarvan is dat je rolroeren veel effectiever blijven. Die effectiviteit neemt nl. toch al af vanwege de afgenomen vliegsnelheid.

Vwb. de compensatie op hoogteroer voor spoiler: afregelen hoog in de lucht. Spoiler aanzetten (flaps down, rol evt. up) en dan aan die hoogte-compensatie draaien tot hij netjes met de romp in een 15-20 gr nose-down stand komt.

Houdt er ook rekening mee dat, als je je spoilers aan zet, hij flink snelheid in hoogte omzet. Soms wel 5 m. Dus rustig met de spoilers.

Op de helling vind ik spoilers minder geschikt. Wij zijn gewend om ze op een bepaalde hoogte en afstand aan te zetten. Maar je verliest zoveel snelheid, terwijl je op de helling meestal met aardig wat wind vliegt, dat je waarschijnlijk moeite zult hebben om de beoogde plek nog te halen.

Gr. Dirk.
 
Ik heb zaterdag een XL ingevlogen met als spoilers iets van 15mm en dat remt al goed. De kist zweefde rustig en met roeren omhoog zie je de tippen omlaag gedrukt worden en remt hij echt af. We hebben iets van 5% down meegemixt. Remmen zijn alleen niet nodig, hij komt zo mooi rustig binnen zweven..... Vliegt super, zo'n XL :)
 
Vanavond met de last Down op het veld gevlogen, de kist hebben we ingevlogen in de Eifel.
Nu kwamen pas de foutjes naar boven.

Er lag een behoorlijke plak lood voorin en een 3S 2P pakket ook behoorlijk voorin.
Het zwaartepunt ligt nu wel redelijk voor een beginner.
Even alles uitgetrimd, het hoogteroer moet iets down staan, denk dat de instelhoek niet helemaal 100% is.

Hij gaat onder een hoek van 45 graden omhoog, niet verkeerd voor de standaard aandrijving.
In de bochten laat hij zijn staart hangen, ook al is er differentiatie ingeprogrammeerd.
Bij de landing bleken de rolroeren niet te werken als ze als flaperons omhoog staan.
Ze stonden op ongeveer 20mm aan de acherlijst, dat werkt niet.

Ik heb hem nu als volgt ingesteld:
Bij motor aan, +/- 1 mm down
Bij rolroer iets richting bijgemixt +/- 2% (ja, mooier is om het met de hand te sturen)
De flaperons teruggebracht naar ongeveer 15 mm omhoog, dan kan je nog sturen als de roeren omhoog staan.

De werking van de flaperons is minimaal, hij zakt slecht dus je moet een vrij lang en laag circuit vliegen.

Kunstvlucht wil ie niet echt mooi doen, ziet er belachelijk uit maar daar is ie ook niet voor.
Het vliegbeeld is erg mooi, dat was de mening van iedereen op het veld.
Er werd al door meerdere mensen gezegd, misschien mag je er ook 1 voor mij bestellen.
Dus al met al een goed model voor weinig geld.

GJ
 
Hoi,

nadat ik een keertje met de zwever van m'n clubmaatje had gevlogen, was ik aangestoken ... HELP ! Ik wil ook een zwever :)

Het zweefvliegen bleek me meer te boeien dan ik had verwacht. Ik had al wat rondgekeken op internet, zag mooie zwevers als een DG1000, een Discus of een ASW28. Die werden onder meerdere merknamen verkocht, maar helaas waren de recensies niet geweldig.

Ik had een paar wensen:
- geen schuimpje maar een GFK romp
- span ergens tussen de 2 en 3 meter
- moet makkelijke handstart kunnen maken
- thermiekzwever
- liefst op 3S Lipo te vliegen
- enigszins betaalbaar: denk aan 175 - 250 euro


Vandaag op de beurs in Dortmund onverwacht zeer goed geslaagd dus ...

Een Last Down XL V3 van Staufenbiel is het geworden !!!


0318015_b_0.JPG



Hier kan je meer info vinden op de site van Staufenbiel.


Een zwevende clubgenoot wist te vertellen dat deze zwever zeer goede recensies kreeg, nadere inspectie van de kist leerde ons dat de kist een goed afwerkingsniveau kent en zeer compleet geleverd wordt.

Deze kist werd op de beurs in Dortmund redelijk voordelig aangeboden, met naar keuze een combi van een Himax BL-2536 motor & 60 A ESC en een carbon klap-prop met spinner.

Deze zwever wordt in drie maten verkocht, ik heb de "kleine" versie van 2,80 meter ;) Ik vond deze ook het mooiste in verhoudingen, want de grotere versies (3,20 m & 3,60 m) worden met dezelfde romp geleverd, wat naar mijn idee niet echt mooi was ...

Bij dezelfde leverancier (Staufenbiel) heb ik de benodigde servo's kunnen scoren, allen van Dymond.

Ik ga er na het watervliegen gelijk aan beginnen, zodat ik er zo snel mogelijk mee de lucht in kan :)

Ik hoop op vele mooie vliegdagen, ik zie mezelf al zitten in een stoeltje ... relax man :cool: :thumbsup:
Stoel CHECK Zonnebril CHECK Koud drankje CHECK ... :mrgreen:


Grtz,
Menno

de motor die jij bedoelt is een 3526 levert max 450 w op 870kv volgens de geschriften levert dat dus op 3s een 42A.
 
.... denk dat de instelhoek niet helemaal 100% is.
.....
Bij rolroer iets richting bijgemixt +/- 2% (ja, mooier is om het met de hand te sturen)
.....
Kunstvlucht wil ie niet echt mooi doen
Instelhoek en zwaartepunt horen bij elkaar. Nauwkeurig afstellen mbv. de duikproef. Zie eerdere mails van mij in de rubriek "Zweefvliegen".

Je had ook de differentiatie kunnen verminderen. Dat was de correcte oplossing geweest.

Kunstvlucht is hij inderdaad niet voor gemaakt. Maar let op, hij is er ook niet sterk genoeg voor!

Succes met je goede thermieker.
Je kunt er nog veel plezier van hebben.
Dirk.
 
Dirk, het zwaartepunt en de instelhoek zijn 2 aparte dingen.
We hebben de duikproef gedaan en ook rugvlucht om het zwaartepunt te testen, dat lag redelijk goed.
Differentiatie hebben we mee gespeeld, dat werkte niet goed genoeg, met de hand meesturen vond ik even teveel van het goede voor die man dus in de zender meegemixt.



GJ
 
Dirk, het zwaartepunt en de instelhoek zijn 2 aparte dingen.
We hebben de duikproef gedaan en ook rugvlucht om het zwaartepunt te testen, dat lag redelijk goed.
Differentiatie hebben we mee gespeeld, dat werkte niet goed genoeg, met de hand meesturen vond ik even teveel van het goede voor die man dus in de zender meegemixt.

GJ
Zwaartepunt en instelhoekverschil zijn wel 2 aparte dingen, maar onlosmakelijk met elkaar vebonden. Je kunt het zwaartepunt niet veranderen zonder het instelhoekverschil aan te passen (=trimmen), en andersom ook niet.

Vwb. de differentiatie:
start eens met de differentiatieprogrammering actief.
Op voldoende hoogte differentiatie naar heel hoog draaien, desnoods 100% (dan gaat er alleen nog maar een roer naar boven, niet meer naar beneden).
Als het goed is reageert hij nu traag op rol, maar met positief giereffect (hij draait nu mee).
Nu differentiatie verminderen tot je geen giereffect meer opmerkt (telkens veranderen en een beetje rol geven).
Onthoud de stand.
Nog meer verminderen tot je een negatief giereffect merkt.
Onthoud die stand ook.
Goede differentiatie zit tussen beide in.

Het kan soms wat zoeken en uitproberen zijn. Het is niet altijd heel duidelijk waar het optimum ligt. In geval van twijfel kies zo min mogelijk differentiatie, maar zonder merkbaar negatief giereffect.
Sommige kisten hebben heel veel differentiatie nodig, soms wel 80%.

Gr. Dirk.
 
Ik schat dat de diff bij ons iets van 50% was, zo op het oog, en dat vloog erg lekker. Hij ging heel netjes de bochten door.
 
Hoi,

kijk, interessante discussie :) Daar steek ik wel wat van op :yes:

@Dirk: ik heb even gegoogled (raar werkwoord ;) ) op "giereffect" maar helaas levert dat geen info op. Ik neem aan dat het wat anders is dan het haakeffect ?

Zou je me kunnen uitleggen wat dat giereffect is en hoe ik dat kan herkennen ?

@GJ / tadango: hebben jullie enig idee hoeveel lood er in moest ???

Grtz,
Menno
 
Geen lood maar een dikke lipo voorin ;) Hij is van mijn vader en hij dacht 2.8kg totaal gewicht. Lipo is 4s 4100 (oude HXT). Gaat ook ongeveer met 45 graden omhoog, klom vlot. Stroom in de buurt van de 40A
 
Dirk, inderdaad,
Instelhoek en zwaartepunt hebben verband met elkaar, druk en balanspunten en dergelijke.
Maar ik bedoel dat de hoek tussen stabilo en vleugelkoorde niet goed is, als ik down moet blijven geven als ik neutraal wil vliegen dan staat de voorkant van het stabilo te hoog, dus de instelhoek ten opzichte van de vleugel is niet goed.
Dat hebben we al vaker gehad met modellen , stukje tape doet wonderen.

En differentiatie, ik heb nog niet alles geprobeerd, het was eigenlijk om de eigenaar van het model zijn brevet te kunnen laten halen.
Dus ik heb het opgelost met richting bijmixen, dat is de snelste methode.
Als het van de week weer eens lekker weer is dan kunnen we een avondje gaan experimenteren.

Maar in de basis vliegt het model nu goed en is zeker een aanrader.
Giereffect is haakeffect...

Ik heb geen idee hoeveel lood erin zit, ik heb de kist niet opgebouwd maar ik gok, als ik de plak zie liggen, zo'n 75 gram.
En dan zijn de 6 cellen (3S2P) ook nog behoorlijk voorin geplaats.
Ik vermoed dat het model ontworpen is voor borstelmotoren.



GJ
 
Laatst bewerkt:
Zou je me kunnen uitleggen wat dat giereffect is en hoe ik dat kan herkennen ?
Giereffect is haakeffect, of in het Engels: adverse yaw (dat googelt beter).
Hoe te herkennen: Als je een rolroeruitslag geeft en het toestel giert in eerste instantie de verkeerde kant op. Waarschijnlijk het makkelijkst te constateren als het model recht boven je vliegt.

Wordt veroorzaakt doordat het neergaande aileron meer weerstand oplevert dan het opgaande, en daardoor de vleugel aan die kant afgeremd wordt.
 
Hoi,

allen bedankt voor de uitleg :)

Haakeffect is me bekend, wist niet dat dat ook wel giereffect werd genoemd :roll:

Ik zal 'm zo eens uitwegen op het CG, kijken of ik er veel lood in moet doen ...

Grtz,
Menno
 
Hoi,

inmiddels ben ik zover dat de zwever is uitgewogen op CG. :banana:

Uiteindelijk viel de hoeveelheid lood me nog wel mee.
Er is nu 81 gram lood toegevoegd.

In de handleiding adviseert men het CG tussen 70 - 85 mm achter de neuslijst te leggen.
Ik heb 'm nu op 77,5 mm uitgewogen, ik neem wat extra lood mee naar het veld zodat ik nog kan fine-tunen :)


IMG_4904.jpg



Neus hangt netjes iets naar beneden, op de foto lijkt het meer dan het in werkelijkheid is ...

Nou, als morgen het weer mee wil werken zou het wel eens kunnen gebeuren dat ie de lucht in gaat :thumbsup:


Grtz,
Menno
 
Neus hangt netjes iets naar beneden, op de foto lijkt het meer dan het in werkelijkheid is ...
Volgens mij is dat idee van, de neus moet iets naar beneden hangen, afkomstig van brandstofmodellen die met volle tank wat neuslastiger zijn dan met een lege... een zwever mag gewoon in zijn normale vliegstand balanceren.
In feite is het heel erg afhankelijk van de bouw van een toestel. Een hoogdekker kan best balanceren met de neus wat omlaag. Een dikke laagdekker valt mogelijk meteen voorover... omdat het zwaartepunt hoog boven het draaipunt ligt.
 
Ik wilde alleen maar aangeven dat dat neus-omlaag-idee niet erg exact is... :cool:
 
Hoi Bart,

ik snap je punt, ik weet ook niet waar het precies vandaan komt. Ik heb het wel reeds vele keren voorbij zien komen op dit forum :)

Wellicht dat ik het eerst zo maar even probeer, immers ik heb het CG nu op 77,5 mm liggen, geadviseerd wordt 70-85 mm.

Zou er iets lood uit mogen dan is dat natuurlijk niet erg :cool:

Grtz,
Menno
 
Die paar graden voorover maakt natuurlijk bijna niks uit qua lood. Dat komt overeen met één tikje op de trim of zo.
 
Een paar graden voorover of achterover is alleen mogelijk bij een kist waarbij het steunpunt boven het zwaartepunt ligt (en dan moet je niet alleen in voor-achterwaartse zin denken, maar ook hoger of lager in de romp).

En het maakt inderdaad waarschijnlijk vrijwel niets uit. Het zou me niet verbazen als het verschil in zwaartepunt tussen voor- en achterover hooguit 1 mm bedraagt. 1 puntje trim is waarschijnlijk al teveel compensatie.

Gr. Dirk.
 
Back
Top