DirkSchipper
Forum veteraan
Spoiler-uitslagen lijkn me erg minimaal. Bij die stand beginnen ze net een beetje te werken. maar alleen als je flink down drukt, de snelheid moet hoog zijn.
Als het kan flaps 90 gr naar beneden, maar 45 gr. is een minimum.
Tegelijkertijd zou ik de rolroeren veel minder naar boven zetten (ikzelf ben ooit zelfs weer naar 0 teruggegaan). Het grote voordeel daarvan is dat je rolroeren veel effectiever blijven. Die effectiviteit neemt nl. toch al af vanwege de afgenomen vliegsnelheid.
Vwb. de compensatie op hoogteroer voor spoiler: afregelen hoog in de lucht. Spoiler aanzetten (flaps down, rol evt. up) en dan aan die hoogte-compensatie draaien tot hij netjes met de romp in een 15-20 gr nose-down stand komt.
Houdt er ook rekening mee dat, als je je spoilers aan zet, hij flink snelheid in hoogte omzet. Soms wel 5 m. Dus rustig met de spoilers.
Op de helling vind ik spoilers minder geschikt. Wij zijn gewend om ze op een bepaalde hoogte en afstand aan te zetten. Maar je verliest zoveel snelheid, terwijl je op de helling meestal met aardig wat wind vliegt, dat je waarschijnlijk moeite zult hebben om de beoogde plek nog te halen.
Gr. Dirk.
Als het kan flaps 90 gr naar beneden, maar 45 gr. is een minimum.
Tegelijkertijd zou ik de rolroeren veel minder naar boven zetten (ikzelf ben ooit zelfs weer naar 0 teruggegaan). Het grote voordeel daarvan is dat je rolroeren veel effectiever blijven. Die effectiviteit neemt nl. toch al af vanwege de afgenomen vliegsnelheid.
Vwb. de compensatie op hoogteroer voor spoiler: afregelen hoog in de lucht. Spoiler aanzetten (flaps down, rol evt. up) en dan aan die hoogte-compensatie draaien tot hij netjes met de romp in een 15-20 gr nose-down stand komt.
Houdt er ook rekening mee dat, als je je spoilers aan zet, hij flink snelheid in hoogte omzet. Soms wel 5 m. Dus rustig met de spoilers.
Op de helling vind ik spoilers minder geschikt. Wij zijn gewend om ze op een bepaalde hoogte en afstand aan te zetten. Maar je verliest zoveel snelheid, terwijl je op de helling meestal met aardig wat wind vliegt, dat je waarschijnlijk moeite zult hebben om de beoogde plek nog te halen.
Gr. Dirk.