Cirrus-75 Houtbouw

Hallo,
Vaak kijk ik op Ebay.de naar leuke vintage zwevers. En zo ben ik laatst op dit zwevertje gekomen.(kon hem niet laten gaan:rolleyes:)
Het is hoogstwaarschijnlijk een zelfbouw.
Ik weet bijna zeker dat de vleugels orginele of nagebouwde Cirrus vleugels zijn (maar de experts kunnnen dit wel vaststellen);)
De romp is houtbouw en met sterke lak afgewerkt. De servo's die er in zitten zijn C5077 en de bekende Digital Metal Gear servo van HTX op de sleepkoppeling

1001141xx.jpg


1001143d.jpg


1001144m.jpg


1001147p.jpg


1001148an.jpg


1001150rx.jpg


1001151y.jpg


Dan hier de waarschijnlijke Cirrus vleugels
Profiel: Lijkt te kloppen met Cirrus tekeningen. Ook de bevestigings gleuf.
1001153z.jpg


1001154n.jpg


Dit was het eerste wat ik zag waardoor ik dacht: dit kan wel eens een Cirrus-vleugel zijn.
1001156m.jpg

1001157d.jpg


1001159i.jpg


De plek bij de staart is veroorzaakt door transportschade, de verkoper vertelde dat dit vakkundig is gerepareerd door een collegavlieger.
Het ziet er prima uit, glasmatje erover, en hij staat kaarsrecht
1001160o.jpg


Natuurlijk hoop in hem volgens weekend af te hebben. Maar dan wel nog met dit lelijke kleurenschema:D

Groeten Rick
 
Laatst bewerkt:
Heb je het bouwdraadje van de Cirrus 75 van Arjan al gecheckt? graupner-cirrus-75-opknapverslag

Het lijkt er wel wat op. Wel lijkt het neusje iets korter en minder spits. En het pendelhoogteroer is ook duidelijk anders.... vleugels lijken inderdaad wel Cirrus vleugels.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Denk dat je wel eens gelijk kunt hebben...succes ermee.
Met geduld komt er meestal wel iets voorbij waar je al langer op zat te wachten.
Hij heeft de kleurenschema van een papagaai
 
de vleugels lijken idd als 2druppeltjes op de cirrus, ook de romp een "beetje"
de pendel vind ik wel bangelijk leuk!

misschien heeft hij ook de romp gecrashed, en zelf eentje ontworpen op die vleugels?

de cirrusrompjes zijn dan ook niet erg sterk :)
 
Hoi Rick,
Leuk ding man! Even over het "imitatie" Cirrus;
De Cirrus en Cirrus 75 zijn echt bestaande Schempp-Hirth zwevers, waarvan meerdere fabrikanten schaalmodellen op de markt hebben gebracht. Het is dus misschien wel imitatie, maar dat is dan iedere schaalzwever :-)
Er zijn talloze (Duitse) bedrijfjes die model-Cirrussen hebben gebouwd (Rippin doet het nog steeds, en ook Graupner levert nog steeds een 4,5m Cirrus) En sommige daarvan bedoeld om met Graupner Cirrus vleugels uit te rusten.

Overigens is jouw romp meer schaal dan een Graupner Cirrus 75.

37563.jpg


Een Graupner Cirrus 75 heeft een relatief veel te lange neus. Fijn voor het zwaartepunt, minder mooi dan jouw exemplaar....
Ook de staartboom van die van jou is veel meer schaal

100313_LVS029.jpg


Ofwel; ik vind hem prachtig!
Maak er wat moois van.

Overigens zijn Graupner Cirrus 75 rompen van glasvezel en vreselijk sterk, maar dat terzijde.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt iedereen;)
Ik bedoel met imitatie dat hij waarschijnlijk is nagebouwd
met de Grp Cirrus 75 als voorbeeld. Ook wil ik benadrukken dat het een houtbouw romp is, zo zijn ze denk ik nooit door een modelfabrikant geproduceerd= zelfbouw. Ik vind het een super gaaf kistje en ben er erg wijs mee:D
Hopelijk is hij zondag klaar en kan hij omhoog gesleept worden. Later ga ik er voor zorgen dat hij de echte scale-look krijgt;)

Groeten Rick
 
Bedankt iedereen;)
nagebouwd
met de Grp Cirrus 75 als voorbeeld.

ik denk eerder dat het een veel betere schaalversie is dan Graupner ooit heeft gemaakt.... :-)
Als je hem meeneemt wil ik hem wel eens goed bekijken, misschien is het wel na te bouwen. Ik heb nog vleugels zat :-)
 
Ik geef persoonlijk niks om schaal, maar ik vind het een erg mooi rompje. Je zou toch zweren dat het glas was?!
Pendelroer ook erg leuk bedacht.
 
Hallo,
Ik heb hier nog een paar van die rompjes liggen.
Heb ik vroeger eens op de kop kunnen tikken.
De canopy's waren erbij.
Ze zijn heel lichtjes beschadigd juist voor de staartvin (een barstje), net op de plaats zoals bij jou Cirrus.
Ik ben er nooit aan geraakt om deze te repareren omdat ik niet over now-how beschikte voor het repareren van glasvezelrompen (epoxy ???).
Ik bedoel de kennis om de klus op de juiste wijze te klaren.
Dan blijf ik er liever af, begrijp je.
Wie weet kan daar iemand anders weg mee.:?:
De groeten,
Aurectar

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Da's toch niet zo moeilijk te repareren... glasvezelband kopen bij de hobbywinkel, epoxy aanmaken, glasvezelband flink insmeren en om de verzwakte plek leggen, en flink afwrijven met keukenpapier.
Eventueel tevoren de barst een beetje vullen met dunne CA.
Een passend cockpitkapje maken lijkt me in dit geval nog het moeilijkst.
Ik heb zo'n reparatie jammergenoeg al een paar maal moeten uitvoeren, en straks nog es (heb net nieuw glasvezelband gekocht...)
 
Rompjes herstellen

Met repareren bedoel ik, herstellen met als resultaat dat je het absoluut niet meer kunt zien dat er een reparatie uitgevoerd is.
En dat is heus niet zo eenvoudig, denk ik.:rolleyes:
Nu, vroeg of laat zal het er wel eens van komen, je kunt niet alles in één keer doen, ik ben nu bezig met een Bergfalke.
De cocpitkapjes hoef ik niet te maken, want ik heb ze hier liggen.
In ieder geval, bedankt voor de raad, je kunt altijd bijleren.
Da's trouwens de bedoeling van dit forum, nietwaar?? :)

De groeten,
Aurectar
 
Volgens mij zijn dit rompjes van een ASW-22. Een goede manier om eea te herstellen is een deel van een oude vishengel afzagen (taps toelopend) en die aan de binnenzijde verlijmen.
 
Stofverzamelaar

Zooo, dit draadje weer eens opgezocht.
Na het afmaken van de aansturing voor het hoogteroer. Wat ik toen opgelost heb met een bell-crank systeem. Heb ik op het VGT in Vierakker de ''Cirrus-75'' zijn re-maiden gegeven. Vliegt geweldig! Lekker langzaam. De eigenschappen van de Graupner Cirrus (ivm. de vleugels) De laatste weken is de modelbouwdrift bij mij weer wat toegenomen, en heb ik het kistje weer van stal gehaald. Dat eerder genoemde bell-crank systeem heb ik wat verbeterd/versterkt. En remspoilers kan ik waarschijnlijk binnenkort ontvangen. Want hij schiet een stevig eind door. Nadat hij vliegklaar is zal ik hem misschien ook wel een nieuw (wit) jasje geven.
De vleugelpennen waren voor mijn gevoel erg dun, 4x 4mm pennen. Daarom de vleugels even erop gezet en aan de tips ondersteund hangend aan de romp. Mijn voorgevoel werd bevestigd, ineens wel heel veel v-stelling. Zeker omdat deze aan de hoogstart omhoog moet denk ik erover ze te vervangen, wat natuurlijk weer een klus apart is.

Ik zal zsm een update met foto's geven.

Groeten Rick
 
Aan de tippen ondersteunen om de sterkte van de vleugelpennen te bekijken is niet helemaal realistisch hè. Afhankelijk van de vleugelvorm zou je de vleugels ergens halverwege moeten ondersteunen.
Maar... vier 4 mm pennen? Ik heb geen ervaring met 3 meter zwevers, maar zou dat niet genoeg moeten zijn?
 
Bart, als je een rechtlijnige stationaire vlucht wilt nabootsen moet je de vleugels inderdaad op ca 40% van de spanwijdte ondersteunen om een benadering van het juiste buigmoment in de vleugelverbinders te creeren. Maar de vleugels moeten ook meer dan 1g kunnen hebben. Als de pennen het met normaal ondersteunen onder de tippen niet trekken zou ik ze zeker vervangen!
de bekende Digital Metal Gear servo van HTX op de sleepkoppeling
Bij BIGGS zegt men dat je nooit digitale servo's op de sleepkoppeling moet gebruiken.....
 
Dank voor de input heren,
Ik snap dat het aan de tippen ondersteunen met het volle gewicht van de lege romp niet erg realistisch is. Maar de krachten die tijdens een elastiekstart optreden wil ik niet onderschatten. Ik zal het eerst zo laten, en bij een totale opknapbeurt de voorste twee pennen vervangen door een dikkere variant.

Dit stuk begreep ik niet helemaal....
Als de pennen het met normaal ondersteunen onder de tippen niet trekken zou ik ze zeker vervangen!

En over die servo, ik ben nooit van plan geweest de sleepkoppeling te gebruiken. Hij zat er alleen in toen ik hem kreeg. Maar weer wat geleerd;)

Groeten Rick
 
Back
Top