F3K wedstrijdregels

Draai t om: Iemand aanvliegen= vlucht telt niet Buitenlanding= 100 strafpunten.

Jaap, we gaan ook ff terug om het veld na te meten, zal vast ook niet kloppen en aan de geldige maat voldoen hebben, gaan we in ieder geval de volgende keren doen, had een buitenlanding kunnen schelen? alles controleren van iedereen, ook de vliegtuigjes etc......
Ja gaan we ook alles volgens de regels doen , eens kijken of er dan nog een top 5 van nederland is......
 
En dan nog dit: Hoe vaak heeft wubbe een vlucht wel goedgekeurd dan???
Niet een keer.
Na een wedstrijdje in Vlaardingen dacht ik dat een vlucht onterecht afgekeurd was. Lees de posting waarnaar ik verwees.

In de nieuwe versie van de F3K timer App voor de iPhone die ik aan het maken ben, zit een help-knopje. Als je daarop drukt worden de reglementen van de huidige taak getoond, je kunt ook verder bladeren naar reglementen van andere taken.
 
Laatst bewerkt:
Deze discussie gaat de verkeerde kant op. De discussie van het voorkomen van een buitenlanding door dan maar aan te vliegen mogen/moeten we voortzetten maar even niet via dit medium.

Via mail, forums, twitter en al die andere onpersoonlijke communicatie worden snel dingen verkeerd begrepen, bedoeld, en opgevat. De mug en de olifant, de storm en het glas water en noem maar op.

Ik wil iedereen voorstellen zijn mening even te bewaren en te overdenken en dan eventueel in het gezellige Elburg er onder het genot van een drankje er nog eens over te hebben.
We komen er dan ongetwijfeld wel uit.
 
Waarom ben je boos?

Nou, ik begin er maar net dlg en heb er heel erg veel lol aan en ben er echt verslingerd aan geraakt. Ook vindt ik het meedoen aan de wedstrijden erg leuk en is het altijd een sportief geheel. Ik vindt het dan ook jammer soms te bemerken dat er onenigheid is. Nu dit, een geval waar niemand van de ervaren mensen eigenlijk precies wist hoe het zat. Het moest opgezocht worden hoe precies de regel was. Door jou citaat begrijp ik dat de regel in het verleden anders ook geweest is? Wat me dan boos maakt zijn de reakties op het forum van mensen die het niet snappen. Daar krijg je dan juist discussies van, wat niet nodig is. Tuurlijk is de bedoeling niemand aan te vliegen en binnen te landen, die regel is duidelijk en laat die duidelijk zijn. Waar het hier om gaat is, jaap ving net mis, vliegtuig dwarrelt door, zou iemand licht raken, jaap kiest voor ontwijken en landt net buiten. Vlucht telt niet, jammer verkeerde beslissing genomen? Volgende keer in zelfde situatie is een goede beslissing dus, dan maar raken en binnen landen en je secondes pakken en 100 pnt verlies nemen? Dat kan toch niet de bedoeling zijn. Daarom ben ik van mening dat in deze een jury had kunnen overleggen en de vlucht had kunnen goedkeuren, waardoor jaap wel secondes had gepakt en niemand aangevlogen.... Ik ben er mee eens, het is uitzonderlijk, maar daar heb je dan een jury voor vindt ik, die kan ook dit soort dingen bekijken. Als je het namelijk niet goekeurd, krijg je dat mensen gaan aanvliegen om maar binnen te landen? Is ook niet de bedoeling dacht ik zo.
 
Regels zijn nodig

Om te beginnen:

F3K is een nog jonge sport en het reglement heeft de nodige hiaten. Dat zal in de komende jaren glad gestreken worden nu het ook een echte WK-status heeft gekregen. Het is zo dat we de hiaten nog niet allemaal kennen maar ik verzeker je dat naar aanleiding van het komende WK het reglement aangepast zal worden.

Het zwakke reglement is nog in ons voordeel omdat we nu nog een beetje flierefluitend wedstrijden kunnen organiseren. Misschien is dat ook de reden dat er zo veel wedstrijden te vliegen zijn. Een veldje uitleggen en iemand met een megafoon en een jury samengesteld uit piloten zelf (of dat nou goed is betwijfel ik maar gelukkig is het zo want anders zouden er meteen minder wedstrijden zijn). @Theo, ik wil niet zeggen dat het zo makkelijk was maar het zou theoretisch op die manier kunnen.

Hetzelfde natuurlijk met de tijdopnemers, nu gaat alles op basis van vertrouwen, je moet er niet aan denken dat een organisator ook nog eens 10 officiële tijdopnemers moet regelen.

Maar terugkomend op het het aanvliegen, bij de briefing is gezegd dat aanvliegen 100 strafpunten kost op het uiteindelijke puntentotaal.
Jaap had de jury bij dit specifieke voorval kunnen inschakelen en uitleggen wat de reden was van de buitenlanding en hoe dit beoordeeld moet worden. Dit verzin ik nu pas maar ik begrijp zijn frustratie.
Overigens aanvliegen kan zeer pijnlijk zijn, Helle is vorig jaar aangevlogen tegen haar slaap en weet hier alles van.

Er van uit gaan het veld ook wel niet zal kloppen en daardoor de buitenlanding ontstaan is, is jammer. Dan leg je de schuld bij de organisator.
Het veld was trouwens groot genoeg. Het probleem ligt eerder in het feit dat er zo veel beweging in het veld is. Bij een WK komt er per piloot nog een officiële tijdopnemer bij.

Ik denk dat het Jaap geen 2-de keer zal gebeuren. Je leert van dit soort voorvallen. Een volgende keer zorg je ervoor dat je (of je coach) beter weet wat er om je heen gebeurd. Tweede les is om te zorgen dat je niet zo gaat staan dat als het model even doorschiet (of omdat je uit moet wijken) je een buitenlanding maakt.

@Dennis, wedstrijdvliegen is leuk, het maakt je beter of je nu wint of niet. Maar er zullen altijd situaties blijven die onvoorzien zijn. Thuis hebben we zelden of nooit pech, op de wedstrijd meestal wel.
Voor en na de werktijd is de thermiek op zijn best en zo voort.

Een jury zoals we die nu kennen beoordeelt eigenlijk alleen na een protest.
Je mag niet van een jury, zoals we die nog kiezen, verlangen dat ze tijdens de wedstrijd ook nog gaan kijken. Er wordt voor een jury vaak beroep gedaan op de topvliegers omdat men er van uit gaat dat die het wel weten.
Dit is een misvatting en Helle is het voorbeeld hiervan. Als buitenlandse heeft ze het reglement beter gelezen dan alle Nederlanders. Zo wisten Helle en ik de Engelsen weer een hoop uit te leggen over een reglement dat in hun moerstaal geschreven.

@Dennis, wel blijven vliegen anders gaan we je de verhalen over je kruidentuintje nog missen:alien:
Het is gebeurd, Jaap zal er wel overheen komen en misschien over niet al te lange tijd bij de top horen (zitten we al weer op 6 :p)

Loet
 
Jazeker blijf ik vliegen loet en eigenlijk ben ik ook veel te druk met bouwen van lichtere toestellen en stabilo's om me hier mee te bemoeien.....Gister bestelling van r en g van de rovings binnen, dus ik ga maar weer eens gauw aan de slag.....
 
manne manne, t blijft een potje plezier!
mij boeit het niet of ik eerste of 2de word op een wedstrijd... ook niet of ik laatste word.
en of dat dan 100 of 2000 ptn scheelt, zal ik savonds niet van wakker liggen.

ik beoefen mijn hobby super graag net als jullie, en over alles valt te praten.
regels zijn immers richtlijnen, en geen verplichting ;)
dus als er onvrijwillig en geheel buiten alles om iemand word aangevlogen, dan vind ik dat geval per geval moet gekeken worden.

stel dat je perongeluk iemand aanvliegt op de rand van de zone... en je dlgtje vliegt door de slag net buiten de zone op de grond... ja, waar trek je dan die lijn?
dan is het toch leuk als we als vriendelijke collegas onder elkaar eens kunnen spreken....

ik vlieg met men dlg omdat ik het leuk vind, en met die instelling start ik wedstrijden!

de grote firefox heeft gesproken ;)

nu , allen gaan trainen voor de volgende wedstrijd!
 
Om te beginnen:
F3K is een nog jonge sport en het reglement heeft de nodige hiaten. Dat zal in de komende jaren glad gestreken worden nu het ook een echte WK-status heeft gekregen. Het is zo dat we de hiaten nog niet allemaal kennen maar ik verzeker je dat naar aanleiding van het komende WK het reglement aangepast zal worden.
Inderdaad Loet, dit was de reden om deze discussie te starten, naar mijn idee zit er hier een hiaat in de regels.

Het was absoluut niet mijn intentie de organisatie/jury aan te vallen. Daarover heb ik geen klachten :D

Jaap
 
Jaap,Dennis,

100 punten op de eindscore is in de meeste gevallen een veel zwaardere straf dan een buitenlanding. In mijn geval zou een buitenlanding me slechts 10 punten gekost hebben op de eindscore simpel omdat de buitenlanding dan de streper word en de eerst volgende score die nu een streper is zou dan gaan meetellen. verder moet je je realizeren dat je door je eigen schuld in deze problemen bent terecht gekomen.
Teneerste heb je zelf gezegd dat toen je je remkleppen trok het model omhoog schoot. Dit is een fout in de afstelling . Je zal waarschijnlijk meer down moeten bij mixxen. verder zul je met een veel te hoge snelheid binnengekomen zijn. Buiten dat heb je na je 5 minuten vlucht de rest van de werktijd + 30 seconden om te landen. Je kunt dus in alle rust naar een rustig hoekje van het veld lopen om daar je kist neer te zetten. Iemand aanvliegen moet je altijd voorkomen maar je bent door eigen fouten in de problemen gekomen en dus moet je niet de regelementen proberen te veranderen om je eigen tekortkomingen goed te maken. Meer trainen en zorgen dat je in alle omstandigheden de kist voor je voeten kunt neerzetten of vangen is hier het advies.

Alex
 
100 punten op de eindscore is in de meeste gevallen een veel zwaardere straf dan een buitenlanding. In mijn geval zou een buitenlanding me slechts 10 punten gekost hebben op de eindscore simpel omdat de buitenlanding dan de streper word en de eerst volgende score die nu een streper is zou dan gaan meetellen.

Alex, dit is vanuit jezelf geredeneerd. Redeneer vanuit Jaap zijn situatie mocht dat lukken.


verder moet je je realizeren dat je door je eigen schuld in deze problemen bent terecht gekomen.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, ook piloten en timers die het veld aflopen kunnen opletten of ze misschien iemand hinderen.


Iemand aanvliegen moet je altijd voorkomen maar je bent door eigen fouten in de problemen gekomen en dus moet je niet de regelementen proberen te veranderen om je eigen tekortkomingen goed te maken.

Ik geloof niet dat Jaap probeert de reglementen te veranderen en mocht het wel zo zijn dat legt Jaap zichzelf een hogere straf op.
Waar staat dat Jaap de reglementen wil veranderen?

Verder een hint aan Alex. Het kan zijn dan Friezen een andere manier van schrijven/uitleggen hebben maar je verhaal komt vrij tactloos op mij over.
Het is te veel op je zelf gericht en dan bedoel ik over hoe veel punten jij verloren zou hebben bij een buitenlanding. Redeneer je vanuit Jaap zijn optiek is die misschien wel heel anders.
Tekortkomingen (een lekker zwaar woord) heeft iedereen en dat is maar goed want anders haalden we allemaal 100% en was de wereld veel beter georganiseerd.

Mijn advies: probeer je wat meer in te leven in een ander en heb begrip voor hun tekortkomingen. Probeer ik het ook.................

Loet
 
Deze discussie gaat de verkeerde kant op. De discussie van het voorkomen van een buitenlanding door dan maar aan te vliegen mogen/moeten we voortzetten maar even niet via dit medium.

Via mail, forums, twitter en al die andere onpersoonlijke communicatie worden snel dingen verkeerd begrepen, bedoeld, en opgevat. De mug en de olifant, de storm en het glas water en noem maar op.

Ik wil iedereen voorstellen zijn mening even te bewaren en te overdenken en dan eventueel in het gezellige Elburg er onder het genot van een drankje er nog eens over te hebben.
We komen er dan ongetwijfeld wel uit.

Theo,

helemaal mee eens.

Bas
 
Jaap,Dennis,
dus moet je niet de regelementen proberen te veranderen om je eigen tekortkomingen goed te maken.
Alex,

Ik probeer zeker niet mijn eigen tekortkomingen goed temaken. Ik vind het raar dat iemand raken voordeel op kan leveren. Dit kan niet de bedoeling van de regels zijn. Ik zou misschien wel willen pleiten voor iemand raken = vlucht ongeldig! Ik probeer de regelementen dus zeker niet in mijn voordeel te veranderen ook al ben ik nog zo :twisted: vanwege mijn eigen falen ;).
 
Het gaat niet om onze tekort komingen, Loet, Alex, Bas en de andere toppers, blijf vliegen zoals jullie vliegen, jullie zijn voorbeelden voor ons. Idd, wij zijn nieuw en hebben onze vliegkunsten maar aan te passen aan jullie, mee eens en logisch. Wij zijn allang blij en tevreden dat we mee vliegen en redelijk mee kunnen komen, jullie hoeven geen rekening met ons te houden en zo voelen wij dat ook niet. Ook hebben we erg veel plezier aan de wedstrijden en bouwen van de dlg's, graag zouden we jullie beter willen leren kennen, alleen anders dan op deze manier? Zoals Theo zei: laten we van een mug geen olifant maken. Jaap gooide naar mijn menig alleen een balletje op, op het forum om meningen te vragen over deze situatie van afgelopen weekend. (erg genoten trouwens van alles en iedereen)(was ook erg mooi weer).
 
Loet, Alex, Bas en de andere toppers, blijf vliegen zoals jullie vliegen, jullie zijn voorbeelden voor ons.


geloof me... loet wil je niet als voorbeeld!
die kerel loopt van maart tot november in een mini short!
al vriest het stenen uit de grond...










voila, met wat plagerijen maak ik duidelijk dat we collegas zijn... geen concurrenten!
ook al nemen we deel in 1zelfde wedstrijd.
 
geloof me... loet wil je niet als voorbeeld!
die kerel loopt van maart tot november in een mini short!
al vriest het stenen uit de grond...

voila, met wat plagerijen maak ik duidelijk dat we collegas zijn... geen concurrenten!
ook al nemen we deel in 1zelfde wedstrijd.

Ik neem een voorbeeld aan jou humor en houding :D
 
Back
Top