FORUMLEDEN met NOSTALGIE......"vreemde" kisten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Voordat iemand denkt dat het een antieke turboprop is of een onbekend type van Coanda, hier nog een tip ...

:tank:​

Met deze zijn jullie vast wel even zoet ...

trivia18.jpg
 
Royal Aircraft Factory F.E.3



Located at Farnborough and engaged primarily in aeronautical research, the Royal Aircraft Factory (so named in April 1912) was responsible for the design and development of a number of warplanes during World War I. In accordance with the factory's purpose they received designations combining a prefix letter (at first indicating the general configuration, but later the role) with E for experimental (although several, such as the B.E.2, F.E.2, R.E.8 and S.E.5, were to be built in large numbers). Built in 1913, the F.E.3 was thus the third design in the "Farman Experimental" series of pusher biplanes, and was designed to carry a COW one-pounder quick-firing gun. Alternatively known as the A.E.1 ("Armoured Experimental"), the two-seat F.E.3 was a two-bay biplane with overhanging upper wing, and a four-bladed pusher propeller driven by a shaft and chain from the 100hp Chenu eight-cylinder watercooled inline engine mounted in the front of the fuselage. The large cruciform tail unit was carried on a single central boom secured through the hollow propeller shaft and braced by wires to the upper wing and the undercarriage. Flight tests showed that the tail attachment was not sufficiently rigid and the gun, fitted in front of the fuselage, was fired only in static tests at Farnborough after flight testing was abandoned. The F.E.3 used fabric-covered wooden construction for the wings and tail unit, but the fuselage nacelle was of steel tube construction with aluminium and plywood skinning. A large central orifice in the nose took in air for the engine radiators, which were inside the nacelle.
 
mischien ligt het aan mijn zoeken,
maar ik snap echt niet hoe jullie zoiets raden.

Ariel gefeliciteerd het is je 300ste bericht
tip?????

-paul-
 
Dit toestel werd vóór WW2 ontwikkeld en gebouwd.
In 1956 is nog een prototype gebouwd volgens de nieuwste stand der techniek.
Het toestel diende als lesvliegtuig voor aankomende jet-piloten.
Maar uiteindelijk is dit vliegtuig nooit in serie gebouwd.

Johannes
 
Oorspronkelijk was dit type M 15.
Later werd deze omgedoopt tot type Wn 16.
Het veranderen van de typeaanduiding was het gevolg van WW2.

Johannes
 
13 maart 1938 bevestigde Adolf Hitler de Anschluss van Oostenrijk bij Nazi-Duitsland.
Na deze Anschluss is de typeaanduiding veranderd in Wn 16.
Wn is de afkorting van de vliegtuigfabriek.
 
Je maakt het zo wel (te) makkelijk ... eine "Einer Wiener Neustädter Flugzeugwerke Wn 16" aus Österreich .... (de Wiener Neustädter Flugzeugwerke heeft buiten deze éénling ook nog 8545 Messerschmidt BF 109's gebouwd ...)
 
Laatst bewerkt:
Je maakt het zo wel (te) makkelijk ... eine "Einer Neustädter Flugzeugwerke Wn 16" aus Österreich ....

Hoe makkelijk ik het heb gemaakt moet nog blijken.
Wn 16 heb ik al verraden, maar het toestel heeft een naam :confused:
Deze hint heb ik bewust geplaatst anders is het toestel niet de raden.

Johannes
 
Het enige wat ik over dat "ding" kan vinden ... buiten een paar schaarse foto's, maar verder naamloos ...

  • Wn 16

    Typ: Verwendungszweck:
    Wn 16 Leicht-Versuchsflugzeug
    Länge: 7,27 m
    Spannweite: 9,84 m
    Höhe: 1,80 m
    Besatzung: 2
    Motor: Salmson 9
    Leistung: 1 x 50 PS
    Vmax: 160 km/h
    Reichweite: 400 km
    Gipfelhöhe: 2800 m
 
Dit zijn inderdaad de gegevens van de Wn 16.
Belangrijk is de ontdekken wie de constructeur van de M 15 was.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top