Hoe bereken je de lengte van een roerhoorntje?

stall torque is de draaikracht waartegen een servo niets meer kan inbrengen.
Ja, dat had ik al begrepen... dat is dus de maximaal haalbare kracht van de servo. Uiteraard moet je daar marge bij houden.
Bedankt, hier kan ik flink mee verder.
 
Heren, deze berekening gaat over de lengte van een roerhoorntje op een zodanige manier dat bij de gegeven maximale uitslag van een roervlak de maximale weg van een servo wordt gebruikt. Een optimale configuratie dus.

Dat heeft niets met de maximale kracht van de servo of de variabele voedingsspanning te maken. Zou je roerhoorntje korter of langer worden als de voedingsspanning zou zakken of de servo minder sterk zou zijn? Nee dus. Het heeft er niets mee te maken.

Neem je een keertje de moeite om iets uit te zoeken, krijg je dit gezeur.
 
Heren, deze berekening gaat over de lengte van een roerhoorntje op een zodanige manier dat bij de gegeven maximale uitslag van een roervlak de maximale weg van een servo wordt gebruikt.
Okee, vind jij dan dat er, naast dit draadje, ook een draadje zou moeten komen over de benodigde kracht? Ik zat met die vraag, zag jouw draadje en besloot dat het wel degelijk verwante problematiek was. Je kan er donder op zeggen dat als ik er een nieuw draadje voor had geopend, er wel mensen waren geweest die hiernaartoe hadden verwezen... :cool:

De verwantschap zit 'm er bijvoorbeeld in dat de lengte van servo- en roerhoorntjes, een issue voor jouw draadje, mede bepalend zijn voor de benodigde kracht van de servo, de kern van mijn vraag.
 
Laatst bewerkt:
Wubbe, je hoeft er niet over in te zitten wat in dit draadje allemaal langs komt.
Je hebt een prima rekenformule geplaatst waarmee je heel simpel de optimale lengte van het roerhoorntje kan berekenen. Er zullen zeker een aantal modelbouwers zijn die deze formule snappen en dankbar gebruik van maken. Op een forum heb je altijd leden die uit enthousiasme hun fantasie vrije loop laten.

Johannes
 
Bart, ik had het over de postings waarin vermeld wordt dat mijn berekening niet compleet zou zijn, zonder verdere toevoegingen. Ik had het dus niet over jouw bijdragen (of die van Dirk of Ariel). Wat moet ik bijvoorbeeld met de opmerking dat de voedingsspanning in een zwever variabel is?

Ik blijf er bij dat het roerhoorntje niet in lengte verandert als je rekening houdt met de kracht van de servo, de voedingsspanning, de wind, de temperatuur, ...
 
Laatst bewerkt:
Zou je roerhoorntje korter of langer worden als de voedingsspanning zou zakken of de servo minder sterk zou zijn? Nee dus. Het heeft er niets mee te maken.

Wat moet ik bijvoorbeeld met de opmerking dat de voedingsspanning in een zwever variabel is?...

Wubbe,

Je hebt gelijk als je stelt dat dit niets te maken heeft met het oorspronkelijke onderwerp. Jij hebt een goed initiatief genomen iets uit te zoeken en te publiceren. waarvoor lof!! :worship:
Overigens moet ik constateren dat jouw berekening dezelfde (wiskundige) basis heeft als die Excel-sheet die ik heb genoemd (is niet mijn creatie).
Jouw middelbare-school-wiskunde was dus toch nog niet weggezakt ... :p

Aan de andere kant, de eindkracht op een roer is mede afhankelijk van de lengte-verhoudingen servo-arm:ruderhorn (het koppel blijft hetzelfde). Iets wat ik eerder heb proberen uit te leggen.
Aangezien je het koppel van een servo niet kunt veranderen, kun je de eindkracht op een roer alleen vergroten door langere ruderhorns te nemen. Maar daardoor wordt de uitslag van een roer wel kleiner! Maar vaak is dat geen probleem. Vaak zie ik dat de roeruitslagen bij volledige servo-uitslag veel te groot zijn, en vervolgens wordt de servo-uitslag in de zender verkleind. Zo verklein je dus de effectieve kracht op een roer!
Beter kun je dus (mbv. "mijn" excel-sheet) de uitslagen mechanisch beperken (lengtes servo-arm en ruderhorn variëren). Overigens kun je op die manier ook mechanisch differentiatie aanbrengen, iets wat heel goed te zien is in "mijn" excel-sheet.

Een andere onverwachte bron van kracht-afname noemt 'carbonglider'. Bij lange servo-kabels moet je de weerstand van de kabels ahw. optellen bij de inwendige weerstand van de accu. Daardoor daalt (bij stroomverbruik, niet onder nul-last) de spanning voor de servo-motor. Die kan daardoor minder energie leveren, ergo minder kracht.
In het kracht-aspect van dit draadje is het wel een relevant item, in het bewegingsverhaal niet.

Oh ja, de stuurstang kan wel beïnvloed worden door spanning en stroom. Maar dan moet je wel tenminste 220 V en 100 A hebben ... :rolling:

Gr. Dirk.
 
... Oh ja, de stuurstang kan wel beïnvloed worden door spanning en stroom. Maar dan moet je wel tenminste 220 V en 100 A hebben ... :rolling: ...
Tenzij je de stang van geheugenmetaal maakt, dan heb je al aan een 10tal mA's genoeg ;-) en met een beetje "geluk" kan je dan zelfs de servo weglaten ...
 
Mijn opmerking over voedingsspanning was naar aanleiding van een reactie over de keuze van een servo. Het heeft natuurlijk niets te maken met de lengte van een roerhoorntje.
 
Back
Top