Ontwerp 1,6 m elektrozwever (floater)

Hoera Discus2c, een mede-zelfbouwer, en ook nog een pod 'n boom ontwerp!
Als suggestie mijn oplossing voor afneembare stabilobevestiging: voldoet mij erg goed en is eenvoudig te maken.
Ik epoxy twee inslagmoeren waarvan de haakjes afgeknipt zijn in gaatjes op de koolstof pook (bij het lijmen even voorschroeven op een hulpplankje zodat ze precies in hetzelfde vlak blijven).
Zelf ben ik geen liefhebber van V-staarten (zijn volgends mij alleen maar mode) en ingeval van een klein pakje is het mi onnodig complex zonder verdere voordelen.
full

full

http://www.modelbouwforum.nl/forums/members/peter-den-albums-bak-picture46962-stabilobevestiging.jpg

Ontwerp ziet er goed uit overigens:thumbsup:

Begrijp ik goed dat het stabilo nu onder de boom wordt bevestigd? Als dit zo is, is dit niet heel kwetsbaar?

De bevestigingsboutjes van het stabilo, zitten die de aansturing van het hoogteroer niet in de weg? Kun je wellicht een foto maken waarop de aansturing en bevestiging in zijn geheel zichtbaar is?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, ik bevestig het stabilo over het algemeen onder de boom.
Hoewel dikwijls gedacht wordt dat dit kwetsbaar is, is mijn ervaring dat dit in het geheel niet kwetsbaarder is dan 1.5 cm hoger.
Overigens kan je zo ook eenvoudig een V-staart monteren( nogmaals: niet mijn keuze), alleen moet je een beetje handig zadel op de V-staart maken.
Voor bovenmontage kan ook nog het kielvlak voor of achter het stabilo gezet worden: vinden velen niet mooi, maar bv bij vrijevlucht wedstrijdklassen volkomen normaal.
De aansturing: als je 3mm boutjes gebruikt is er wel ruimte over voor het doorvoeren van een stuurkabel.
Bij mijn nieuwste kisten gebruik ik 4mm (ik heb een hele harde hand van vliegen) en dan kan dat een probleem zijn.
Ik los dit op door vlak voor het kielvlak de stuurkabel naar buiten te voeren en met het kielvlak mee op de buis te lijmen.
Heb nu even geen tijd, maar zal vanavond ff een gemonteerde detailfoto maken en posten.
 
Ik wil liever je draadje niet kapen met nog meer foto's van mezelf ipv het onderwerp: ik heb wat foto's toegevoegd aan mijn album 'Bak'. in mijn profiel.
Kijk eerst daar even of het duidelijker is?
 
Heb vanavond nog even wat getekend in cad. Ik kon het idee van een pendelroer nog niet helemaal loslaten. Ik heb echter nog wel twijfels over de duurzaamheid van deze oplossing (durability, sustainable is modelbouw zeker niet te noemen ;) ). Je zit namelijk nu met een stabilo wat je met een scharnierpennetje vast en los moet maken en een quicklink om de stuurkabel te bevestigen.

De vorm van de staart en richtingsroer ben ik wel tevreden over. Mogelijk kan ik het stabilo nog op een andere, makkelijkere, manier koppelen. Wellicht gewoon met apart hoogteroer.

 
Supra?

Dat ziet er best mooi uit hoor. Het is een beetje 'Drelaiaans'.
Kijk een naar de staartvlakken van de Supra.

Bekijk daarvoor eens Berrie zijn bouwdraadje 'De bouw van een Supra' om wat constructie ideeën op te doen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je zit namelijk nu met een stabilo wat je met een scharnierpennetje vast en los moet maken en een quicklink om de stuurkabel te bevestigen.
Nee, je kunt ook een wipje maken wat blijft zitten, en waar het stabilo op wordt geschroefd met 2 M2 kunststof schroeven.
En ja, dat is een Dreliaanse constructie.

Dirk.
 
het is ook altijd leuk als je het rudder pendel maakt...
of half/half... zoals ze de meeste cirrussen uitrusten. dat het bovenste deel van het kielvlak meestuurt.

is ook altijd strak om te zien
 
Wat betreft een pendelhoogteroer: ik ben daar een grote fan van. Aerodynamisch is het veel mooier om een profiel in zijn oorspronkelijke vorm te houden in plaats van hem ruw te knikken met een roer. Een uitgeslagen roer geeft altijd lelijke sprongen in de drukverdeling om zo'n vleugel. Daarbij heb je nooit een probleem met het instelhoekverschil, je hoeft je alleen zorgen te maken over het vinden van het juiste zwaartepunt. Als de kist met dat zwaartepunt is uitgetrimd is het instelhoekverschil goed voor dat zwaartepunt. Hou wel in de gaten dat de uitslagen van een pendelroer veel kleiner zijn dan van een conventioneel hoogteroer.

Ik zou ook voor Dirks oplossing gaan: vast wipje met een klein plankje oid erop en daar het staartvlak op schroeven. En dan single pull aansturing maken zoals bij dlg's, lekker licht en spelingsvrij. Dat gaat zeker goed werken voor een floater.
 
Dat van dat wipje is inderdaad een goed idee! Heb de vorm van dit staartstuk bebaseerd op de Allegro lite 2m zwever die ooit eens in dit forum is besproken (of een broertje ervan). Ik zou een kern van balsa kunnen nemen , deze in vorm schuren en daarna laagje glas er overheen. Ideeen krijgen vorm, bedankt heren!

Zou het bij een dergelijk formaat zwever mogelijk zijn alle roeren te voorzien van een verenstaal gebogen veertje en vervolgens een aansturing met draad?
 
Laatst bewerkt:
Voor het hoogteroer en richtingroer is een single pull aansturing geen probleem. Bij rolroeren zit je met een 90 graden hoek die de draden moeten maken. Als je dat voldoende wrijvingsloos krijgt moet het kunnen. Bij de rolroeren is het effect dat je de massa beter centraliseert door servo's in de romp te plaatsen, zwaartepunt is bij deze servo's minder een issue. Aansluiten van rolroeren met single pull vanuit de romp lijkt me wel lastig. Ik zou de rolroerservo's lekker in de vleugel zetten en met vaste aansturing aansturen.
 
Zou het bij een dergelijk formaat zwever mogelijk zijn alle roeren te voorzien van een verenstaal gebogen veertje en vervolgens een aansturing met draad?
Single pull is gebruikelijk bij HLG/DLG. Die zijn 1,5 m maximaal. Die 10 cm extra van jouw model lijkt me geen halszaak. Daar hoort wel bij dat ook het gewicht van het geheel in dezelfde orde moet zijn ...
Je kunt evt. 2 of 3 veertjes plaatsen.

Let er wel op dat je voor "up" aan het draadje moet trekken, en voor up niet afhankelijk moet zijn van je veertje(s). Vanaf een bepaalde snelheid zijn ze niet sterk genoeg meer om up te geven. En dan komt moeder aarde hardhandig in beeld. Is mij een keer overkomen ... :oops: :???:
Zelfs de kleinste servo is nog veel sterker dan 3 van die veertjes.

Gr. Dirk.
 
Ik zal geen rolroeren toepassen in dit model, dus dat is dan ook geen probleem. Vandaag kwam ik ook nog twee kunstof buitenmantels tegen (dun) en heb ik hiervoor tevens 0,5/0,6 mm verenstaal liggen. Ik denk dat ik dat er gewoon doorheen ga leggen. Beetje teflon spray erbij en het gaat prachtig soepel (ook bij een lichte knik waar de mantels de staartboom in/uit gaan).

Ga komend weekend weer even kijken of ik het idee van de wip en de bevestiging ervan verder kan uitwerken.

Voor het hoogteroer en richtingroer is een single pull aansturing geen probleem. Bij rolroeren zit je met een 90 graden hoek die de draden moeten maken. Als je dat voldoende wrijvingsloos krijgt moet het kunnen. Bij de rolroeren is het effect dat je de massa beter centraliseert door servo's in de romp te plaatsen, zwaartepunt is bij deze servo's minder een issue. Aansluiten van rolroeren met single pull vanuit de romp lijkt me wel lastig. Ik zou de rolroerservo's lekker in de vleugel zetten en met vaste aansturing aansturen.
 
Let er wel op dat je voor "up" aan het draadje moet trekken, en voor up niet afhankelijk moet zijn van je veertje(s). Vanaf een bepaalde snelheid zijn ze niet sterk genoeg meer om up te geven.
Bij mijn FireWorks en Mimi is trekken 'down', en ik gooi er niet zuinig mee. Volgens mij trekt bij de meeste dlg's het draadje het hoogteroer omlaag. Dat zou dus geen probleem moeten zijn. Inderdaad wel genoeg veerspanning meegeven.
 
Toen ik een keer (nadat ik de derde thermiek bel in één vlucht tot aan de zichtgrens uitgevlogen had) erg 'haastig' naar beneden kwam, waren mijn 2 veertjes niet meer in staat om het moment van de vleugel tegen te werken. Hij bleef keurig in een rechte lijn doorgaan tot moeder aarde. :(

Als up "trekken aan het draadje" was geweest, was dit niet gebeurd!

Mogelijk dat ik dan later mijn snelheidsgrenzen nog verder had verlegd, en was de boel aan gort geflutterd of zoiets ... :rolleyes:

Dirk.
 
Toen ik een keer (nadat ik de derde thermiek bel in één vlucht tot aan de zichtgrens uitgevlogen had) erg 'haastig' naar beneden kwam, waren mijn 2 veertjes niet meer in staat om het moment van de vleugel tegen te werken. Hij bleef keurig in een rechte lijn doorgaan tot moeder aarde. :(

Als up "trekken aan het draadje" was geweest, was dit niet gebeurd!

Mogelijk dat ik dan later mijn snelheidsgrenzen nog verder had verlegd, en was de boel aan gort geflutterd of zoiets ... :rolleyes:

Dirk.

Ik kan het me voorstellen dat dit kan gebeuren. Het is jammer om er zo achter te moeten komen. Ook een vrij frustrerende paar seconde waarin je hulpeloos toe moet kijken :(. Maar het was blijkbaar ook niet mogelijk om negatief door te draaien?

Maar stel dat je een wip maakt met het heveltje tussen de twee scharnierpunten in, dan is het vrij lastig om up te realiseren door aan het draadje te trekken. In dat geval zou het draadje dus eerst voorbij dit punt en dan terug moeten lopen (katrol) :).
 
Laatst bewerkt:
Ik kan het me voorstellen dat dit kan gebeuren. Het is jammer om er zo achter te moeten komen. Ook een vrij frustrerende paar seconde waarin je hulpeloos toe moet kijken :(. Maar het was blijkbaar ook niet mogelijk om negatief door te draaien?

Maar stel dat je een wip maakt met het heveltje tussen de twee scharnierpunten in, dan is het vrij lastig om up te realiseren door aan het draadje te trekken. In dat geval zou het draadje dus eerst voorbij dit punt en dan terug moeten lopen (katrol) :).

Eerst ben je een paar seconden aan het denken "Help wat gebeurt er". Er gebeurt nl. niets op hoogteroer. Pas later merk je dat de besturing niet is uitgevallen (richting doet het nog, bij heel diep down doet hij het ook nog). Achteraf snap je wat er gebeurd is ...

Nee, is niet lastig. Daarom zitten bij alle HLG's/DLG's de stabilo's onder de staartboom. Ruderhorn/trekdraadbevestiging moet op het stabilo zitten. Aan de bovenzijde dus.

Dirk.
 
Daarom zitten bij alle HLG's/DLG's de stabilo's onder de staartboom. Ruderhorn/trekdraadbevestiging moet op het stabilo zitten. Aan de bovenzijde dus.
Nou Dirk, dan moet je toch eens naar een DLG wedstrijd gaan. (Bijna) alle stabilo's bij topkisten zitten op de staartboom. En de trekdraad er netjes onder.
Ik ken geen enkele DLG waar de stuurdraad bovenuit het stabilo komt.
 
Oké. Min DLG is ook al weer zeker zes jaar oud, en ik doe niet aan wedstrijden, dus kan mijn beleving verouderd zijn. Het zal wel met minder gewelfde profielen te maken hebben...

Maar in principe is het een risico.

Gr. Dirk
 
Nou Dirk, dan moet je toch eens naar een DLG wedstrijd gaan. (Bijna) alle stabilo's bij topkisten zitten op de staartboom. En de trekdraad er netjes onder.
Ik ken geen enkele DLG waar de stuurdraad bovenuit het stabilo komt.

Hoe hebben ze in dit geval de aansturing van de trekdraad lopen als het scharnierpunt boven de staartboom zit en gebruik maken van trek op hoogteroer? Ben hier benieuwd naar :).
 
Nou, gewoon :rolleyes:. Het stabilo zit gemonteerd op een pylon. Boven de staartboom dus. Er zitten veertjes in die ervoor zorgen dat het stabilo omhoog wil (up). Onder het stabilo zit een roerhoorntje waar een dyneema vislijn aan zit die de zaak recht houdt.

Voorbeeld: De SuperGee (die is nog van voor de single-pull tijd)
126_2657.jpg


Kijk ook eens naar de bouw-handleiding van de Mimi, dan begrijp je wel wat ik bedoel.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top