op tekening schijnen ze in ieder geval niet te staan.
maar zoals per pb ook aangegeven de boot is nogal eens verbouwd.
Beste Alwin,
Inderdaad zijn er nogal wat verbouwingen geweest. Sommige zijn makkelijk te achterhalen, anderen wat moeilijker. In 1969 was de eerste grote verbouwing, dat herinner ik me nog omdat ik toen bij de RDM werkte. Weliswaar niet in de scheepsbouw, maar via contacten bij de tekenkamer werktuigbouw toen wel een paar keer aan boord geweest. En je raadt het al: inderdaad zonder camera. Ik snap dat nog steeds niet, want ik was in die tijd een enthousiast amateurfotograaf die zelf ontwikkelde en afdrukte. Maar ja, in die tijd waarschijnlijk meer oog voor mooie meiden en ook zeilen. Wel weet ik dat toen al de Verandah (achterkant promenadedek) en het Café de la Paix vervangen werden door het tegenwwordige Lido, wat ook ten koste ging van een deel van de promenade aan bakboordzijde.
In 1973 werd ze blauw en zijn er ook meerdere andere aanpassingen geweest. In 1989 kreeg ze bij North-West Marine Works in de US een grote refit. Toen zijn de boegschroeven ingebouwd en is het boven promenadedek verlengd.
Het zou heel goed kunnen dat er tijdens één van deze verbouwingen kimkielen zijn aangebracht. Maar ik ben er ondertussen van overtuigd dat ze deze oorspronkelijk niet had. De eerder geplaatste foto in dok laat dat denk ik ook goed zien. Ook in de NVM modelbouwtekening uit 1959 zijn ze niet opgenomen, en daar staat wel een uitvoerige beschrijving met details van de stabilisatoren in.
Ik heb toen ik begon de keuze gemaakt voor de "af werf" versie, dat wil zeggen de "lijn" uitvoering, dus 16 normale sloepen, en niet 4 daarvan vervangen door cruise tenders (het weghalen van de barrieres tussen eerste en toeristenklasse tijdens cruises, met name in het hoofdtrappenhuis, zie je van de buitenkant niet) . Die keuze is mede gebaseerd op het feit dat ik een aantal verbouwingen (met name het Lido en verlenging van boven promenadedek) geen succes vind.
Zoals ze er nu bij ligt is ze best wel mooi gerestaureerd. Alleen is het zonde dat de eerste ruimte waarmee je wordt geconfronteerd als bezoeker het Lido is. En die hebben ze nu juist in een stijl gebracht die niets en dan ook helemaal niets met de sfeer die de rest van het schip uitstraalt te maken heeft. Jammer, een gemiste kans denk ik.
Maar in ieder geval bedankt voor je bijdrage, dat zijn de dingen die je scherp houden.
Groet,
Ad
PS. ik ga nog wel contact opnemen met je collega, want ik wil nog wel een paar dingen van hem weten.