Topic NK 2011 aangepast naar NK 2012 ?????

Misschien moet je je iets meer verdiepen in de constructie, de enige echte leden van de NOMAC zijn de clubs en niet de rijders, de clubs hebben de uiteindelijk bepalende stem en kunnen de will van hun leden/rijders uitvoeren of juist tegen werken, dat laatste is niet de slimste....
Bij die vergaderingen zitten alsnog ook de clubs en als alle clubs een vertegenwoordiger stuurt hebben alleen de clubs al een aardige vinger in de pot. Je moet het dus bij de clubs voor de niet-licentiehouders goed organiseren, helaas gebeurd dat niet overal goed en is het zaak dat je als club een goede vertegenwoordiger stuurt en dat zal je toch zelf moeten organiseren. O ja, de bestuursleden bij verenigingen hebben de will van de rijders te volgen dus als de meerderheid wilt dat er een goede vertegenwoordiger gestuurt wordt hebben ze daar gehoor aan te geven en is het aan klagers zoals jij nu een mooie kans om dat goed te organiseren aangezien jij daaraan mede verantwoordelijk bent.

Wat betreft de drukte in de klasse zelf, persoonlijk denk ik dat de NOMAC in zijn algemeenheid er niets mee te maken heeft maar met de zeer grote diversiteit die de clubs en de rijders zelf al in het leven geroepen hebben. De wil van de meerderheid van de rijders om een paar jaar terug nog door te gaan met sub-C cellen die op dat moment al zwaar ter discussie stonden heeft het nieuwe seizoen van toen doen floppen en laten staan waar het nu nog steeds staat ondanks de aanpassingen naar LiPo en een geschikte motor. Kortom, ook hier hebben de rijders van toen zelf schuld aan gehad.


HALLO ROELOF, HALLO…. HALLO…. ???? IS DAAR IEMAND…. WAKE-UP!!!

Je mist de essentie van mijn verhaal beste vriend… Ik ken je niet, maar als ik naar de hoeveelheid posts kijk die jij al op dit forum vrijwillig heb gedeponeerd (respect! Jij bent verantwoordelijk voor bijna 1% van alle ruim 1.6 miljoen berichten met meer dan 18k leden….), zit je al een tijdje in dit wereldje. Misschien heb je daardoor oogkleppen op gekregen. Men noemt dit ook wel eens tunnelvisie… Probeer eens out of the box de denken en te begrijpen dat verandering weleens nodig is…

Misschien moet je je iets meer verdiepen in de constructie, de enige echte leden van de NOMAC zijn de clubs en niet de rijders, de clubs hebben de uiteindelijk bepalende stem en kunnen de will van hun leden/rijders uitvoeren of juist tegen werken, dat laatste is niet de slimste.

????

Zie de homepage van de Nomac.

“De structuur van NOMAC is met ingang van 2004 gewijzigd naar zijn huidige vorm. Nu zijn alle leden van de modelauto clubs automatisch lid van NOMAC*. De clubleden ontvangen als bewijs hiervoor de NOMAC Clublid pas. Een prettige bijkomstigheid is dat alle rijders die via hun club zijn aangesloten bij NOMAC, vallen onder onze speciale WA-verzekering, omdat een normale verzekering vrijwel geen dekking biedt voor aansprakelijkheid bij de uitoefening van de modelauto sport.
De rijders die willen deelnemen aan wedstrijden voor het Nederlands Kampioenschap kunnen dus bij NOMAC een rijderslicentie aanvragen. Deze licentiehouders hebben ook direct invloed op hun wedstrijdreglementen, omdat zij stemrecht hebben in de sectievergaderingen waarin deze reglementen worden vastgelegd.”

http://www.nomac.nl/sectie/algemeen/page/nomac/over-nomac

* dus de leden van de modelauto clubs zijn wel lid van de NOMAC maar hebben geen separaat stemrecht…


Zie artikel 17.7 van de statuten.

17.7. Stemrecht in een sectievergadering hebben alle sectieleden en het sectiebestuur. Het aantal stemmen per stemgerechtigde, alsmede voorzieningen voor het uitbrengen van stemmen bij volmacht zijn nader vastgesteld in het huishoudelijk reglement.

http://www.nomac.nl/sectie/algemeen/page/reglement/statuten


Zie artikel 13.4 van het huishoudelijk reglement

13.4 Sectievergaderingen
Hoogste zeggenschap in een sectie heeft de sectievergadering. Indien door een sectie het Nederlands Kampioenschap wordt georganiseerd, dient tenminste éénmaal per jaar voor het einde van het verenigingsjaar een sectievergadering gehouden te worden.
13.4.1 Bijeenroeping
Voorstellen die op een sectievergadering in stemming worden gebracht, worden 14 dagen van te voren via het sectiebestuur door de algemeen secretaris met de agenda van deze vergadering gepubliceerd op de NOMAC website.
13.4.2 Toegang
Toegang tot een sectievergadering hebben de sectieleden (vertegenwoordigers van de aangesloten instellingen en licentiehouders), alsmede leden van het algemeen bestuur, de leden van alle sectiebesturen en leden van de wedstrijdcommissie. Aan ereleden, begunstigers en clubleden kan toegang worden gegeven door het sectiebestuur, mits zij zich tenminste één week voor aanvang van de sectievergadering hebben aangemeld bij het sectiebestuur en voor zover de beschikbare vergaderruimte dit toelaat.
Geschorste clubleden, vertegenwoordigers casu quo clubleden van geschorste aangesloten instellingen en geschorste bestuursleden hebben uitsluitend toegang tot de sectievergadering tijdens de behandeling van de agendapunten met betrekking tot de schorsing.
Over toegang van andere personen dan hiervoor genoemd, beslist de sectievergadering.
13.4.3 Stemrecht
Iedere licentiehouder die lid is van een sectie heeft één stem binnen de sectievergadering. Een licentiehouder mag zijn stem middels schriftelijke volmacht door een andere licentiehouder van de sectie laten uitbrengen. Elke licentiehouder mag maximaal één stem bij volmacht uitbrengen, naast zijn eigen stem.
In geval van onvoorziene omstandigheden kan de vergadering beslissen dat de stemgerechtigden hun stemrecht per (elektronische) post uitoefenen. De algemeen secretaris zal de onderwerpen per (elektronische) post bekend maken aan de stemgerechtigden en deze moeten vervolgens binnen 14 (veertien) dagen na verzending hun stem kenbaar maken.
Alle aangesloten instellingen die lid zijn van een sectie hebben een gelijk aantal stemmen binnen de sectievergadering. Het aantal stemmen per aangesloten instelling is gebaseerd op het totaal aantal licentiehouders van de sectie en wordt berekend middels onderstaande formule. Het resultaat van de berekening wordt afgerond naar beneden, met een minimum van twee stemmen:
Aantal stemmen = aantal licentiehouders / {2 x (aantal aangesloten instellingen + 1)}
Voorbeeld: een sectie heeft 54 licentiehouders en 7 aangesloten instellingen:
aantal stemmen = 54 / {2 x (7 + 1)} = 54 / 16 = 3,375 = 3
Het sectiebestuur heeft hetzelfde aantal stemmen als berekend voor een aangesloten instelling. De stemmen van een aangesloten instelling worden uitgebracht door een van te voren aan te wijzen vertegenwoordiger van de aangesloten instelling. Stemmen van een aangesloten instelling of van het sectiebestuur kunnen niet bij volmacht worden uitgebracht.

http://www.nomac.nl/sectie/algemeen/page/reglement/huishoudelijk-reglement-2010


Dussssssss....

Ik ben voor separate stemrecht bij de NOMAC voor alle leden van een modelauto club!

Halewijn

PS vooral de passage in art. 13.4.3 is erg interessant inz elektronische stemrecht!

 
Laatst bewerkt:
Wat de Nomac uit het oog is verloren is dat er wellicht tig beginnende rijders zijn die het leuk lijken om eens mee te doen aan het NK. Die schrikken echter behoorlijk van alle 'wetgeving' eromheen en zo doe je jezelf de das om als organisatie zijnde.

Wellicht een beetje zwart-wit gesteld door een 'buitenstaander', maar wellicht kun je er wat mee.

Wat mij betreft doet dit de NOMAC niet echt goed uitkomen; "beginnende rijders" horen hun eerste wedstrijden gewoon lekker bij een club te rijden; als de communicatie onderling goed is zullen de clubs zich ook conformeren aan de landelijke regels, zodoende is het ook geen grote schrik als je (bij gebleken geschiktheid!!) eerste NK gaat rijden.

Even ter verduidelijking, je gaat je eerste echte autorace ook niet starten in de Formule 1 maar begint op clubniveau met deelnemers die jouw abilities hebben of iets meer;-)

Overigens ben ik een groot tegenstander van de huidige stemmerij die de regels voor de NOMAC-wedstrijden bepalen; vanuit de NOMAC zouden er serieuze voorstellen moeten komen waar op gestemd kan worden. Een sterke actief regerende club moet de NOMAC zijn en niet een afwachtend instituut wat zijn kampioenschappen in handen geeft van een stel rijders die vaak ook door belangen beinvloede voorstellen doen.

Afgelopen seizoen was een schande voor het NK, makkelijker deelnamemogelijkheid is ernstig belangrijk en ook een sterk reglement is echt nodig.

Open inschrijven met verhoogd inschrijfgeld zou ik ook mee kunnen leven. Als club is dat minder gewenst maar als we niks proberen gaat er ook niks verbeteren.

Dit probleem voor de clubs is makkelijk op te lossen; (De huidige financiele verdeelsleutel is onafhankelijk van het daadwerkelijk aantal deelnemers, iedere club krijgt een zesde deel van de NK-inleg) Indien het seizoen qua inschrijvingen open word gegooid, kunnen alle inschrijfgelden gewoon aan het eind van het seizoen gelijkelijk worden verdeeld onder de clubs, problem solved en zowel clubs als de sport zijn ermee gebaat!!

groet,

Eric
 
Wat mij betreft doet dit de NOMAC niet echt goed uitkomen; "beginnende rijders" horen hun eerste wedstrijden gewoon lekker bij een club te rijden; als de communicatie onderling goed is zullen de clubs zich ook conformeren aan de landelijke regels, zodoende is het ook geen grote schrik als je (bij gebleken geschiktheid!!) eerste NK gaat rijden.

Even ter verduidelijking, je gaat je eerste echte autorace ook niet starten in de Formule 1 maar begint op clubniveau met deelnemers die jouw abilities hebben of iets meer;-)

Eric

Ik bedoelde dan ook beginnend wedstrijdrijder, maar waarom zal je die uitsluiten? Juist de veronderstelling dat het NK een superhoog niveau is en alleen geschikt voor de absolute top van het clubracen doet mensen afschrikken lijkt me. Je kunt nog zolang op je club rondjes draaien, echt leren doe je pas op evenementen op meerdere banen en met mensen die je wat kunnen leren. Wat wil je nou liever op een NK-wedstrijd, met 10 mensen gezellig je rondjes draaien en sprokkelen om genoeg baaninzet te krijgen? Of een weekend met 100 deelnemers waarbij je misschien af en toe je wenkbrouwen ophaald in de lage heats, maar waarbij je wel de mogelijkheid hebt om mensen wat te leren, motiveren en enthousiasmeren.
 
Men wil dus dat per club iemand alle leden aanspreekt en hun voorkeur verzameld, dit kan dan per club tot 1 of 2 voorstellen gebundeld worden en de voorzitter neemt dit mee naar de Nomac vergadering, hier wordt dan over vergadert en gestemd.

Er komen dan dus 12 voorstellen ofzo, waar 1 van gemaakt moet worden...

Het is toch veel handiger de voorstellen even door de Nomac te laten bepalen, iedereen weet wat er speelt, de stock is bagger en geen stock meer,
dus 1 voorstel met de ETS set met keuze uit bv. 2 slijtvaste banden.
En dan moet er nog iets voor de mod gebeuren..

Zo krijg je veel meer mensen achter een voorstel en leeft het meer op de clubs, veel minder tegenspraak en negatief gepraat onder de rijders.

Met de Nomac bedoel ik uiteraard de sectievoorzitters....

Uiteindelijk kunnen veel voorstellen uit het land ongeveer hetzelfde zijn en kan dat tot een minimum terug gedrongen worden, mooi voorbeeld was vorig jaar waar zo'n 100 voorstellen zijn binnen gekomen en uiteindelijk er zo'n 10 uit kwamen, de sectie doet dat al.

Dit zijn twee compleet losstaande punten.
Welke vertegenwoordiger er wordt gestuurd doet er niet toe.
De leden kunnen nergens op stemmen, zij weten immers pas op de vergadering de voorstellen waaruit gekozen kan worden, dus iets organiseren wordt lastig... Oftewel het systeem werkt niet goed, dit kan beter, alleen afwijken van oeroude ingesleten patronen is nu eenmaal moeilijk.

Ahem, uiterlijk 2 weken voor de vergadering moeten alle stukken bekend zijn en worden naar de clubs gestuurd en via de site bekend gemaakt. Je hebt dus 2 weken om als club alle stukken door te nemen en je stemgedrag als club te bepalen. Dit wordt al jaren zo gedaan dus blijkbaar heb je al jaren niet opgelet.
By the way.... Ook kan je bij de EFRA online de voorstellen inlezen waar 6 november op gestemd gaat worden.





HALLO ROELOF, HALLO…. HALLO…. ???? IS DAAR IEMAND…. WAKE-UP!!!

Ik ben voor separate stemrecht bij de NOMAC voor alle leden van een modelauto club!

Halewijn


Ehm, ook hallo !(?)

Juist, jij wilt dus rijders die landelijk gezien in 30 verschillende klasses rijden en daar dus hun voorkeur in hebben (of zelfs daarbuiten) laten stemmen voor een 2 tot hooguit 3-tal klasses die in de NOMAC gereden gaat worden? En wie zegt dat uiteindelijk die stemmers ook daadwerkelijk instappen ?
 
Probleem is dat de rijders niet worden bereikt, kan de nomac niet gewoon direct de rijders contacteren...?
Na een aantal jaar weten we nu wel dat het bestaande systeem met clubvoorstellen met 1 vertegenwoordiger niet werkt, athans, niet genoeg mensen hebben inbreng.

Als de Nomac nu gewoon iedereen direct bereikt met mail (kleine moeite),
dan wordt het hele proces van vertegenwoordigers, verzamelen per club wat wie wil....und so weiter,
Overgeslagen...

Dit scheeld heel wat tijd en gezeur, we kunnen wel de hele tijd de rijders de schuld geven, maar ooit moet gewoon iemand het voortouw pakken en de boel even aansturen, dan zullen de schaapjes netjes volgen.

Roy, ik ben er achter waarom dat niet kan.....

NOMAC bestuur 2010

Algemeen Bestuur
Voorzitter: Frans Heinsbroek
Secretaris: Cees Koopman
Penningmeester: Hans Leewis
Beleid: Wim van Koningsveld
Public Relations: Vacature
Internationale zaken: Sander de Graaf

Ze hebben niemand om dat te doen.....;)

Misschien een sollicitatie waard? ik vind het wel een goed idee overigens. Sluit mooi aan bij mijn eerdere post waarin ik verwijs naar art. 13.4.3 over electronisch stemmen....

Halewijn
 
Ahem, uiterlijk 2 weken voor de vergadering moeten alle stukken bekend zijn en worden naar de clubs gestuurd en via de site bekend gemaakt. Je hebt dus 2 weken om als club alle stukken door te nemen en je stemgedrag als club te bepalen. Dit wordt al jaren zo gedaan dus blijkbaar heb je al jaren niet opgelet.
By the way.... Ook kan je bij de EFRA online de voorstellen inlezen waar 6 november op gestemd gaat worden.

Je snapt duidelijk niet waar we op doelen Roelof, altijd weer een argumentje of een voorbeeldje om iemand weg te zetten. lastig kereltje ben jij zeg..
 
Ehm, ook hallo !(?)

Juist, jij wilt dus rijders die landelijk gezien in 30 verschillende klasses rijden en daar dus hun voorkeur in hebben (of zelfs daarbuiten) laten stemmen voor een 2 tot hooguit 3-tal klasses die in de NOMAC gereden gaat worden? En wie zegt dat uiteindelijk die stemmers ook daadwerkelijk instappen ?

Zucht....

Zo moeilijk is het toch niet...

Oke, daar gaan we dan...

De NOMAC inventariseert bij de sectiebestuur wat er speelt in RC land wat betreft die sectie. Daar is Patrick en Ton dus dmv dit topic nu mee bezig. Zij gaan verslag uitbrengen van wat zij weten. Zij komen met een voorstel. bv de 13.5T 0 graden klasse en nog een paar andere klasses.

Het bestuur dient dit voorstel over te nemen, indien het niet strijdig is met de reglementen van de NOMAC.

Dit voorstel is een keuzevoorstel. BV 5 klasses waarvan het er 3 gaan worden.

Zij verwerken dit in een elektronische stemrecht. De distribueren zij naar de clubs. De clubs brengen dit naar buiten naar hun leden dmv mail (lees elektronisch stemrecht). De leden maken hun keuze. Er blijven 3 over. Dit mailen zijn terug naar hun club. De clubs verwerkt het in een eindvoorstel en mail deze terug naar de NOMAC. De NOMAC verwerkt alle teruggekomen eindvoorstellen in een definitieve eindvoorstel en publiceert deze.

En dat er dan mensen zijn die wel stemmen, maar geen NK’s rijden maakt niet uit. De clubs nemen immers ook het voorstel over waardoor er juist, de door jouw gehamerde, eenheid komt. En slechts bij eenheid is er geen verdeeldheid en zal er in de toekomst geoogst kunnen worden. Omdat er NU gezaaid wordt…..

Halewijn
 
Roy, ik ben er achter waarom dat niet kan.....

NOMAC bestuur 2010

Algemeen Bestuur
Voorzitter: Frans Heinsbroek
Secretaris: Cees Koopman
Penningmeester: Hans Leewis
Beleid: Wim van Koningsveld
Public Relations: Vacature
Internationale zaken: Sander de Graaf

Ze hebben niemand om dat te doen.....;)

Misschien een sollicitatie waard? ik vind het wel een goed idee overigens. Sluit mooi aan bij mijn eerdere post waarin ik verwijs naar art. 13.4.3 over electronisch stemmen....

Halewijn

We hebben de sectie voorzitters nog niet gehoord Halewijn, laten we niet Roelofs spel als een waarheid aanzien. De functie bij de Nomac is niks voor mij, wel lijkt het me gaaf om ooit Hans zijn baan over te nemen.
 
Ik bedoelde dan ook beginnend wedstrijdrijder, maar waarom zal je die uitsluiten? Juist de veronderstelling dat het NK een superhoog niveau is en alleen geschikt voor de absolute top van het clubracen doet mensen afschrikken lijkt me. Je kunt nog zolang op je club rondjes draaien, echt leren doe je pas op evenementen op meerdere banen en met mensen die je wat kunnen leren. Wat wil je nou liever op een NK-wedstrijd, met 10 mensen gezellig je rondjes draaien en sprokkelen om genoeg baaninzet te krijgen? Of een weekend met 100 deelnemers waarbij je misschien af en toe je wenkbrouwen ophaald in de lage heats, maar waarbij je wel de mogelijkheid hebt om mensen wat te leren, motiveren en enthousiasmeren.
Er zijn ook genoeg mensen die niet het NK willen rijden (het dus bij (open) clubwedstrijden houden), voor dat kleine groepje dat wel het NK wil rijden, die kunnen dat ook doen.

Jij mag toch ook niet zomaar de F1 rijden. (Vergelijking gaat hier eerder ook al op) Je gaat eerst op lagere niveau's (of op de club) rijden en dan kijk je (in dit geval) of je het leuk vind en ook daadwerkelijk wil.

Beginnende rijders sluit je helemaal niet uit. Je kan beter eerst op de club leren hoe een wedstrijd werkt, wat je er voor 'moet' hebben en uiteindelijk ga je dan vast wel harder (oefening baart kunst) en kan je altijd kijken of het je leuk lijkt (IMO de eerste gedachte) om mee te doen.

Kijk, jij kijkt nu een beetje (begrijpelijk) vanuit de 1:8 Off-road sectie en ja daar rijdt iedereen die regelmatig rijdt mee met de cup. Nou, ik ken genoeg mensen die bij de on-road club waar ze lid zijn alleen clubwedstrijden rijden. Fijn, net zo tof als een cup. Wedstrijden rijden moet niet, alles mag :cool:

Dit jaar ga ik ook weer de onroad oppakken (TC3 is te ouderwets dus maar een TC6 besteld). Regels (van/bij de NOMAC) mogen wel makkelijker, dat ben ik met iedereen eens.
 
Laatst bewerkt:
We hebben de sectie voorzitters nog niet gehoord Halewijn, laten we niet Roelofs spel als een waarheid aanzien. De functie bij de Nomac is niks voor mij, wel lijkt het me gaaf om ooit Hans zijn baan over te nemen.

Hans Verbrugge???:worship: hahaha

Sorry, on topic please....;)

Halewijn
 
Hoe goed en populair de nk afgelopen jaar is geweest moet een beetje normaal mens toch wel aan het denken zetten.
Als er op de ets 200 man (op de mach) kunnen komen uit heel europa en maar een handjevol naar het nk zou ik eerst eens bij mezelf te raden gaan "shit ik doe toch wat fout denk ik".
Er moet meer geluisterd worden naar diverse mensen want ik weet niet of de nomac failliet kan gaan en als dat zo is met de huidige regels en dingen dat schrikt een hoop mensen af.
Niet iedereen heeft dan meer zin om met het nk mee te rijden maar gaat dan alleen nog maar clubwedstrijden rijden en komt er letterlijk geen hond meer naar het nk.
Ik weet niet wat de nomac voor de rest doet maar als ze het alleen moeten hebben van nk hou ik mijn hart vast .
Vorig jaar wilde ik ook nk's gaan rijden maar ik ben daar maar even vanaf gestapt nadat ik alle regeltjes (ik heb havo gehad maar moest alles weer even kraken)had gelezen dacht ikzelf ook ik blijf lekker op de club rijden.

Het moet gewoon voor een normaal mens makkelijker zijn om om mee te doen met nk's en in wat voor klasse dat maakt niet uit de mensen schrikken nu van dit soort dingen.

Zo dat was het dan kan het helemaal verkeerd hebben no hard feelings.

Groeten

John
 
Ja, Halewijn, dat is geen grap, lijkt me heerlijk, maar dan wel met een rc winkeltje erbij. Bij ons op de club heeft het systeem dat we omschrijven toch ook gewerkt, iedereen is tevreden.
 
Ik bedoelde dan ook beginnend wedstrijdrijder, maar waarom zal je die uitsluiten? Juist de veronderstelling dat het NK een superhoog niveau is en alleen geschikt voor de absolute top van het clubracen doet mensen afschrikken lijkt me. Je kunt nog zolang op je club rondjes draaien, echt leren doe je pas op evenementen op meerdere banen en met mensen die je wat kunnen leren. Wat wil je nou liever op een NK-wedstrijd, met 10 mensen gezellig je rondjes draaien en sprokkelen om genoeg baaninzet te krijgen? Of een weekend met 100 deelnemers waarbij je misschien af en toe je wenkbrouwen ophaald in de lage heats, maar waarbij je wel de mogelijkheid hebt om mensen wat te leren, motiveren en enthousiasmeren.


Er zijn ook genoeg mensen die niet het NK willen rijden (het dus bij (open) clubwedstrijden houden), voor dat kleine groepje dat wel het NK wil rijden, die kunnen dat ook doen.

Jij mag toch ook niet zomaar de F1 rijden. (Vergelijking gaat hier eerder ook al op) Je gaat eerst op lagere niveau's (of op de club) rijden en dan kijk je (in dit geval) of je het leuk vind en ook daadwerkelijk wil.

Beginnende rijders sluit je helemaal niet uit. Je kan beter eerst op de club leren hoe een wedstrijd werkt, wat je er voor 'moet' hebben en uiteindelijk ga je dan vast wel harder (oefening baart kunst) en kan je altijd kijken of het je leuk lijkt (IMO de eerste gedachte) om mee te doen.
.

Allereerst: Een beginnende wedstrijdrijders is wat anders dan een beginnende rijder.
Een beginnende rijder op een NK is denk ik niet de bedoeling. Een beginnende wedstrijdrijder, daar schaar ik mezelf dan maar onder, kan volgens mij prima meedoen met een NK. Waarom niet. Hoemeer zielen hoemeer vreugde. Hééé, volgens mij gaat het daar nu net over....

En de vergelijking met niet zomaar een F1 rijden gaat volgens mij in deze geheel niet op. Dat heeft niets te doen met rijden van wedstrijden. Eerder met het rijden van een snellere klasse bv modified... Je kan immers ook beginnend wedstrijdrijder zijn in de instapklasse....

Halewijn
 
Je snapt duidelijk niet waar we op doelen Roelof, altijd weer een argumentje of een voorbeeldje om iemand weg te zetten. lastig kereltje ben jij zeg..

Nee, er wordt hier heel hard naar de NOMAC gewezen dat de procedures niet kloppen, die kloppen wel maar is het aan de clubs (en hun leden) om daar goed mee om te gaan. Naast dat wordt er naar de NOMAC gewezen maar dat is niets anders dan een organisatie gevormd door de clubs die het beleid van de clubs moet volgen, wijzen naar de NOMAC is indirect wijzen naar de clubs en hun leden en dus heel indirect naar jezelf.

Zucht....

Zo moeilijk is het toch niet...

Oke, daar gaan we dan...

De NOMAC inventariseert bij de sectiebestuur wat er speelt in RC land wat betreft die sectie. Daar is Patrick en Ton dus dmv dit topic nu mee bezig. Zij gaan verslag uitbrengen van wat zij weten. Zij komen met een voorstel. bv de 13.5T 0 graden klasse en nog een paar andere klasses.

Het bestuur dient dit voorstel over te nemen, indien het niet strijdig is met de reglementen van de NOMAC.

Dit voorstel is een keuzevoorstel. BV 5 klasses waarvan het er 3 gaan worden.

Zij verwerken dit in een elektronische stemrecht. De distribueren zij naar de clubs. De clubs brengen dit naar buiten naar hun leden dmv mail (lees elektronisch stemrecht). De leden maken hun keuze. Er blijven 3 over. Dit mailen zijn terug naar hun club. De clubs verwerkt het in een eindvoorstel en mail deze terug naar de NOMAC. De NOMAC verwerkt alle teruggekomen eindvoorstellen in een definitieve eindvoorstel en publiceert deze.

En dat er dan mensen zijn die wel stemmen, maar geen NK’s rijden maakt niet uit. De clubs nemen immers ook het voorstel over waardoor er juist, de door jouw gehamerde, eenheid komt. En slechts bij eenheid is er geen verdeeldheid en zal er in de toekomst geoogst kunnen worden. Omdat er NU gezaaid wordt…..

Halewijn

OK, wat ik al zei gebeurt dat deels al, de voorstellen komen binnen, worden verzameld, geselecteert en terug gebracht om de dubbele voorstellen eruit te filteren. Maar alles moet wel behandeld worden, dat is democratie. Zelfs al zou er 1 met een 1:24 buitenklasse komen (om een zijstraat te noemen) moet die behandeld worden, doet de vergadering dat niet kan het sectiebestuur verweten worden selectief geweest te zijn.

Dat je binnen de clubs een stemming wilt opzetten en die als club wilt uiten is vroeger gedaan maar toen bleken de clubvertegenwoordigers anders te stemmen dan wat hun rijders wilden en is uiteindelijk de huidige constructie met de licentiehouders in het leven geroepen. Ik kan je zeggen dat sommige secties zelfs hebben bijgehouden wat de licentiehouders per club stemden en wat later de clubvertegenwoordiger stemde.

Let even op met wat je zegt over de niet-licentiehouders. Er rijden op het moment 22 rijders in de tourwagen, hoeveel mensen zijn er landelijk bij de clubs electro-lid? Stel dat dit er 200 zijn ga je dus 90% van de stemmers invloed geven op een klasse die die maar door 10% bezet wordt (of mogen alle 500(?) leden van alle clubs hun stem geven?).
 
Let even op met wat je zegt over de niet-licentiehouders. Er rijden op het moment 22 rijders in de tourwagen, hoeveel mensen zijn er landelijk bij de clubs electro-lid? Stel dat dit er 200 zijn ga je dus 90% van de stemmers invloed geven op een klasse die die maar door 10% bezet wordt (of mogen alle 500(?) leden van alle clubs hun stem geven?).

Maar ook zeg je altijd dat de clubs moeten volgen wat er op landelijk niveau gebeurd, athans dit heb je een keer of 20 herhaald in het programmeerbare regelaars topic. Dan is het bovenstaande verhaal weer omgedraaid..
Zo kan je er altijd wel een mauw aan aanpassen.

Feit blijft dat er te weinig rijders zijn, dit ligt dus niet aan het systeem, maar waar dan aan wel....het verhaal van de spreiding in klassen?

Misschien moeten we het wel gewoon zo laten, komt vanzelf wel goed, kunnen we lekker de hele dag op een forum chatten ipv. te werken.
Misschien is dat wel de instelling.
 
Nee, er wordt hier heel hard naar de NOMAC gewezen dat de procedures niet kloppen, die kloppen wel maar is het aan de clubs (en hun leden) om daar goed mee om te gaan. Naast dat wordt er naar de NOMAC gewezen maar dat is niets anders dan een organisatie gevormd door de clubs die het beleid van de clubs moet volgen, wijzen naar de NOMAC is indirect wijzen naar de clubs en hun leden en dus heel indirect naar jezelf.



OK, wat ik al zei gebeurt dat deels al, de voorstellen komen binnen, worden verzameld, geselecteert en terug gebracht om de dubbele voorstellen eruit te filteren. Maar alles moet wel behandeld worden, dat is democratie. Zelfs al zou er 1 met een 1:24 buitenklasse komen (om een zijstraat te noemen) moet die behandeld worden, doet de vergadering dat niet kan het sectiebestuur verweten worden selectief geweest te zijn.

Dat je binnen de clubs een stemming wilt opzetten en die als club wilt uiten is vroeger gedaan maar toen bleken de clubvertegenwoordigers anders te stemmen dan wat hun rijders wilden en is uiteindelijk de huidige constructie met de licentiehouders in het leven geroepen. Ik kan je zeggen dat sommige secties zelfs hebben bijgehouden wat de licentiehouders per club stemden en wat later de clubvertegenwoordiger stemde.

Let even op met wat je zegt over de niet-licentiehouders. Er rijden op het moment 22 rijders in de tourwagen, hoeveel mensen zijn er landelijk bij de clubs electro-lid? Stel dat dit er 200 zijn ga je dus 90% van de stemmers invloed geven op een klasse die die maar door 10% bezet wordt (of mogen alle 500(?) leden van alle clubs hun stem geven?).

Beste Roelof,

Heb je weleens nagedacht over waarom er misschien maar 22 rijders mee doen in de tourwagen klasse....?

Alle leden van een club zijn, schijnbaar, lid van de NOMAC.

Alle leden van de NOMAC dienen stemrecht te krijgen.

En dat er dan 90% stemt en maar 10 procent daadwerkelijk meedoet maakt niet uit. Dat heet democratie. Overigens ben ik van mening dat de cijfers heel anders zullen uitwijzen. Ik ga voor de 80/20 regel. 20% zal waarschijnlijk daadwerkelijk stemmen en van die 20% zal 80% mee gaan doen. Kan jij wel uit rekenen hoeveel mensen er dan komen... Dat wordt een feestje kan ik je vertellen. De vlaggen gaan uit!

Het probleem van de Nomac is dat ze een passieve houding aannemen. Dit is overigens ook al eerder genoemd in dit topic en op dit forum. Het initatief moet elders (lees leden, o nee lees licentiehouders en clubs) vandaan komen. Dan krijg je idd verdeeldheid en kan een ieder een voorstel indienen en wordt het vervolgens heel bureaucraties en onoverzichtelijk.

Nogmaals, de NOMAC moet met een eenduidig voorstel naar buitentreden die geïnvertariseerd is door de sectiebestuur. En vandaar dit topic...

Overigens is dit topic inmiddels behoorlijk gewijzig tov de oorspronkelijke titel, waar ik zeker mede schuldig aan ben en waar ik bij deze mijn welgemeende excuses aan mijn medeforumgenoten wil aanbieden.

Mijn excuses...

Halewijn
 
Maar ook zeg je altijd dat de clubs moeten volgen wat er op landelijk niveau gebeurd, athans dit heb je een keer of 20 herhaald in het programmeerbare regelaars topic. Dan is het bovenstaande verhaal weer omgedraaid..

Dat heb ik nooit gezegd, ik heb alleen gezegd dat wanneer de clubs hun aantal klasses terug dringt er een groter succes tot slagen is op een landelijk niveau.
 
Ik weet niet wat de nomac voor de rest doet maar als ze het alleen moeten hebben van nk hou ik mijn hart vast .Groeten

John

John,

Rechtsreeks van hun website.

Over NOMAC

NOMAC is de overkoepelende organisatie voor de modelauto sport in Nederland. De afkorting staat voor: Nederlandse Organsatie Model Auto Clubs. De belangrijkste functie van NOMAC is de promotie van het rijden met radiografisch bestuurde modelauto’s in Nederland. Daarom verstrekken we informatie aan geïnteresseerden in de modelauto sport en verwijzen we veel aspirant-rijders naar een club in hun omgeving. Daarnaast ondersteunen we clubs bij hun contacten met de gemeente, bijvoorbeeld als ze een circuit willen aanleggen.
NOMAC organiseert tevens in een aantal klassen wedstrijden voor het Nederlands Kampioenschap. Ongeveer 15% van alle clubleden in Nederland neemt een licentie voor deelname aan het Nederlands kampioenschap. Meestal zijn dat hobby-rijders die zich willen meten met rijders van andere clubs, maar soms gaat het om de echte "top-sporters" in de modelauto sport,

Halewijn
 
Hoe werkt dat een 0 graden speed controller?
en kunnen alle spedo's dat?

Welke spedo's kunnen het nu?

Wat mij betreft is een vaste regelaar (niet updatbaar)
en een vaste motor (zonder sensor) de beste stock optie.
 
kunnen we lekker de hele dag op een forum chatten ipv. te werken.

Zo dames, het is vijf uur. Ik ga naar huis. Ik wens iedereen een prettig weekend en tot maandag. Ik ben dan om 8.30 uur weer online hoor... Komen jullie ook weer?

Nou daaaag.

Halewijn
 
Back
Top