Tsja, maar het lijkt me minimaal toch ten koste van de stuurbaarheid te gaan, vergeleken met een twee of meerbladsrotor.
Een heli stuurt nu eenmaal met behulp van de gyroscopische principes, en die blijven wel van kracht, maar waar normaal gesproken twee bladen dat kantelend moment opwekken, is het er nu maar een. Daaroverheen is er kontinue het verstorende moment van dat ene blad, wat met het zelfde toerental als de rotor meedraait.... De invloed zou nul moeten zijn, maar een heli heeft over de langsas andere massatraagheid als over de dwarsas, en dus denk ik dat dit toch merkbaar is....
Tweedens is het verhaal dat een éénblads rotor of prop efficienter is, gebaseerd op een daarop aangepast blad. Nu is dat niet het geval, en is DUS dat ene blad wat overblijft en het werk van twee bladen moet doen, bijna per definitie overbelast, en dus buiten het gebied van optimale efficientie. Tenminste, ik vind het ding niet overdreven strak vliegen, en met name het gedrag van de staartrotor ziet er uit of die het maar net kan bolwerken. Maar goed, dat kan ook aan de vliegstijl van deze piloot liggen....
Komt het verlies van het contragewicht nog bij. bij de CL speedmodellen was dat contragewicht binnen de spinner verwerkt, en daarvan mag je dus aannemen nul zijn omdat het binnen de spinner valt. sterker nog, wellicht vermindert het de efficientie van die spinner wegens het ontbreken van een bladwortel. Hier is dat niet zo: het gewicht steekt uit, en heeft dus luchtweerstand. Die is niet te verwaarlozen, kijk maar naar de winst van een FBL rotorkop.
Ga je dit gewicht binnen de rotorkop integreren, dan moet vanwege de momentenstelling het gewicht zodanig toenemen, dat alle winst die je eventueel in rotorefficientie boekt, met grote waarschijnlijkheid verloren gaat door het extra gewicht wat je mee moet nemen.
Het is een heel leuk expiriment, maar ik verwacht niet echt dat in de toekomst enkelbladige rotors een grote opmars zullen maken. Als demo van wat er allemaal mogelijk is, is het echter heel leuk gedaan....
(ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niet verwacht had dat het nog zo vlot zou vliegen)
Groet, Bert