Dit wel eens gezien?

• Topicstarter Topicstarter razor
  • Startdatum Startdatum
Ik heb ook het idee dat dat niet lekker kan zijn voor de lagers. De rotor heeft nu immers slechts aan 1 zijde lift, waardoor er een ongelijkmatige druk op de as staat.

Hmmm, ik kan mij heugen dat ik dit in de jaren 80 ook al eens gezien had. Ik weet het niet helemaal zeker maar ik dacht Wil Snitjer ook al eens met 1 rotorblad gevlogen had.

volgens mij is dit niet echt bevorderend voor de vliegtijd :o

Dit is zeker wel bevorderend voor je vliegtijd.
Wat het rendement van een rotor flink verlaagd is het feit dat de wervelingen van het ene blad die van het andere (of volgende blad bij meerbladskoppen) beïnvloedt. Als je nu met maar één blad vliegt, heeft/hebben het/de andere blad(en) daar geen last van...

Laatst bewerkt:
het hoogste rendement haal je inderdaad uit een 1 blads prop.. je blad draait altijd door schone lucht, en niet door wervelingen van het vorige blad.

de enige reden om mee bladen te monteren, is de diameter, een heli met 5 bladen heeft die nodig om veel lift te krijgen, men zou liever minder bladen met de zelfde lift gebruiken, maar dan krijg je een blad met een diameter die veel te groot zou zijn om nog te kunnen werken.

klopt, dan zijn ze minder ruimte nodig om de motor met prop terug in de romp te laten zaken.

Single-blade_propeller_and_glider_drawing.gif

Ik heb ook het idee dat dat niet lekker kan zijn voor de lagers. De rotor heeft nu immers slechts aan 1 zijde lift, waardoor er een ongelijkmatige druk op de as staat.

Je zult de lagers van de hoofdas bedoelen.
op de hoofdas staat inderdaad moment,welke er ook is als de heli kantelt.
De lagers van de bladen hebben altijd deze belasting. :cool:

Je zult de lagers van de hoofdas bedoelen.
op de hoofdas staat inderdaad moment,welke er ook is als de heli kantelt.
De lagers van de bladen hebben altijd deze belasting. :cool:

In principe is er dezelfde kracht die speelt. Je moet zo'n enkelvoudig blad wel balanceren met een stuk gewicht.

Als je dat goed doet zal het niet veel anders zijn dan wanneer er gewoon een tweede blad aan hangt.

Wel is de luchtweerstand afhankelijk van het gekozen gewicht wel van grote invloed op het effect.

In principe win je er wel schonere lift mee, dat staat onomstotelijk vast. Wat dat betekent merk je vooral aan je lipo en prestaties van de heli.

Zon gewicht heft enkel de laterale onbalans op.
Een rotor zal met 1 blad altijd aan 1 zijde als een hefboom aan de as trekken.

Denk aan een winkelhaak, en balanceer een van de uiteinden op je vinger.
Dit is ook het effect wat dat enkele blad met de as van de heli doet.

Zon gewicht heft enkel de laterale onbalans op.
Een rotor zal met 1 blad altijd aan 1 zijde als een hefboom aan de as trekken.

Denk aan een winkelhaak, en balanceer een van de uiteinden op je vinger.
Dit is ook het effect wat dat enkele blad met de as van de heli doet.

Met twee bladen is die kracht op die wijze ook aanwezig. Dat komt omdat het blad nu eenmaal op 1 punt vast zit aan de hoofdas. Voeg je een blad toe of haal je een blad weg, dan veranderd niet de kracht die één enkel blad uitoefent op de heli en ook niet de manier waarop.

De winst wordt dan ook gehaald uit het verdwijnen van een blad wat de lucht verstoord voor het andere blad en daardoor de lift inefficienter maakt.

Maar volgens mij praten we langs elkaar heen en bedoelen we gewoon hetzelfde.

Nee, met twee bladen wordt de as aan bijde kanten opgetild, wat dus resulteerd in een neutraal middenpunt. Met slechts een blad ligt het tillend vermogen niet meer lateraal op de as. Dit merk je op kleine schaal niet, maar het effect is er wel. Als je een tafel maar aan 1 kant optilt zal die ook niet plat omhoog komen, dat is hetzelfde effect.

Tsja, maar het lijkt me minimaal toch ten koste van de stuurbaarheid te gaan, vergeleken met een twee of meerbladsrotor.
Een heli stuurt nu eenmaal met behulp van de gyroscopische principes, en die blijven wel van kracht, maar waar normaal gesproken twee bladen dat kantelend moment opwekken, is het er nu maar een. Daaroverheen is er kontinue het verstorende moment van dat ene blad, wat met het zelfde toerental als de rotor meedraait.... De invloed zou nul moeten zijn, maar een heli heeft over de langsas andere massatraagheid als over de dwarsas, en dus denk ik dat dit toch merkbaar is....

Tweedens is het verhaal dat een éénblads rotor of prop efficienter is, gebaseerd op een daarop aangepast blad. Nu is dat niet het geval, en is DUS dat ene blad wat overblijft en het werk van twee bladen moet doen, bijna per definitie overbelast, en dus buiten het gebied van optimale efficientie. Tenminste, ik vind het ding niet overdreven strak vliegen, en met name het gedrag van de staartrotor ziet er uit of die het maar net kan bolwerken. Maar goed, dat kan ook aan de vliegstijl van deze piloot liggen....

Komt het verlies van het contragewicht nog bij. bij de CL speedmodellen was dat contragewicht binnen de spinner verwerkt, en daarvan mag je dus aannemen nul zijn omdat het binnen de spinner valt. sterker nog, wellicht vermindert het de efficientie van die spinner wegens het ontbreken van een bladwortel. Hier is dat niet zo: het gewicht steekt uit, en heeft dus luchtweerstand. Die is niet te verwaarlozen, kijk maar naar de winst van een FBL rotorkop.
Ga je dit gewicht binnen de rotorkop integreren, dan moet vanwege de momentenstelling het gewicht zodanig toenemen, dat alle winst die je eventueel in rotorefficientie boekt, met grote waarschijnlijkheid verloren gaat door het extra gewicht wat je mee moet nemen.

Het is een heel leuk expiriment, maar ik verwacht niet echt dat in de toekomst enkelbladige rotors een grote opmars zullen maken. Als demo van wat er allemaal mogelijk is, is het echter heel leuk gedaan....
(ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niet verwacht had dat het nog zo vlot zou vliegen)

Groet, Bert

Back