VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Gelukkig Nieuwjaar

Je kunt het sturen toch electronisch maken, de potentiometer wissel je met de zwanenhals mee, dus die hoef je maar eenmalig in te stellen.
 
Eerlijk gezegd heb ik ook nog nooit een 6 assige dieplader gezien, maar met het modulaire systeem van Goldhofer wel.

wijgerden-03.jpg

De Nooteboom MCO-PX semi-dieplader van Van Wijgerden is uitgevoerd met een dubbel uitschuifbare laadvloer

uit het forum: Transportfotos.nl • Toon onderwerp - Nieuws over nieuwe vrachtwagens bij bedrijven

Bovenstaand plaatje is dan wel een semi, maar op de site van Mammoet staat ergens nog een downloadable pdf bestand met alle materieel.
Daar staan ook nog diverse tekeningen op blz 557 (kan helaas de link niet meer vinden).
 
De besturing, het heffen en zakken van de 6 assen van de dieplader wordt ook hydraulisch uitgevoerd, ieder met een eigen hydro-pomp en olietank, zoals bij de 1:1.
Je kunt het sturen toch electronisch maken, de potentiometer wissel je met de zwanenhals mee, dus die hoef je maar eenmalig in te stellen.

Dat was dus niet Piet z'n plan

wijgerden-03.jpg

De Nooteboom MCO-PX semi-dieplader van Van Wijgerden is uitgevoerd met een dubbel uitschuifbare laadvloer

uit het forum: Transportfotos.nl • Toon onderwerp - Nieuws over nieuwe vrachtwagens bij bedrijven

Bovenstaand plaatje is dan wel een semi, maar op de site van Mammoet staat ergens nog een downloadable pdf bestand met alle materieel.
Daar staan ook nog diverse tekeningen op blz 557 (kan helaas de link niet meer vinden).
Semidiepladers zijn er zelfs met 9 assen, en misschien nog wel meer
 
full

Hallo allemaal,

ik heb net de halve discussie door zitten spitten over wat voor dieplader het moet worden/zijn.
En als ik het goed begrijp moet het het onderstaande worden.
Dit zijn scheuerle combi,s in 1/50 (met gieksleuf) maar blijft hetzelfde.
Goldhofer,s zijn ietsje anders en noemen ze thp ofzo.
Klopt ook dat dit achter een vijfasser is,maar je die wissel je zo voor zesasser module(of vier en twee).
Theoretisch zou je bijna elke combi mogelijk kunnen maken.
Besturing of met interdolly,
of met losse dolly is wel te maken(electrisch).
Bijvoorbeeld met twee onafhankelijke stuurprintjes en twee (schuif) potmeters in de nek boven de kingpin/draaitafel.
En twee aansluitingen naar achteren 1 voor interdolly sturing en 1 voor losse dolly sturing(interdolly valt er dan natuurlijk tussenuit).
Kan ook op andere manieren waarschijnlijk,maar zo hou je twee gescheiden circuits.
kan alleen de losse dolly niet permanent vast aan de nek blijven.



full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenstaand plaatje is dan wel een semi, maar op de site van Mammoet staat ergens nog een downloadable pdf bestand met alle materieel.
Daar staan ook nog diverse tekeningen op blz 557 (kan helaas de link niet meer vinden).
Wat Adam ook al zei, is een semidieplader, en de 6 assige diepladers van Mammoet zijn modulair, net als de Goldhofer, alleen deze zijn van Scheurle, en deze zijn dus met zoveel assen uit te voeren als nodig is, en met of zonder bed ertussen.

Ben zelf bij Mammoet in Schiedam geweest, rondleiding van Jan van Wees gehad, en Mammoet wil alleen met materiaal werken wat met containers de wereld overgevaren kan worden, vandaar dat ze voor het zware werk alleen maar modules gebruiken en geen kant en klare diepladers.

Uitzondering vormt het materieel van Road Cargo, maar die doen alleen transport tot 100 ton.
 
Hallo allemaal,

Alemaal een goed en een gezond 2011 gewenst en veel kijk en bouwplezier !

Nou, ik heb nogal wat losgemaakt met de bouwplannen van mijn dieplader zeg !!
Ik ben hier blij mee, want ik kan ik weer veel van leren !

Hartelijk bedankt voor het meedenken, hierdoor wordt het mij steeds duidelijker dat ik op een aantal punten moet letten, waar ik nog geen rekening mee had gehouden.

@ Adam,
Adam, ik begrijp nu wat je bedoeld, wat betreft de hydraulische aansturing in het zwanenhals van de 6 achterassen en je hebt inderdaad gelijk dit gaat op mijn manier niet goed werken.

Er zijn Broshuis Semi-diepladers met 10 assen.
Nooteboom heeft zelfs 10 assige pendel X Semi-dieladers.
Misschien moet ik zoals Stefan zegt : elektronisch gaan sturen met een potmeter in de beide zwanenhalzen.
Misschien is het mogelijk om de hydro stuurcilinders aan te sturen via deze elektronica, i.p.v. een zware servo, of meerdere zware servo's.
Want ik denk dat servo's toch niet sterk genoeg zijn om de 6 assen te sturen, als er 100 kg op de dieplader staat.

@ Stefan,
Bedankt voor de tip, eigenlijk dezlefde techniek toepassen als bij de 6 assige Semi-dieplader van mij.
Dankzij jou hulp stuurt deze perfect, zeker na de aanpassing aan de stuurservo, nog mijn dank hiervoor.
De Semi-dieplader moet nog gespoten worden en de houten vloer moet er nog ingelegd worden.
De Semi-dieplader ga ik t.z.t gelijk spuiten met de Volvo F12 bakwagen en de 4 assige Volvo f16 Zwaartransporttrekker, maar ik moet eerst ng een spuitcabine bouwen, als de volvo F16 klaar is.


@ William,
Bedankt voor je tips, aanwijzingen en opmerkingen

@Bageraar
Bedankt
Ik heb deze Semi-dieplader van van Wijgerden al in het echt bewonderd.


@Dr. Evil.

Bedankt voor de link naar Manmoet

@ Shipmate,

Bedankt voor de foto's van jou schaalmodel 1:50


@ Verder iedereen bedankt die aanwijzingen, opmerkingen hebben gegeven en foto's hebben geplaatst !

Misschien is het handiger als ik voor de bouw van de dieplader een nieuw topic aanmaak, waardoor dit topic alleen over de Volvo F 16 gaat, blijft gaan !
 
Laatst bewerkt:
Sinds wanneer weet ik niet, maar Mammoet Road Cargo is een zelfstandig bedrijf, met geen noemenswaardig banden met Mammoet.
In de wandelgangen ooit gehoord dat Mammoet nog voor iets van 5% aandelen heeft in Road Cargo.
Er bestaat ook nog zo iets als Mammoet Ferry, en hier geld het zelfde voor.
 
ik denk dat je dit een beetje op dezelfde schaal moet zetten als de VW groep.
Audi is ook zelfstandig bedrijf maar onderdeel van VW groep.

zo zal dit voor mammoet ook gelden.
Grote bedrijven maken vaak nieuwe kleine bedrijven aan om bepaalde constructies te bouwen.

Bij faillissement is dan een deel failliet en niet de gehele groep.
 
Hydraulisch sturen zou ook nog moeten kunnen. Ik ben hiervoor ook bezig voor mijn dumper.
Het word een gesloten systeem waarbij de pomp linksom/ rechtom draait om te sturen. Een potentiometer op de cilinder als terugkoppeling en wat opgevoerde servo electronica als regeling. Maar het duurt nog wel even voordat het klaar is. Maar de dieplader is volgend jaar toch nog niet klaar schat ik zo, dus veel haast zal je wel niet hebben met de besturing.
 
ik denk dat je dit een beetje op dezelfde schaal moet zetten als de VW groep.
Audi is ook zelfstandig bedrijf maar onderdeel van VW groep.
zo zal dit voor mammoet ook gelden.
Alleen is het hier niet zo, Road Cargo en Mammoet Ferry hebben geen banden met Mammoet (behalve misschien die 5% aandelen)
 
Eindelijk heb ik gedaan met lezen!

GEWELDIGE BOUW!!!

Mijn origineel plan was om in februari te starten met het maken van een trial/crawler 4x4.
maar nu ik dit topic gelezen heb (heeft een uurtje of 20-30 geduurd :shock:), ben ik eerder van plan om een 6x6 of 8x8 trail/scale truck te maken. Ziet er veel beter uit :D.
 
Update : 0156



Hallo allemaal,

Zo, in het nieuwe jaar 2011, na lange tijd maar weer eens een update van de 4 assige Volvo F16 Zwaartransporttrekker.

Begonnen met het maken van veiligheidsrolgordels voor de bestuurder en bijrijderstoel, want veiligheid gaat boven alles !
Weer veel foto's gemaakt.

HPIM5600.jpg


HPIM5599.jpg


HPIM5598.jpg


De onderdelen gemonteerd op de beide stoelen.

HPIM5602-1.jpg


HPIM5601-1.jpg


HPIM5603-1.jpg


HPIM5604.jpg


HPIM5603.jpg


HPIM5602.jpg


HPIM5601.jpg


De riemen zelf worden pas gemonteerd als alle onderdelen zijn gespoten.

Tot zover deze 1e update van 2011
Wordt vervolgd !

Veel kijk en bouwplezier
 
Hoi Piet,

Dat is wel de puntjes op de i.
Of tot in de puntjes zeggen we.
En een detail om te zeggen "DETAIL".
Mooi.


Groeten Johan en de beste wensen voor het nieuwe jaar.:bday::bday::bday:
 
Back
Top