Rjx 50 ep

Hoi Bavo,

ik zou zeker eerst beginnen met andere tailblades te monteren, die plastics zullen echt wel te veel flexen ! Dus carbon erop, zal al heel wat beter zijn. Welke zender vlieg je ?
Futaba of Spektrum, want de waarden liggen anders bij beide merken. Bij Spektrum is alles boven de 50 heading hold, wat bij Futaba niet het geval is.

Heb je in de BeastX de eindpunten goed vastgelegd bij het programmeren van de Beast ?

Grtz,
Dirk
 
Hey,

Ik heb er nu al enkele vluchtjes opzitten en een beetje met de parameters gespeeld.
Ik heb zoals Dieter de 'control behaviour' op 'user defined' gezet, zodat ik alles naar wens kan instellen via de zender (de presets waren niet helemaal mijn ding).

Ik krijg echter de staart niet afgesteld...
Ik heb eerste de gain verhoogd (in mijn zender) terwijl de 'tail heading lock gain' op low stond (zoals aangeraden in de manual). Ik zit nu op 75% in heading lock, en heb de parameter D (tail heading lock gain) verhoogd naar high.
De staart blijft echter net hetzelfde doen: pirouettes zijn niet constant in rotatie snelheid, na een pirouette draaite de staart nog een heel eind door en als ik pitchpump vliegt de staart alle kanten uiten uit...

Heb ik een parameter gemist of is dit iets mechanisch?
ik heb alle links van de tail aansturing gecheckt en soepel gemaakt, de aansturing verloopt nu heel soepel...
Ik heb er wel de standaard plastic tailblades opzitten die in de kit komen, maar geeft dit zoveel verschil met carbon exemplaren?
de torque compensation (revomix) heb ik uitstaan omdat je dit enkel via de pc kan instellen heb ik begrepen...
Iemand een idee hoe ik mijn staart strakker kan krijgen, want zo vliegt het niet echt lekker...
@Dieter, zou jij je instellingen kunnen posten?
mooi filmpje trouwens, de heli lijkt me heel stabiel!

Mvg Bavo

Bavo

hierbij mijn settings (zender is dx7)

zender

expo 20% op elev, ail en 0% op tail
gyro gain: 72%
throttle curve 95% flat
endpoints elev en ail: 120 %

beast x

pots op de beast zelf: allemaal horizontaal in het midden (fabriekinstelling)

B Control behaviour: transmitter (blue)
C Swash pitching up compensation: medium (red)
D Tail Heading Lock gain: medium (red)
E Stick deadband: 2 (red flashing)
F Tail torque precompensation: off (purple)

Verder staat hij op +/- 12 graden ingesteld.

Hopelijk ben je er iets mee.
Staat je throttle curve vlak?
Ik zou ook zeker opteren voor carbon tailblades ivm stijfheid

Succes
 
Dag Dieter,

ik vindt het vreemd dat jij je aileron en elevator endpoints op 120% moet zetten om de cyclic snel genoeg te hebben.
Ik vlieg met 620mm fbl blades die van zichzelf een tragere cyclic hebben dan een gewoen 600mm blad en mijn cyclic is meer dan snel genoeg op 90%.

Ik vlieg ook spectrum net als jij.

Misschien je je punt J (6°) niet goed staan.
Probeer ook bij setup punt L (cyclic limit) van minimum 10° cyclic te hebben of meer. Het kan zijn dat je wat met de achterste servoarm en pushrods moet spelen om geen binding te hebben maar ik kan mijn RJX op 10° cyclic limit zetten met vol negatief of positieve pitch (+ en -13°).

(Bavo heb ik reeds gemaild ivm met de tail)
 
Tja, ik ontving een mail van Bavo waarop ik heb gereageert alvorens ik wist dat dezelfde vraag ook hier gepost stond. Vandaar.

Bij deze een copy paste van de mail:

Ivm met de staart, ik gebruik een BLS251 die een kleinere uitslag maakt bij de zelfde rudder input de Savox van jou maar ik heb ook wel met de Savox gevlogen dus kan je wel wat tips geven.

Ik ondervond het beste resultaat met de pushrod in het 2e gaatje vanaf het center.
Ten 2e moet je het standaard veel te zachte gyro padje niet gebruiken onder de Microbeast. Een iets harder padje zoals van Futaba of Spartan geeft een veel beter resultaat.

Je tailblades zou ik ook vervangen door carbonnen 95mm blades, zelf gebruik ik de tails van ElyQ, goede prijs kwaliteitsverhouding. Die plastieken blades geven echt wel te weinig thust denk ik.

Over de afstelling van de Microbeast zelf, parameter D heb ik gewoon op medium staan.
Mijn gain in de zender staat op 45 maar dat is met een Spectrumzender, kan zijn dat je bij Futaba op een hele andere gain terecht komt.

Vergeet ook niet van je hoverpitch af te stellen in ratemode, dus de lengte van de pushrod aanpassen tot je een perfect stilhangende staart bekomt wanneer je hoovert in rate. Daarna je limits even terug instellen en omschakelen naar heading hold.

Gebruik ook geen te stroperige olie op de staartas, het kan soms lijken dat de slider soepel loopt tot je hem snel wil bewegen en dan ondervind je dat een te dikke olie de slider afremt en de servo dus niet deftig z'n werk kan doen.

De revomix zou je eens kunnen proberen aan te zetten, de microbeast heeft er standaard een lichte hoeveelheid compensatie inzitten, uit eigen ondervinding weet ik dat deze wel degelijk een verbetering geeft op de staart ook al is het nog niet fijn te regelen. Dus probeer het maar eens aan te zetten.

Ik bedenk me ook net dat pot3 wel gerust wat omhoog mag, ongeveer 3 a 4 streepjes omhoog gaf bij mij het beste resultaat bij de stops.
 
Laatst bewerkt:
Thanks Nic, allemaal goede tips! :)
Ben ook bezig de staart optimaal te krijgen (weliswaar met andere heli) , hij vliegt erg goed, maar er is altijd wel iets waar je kan verbeteren of wat je over het hoofd ziet.
 
Dag Dieter,

ik vindt het vreemd dat jij je aileron en elevator endpoints op 120% moet zetten om de cyclic snel genoeg te hebben.
Ik vlieg met 620mm fbl blades die van zichzelf een tragere cyclic hebben dan een gewoen 600mm blad en mijn cyclic is meer dan snel genoeg op 90%.

Ik vlieg ook spectrum net als jij.

Misschien je je punt J (6°) niet goed staan.
Probeer ook bij setup punt L (cyclic limit) van minimum 10° cyclic te hebben of meer. Het kan zijn dat je wat met de achterste servoarm en pushrods moet spelen om geen binding te hebben maar ik kan mijn RJX op 10° cyclic limit zetten met vol negatief of positieve pitch (+ en -13°).

(Bavo heb ik reeds gemaild ivm met de tail)

Dag Nic, ik vind het ook vreemd, maar op zich is het niet echt een probleem want nu vliegt hij wel ongeveer zoals ik wil (er zit enkel nog een beetje een shake in bij tic tocs, die eruit moet - moeilijk te omschrijven, hij zwabbert precies een beetje bij snelle tic tocs)

ik zal eens kijken bij cyclic limit aan hoeveel graden ik kom.
Punt J staat normaal gezien ok, het blauwe ledje brandde bij 6°

Merci voor de tips

PS hoe lang kan jij vliegen met je packs? (3000?)
 
Ik vlieg zo'n 4m30 maar dat is wel constant 3D'en met een dikke 2200rpm op de kop en relatief zware 620mm bladen. Hangt echt af van je vliegstijl, headspeed en bladen.

I.v.m dat zwabberen, dat had ik ook, bij microbeast V1 was het precies nog iets erger. Wel alleen bij elevator tic-toc's niet bij aileron.

Pot 2 drastish verhogen was toen mijn oplossing maar dan werd hij veel minder stabiel in FFF. Ik heb er nu SAB red devils 620mm (FBL versie)opzitten en dan is dat zwabberen al véél minder?
Ook je cyclic limit in punt L zo hoog mogelijk zetten helpt enorm.
Welke servo's gebruik je trouwens?

Ik las ook dat je je pot's nog allemaal standaard hebt staan, probeer eens alle 3 pot's zo'n 3 streepjes te verhogen. Denk dat alles al wat strakker moet worden dan.
 
4'30, ok

ik vlieg nu 6.30 met 4000 packs 40C met een headspeed van 2150 maar ik moet toch nog packs bijkopen en zat te kijken naar de 3300's of 3000's..
Een vliegtijd van 5.30 vind ik persoonlijk ideaal. Ik gebruik de align 600D blades maar ik gebruik die ook op 700 (690D) met 3g en die is wel perfect ok

Ik heb er niet speciaal op gelet of het ook bij aileron tic tocs was maar het zou kunnen dat het hier inderdaad minder was. Ik probeer alvast eens de pots iets te verhogen.
Cyclic servo's zijn BLS451 op 6V

Bavo, heb jij intussen nog wat kunnen proberen?
 
Hey allen,

Alvast bedankt voor de vele tips!
Ik heb geen testvluchten meer kunnen doen, enerzijds omdat mijn examens dichterbij komen en anderzijds omdat het hier niet meer ophoudt met regenen...

Ik denk dat ik als volgt tewerk zal gaan:
eerst carbon tailblades bestellen en monteren.
daarna de hoverpitch in rate mode afstellen
dan, met een lage setting van de tail heading lock gain, de 'gewone' gain verhogen tot ik trillingen krijg en dan dus terug enkele % laten zakken.
daarna de tail heading lock gain terug ietsje verhogen.

Als ik dit allemaal gedaan heb hoop ik een stabiele staart te hebben :)
Ik vlieg met een futaba T8FG, dus dat is inderdaad anders dan bij spektrum...

Bij de beastX kwamen 2 soorten gyro padjes: iets dikkere en zachte grijze, en dan iets dunnere veel stijvere witte. Ik heb de microbeast vastgekleefd met de dunnere stijvere variant, maar deze is misschien nog niet stijf genoeg?

bedankt iedereen en ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen!

Mvg Bavo
 
Die dunne witte zou ok moeten zijn, de dikke is waarschijnlijk voor nitro bedoeld.
Bij de eerste versies zat alleen die dikke en die werkte bij mij voor geen meter.
Draai ook je pot3 wat omhoog ivm de stops. En probeer die revomix maar eens aan te zetten, baat het niet dan schaad het niet. Te veel pitch op de rotorkop in combinatie met een laag toerental kan ook een uitslaande staart geven dus overdrijf niet met pitch en zorg voor voldoende headspeed.
 
Dag Nic, ik vind het ook vreemd, maar op zich is het niet echt een probleem want nu vliegt hij wel ongeveer zoals ik wil (er zit enkel nog een beetje een shake in bij tic tocs, die eruit moet - moeilijk te omschrijven, hij zwabbert precies een beetje bij snelle tic tocs)

Kan komen door een te dikke zachte pad.
 
In het geval dat je de 2 tapes zou gebruiken moet je zowiezo het plaatje met een dunne tape aan de beast maken. Deze dient gewoon om de beast zwaarder te maken en trillingen te dempen. De dikkere komt tussen frame en plaatje.
Maar is volgens mij enkel nodig bij nitro?

Iets in de aard van een futaba gyropad is ongeveer de dikte en hardheid die je moet gebruiken op een eheli.
 
Ik heb er op mijn T700N gewoon dunne dubbelzijdige foamtape tussen zitten (scotch).
En dat werkt het beste :).
 
Ik heb er op mijn T700N gewoon dunne dubbelzijdige foamtape tussen zitten (scotch).
En dat werkt het beste :).

EricW
gebruik je dan 3M 4010 o.i.d. ?
ik heb namelijk gisteren de beast hiermee vastgeplakt, maar heb nog niet kunnen testen.
 
Zoiets ja, heb het van mijn vliegmaat Danny gekregen.
Hij doet het gek genoeg gewoon het beste met zeer weinig vering/demping.
Ik denk dat het bij jou ook gewoon gaat werken.
We hebben diverse dingen getest met zowel Nitro als elektro heli's.
Ik kon de gain omhoog gooien, vliegt strakker en blijft prima stabiel in snelle tictocs e.d.
 
Op een elektro moet 1 dunne pad volstaan, en als dat problemen geeft een dikke pad. moet je meer gebruiken als dat, moet je op zoek gaan naar vibraties in de heli(tail, tandwielen, kop)
 
Het meest optimale zou zijn om de gyro vast te zetten met secondelijm oid, dus hardmounted. Of dit mogelijk is met de MB....? Met de nieuwe futaba CGY750 kan het wel.
Het probleem van zachte/dikke pads is dat de gyro ten opzichte van de heli kan bewegen en hierdoor verkeerd gaat corrigeren. Dit is vooral zichtbaar bij 3d vliegen zoals je merkt met tictocs.
Zoals EricW al aangaf hebben wij op allebei onze 700Nitro helis een dunne schuimtape gebruikt en dit werkt gewoon perfect met de MB

@Flexis, weet je zeker dat de torque precomp een preset heeft anders dan 0?
 
Back
Top