Rjx 50 ep

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Bavo, 5 nov 2010.

  1. Claude

    Claude

    Lid geworden:
    16 feb 2004
    Berichten:
    795
    Locatie:
    West-Vlaanderen - België
    Savöx Servos

    Inderdaad.
    Dan is dit een grove fout (.. ..)
    Toch even opmerken dat met 'gewoon' plastieken binnenwerk ik dit nog nooit heb meegemaakt....

    Geen nood;

    # De Savöx reserve-onderdelen zijn meestal binnen 24 uur beschikbaar.* #
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2011
  2. Flexis

    Flexis

    Lid geworden:
    9 feb 2008
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Belgie-Westerlo
    Ai, geen goed nieuw Bavo :eek:

    Inderdaad, ook de schroefjes van je servo's met een beetje loctite vastzetten als het een metalen binnewerk is. Spijtig dat je het op deze manier moest ontdekken natuurlijk.

    Over de riem, deze loopt sowieso na een tijdje wat soepeler, maar je moet ook rekening houden dat je maar aan een klein wieltje zit te draaen met je vingers waardoor de kracht ook groter lijkt. Als je rotorkop met blades erop staat stelt deze kracht eigenlijk niks voor. Bovendien word een belt efficiënter op hoge toeren dan lage. Tenzij het echt een van de assen is die stroef draait lijkt me dit volkomen normaal.

    Succes met de rebuilt!
     
  3. Bavo

    Bavo

    Lid geworden:
    11 mrt 2005
    Berichten:
    174
    Locatie:
    Hove
    Ok, het is weer even geleden dat ik gepost heb...
    Ik heb er ondertussen weer een aantal vluchten opzitten, maar heb de tail nog steeds niet helemaal naar mijn zin afgesteld gekregen.
    Dat ligt grotendeels aan mezelf, omdat ik meestal teveel lol heb in het rondvliegen zodat er van afstellen niet veel in huis komt :)
    Nu dit weekend was het prachtig vliegweer, dus vliegen maar!
    De eerste 2 vluchten verliepen goed, beetje rainbows proberen, tictocs wilden niet echt lukken want de tail houdt niet goed...
    Dan in de derde vlucht, op 1 van de minder belastende momenten, (heli vliegt weg van mij, en ik maak een rechtse bocht) houdt de regelaar er gewoon mee op!
    Autoroteren dan maar, aangezien de heli toch een eindje weg was viel dit niet mee, maar hij kwam redelijk zacht op zijn pootjes terecht in het veld naast de landingsbaan.
    Een clubgenoot stond naast me en zei me de batterij niet uit te trekken, maar naar de statusled op de kontronik te kijken. Dit heb ik dus gedaan alvorens de batterij los te koppelen, de led pinkte 8 keer.
    In mijn handleiding hier thuis staat dat je dan naar kontronik moet mailen, of hun hotline bellen, maar online vond ik (op de site van kontronik) dat 8 keer pinken na uitvallen tijdens de vlucht betekent dat de regelaar zichzelf heeft uitgeschakeld als gevolg van overcurrent, extreme overload wordt zelfs gezegd...

    Speed controllers

    Ik snap het niet goed, het is ondertussen toch al een 20tal (MAAR 20?!) vluchten goed gegaan, en nu plots, bij een redelijk lichtbelastende figuur zou de regelaar teveel stroom te verwerken krijgen?
    Op dat moment was ik in idle up 1 aan het vliegen, wat neerkomt op 65% throttle (vlakke curve), dit lijkt me dus niet overdreven hoog...

    ligt het aan de motor, dat die eigenlijk toch iets teveel KV heeft, en met een grotere vertraging gevlogen moet worden (de vertraging kan ik niet meer aanpassen want 10T is de kleinste pinion en ik heb al de grotere 100T maingear).

    of zou ik de regelaar in KSA-mode moeten zetten (mijn scorpion is een 8 polige motor)


    Het grootste probleem is het vertrouwen nu, de reden dat ik toch een aanzienlijk bedrag aan een regelaar heb gespendeerd was dat ik dan met een gerust hart kon rondvliegen op 12S, na wat er dit weekend gebeurd is is dat dus niet meer het geval;
    in dezelfde vlucht heb ik een paar keer inverted op kniehoogte gehoverd, als de regelaar er dan mee ophoudt was het een heel stuk erger geweest...


    Mvg Bavo
     
  4. dieter

    dieter

    Lid geworden:
    13 dec 2004
    Berichten:
    417
    Locatie:
    Aalter [.be]
    Hey Bavo,

    Man je hebt geen chance hé met je heli. Met de Kontronik regelaar heb ik geen ervaring, wel had ik een soorgelijke ervaring met een CC85HV ICE regelaar, regelaar kapte er ook soms mee tijdens de vlucht. Ik stond op het punt van de een nieuwe regelaar te kopen, toen ik opeens ontdekte dat ik dit probleem altijd met dezelfde packs had. Met andere woorden 1 set van de 3 gaf problemen (niet altijd zelfs). Het lag dus aan (1 van de twee) lipo's.
    Ik heb dit ook eens gehad met een CC120HV regelaar op mijn 700, dit probleem werd toen opgelost door een software update te doen.

    Ik heb altijd gehoord dat een regelaar het efficiëntst werkt op 100%, als jij op 65% vlak zit, dan is dat volgens mij helemaal niet ideaal. Aan hoeveel toeren kom jij dan? Veel te weinig toch?
    Ik vlieg met de 100T gear, 10T pinion en ik vlieg met een vlakke curve van 94% waardoor ik aan 2.300 toeren kom. Mijn motor is een 530 kv (Scorpion 4035-530). Ik zie dat jij een 550 kv motor hebt. Dit zou toch niet zoveel verschil mogen maken (in theorie bij 50V minder dan 100 toeren verschil). Als je meer toeren gaat maken gaat je tail veel krachtiger worden en de torque beter kunnen compenseren.

    Ik heb de tail goed gekregen, er zitten wel 105mm tailblades op, in beast X staat revomix (torque compensation) geactiveerd (=led off), parameter D staat op 'blue blinking', gain in zender is 74%.

    Ik heb enkele dagen geleden een crash gehad omdat een bolletje op de bovenste ring van de swashplate (die met blade grip verbonden is) eruit gerukt was. Blijkt dat de vorige eigenaar die gaten groter had gemaakt, om de dikkere trex700 bolletjes te kunnen monteren. Slecht idee, de draad bleek allesbehalve perfect getapt te zijn. Enfin, ik zat niet te hoog en al bij al viel schade mee, skids, blades, tailblades, tail supports, main bearings en natuurlijk een nieuwe swashplate.

    Persoonlijk vind ik dat de RJX super goed vliegt, ook al heb ik last van een heel kleine trilling in de staartvin die ik niet helemaal weg krijg.

    Groeten en succes ermee, we kunnen altijd eens afspreken om je heli in orde te krijgen.
     
  5. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    ik denk dat dit topic je wel kan helpen
    3DHELIFREAKZ • Toon onderwerp - PowerJive overcurrent

    En daarnaast meen ik mij te herinneren dat er met V7 of V8 van de jive software wat problemen waren. Dit hing weer samen met je ingestelde bec voltage en kon ook veroorzaken dat de jive steeds weer naar fabrieksinstelling terug ging.
    Maar hier zou je zelf wat meer over moeten opzoeken of contact opnemen met kontronik.
     
  6. Bavo

    Bavo

    Lid geworden:
    11 mrt 2005
    Berichten:
    174
    Locatie:
    Hove
    De link die je doorstuurde was best interessant danny, er zijn een aantal dingen die ik hiervan ga nakijken;

    - regelaar in mode 10 zetten, ik heb ook op andere fora gelezen dat mensen uitval problemen hadden met bepalde motoren en dat dit dan opgelost was door de KSA-modus
    - Motor connectors controleren (doormeten met multimeter)
    - ESC connectors checken, maar deze heb ik zelf gesoldeerd en ben ik vrij zeker van dat ze ok zijn
    - Governor softer instellen eventueel?

    @Dieter, ook bedankt voor de info, als ik de staart niet goed krijg wil ik zeker eens afspreken om het samen te proberen regelen...
    Wat je zei over de governor verbaast me wel, ik dacht dat deze het beste zou werken rond de 85-90% omdat de regelaar ruimte nodig heeft om het toerental bij te regelen? Ik weet wel van mijn vliegtuigen dat de regelaar warmer kan worden van halfgas te vliegen dan volgas...

    Bedankt voor de reacties, ik hou jullie op de hoogte, maar er mag nu toch wel verbetering in beginnen komen vind ik :)

    Mvg Bavo
     
  7. Flexis

    Flexis

    Lid geworden:
    9 feb 2008
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Belgie-Westerlo
    Hoi Bavo, ik wil hier nog even op inspringen.
    Wat de exacte oorzaak is van je probleem zou ik niet direc weten maar het lijkt me niet dat dit aan de throttle percentage ligt.
    In governormode werkt de jive inderdaad het beste tussen de 75 en 85% dacht ik. Bij 100% is er gewoon geen ruimte voor de governor om vermogen bij te geven onder belasting.
    100% mag wel als je geen gov gebruikt.
    Een Jive heeft in principe ook weinig last met het draaien op een laag percentage, kijk maar eens naar sommige 3D filmpjes waarbij er midden in de vlucht wordt geschakeld tussen een zeer laag en zeer hoog toerental zonder problemen. Aan 65% zal je ESC inderdaad wat minder efficiënt zijn maar ik veronderstel dat je op dat ogenblik ook niet zo'n geweldig hoge headspeed zal hebben waardoor de belasting ook evenredig lager ligt. Heeft niks te maken met verkeerde gear ratio tenzij je van plan was te gaan schaalvliegen ipv 3D :D Normaal zit je sowieso goed met die motor en gear ratio.

    Bedenk ook dat 12s hier geen nadeel is, op 10s trekt je ESC sowieso meer stroom om het zelfde vermogen te leveren naar de motor. Dus of je nu op 10s zou vliegen maakt geen bal uit. Als je nu 60% zou draaien voor een headspeed van 2200rpm zou ik nog zeggen ja 10s was beter of een lagere gearing maar in dit geval ligt het daar zeker niet aan.

    Ik weer wel iemand die hetzelfde probleem had waarbij het uiteindelijk gewoon aan de ESC, zijn Jive werd vervangen en het probleem was opgelost.

    Erg vervelend dat je er zo pech mee hebt, die Jive is zowat het beste dat er te krijgen is :(

    Ik stel voor dat je dit topic eens naleest, gaat over een gelijksoortig probleem.
    3DHELIFREAKZ • Toon onderwerp - Logo 500 overcurrent issue continues
     
  8. Flexis

    Flexis

    Lid geworden:
    9 feb 2008
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Belgie-Westerlo
    Ik heb nog eens de headspeed calculator van Readyheli erbij genomen.
    Er vanuit gaande dat je recente 40c lipo's gebruikt zijn dit de resultaten.

    Voltage for this calculation (avg):3,6075/cell with a total of 43,29
    Nominal voltage: Spoolup RPM 100% throttle no governor (44,4v): 2442
    Avg RPM you will see with 100% throttle and no governor: 2291

    Max normal bogging applied you will see RPM at: 2024
    (this number should be the minimum if your motor & battery is up for the challenge)

    Spoolup with Governor @ 65%: 2058
    Spoolup with Governor @ 70%: 2119
    Spoolup with Governor @ 75%: 2179
    Spoolup with Governor @ 80%: 2240
    Spoolup with Governor @ 85%: 2301
    Spoolup with Governor @ 90%: 2361


    Zoals je ziet heb je tussen de 70 en 80% zowat je ideale 3D headspeeds.
    85% is al redelijk extreem maar nog te doen als je hard wil gaan, 65% is leuk voor sportflying. Je kan dus zowat alle kanten uit zonder je ESC echt te gaan forceren. Denk dat je gearing ideaal zit.

    Heb je een static mod gedaan eigenlijk?
     
  9. Bavo

    Bavo

    Lid geworden:
    11 mrt 2005
    Berichten:
    174
    Locatie:
    Hove
    Hey Nick,
    ik had je vorige berekening van de headspeed nog in mijn mailbox, maar toch bedankt :)
    Ik vloog op 65% om nog een beetje te wennen aan de heli, de power en het hele flybarless gebeuren... het is toch een heel verschil met mijn logo 10 op 5S, dus daarom dacht ik dat 2000rpm voorlopig wel zou volstaan :)
    Op 10S zal ik inderdaad meer stroom verbruiken om hetzelfde vermogen te bereiken, dit ga ik dus niet doen, en was ik ook niet van plan, aangeizen ik nu al 3 packs heb om 12S mee te vliegen...

    Ik vind het alleen een beetje vervelend dat ik de stroom niet kan meten, om extra zeker te zijn dat het daar niet aan ligt...

    hier is trouwens een kort filmpje van mijn RJX in actie:
    _YkMrc6gFVM[/media] - L.A.C.-LIER 3D HELI

    ik heb geen static mod gedaan maar de belt is ingesmeerd met grafietvet, dit was makkelijker te verkrijgen dan grafietspray, en is ook iets gerichter en properder aan te brengen lijkt me...

    Mvg Bavo
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. Bavo

    Bavo

    Lid geworden:
    11 mrt 2005
    Berichten:
    174
    Locatie:
    Hove
    Ik heb nog 2 testvluchten kunnen maken, met de kontronik in KSA mode, in de 2e vlucht heb ik op het hoogste toerental (80%) echt een minuut lang met de pitch gepompt, zonder dat de heli een krimp gaf...
    Het zal nog wel even duren voor het vertrouwen volledig terug is, maar ik ben toch iets minder wantrouwig nu.
    Ik heb in de microbeast de revomix ook geactiveerd, dit is iets beter, maar de staart beweegt nog steeds bij hevige pitchveranderingen..
    Ik ga deze week wat spareparts voor een 450 pro bestellen, zal ik dan maar meteen tailblades van 105mm bestelen?
    raken deze de grond niet dan, want het lijkt alsof ze voorbij de tailfin zullen komen?

    Mvg Bavo
     
  11. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    om de revomix af te stellen moet je de staart in rate (normal) mode zetten en dan gaan pitchpumpen. Vervolgens steeds de waarde voor pitch precomp wijzigen totdat de staart niet meer uitbreekt. En dan 50% van deze waarde invullen bij de cyclic precomp. Het is dus ook al belangrijk dat de staart in rate mode niet wegdraait.

    Ik weet niet of het mogelijk is maar wellicht meten de motor connectoren in rust eenzelfde weerstand maar wanneer ze warmer worden door gebuik kan misschien 1 van de connectoren een andere weerstand krijgen. Ik zou gewoon zowieso die connectors nasolderen, dan weet je het zeker dat ze goed zijn.
     
  12. dieter

    dieter

    Lid geworden:
    13 dec 2004
    Berichten:
    417
    Locatie:
    Aalter [.be]
    Hey Bavo,

    blij dat het de goeie weg op gaat
    als je de 105 mm tailblades wil steken kan je de vin van de ep 90 erop steken (zie ercmarket), anders komen ze inderdaad te ver.

    Ik had er ook 105's op zitten, waren stuk bij een crash en er zitten nu weer 95's op, en het gaat goed, de staart slaat altijd heel minimaal terug. Had wel even dat hij eruit sloeg bij een (very) high speed funnel, maar voor de rest zeker geen probs
     
  13. Flexis

    Flexis

    Lid geworden:
    9 feb 2008
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Belgie-Westerlo
    Ik heb ook weinig problemen met de staart eigenlijk, gewoon goed afstellen.
    Zorgen dat alles soepel beweegt, geen te zachte tape onder de gyro.
    Je staart eerst afstellen in rate mode zoals hierboven beschreven.
    Op de site van beastx kan je nu ook de software downloaden om de revomix te finetunen.
    Parameter D heb ik op High staan.

    Ivm meer grond speling voor de staartrotor kan je voorste skids modificeren.
    Ik heb dat extra ophoogplaatje ervantussen gedaan vooraan en extra gaatjes in de skids geboord, die dan rechtstreeks in de alu blokjes van het frame vastgeschroefd. De neus staat nu wat lager waardoor de staart hoger komt.

    Laat maar weten hoe het vorderd met die KSA mode, ben benieuwd of dat inderdaad de oplossing is.
     
  14. dieter

    dieter

    Lid geworden:
    13 dec 2004
    Berichten:
    417
    Locatie:
    Aalter [.be]
    flexis, gebruik je ook 105 mm tailblades?
    interessant van die revomix dat je nu kan afstellen, had het nog niet gezien
     
  15. Flexis

    Flexis

    Lid geworden:
    9 feb 2008
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Belgie-Westerlo
    Ik gebruik 95mm tails. Misschien dat 105mm inderdaad een strakker resultaat oplevert maar ik heb het nog niet geprobeert omwille van praktische redenen.Ik vlieg veel vanaf redelijk lang gras dus zulke lange tails zouden niet handig zijn.
     
  16. Bavo

    Bavo

    Lid geworden:
    11 mrt 2005
    Berichten:
    174
    Locatie:
    Hove
    Vandaag toch 2 testvluchten kunnen doen, op een andere vliegclub :)
    Bij ons is de piste opnieuw aangelegd en nog maar net ingezaaid, dus vliegen gaat nu even niet. Gelukkig waren we bij de Condors in Brecht meer dan welkom en heb ik daar 2vluchten kunnen doen.
    De regelaar heeft geen krimp gegeven, en ik was echt niet voorzichtig met de pitch.
    De usb interface voor de microbeast is ook toegekomen, dus dat tail 'probleem' moet ik nu ook volledig kunnen oplossen :)
    vandaag was ik toch weer verbaasd over de power in dit ding, machtig gewoon :)

    Mvg Bavo
     
  17. Flexis

    Flexis

    Lid geworden:
    9 feb 2008
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Belgie-Westerlo
    Goed te horen dat het toch eindelijk de goede richting uitgaat! Je ondervinding met de KSA mode is ook goed om te weten aangezien ik nog iemand aan het helpen ben met dezelfde motor/esc combi. Best dus direct KSA mode programmeren dan. Je tail moet ook zeker goed komen, als je alle adviezen hier volgt.
    Post ook zeker nog eens een filmpje wanner je met volle vertrouwen kan vliegen.
     
  18. Bavo

    Bavo

    Lid geworden:
    11 mrt 2005
    Berichten:
    174
    Locatie:
    Hove
    update

    hier een filmpje van vorige week, iemand wilde zijn nieuwe gsm testen :p

    YC1J0mKswk0[/media] 50 EP FBL - YouTube

    Hij vliegt steeds beter en beter, af en toe verander ik nog eens een parameter om te zien of het dan beter gaat, maar het is meestak te leuk om gewoon te vliegen dat ik ff vergeet om met parameters bezig te zijn :)

    De KSA modus lijkt me inderdaad de oplossing te zijn, motor is niet meer uitgevallen zelfs niet afgelopen zondag toen het toch echt wel drukkend warm was...

    Mvg Bavo
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. ikbenkevin13

    ikbenkevin13

    Lid geworden:
    2 jun 2011
    Berichten:
    66
    Locatie:
    oudenbosch
    mooie vlucht

    mooie vlucht,
    zo te zien vliegt hij goed.:)
    kevin
     

Deel Deze Pagina