beginnen met benzine vliegtuig

  • Topicstarter Topicstarter modelbouwer1
  • Startdatum Startdatum
Benzine en beginner past niet helemaal.:D

Mvg Johan

ben zelf ook begonnen met benziner (12 jaar oud) en ik moet je ongelijk geven johan. een klein electro vliegtuigje vind ik een stuk 'nerveuzer' vliegen dan een grote benziner. grote benziner kun je lekker langzaam laten 'zweven' ipv een kleine electro, die snelheid nodig heeft om in de lucht te blijven.
 
Dat spreekt niet van veel ervaring .

Bij benziner moet je eerst wel een paar jaar ervaring opdoen bij een club en veel vliegen.

Mvg Johan

Johan wat valt er dan anders te lezen dan aan bovenstaande quote? Hier zeg je dat je eerst flink ervaring op moet doen alvorens aan een benzine motor te beginnen. Ik ben het met andere eens dat dat kul is. Een benzine motor is naar mijn mening makkelijker als een methanol motor. En de mvvs 26 is een mooie kleine motor voor toestelletjes tot 1.80m. Of bijv de zg20 etc. En kwa kosten is een wederom de mvvs 26 niet veel duurder als de os 160fx. Dus dat gaat ook niet op.
 
Ik heb in 25 jaar nog nooit meegemaakt dat er een beginner die nog niet kon vliegen met een benzine kist aan kwam .

Maar in Nederland is alles anders misschien ?

Mvg Johan
 
Johan's bericht had meer betrekking op leeftijd versus betaalbaarheid/'sponsoring'. Dat de jeugd het veel sneller leert dan hun vaders staat buiten kijf.
Hoop dat het hier net zo gaat :yes:

Mag ie al jong jetten :cool:


Tja, ik zie het probleem tussen beginner en benzine ook niet zo.
Het gros zal beginnen met methanol maar als er een beginner komt met een benzine motor zie ik het probleem niet.

Is meer een "vroeger gebeurde dat niet", maar tijden veranderen :yes:
 
Laatst bewerkt:
Ik heb in 25 jaar nog nooit meegemaakt dat er een beginner die nog niet kon vliegen met een benzine kist aan kwam .

Je hebt 100% gelijk als je zegt dat financieel een benzinemodel (dus geen methanol) niet een voor de hand liggende keuze is voor een beginner, vanwege het kostenplaatje.

Ook heb je 100% gelijk als je zegt dat er maar weinig beginners zijn die met een benzinetoestel aan komen zetten.

Echter, je uitspraak was dat je voor 'een benziner', zoals jij dat noemt, eerst wat jaren ervaring moet hebben.

Dat is gewoon niet waar. Als je het geld er voor hebt, kan iemand lessen met een benzinemotor, als hij/zij dat wil.

Bij ons kwam iemand kort na het halen van z'n brevet, met een 2m30 Cessna op benzine aan. Het kán dus wel :)

Strikt genomen, zouden 'benziners' juist beter zijn voor beginners, omdat de motoren minder wispelturig zijn, geen geklooi met gloeipluggen en in de regel zijn de kisten groter. Hoe groter de trainer, hoe makkelijker lessen.

Daarnaast zijn benzinemotoren waardevaster, er valt dus best wel wat voor te zeggen om te beginnen met een benzinemotor, mits je het startkapitaal ervoor hebt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Henri,

Zelfs dat van het kostenplaatje klopt al niet meer dle30 is100 euro goedkoper dan een 15cc os 4-takt. En een bezine motor is een stuk makkelijker in het gebruik als een methanol motor. 1x afstellen en nooit geen probleem meer en start vaak ook nog een stuk makkelijker als een methanoller.
 
Ok, maar die DL30 is niet goedkoper dan een 2taktje, waar tegenwoordig toch nog steeds de meeste brandstofvliegers mee beginnen ;)

Nadeel van de kleinere benzinemotoren is toch wel het relatief hoge gewicht tov het geleverde vermogen. Alhoewel dat voor beginners mss minder van belang is; die hoeven geen kist die ongelimiteerd verticaal kan, zolang het totaal maar lekker vliegt en niet als een baksteen.

Kijk, wat mij betreft heeft iedere beginner die nu begint, een gaatje in z'n hoofd als ie uberhaupt nog aan brandstofmotoren (benzine/methanol) begint, maar dat is weer een heel andere kwestie :)
 
henri, benden de 20cc heb je helemaal gelijk. Maar een dle 20 kost 250$ en een os 20cc 2-takt 285 euro. Verder is de dle een stuk zuiniger als de 20cc methanol. En de bezine is ook nog eens de helft goedkoper als methanol. Dus vanaf 20cc is een benzine motor toch echt een stuk goedkoper.
 
Hoe groter de trainer, hoe makkelijker lessen.

Precies wat ik ook bedoel te zeggen! Een grote benzine trainer is veel vergevingsgezinder met vliegen dan een 'klein' electrovliegtuigje. Dus Johan, met alle respect, ik denk toch dat je ongelijk hebt.:D
 
Kijk, wat mij betreft heeft iedere beginner die nu begint, een gaatje in z'n hoofd als ie uberhaupt nog aan brandstofmotoren (benzine/methanol) begint, maar dat is weer een heel andere kwestie :)

Waar slaat dat nu weer op . :confused:

Bij ons zijn er genoeg die met Methanolmotoren beginnen te lessen .

Mvg Johan
 
Waar slaat dat nu weer op . :confused:

Bij ons zijn er genoeg die met Methanolmotoren beginnen te lessen .

Mvg Johan

Bij ons ook nog wel, maar electro is voor een beginner domweg een veel betere keuze.

Dat electro een betere keuze is, wil niet zeggen dat het met methanol niet meer kan. Natuurlijk kun je met methanol beginnen met vliegen, of met benzine, of rubberaangedreven, vrije vlucht.

Het kán allemaal. Ja, dus ook benzine kan prima.

Máár als je mij vraagt wat anno 2011 de beste manier is om te beginnen, dan is dat electro. Met kop en schouders. En ja, dat is mijn mening, geen feit, dus het staat je vrij daar anders over te denken.
 
mijn zoon is 6 en die vliegt met een 140cc pitts en extra 100cc 2.6 mtr, starten landen volledig zelfstandig.

hij is begonnen met een trainer toen hij 4 was


WOW. respect. haha, ik zou wel eens een foto willen zien wanneer het mannetje naast de (helft) vleugel staat :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
henri, benden de 20cc heb je helemaal gelijk. Maar een dle 20 kost 250$ en een os 20cc 2-takt 285 euro. Verder is de dle een stuk zuiniger als de 20cc methanol. En de bezine is ook nog eens de helft goedkoper als methanol. Dus vanaf 20cc is een benzine motor toch echt een stuk goedkoper.

In het dagelijks gebruik zeker, alleen de vergelijking die je hier maakt is niet waar natuurlijk.

Een 15cc tweetakt methanoler levert al hetzelfde vermogen als die 20cc benziner, mogelijk zelfs meer. Je koopt bv. een SC 91 A-S voor 113 euro, wat toch even 172 euro goedkoper is.

Verder zit er bij de DL 20 een potje waar je de meeste clubs niet gelukkig mee maakt als je daarmee aankomt ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het mooie van electro vind ik, dat je maar weinig hoeft mee te nemen. geen startbox/methanol/bezine enz. en gewoon aanzetten en vliegen. lekker makkelijk.
maar toch mis ik bij electro het geluid en het 'stinken' van de verbrandingsmotor.
maargoed, ik wil niet off-topic gaan en kan gewoon 'modelbouwer1' aanraden dat als beginner, beginnen met benzine zeker mogelijk is (in tegenstelling wat johan zegt).
 
Henri over de aanschaf kosten heb je gelijk in. En inderdaad in het dagelijks gebruik is een benzine toestel goedkoper:
-lager verbruik
-goedkopere brandstof
-Minder vaak herfolien omdat methanol veel vettiger is.
-Betrouwbaarder lopen dus minder kans op een deadstick wat bij een beginner toch nog al eens een keer op schade uit loopt.
 
Back
Top