Bouw Hercules C-130 (Willem Bravenboer kit)

is het niet zo dat je de regelaars recht achter de motoren meot zetten en dan de kabels naar de accu's verlengen? ik meende te hebben gelezen dat de kabels tussen de motor en regelaar max 25cm mochten zijn?
 
Ik heb advies gevraagd over welke kabels te verlengen en unaniem werd verteld dat bij brushed motoren de motordraden niet mag verlengen, bij brushless de accudraden niet.

Indien dit toch niet correct is hoor ik het nog graag, ondankt dat het veel werk was kan ik het nu nog wijzigen, de motorgondels zijn meer dan groot genoeg om de regelaars te verbergen én dan krijgen ze gelijk koeling door de luchtstroom ;)

-edit- nou ja unaniem, de meeste stemming gingen in die richting...
 
Laatst bewerkt:
Tsja t verbaast me, de regelaars in de gondels lijkt me de beste opstelling en goed voor de koeling.

Net nog even rondgebeld, lange draden vanaf accu naar regelaars kan,
en als de elcos op de regelaars (te) warm worden daar een paar van bijsolderen.

(De [grote] ronde tonnetjes aan de aanvoerkant van de regerlaar]
 
Laatst bewerkt:
Hoe kom ik aan die elco's (wat dat dan ook zijn mogen!) en hoe en waar moet ik die dan precies tussen solderen? Toevallig een plaatje ofzo van die dingen of kan ik de regelaar gewoon meenemen naar een electronicazaak en weten ze daar dan wel wat ik bedoel?
 
Zie grote tonnetjes op + en - kant regelaar.

Hopen dat je niet zon electornica winkel treft als ik toen in Bussum.
Of zoals hier in Almere, alleen onervaren jeugd achter de toonbank
 
Zet gewoon de regelaars direkt achter de motor in de shampoofles (gaten voor koeling niet vergeten)

En als de regelaars niet korrect werken of te warm worden (wat ik niet eens denk) helpen we je wel weer van dat probleem af .:D

Bij mijn grote Saewind zat er 60 cm kabel tussen en was er niks aan de hand .;)

Mvg Johan
 
Jup, ga ik inderdaad doen :) Ik ga niet alles los solderen, knip gewoon de draden 5cm van de regelaars af en soldeer er een stuk snoer tussen. Ben nu bezig met alle bedrading door de vleugels trekken voor ik deze aan elkaar lijm. Toch best nog een lastige klus ondanks dat ik de gaten wat groter gemaakt heb. Natuurlijk moet er in het eerste deel 4x ASW16 én twee keer een servodraad door. Aardig vol kan ik je vertellen ;)

Nog goede tips hoe ik kan voorkomen dat er lijm in de 'draadtunnels' terecht komt bij het aan elkaar lijmen van de vleugeldelen? Ik zou het prettig vinden als de draden later verwijderbaar of vervangbaar zouden zijn..

 
Laatst bewerkt:
kijken of je een papieren busje kan maken van er precies in de kabelgang valt, niet zwaar maar houd de lijm wel buiten ;).
 
Papieren busje gemaakt, werkt beter dan ik verwacht had (gewoon meer papier oprollen, dan wordt het behoorlijk stug)

Nadeel van geen hobbyruimte hebben; volgens mijn vrouw zit ergens hieronder onze eetkamer tafel ;)

 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of je voor je motormounts al een definitieve oplossing hebt... ik heb al een paar maal mounts gemaakt van 2mm aluminium. Van een strip alu zou je de vorm kunnen buigen die je eerder van hout had gemaakt. Ev. kan je er nog wat gaten in maken om gewicht te besparen.
Ik heb een ijzerhandel een strook laten afknippen van een cm of 3 breed, komt af en toe van pas...
De motormount kan je onder de vleugel bevestigen met lijm of nylon boutjes.
 
Laatst bewerkt:
Bart, bedankt voor het idee! Daar ga ik maandag eens over informeren, er is hier een goede ijzerhandel die vast wel wat kan regelen :) Weet je toevallig of aluminium met gewone soldeer te solderen is (hoeft niet superstevig, alleen een paar lipjes om de motorgondels aan te schroeven)?

-edit- even snel uitgerekend, aluminium van 2mm dik en 3cm breed weegt 16,2 gram per decimeter. Dat heb ik ongeveer nodig, een totaal gewicht van nog geen 80 gram dus inclusief lijm. Daar kan ik het van hout niet van maken :)

Robert, vorige week (en met kerst ook een keer) was het keurig opgeruimd hoor ;) maar helaas is het op zolder zo koud dat na vijf minuten de lol er al af is en zoals gezegd, geen ruimte voor een bouwtafel ofzo :( ik hoopte vorige maand wat geld in de staatsloterij te winnen zodat ik een derde verdieping kan laten bouwen, maar helaas.
 
Laatst bewerkt:
Weet je toevallig of aluminium met gewone soldeer te solderen is
Dat lijkt me niet, maar het is wel prima te lijmen met contactlijm, bruislijm of epoxy. En denk aan die nylon boutjes (de alu motormount op mijn SportWing zit ook zo vast). (wel met ringetjes natuurlijk...)

ik hoopte vorige maand wat geld in de staatsloterij te winnen
Wie niet...

Als het gaat om je motorgondel-bevestiging: je kan wel kleine blokjes hout op de mount lijmen, waar je dan de gondel in kan vastschroeven.
 
Laatst bewerkt:
bart, dat was precies mijn idee na een poosje nadenken. Moet natuurlijk licht blijven maar wel practisch zijn, vooral omdat ik de rolroer servo's ook in de buitenste motorgondels wil verbergen; daardoor moeten de ailerons wel ietsje groter worden maar dat neem ik op de koop toe. Is in ieder geval de netste oplossing, nu zie je straks alleen de servo armen en stuurstangen.

De vleugel zit nu helemaal in elkaar, alle bedrading is getrokken (de buitenste motorgondels hebben nu dus ieder twee stroomdraden en twee servo snoeren), op de verbindingslas zitten papieren kokertjes die ervoor zorgen dat de draden verwijderbaar blijven (niet dat dat hopelijk nodig zal zijn), om de onder de motorgondels uit de vleugel komende bedrading zitten metalen ringetjes gelijmd zodat er niet teveel spanning op de draden staat en de ailerons zijn afgetekend (maar snijd ik nog niet uit, pas als de motorgondels geplaatst zijn en ik zeker ben van de plaatsing van de servo's zodat ze er recht voor zitten)

Tijd om te gaan slapen, al is het zaterdag. Ik heb nog steeds griep (mexicaanse waarschijnlijk met daarbij een longontsteking) en een half uurtje per dag is wel het maximum dat ik me ergens geconcentreerd mee bezig kan houden - de rest van de dag ben ik net een zoutzak :(
 
attachment.php


Intrekbaar neuswiel (niet op de foutjes letten)

En niet bedoelt voor een IMA

Mvg Johan
 
Is ie niet mooooi . :D

full


Krijg ik een paar snij sjablonen van en GFK motor gondels en GFK neus.

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die is zeker mooi Johan, alleen zo vreselijk veel werk ;) maar als ik de materialen zou krijgen zou ik er denk ik ook anders over denken ;)

Dat neuswiel is geniaal maar inderdaad niet erg geschikt voor dit toestel. Zo maar op mijn gemak verder, gisteravond toch nog even wat piep uit de wielkasten gepeuterd, zo even afmaken en de wielen monteren, vleugelzadel uitsnijden, toegang voor de romp maken en een bakje fabriceren voor de lipo's (zodat deze dicht op de vleugel blijven), ik denk van 6mm depron met een laagje 25 grams glas. Gelijk glas over de bevestigingsplekken van de motorgondels en andere benodigde plaatsen..
 
Weer een stapje verder: Neuswiel zit er helemaal in (nog even vastlijmen met epoxy) en zo gaan de latjes voor de achterwielen er ook in. Misschien ga ik deze achter nog iets verstevigen met een strookje glas, ligt eraan hoe sterk het straks is. Volgens mijn berekening sterk zat :)



 
Laatst bewerkt:
Als er één toestel is waar het me eigenlijk niet stoort als de wielen niet intrekken is het dit wel... ziet er mooi uit hoor.
 
De latjes zitten er bij de kit op gelijmt (met de IMA wielen) om ook genoeg vrijruimte te krijgen voor starts vanaf gras.

Maar jij hat geloof ik ook grotere wielen genomen.

Ik ga er een raamwerk uit 3mm gammaply oplijmen (als ik zover kom :D)
Is ook veel steviger en je hebt geen styro kanten meer .

Mvg Johan
 
Back
Top